Decyzja wykonawcza 2018/794 w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2017

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/794
z dnia 28 maja 2018 r.
w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2017

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 3194)

(Dz.U.UE L z dnia 1 czerwca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 51,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja, w oparciu o roczne sprawozdania finansowe przekazane przez państwa członkowskie wraz z informacjami wymaganymi do rozliczenia rachunków i opinią z audytu co do kompletności, dokładności i prawdziwości rachunków oraz sprawozdaniami jednostek certyfikujących, musi rozliczyć rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 7 wymienionego rozporządzenia.

(2) Zgodnie z art. 39 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 rolniczy rok budżetowy rozpoczyna się w dniu 16 października roku "N - 1" i kończy się w dniu 15 października roku "N". Przy rozliczaniu rachunków za rok budżetowy 2017 należy wziąć pod uwagę wydatki poniesione przez państwa członkowskie pomiędzy dniem 16 października 2016 r. a dniem 15 października 2017 r., zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2 .

(3) Artykuł 33 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 przewiduje, że kwoty, które podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego, zgodnie z decyzją w sprawie rozliczenia rachunków określoną w art. 33 ust. 1 tego rozporządzenia, określa się poprzez potrącanie płatności miesięcznych w danym roku budżetowym, tj. w roku 2017, z wydatków uznanych dla tego samego roku budżetowego zgodnie z art. 33 ust. 1. Komisja potrąca tę kwotę od płatności miesięcznej odnoszącej się do poniesionego wydatku w drugim miesiącu następującym po miesiącu, w którym podejmowana jest decyzja w sprawie rozliczenia rachunków, bądź ją do niej dodaje.

(4) Komisja sprawdziła informacje przekazane przez państwa członkowskie oraz powiadomiła je przed dniem 30 kwietnia 2018 r. o wynikach swej weryfikacji oraz o niezbędnych poprawkach.

(5) W przypadku niektórych agencji płatniczych roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące pozwalają Komisji podjąć decyzję dotyczącą kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań finansowych.

(6) Informacje przekazane przez niektóre inne agencje płatnicze wymagają przeprowadzenia dodatkowego postępowania, a ich rachunki nie mogą zostać rozliczone niniejszą decyzją.

(7) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 3  wszelkie przekroczenia terminów w sierpniu, wrześniu oraz październiku są brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków. Część wydatków zadeklarowanych przez niektóre państwa członkowskie w tych miesiącach w roku 2017 została dokonana po przekroczeniu obowiązujących terminów. W niniejszej decyzji należy zatem ustanowić odpowiednie zmniejszenia.

(8) Zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja dokonała już zmniejszenia lub zawieszenia szeregu płatności miesięcznych za rok budżetowy 2017, ze względu na nieprzestrzeganie pułapów finansowych lub terminów płatności lub niedociągnięcia w kontrolach. Przy podejmowaniu niniejszej decyzji Komisja musi uwzględnić kwoty zmniejszone lub zawieszone, aby uniknąć wszelkich niewłaściwych i nienależnych płatności lub zwracania kwot, które mogą być później przedmiotem korekty finansowej. Przedmiotowe kwoty mogą być następnie badane, w stosownych przypadkach, w ramach procedur kontroli rozliczeń zgodności zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

(9) Na podstawie art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 50 % konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości ponosi państwo członkowskie, którego to dotyczy, jeżeli odzyskanie nie nastąpiło w terminie czterech lat od daty wniosku o odzyskanie, lub w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy nieodzyskana kwota jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi. Art. 54 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 nakłada na państwa członkowskie obowiązek ujmowania w sprawozdaniach finansowych przekazywanych Komisji, zgodnie z art. 29 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014, poświadczonej tabeli z kwotami obciążającymi je w wyniku zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozdawczego państw członkowskich w odniesieniu do kwot, które mają być odzyskane, określono w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 908/2014. W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 zawarto wzór tabeli, którą muszą stosować państwa członkowskie przy dostarczaniu informacji o kwotach, które mają być odzyskane. Na podstawie wypełnionych przez państwa członkowskie tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości starszych niż, odpowiednio, cztery lata lub osiem lat.

