Rozporządzenie delegowane 2018/1221 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w odniesieniu do obliczania regulacyjnych wymogów kapitałowych z tytułu sekurytyzacji i prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji posiadanych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/1221
z dnia 1 czerwca 2018 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w odniesieniu do obliczania regulacyjnych wymogów kapitałowych z tytułu sekurytyzacji i prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji posiadanych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 111 ust. 1 lit. c) i art. 135 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dobrze funkcjonujący rynek sekurytyzacji zapewnia dodatkowe źródła finansowania dla rynków kapitałowych, poprawiając w ten sposób zdolność finansowania gospodarki realnej i przyczyniając się do dokończenia budowy unii rynków kapitałowych. Ponadto dobrze funkcjonujący rynek sekurytyzacji zapewnia alternatywne możliwości inwestycyjne dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, które przy utrzymujących się na niskim poziomie stopach procentowych muszą zdywersyfikować swoje portfele. Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji, jako inwestorzy instytucjonalni, powinny zatem zostać w pełni włączone do unijnego rynku sekurytyzacji.

(2) Aby zapewnić trwałe ożywienie unijnego rynku sekurytyzacji, ustanowiono w tym obszarze nowe ramy regulacyjne, opierając się przy tym na doświadczeniach wyniesionych z kryzysu finansowego. W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 2  określono istotne elementy nadrzędnych ram sekurytyzacji, z uwzględnieniem kryteriów identyfikacji prostych, przejrzystych i standardowych (STS) sekurytyzacji oraz systemu nadzoru mającego na celu monitorowanie właściwego stosowania tych kryteriów przez jednostki inicjujące, jednostki sponsorujące, emitentów i inwestorów instytucjonalnych. Ponadto rozporządzenie to zawiera zbiór wspólnych wymogów dotyczących zatrzymania ryzyka, należytej staranności i ujawniania informacji, odnoszących się do wszystkich sektorów usług finansowych. Ponadto rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2401 3  zmieniono, ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2019 r., rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 4  w celu ustanowienia skorygowanych wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, które inicjują lub sponsorują sekurytyzacje lub które inwestują w sekurytyzacje, w szczególności zmienionych wymogów kapitałowych z tytułu inwestycji w sekurytyzacje STS.

(3) W zakresie, w jakim zmienione ramy prawne sekurytyzacji pokrywają się z zakresem przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 5 , konieczne jest, w celu uniknięcia powielania przepisów oraz dla zachowania jasności i spójności, dostosowanie ram ostrożnościowych mających zastosowanie do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji.

(4) Rozporządzenie (UE) 2017/2402 zawiera definicje szeregu pojęć związanych z sekurytyzacją. Ponieważ rozporządzenie to ma zastosowanie do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji objętych zakresem dyrektywy 2009/138/WE, do celów zdefiniowania pojęć zdefiniowanych również w rozporządzeniu (UE) 2017/2402 właściwe jest odniesienie się w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/35 do odpowiednich definicji określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/2402. Z tych samych względów w zakresie, w jakim wymogi dotyczące zatrzymania ryzyka i należytej staranności są określone w rozporządzeniu (UE) 2017/2402 w odniesieniu do wszystkich inwestorów instytucjonalnych, wymogi takie należy usunąć z rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35.

(5) W rozporządzeniu (UE) 2017/2402 ustanowiono kryteria kwalifikowalności w odniesieniu do sekurytyzacji STS w celu zapewnienia zharmonizowanej definicji produktu sekurytyzacyjnego wyższej jakości dla unijnych rynków kapitałowych. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/35 stworzono kategorię aktywów "sekurytyzacje typu 1", tak aby osiągnąć podobny cel w odniesieniu do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, przy porównywalnych kryteriach kwalifikowalności. Aby zapewnić spójność i równe warunki działania na rynku sekurytyzacji z rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35 należy usunąć przepisy ogólne dotyczące kategorii aktywów "sekurytyzacje typu 1" i zamiast nich wprowadzić odniesienia do odpowiednich przepisów dotyczących sekurytyzacji STS określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/2402. W celu uniknięcia negatywnych skutków tych zmian należy przewidzieć środki przejściowe w odniesieniu do istniejących aktywów należących do kategorii "sekurytyzacje typu 1".

(6) Kalibracja kapitałowego wymogu wypłacalności zgodnie z dyrektywą 2009/138/WE opiera się na ryzyku i ma na celu zapewnienie właściwych zachęt w odniesieniu do całej gamy różnych form inwestycji w sekurytyzacje. Aby osiągnąć ten cel, poziom kalibracji i wrażliwość na ryzyko w poszczególnych transzach powinny być współmierne do cech sekurytyzacji STS oraz powinny być zgodne z wymogami ostrożnościowymi opracowanymi dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych. Należy zatem zastąpić istniejące przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35 dotyczące kalibracji w odniesieniu do "sekurytyzacji typu 1" przez bardziej wrażliwą na ryzyko kalibrację w odniesieniu do sekurytyzacji STS obejmującą wszystkie możliwe transze, które również spełniają dodatkowe wymogi w celu zminimalizowania ryzyka.

(7) Rozpoczęcie stosowania zmienionych ram prawnych nie powinno mieć negatywnego wpływu na istniejące inwestycje w sekurytyzacje, w szczególności w przypadku tych inwestorów instytucjonalnych, którzy utrzymują określone inwestycje mimo kryzysu finansowego. Należy zatem ustanowić środki przejściowe.

(8) W świetle dat rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2017/2402 i rozporządzenia (UE) 2017/2401, a także przepisów przejściowych zawartych w tych aktach prawnych, należy zapewnić, aby niniejsze rozporządzenie było stosowane od tego samego dnia, to jest od dnia 1 stycznia 2019 r.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/35

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/35 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się pkt 18a i 18b w brzmieniu:

"18a. »sekurytyzacja« oznacza transakcję lub program zgodnie z definicją w art. 2 pkt 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402 * ;

18b. »sekurytyzacja STS« oznacza sekurytyzację oznaczoną jako »prosta, przejrzysta i standardowa« lub »STS« zgodnie z wymogami określonymi w art. 18 rozporządzenia (UE) 2017/2402;";

b)
pkt 19 otrzymuje brzmienie:

"19. »pozycja sekurytyzacyjna« oznacza pozycję sekurytyzacyjną w rozumieniu art. 2 pkt 19 rozporządzenia (UE) 2017/2402;";

c)
dodaje się pkt 19a w brzmieniu:

"19a. »uprzywilejowana pozycja sekurytyzacyjna« oznacza uprzywilejowaną pozycję sekurytyzacyjną w rozumieniu art. 242 pkt 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 * ;";

d)
pkt 20-23 otrzymują brzmienie:

"20. »pozycja resekurytyzacyjna« oznacza ekspozycję z tytułu resekurytyzacji w rozumieniu art. 2 pkt 4 rozporządzenia (UE) 2017/2402;

21. »jednostka inicjująca« oznacza jednostkę inicjującą w rozumieniu art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2017/2402;

22. »jednostka sponsorująca« oznacza jednostkę sponsorującą w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia (UE) 2017/2402;

23. »transza« oznacza transzę w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporządzenia (UE) 2017/2402;";

2)
art. 4 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Do celów ust. 5 większe lub bardziej złożone ekspozycje zakładu obejmują pozycje sekurytyzacyjne, o których mowa w art. 178 ust. 8 i 9, oraz pozycje resekurytyzacyjne.";

3)
uchyla się art. 177;
4)
art. 178 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 178

Ryzyko spreadu kredytowego związane z pozycjami sekurytyzacyjnymi: obliczanie wymogu kapitałowego

1. Wymóg kapitałowy SCRsecuritisation dla ryzyka spreadu kredytowego związanego z pozycjami sekurytyzacyjnymi jest równy stracie podstawowych środków własnych, która nastąpiłaby wskutek nagłego względnego spadku o czynnik ryzyka stressi wartości każdej pozycji sekurytyzacyjnej i.

2. Czynnik ryzyka stressi zależy od zmodyfikowanego czasu trwania w latach (duri). Zmodyfikowany czas trwania duri nie może być krótszy niż 1 rok.

3. Uprzywilejowanym pozycjom sekurytyzacyjnym w ramach sekurytyzacji STS, które spełniają wymogi określone w art. 243 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i dla których dostępna jest ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI, przypisuje się czynnik ryzyka stressi na podstawie stopnia jakości kredytowej i zmodyfikowanego czasu trwania pozycji sekurytyzacyjnej i, zgodnie z poniższą tabelą:

Stopień jakości kredytowej 0 1 2 3 4 5 i 6
Czas trwania

(duri)

stressi ai bi ai bi ai bi ai bi ai bi ai bi
Do 5 lat bi duri - 1,0 % - 1,2 % - 1,6 % - 2,8 % - 5,6 % - 9,4 %
Ponad 5 lat i do 10 lat ai + bi (duri - 5) 5,0 % 0,6 % 6,0 % 0,7 % 8,0 % 0,8 % 14,0 % 1,7 % 28,0 % 3,1 % 47,0 % 5,3 %
Ponad 10 lat i do 15 lat ai + bi (duri - 10) 8,0 % 0,6 % 9,5 % 0,5 % 12,0 % 0,6 % 22,5 % 1,1 % 43,5 % 2,2 % 73,5 % 0,6 %
Ponad 15 lat i do 20 lat ai + bi (duri- 15) 11,0 % 0,6 % 12,0 % 0,5 % 15,0 % 0,6 % 28,0 % 1,1 % 54,5 % 0,6 % 76,5 % 0,6 %
Ponad 20 lat min[ai + bi (duri - 20);1] 14,0 % 0,6 % 14,5 % 0,5 % 18,0 % 0,6 % 33,5 % 0,6 % 57,5 % 0,6 % 79,5 % 0,6 %