(10) Na podstawie art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 państwa członkowskie mogą w należycie uzasadnionych przypadkach zdecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy łączna kwota poniesionych i prawdopodobnych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym. Jeżeli decyzję podjęto w terminie czterech lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego, bądź w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych nieodzyskania powinno zostać pokryte z budżetu UE. Kwoty, w odniesieniu do których państwo członkowskie podjęło decyzję o zaprzestaniu odzyskiwania, oraz powody tej decyzji należy zawrzeć w rocznym podsumowaniu, o którym mowa w art. 54 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w związku z jego art. 102 ust. 1 lit. c) ppkt (iv). Kwotami takimi nie należy zatem obciążać państw członkowskich, których to dotyczy, i zostają one w związku z powyższym pokryte z budżetu Unii.

(11) Zmniejszenia zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 przedstawione w załączniku I (kolumna e) odnoszą się do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG). Kwoty, którymi należy obciążyć państwa członkowskie w wyniku zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do Przejściowego Instrumentu Rozwoju Obszarów Wiejskich (TRDI) finansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) 4 , przedstawiono w załączniku III.

(12) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 niniejsza decyzja nie narusza decyzji, które Komisja może podjąć w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zostają rozliczone rachunki agencji płatniczych państw członkowskich, z wyjątkiem agencji płatniczych określonych w art. 2, dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) w odniesieniu do roku budżetowego 2017.

Kwoty, które mają być odzyskane od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego na podstawie niniejszej decyzji, wraz z kwotami wynikającymi z zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, określono w załącznikach I i III do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W odniesieniu do roku budżetowego 2017 rachunki określonych w załączniku II agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) nie wchodzą w zakres niniejszej decyzji i będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2018 r.
W imieniu Komisji
Phil HOGAN
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

ROK BUDŻETOWY 2017

Kwoty podlegające zwrotowi przez państwa członkowskie lub płatne na ich rzecz

PCz 2017 - Wydatki/Dochody przeznaczone na określony cel agencji płatniczych, których rachunki są Suma a + b Zmniejszenia i zawieszenia w całym roku budżetowym 1) Zmniejszenia zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Suma po uwzględnieniu zmniejszeń i zawieszeń Płatności dokonane na rzecz państwa członkowskiego za rok budżetowy Kwota podlegająca zwrotowi od (-) lub

płatna na rzecz (+) państwa członkowskiego 2)

rozliczone wyłączone
= wydatki/dochody przeznaczone na określony cel zadeklarowane