4. Innym niż uprzywilejowane pozycjom sekurytyzacyjnym w ramach sekurytyzacji STS, które spełniają wymogi określone w art. 243 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i dla których dostępna jest ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI, przypisuje się czynnik ryzyka stressi na podstawie stopnia jakości kredytowej i zmodyfikowanego czasu trwania pozycji sekurytyzacyjnej i, zgodnie z poniższą tabelą:

Stopień jakości kredytowej 0 1 2 3 4 5 i 6
Czas trwania

(duri)

stressi ai bi ai bi ai bi ai bi ai bi ai bi
Do 5 lat min[bi duri;1] - 2,8 % - 3,4 % - 4,6 % - 7,9 % - 15,8 % - 26,7 %
Ponad 5 lat i do 10 lat min[ai + bi (duri - 5);1] 14,0 % 1,6 % 17,0 % 1,9 % 23,0 % 2,3 % 39,5 % 4,7 % 79,0 % 8,8 % 100,0 % 0,0 %
Ponad 10 lat i do 15 lat ai + bi (duri - 10) 22,0 % 1,6 % 26,5 % 1,5 % 34,5 % 1,6 % 63,0 % 3,2 % 100,0 % 0,0 % 100,0 % 0,0 %
Ponad 15 lat i do 20 lat ai + bi (duri- 15) 30,0 % 1,6 % 34,0 % 1,5 % 42,5 % 1,6 % 79,0 % 3,2 % 100,0 % 0,0 % 100,0 % 0,0 %
Ponad 20 lat min[ai + bi (duri - 20);1] 38,0 % 1,6 % 41,5 % 1,5 % 50,5 % 1,6 % 95,0 % 1,6 % 100,0 % 0,0 % 100,0 % 0,0 %

5. Uprzywilejowanym pozycjom sekurytyzacyjnym w ramach sekurytyzacji STS, które spełniają kryteria określone w art. 243 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i dla których nie jest dostępna ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI, przypisuje się czynnik ryzyka stressi na podstawie zmodyfikowanego czasu trwania pozycji sekurytyzacyjnej i, zgodnie z poniższą tabelą:

Czas trwania (duri) stressi ai bi
Do 5 lat bi duri - 4,6 %
Ponad 5 lat i do 10 lat ai + bi (duri - 5) 23 % 2,5 %
Ponad 10 lat i do 15 lat ai + bi (duri - 10) 35,5 % 1,8 %
Ponad 15 lat i do 20 lat ai + bi (duri - 15) 44,5 % 0,5 %
Ponad 20 lat min[ai + bi (duri - 20);1] 47 % 0,5 %

6. Innym niż uprzywilejowane pozycjom sekurytyzacyjnym w ramach sekurytyzacji STS, które spełniają kryteria określone w art. 243 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i dla których nie jest dostępna ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI, przypisuje się czynnik ryzyka stressi odpowiadający stopniowi jakości kredytowej równemu 5 i zmodyfikowanemu czasowi trwania ekspozycji zgodnie z tabelą zawartą w ust. 3.

7. Pozycjom resekurytyzacyjnym, dla których dostępna jest ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI, przypisuje się czynnik ryzyka stressi obliczany zgodnie z następującym wzorem:

stressi = min(bi duri;1)

gdzie bi przypisuje się na podstawie stopnia jakości kredytowej pozycji resekurytyzacyjnej i, zgodnie z poniższą tabelą:

Stopień jakości kredytowej 0 1 2 3 4 5 6
bi 33 % 40 % 51 % 91 % 100 % 100 % 100 %

8. Pozycjom sekurytyzacyjnym nieobjętym przepisami ust. 3-7, dla których dostępna jest ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI, przypisuje się czynnik ryzyka stressi obliczany zgodnie z następującym wzorem:

stressi = min(bi duri;1)

gdzie bi przypisuje się na podstawie stopnia jakości kredytowej pozycji sekurytyzacyjnej i, zgodnie z poniższą tabelą:

Stopień jakości kredytowej 0 1 2 3 4 5 6
bi 12,5 % 13,4 % 16,6 % 19,7 % 82 % 100 % 100 %