w deklaracji rocznej

= suma wydatków/dochodów przeznaczonych na określony cel w deklaracjach miesięcznych
a b c = a + b d e f = c + d + e g h = f - g
BE EUR 588 102 324,63 0,00 588 102 324,63 0,00 - 991,56 588 101 333,07 588 546 187,63 - 444 854,56
BG EUR 797 281 214,01 0,00 797 281 214,01 - 17 389,41 0,00 797 263 824,60 798 086 440,51 - 822 615,91
CZ CZK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 8 342,14 - 8 342,14 0,00 - 8 342,14
CZ EUR 854 448 923,01 0,00 854 448 923,01 0,00 0,00 854 448 923,01 854 448 923,20 - 0,19
DK DKK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 164 574,66 - 164 574,66 0,00 - 164 574,66
DK EUR 858 708 631,07 0,00 858 708 631,07 0,00 0,00 858 708 631,07 858 670 732,41 37 898,66
DE EUR 5 030 903 943,84 0,00 5 030 903 943,84 - 6 977,89 - 45 644,72 5 030 851 321,24 5 027 999 451,51 2 851 869,72
EE EUR 124 071 973,61 0,00 124 071 973,61 0,00 - 16 983,75 124 054 989,86 123 977 546,02 77 443,84
IE EUR 1 229 287 920,82 0,00 1 229 287 920,82 - 95 679,67 - 43 841,63 1 229 148 399,52 1 228 321 811,74 826 587,78
EL EUR 2 074 885 739,79 0,00 2 074 885 739,79 - 20 843,71 - 1 821 898,16 2 073 042 997,92 2 074 864 896,08 - 1 821 898,16
ES EUR 5 436 124 554,19 2 768 594,78 5 438 893 148,97 - 2 239 204,13 - 2 159 384,45 5 434 494 560,39 5 437 757 758,27 - 3 263 197,88
FR EUR 7 177 885 922,21 310 949 997,08 7 488 835 919,29 - 184 123 288,02 - 91 535,53 7 304 621 095,74 7 308 565 960,41 - 3 944 864,67
HR EUR 208 140 268,86 0,00 208 140 268,86 - 84 515,74 0,00 208 055 753,12 208 189 461,36 - 133 708,24
IT EUR 4 310 772 062,39 0,00 4 310 772 062,39 - 93 059 323,84 - 1 812 362,90 4 215 900 375,65 4 249 111 348,36 - 33 210 972,71
CY EUR 55 777 706,48 0,00 55 777 706,48 - 35 861,66 0,00 55 741 844,82 55 730 155,42 11 689,40
LV EUR 217 990 354,60 0,00 217 990 354,60 - 181,15 - 6 247,62 217 983 925,83 217 993 173,12 - 9 247,29
LT EUR 443 325 522,51 0,00 443 325 522,51 - 71 548,65 - 374,27 443 253 599,59 443 272 271,92 - 18 672,33
LU EUR 34 473 355,85 0,00 34 473 355,85 0,00 0,00 34 473 355,85 34 401 229,19 72 126,66
HU HUF 0,00 0,00 0,00 0,00 - 68 059 521,50 - 68 059 521,50 0,00 - 68 059 521,50
HU EUR 1 288 054 472,53 0,00 1 288 054 472,53 - 4 569 620,93 0,00 1 283 484 851,60 1 284 228 855,44 - 744 003,84
MT EUR 0,00 5 317 298,97 5 317 298,97 0,00 0,00 5 317 298,97 5 317 298,97 0,00
NL EUR 815 897 786,62 0,00 815 897 786,62 - 422 705,99 0,00 815 475 080,63 815 494 995,16 - 19 914,53
AT EUR 706 529 712,22 0,00 706 529 712,22 - 264 876,95 0,00 706 264 835,27 706 343 282,70 - 78 447,43
PL PLN 0,00 0,00 0,00 0,00 - 885 655,91 - 885 655,91 0,00 - 885 655,91
PL EUR 3 409 425 215,53 0,00 3 409 425 215,53 - 3 007 191,14 0,00 3 406 418 024,39 3 406 561 289,51 - 143 265,12
PT EUR 705 330 241,25 0,00 705 330 241,25 - 607 631,63 - 1 086 013,11 703 636 596,51 704 169 188,62 - 532 592,11
RO RON 0,00 0,00 0,00 0,00 - 491 230,99 - 491 230,99 0,00 - 491 230,99
RO EUR 1 775 087 767,15 0,00 1 775 087 767,15 - 15 068 445,66 0,00 1 760 019 321,49 1 772 508 497,61 - 12 489 176,12
SI EUR 143 152 666,80 0,00 143 152 666,80 0,00 0,00 143 152 666,80 143 152 639,38 27,42
SK EUR 438 421 061,90 0,00 438 421 061,90 - 4 578,15 - 33 438,11 438 383 045,64 438 416 483,75 - 33 438,11
FI EUR 537 087 368,44 0,00 537 087 368,44 - 2 999,21 - 51 789,44 537 032 579,79 537 056 724,90 - 24 145,11
SE SEK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 393 612,02 - 393 612,02 0,00 - 393 612,02
SE EUR 707 756 620,41 0,00 707 756 620,41 - 4 058 311,47 0,00 703 698 308,94 703 708 425,10 - 10 116,16
UK GBP 0,00 0,00 0,00 0,00 - 64 111,45 - 64 111,45 0,00 - 64 111,45
UK EUR 3 151 920 238,93 0,00 3 151 920 238,93 - 29 423 486,72 0,00 3 122 496 752,21 3 127 019 638,34 - 4 522 886,13
PCz Wydatki (3) Dochody przeznaczone na określony cel (3) art. 54 ust. 2 (= e) Suma (= h)
05 07 01 06 6701 6702
i j k l = i + j + k
BE EUR 0,00 - 443 863,00 - 991,56 - 444 854,56
BG EUR 0,00 - 822 615,91 0,00 - 822 615,91
CZ CZK 0,00 0,00 - 8 342,14 - 8 342,14
CZ EUR 0,00 - 0,19 0,00 - 0,19
DK DKK 0,00 0,00 - 164 574,66 - 164 574,66
DK EUR 37 898,66 0,00 0,00 37 898,66
DE EUR 2 897 514,44 0,00 - 45 644,72 2 851 869,72
EE EUR 94 427,59 0,00 - 16 983,75 77 443,84
IE EUR 870 429,41 0,00 - 43 841,63 826 587,78
EL EUR 0,00 0,00 - 1 821 898,16 - 1 821 898,16
ES EUR 0,00 - 1 103 813,43 - 2 159 384,45 - 3 263 197,88
FR EUR 0,00 - 3 853 329,14 - 91 535,53 - 3 944 864,67
HR EUR 0,00 - 133 708,24 0,00 - 133 708,24
IT EUR 0,00 - 31 398 609,81 - 1 812 362,90 - 33 210 972,71
CY EUR 11 689,40 0,00 0,00 11 689,40
LV EUR 0,00 - 2 999,67 - 6 247,62 - 9 247,29
LT EUR 0,00 - 18 298,06 - 374,27 - 18 672,33
LU EUR 72 126,66 0,00 0,00 72 126,66
HU HUF 0,00 0,00 - 68 059 521,50 - 68 059 521,50
HU EUR 0,00 - 744 003,84 0,00 - 744 003,84
MT EUR 0,00 0,00 0,00 0,00
NL EUR 0,00 - 19 914,53 0,00 - 19 914,53
AT EUR 0,00 - 78 447,43 0,00 - 78 447,43
PL PLN 0,00 0,00 - 885 655,91 - 885 655,91
PL EUR 0,00 - 143 265,12 0,00 - 143 265,12
PT EUR 553 421,00 0,00 - 1 086 013,11 - 532 592,11
RO RON 0,00 0,00 - 491 230,99 - 491 230,99
RO EUR 0,00 - 12 489 176,12 0,00 - 12 489 176,12
SI EUR 27,42 0,00 0,00 27,42
SK EUR 0,00 0,00 - 33 438,11 - 33 438,11
FI EUR 114 932,37 - 87 288,04 - 51 789,44 - 24 145,11
SE SEK 0,00 0,00 - 393 612,02 - 393 612,02
SE EUR 0,00 - 10 116,16 0,00 - 10 116,16
UK GBP 0,00 0,00 - 64 111,45 - 64 111,45
UK EUR 0,00 - 4 522 886,13 0,00 - 4 522 886,13
(1) Dotyczy uwzględnionych w systemie płatniczym zmniejszeń i zawieszeń, do których dodano w szczególności korekty wynikające z nieprzestrzegania terminów płatności ustalonych na sierpień, wrzesień i październik 2017 r. oraz innych zmniejszeń w ramach art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