9. Pozycjom sekurytyzacyjnym nieobjętym przepisami ust. 3-8 przypisuje się czynnik ryzyka stressi wynoszący 100 %.";

5)
dodaje się art. 178a w brzmieniu:

"Artykuł 178a

Ryzyko spreadu kredytowego związane z pozycjami sekurytyzacyjnymi: przepisy przejściowe

1. Niezależnie od przepisów art. 178 ust. 3 sekurytyzacjom wyemitowanym przed dniem 1 stycznia 2019 r., które kwalifikują się jako sekurytyzacje typu 1 zgodnie z art. 177 ust. 2 w wersji obowiązującej w dniu 31 grudnia 2018 r., przypisuje się czynnik ryzyka stressi zgodnie z art. 178 ust. 3 również w przypadku, gdy sekurytyzacje te nie są sekurytyzacjami STS spełniającymi wymogi określone w art. 243 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

2. Przepisy ust. 1 stosuje się wyłącznie wtedy, gdy po dniu 31 grudnia 2018 r. żadne nowe ekspozycje bazowe nie zostały dodane ani zastąpione.

3. Niezależnie od przepisów art. 178 ust. 3 sekurytyzacjom wyemitowanym przed dniem 18 stycznia 2015 r., które kwalifikują się jako sekurytyzacje typu 1 zgodnie z art. 177 ust. 4 w wersji obowiązującej w dniu 31 grudnia 2018 r., przypisuje się czynnik ryzyka stressi zgodnie z art. 177 i 178 w wersji obowiązującej w dniu 31 grudnia 2018 r.

4. Niezależnie od przepisów art. 178 ust. 3 sekurytyzacjom wyemitowanym przed dniem 1 stycznia 2019 r., które kwalifikują się jako sekurytyzacje typu 1 zgodnie z art. 177 ust. 5 w wersji obowiązującej w dniu 31 grudnia 2018 r., przypisuje się do dnia 31 grudnia 2025 r. czynnik ryzyka stressi zgodnie z art. 177 i 178 w wersji obowiązującej w dniu 31 grudnia 2018 r.";

6)
w art. 180 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 10 otrzymuje brzmienie:

"10. Pozycjom sekurytyzacyjnym w ramach sekurytyzacji STS, które spełniają kryteria określone w art. 243 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i które są w pełni, bezwarunkowo i nieodwołalnie gwarantowane przez Europejski Fundusz Inwestycyjny lub Europejski Bank Inwestycyjny, jeżeli dana gwarancja spełnia wymogi określone w art. 215, przypisuje się czynnik ryzyka stressi wynoszący 0 %.";

b)
dodaje się ust. 10a w brzmieniu:

"10a. Niezależnie od przepisów ust. 10 sekurytyzacjom wyemitowanym przed dniem 1 stycznia 2019 r., które kwalifikują się jako sekurytyzacje typu 1 zgodnie z ust. 10 w wersji obowiązującej w dniu 31 grudnia 2018 r., przypisuje się czynnik ryzyka stressi wynoszący 0 % również w przypadku, gdy sekurytyzacje te nie są sekurytyzacjami STS spełniającymi wymogi określone w art. 243 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.";

7)
uchyla się art. 254, 255 i 256;
8)
w art. 257 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Jeżeli zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji dowie się, że jednostka inicjująca, jednostka sponsorująca lub pierwotny kredytodawca nie spełnia wymogów określonych w art. 6 rozporządzenia (UE) 2017/2402, bądź zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji dowie się, że nie są spełniane wymogi określone w art. 5 ust. 1, 2 i 3 tego rozporządzenia, zakład niezwłocznie powiadamia o tym organ nadzoru.

2. Jeżeli wymogi określone w art. 5 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2017/2402 nie są spełniane wskutek zaniedbania lub zaniechania ze strony zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji, organ nadzoru nakazuje proporcjonalne podwyższenie kapitałowego wymogu wypłacalności zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu.";

b)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Czynniki ryzyka są stopniowo zwiększane przy każdym kolejnym naruszeniu wymogów określonych w art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/2402.

5. Jeżeli zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji nie wywiązują się z dowolnego wymogu określonego w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/2402 przez swoje zaniedbanie lub zaniechanie, organy nadzoru dokonują oceny, czy należy to uznać za znaczne odbieganie systemu zarządzania zakładu od standardów, o którym mowa w art. 37 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2009/138/WE.".

Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 czerwca 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2401 z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 12 z 17.1.2015, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35).
**)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.227.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/1221 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w odniesieniu do obliczania regulacyjnych wymogów kapitałowych z tytułu sekurytyzacji i prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji posiadanych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji
Data aktu: 01/06/2018
Data ogłoszenia: 10/09/2018
Data wejścia w życie: 30/09/2018, 01/01/2019