(2) W celu obliczenia kwoty podlegającej zwrotowi przez państwo członkowskie lub płatnej na jego rzecz uwzględniono sumę z deklaracji rocznej w przypadku wydatków rozliczonych (kolumna a) lub sumę deklaracji miesięcznych w przypadku wydatków wyłączonych (kolumna b).

Stosowany kurs wymiany walut: Art. 11 ust. 1 akapit pierwszy zdanie drugie rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014.

(3) Linia budżetowa 05 07 01 06 zostaje podzielona między korekty ujemne, które stają się dochodami przeznaczonymi na określony cel w linii budżetowej 67 01, oraz korekty dodatnie na rzecz państw członkowskich, które powinny obecnie zostać włączone po stronie wydatków 05 07 01 06 zgodnie z art. 43 rozporządzenia nr 1306/2013.

Uwaga: Nomenklatura 2018: 05 07 01 06, 6701, 6702

ZAŁĄCZNIK  II

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

ROK BUDŻETOWY 2017 - EFRG

Wykaz agencji płatniczych, których rachunki zostały wyłączone i które podlegają kolejnej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków

Państwo członkowskie Agencja płatnicza
Francja FranceAgriMer
Niemcy EU-Zahlstelle der Freien und Hansestadt Hamburg
Malta Agriculture and Rural Payments Agency
Hiszpania Fondo Español de Garantía Agraria

ZAŁĄCZNIK  III

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

ROK BUDŻETOWY 2017 - EFRG

Korekty zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (*)

Państwo członkowskie Waluta W walucie krajowej W EUR
AT EUR
BE EUR
BG BGN
CY EUR - -
CZ CZK - -
DE EUR
DK DKK
EE EUR - -
ES EUR
FI EUR
FR EUR
UK GBP
EL EUR
HR HRK
HU HUF 9 350 125,00 -
IE EUR
IT EUR
LT EUR - 45 630,25
LU EUR
LV EUR - 119 855,63
MT EUR - -
NL EUR
PL PLN 641 474,86 -
PT EUR
RO RON
SE SEK
SI EUR - -
SK EUR - 481 101,41
(*) Niniejszy załącznik zawiera wyłącznie korekty związane z Przejściowym Instrumentem Rozwoju Obszarów Wiejskich (TRDI).
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 18).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 27/2004 z dnia 5 stycznia 2004 r. ustanawiające przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFOGR rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji (Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 36).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.136.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/794 w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2017
Data aktu: 28/05/2018
Data ogłoszenia: 01/06/2018