ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/64
z dnia 29 września 2017 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do określenia, w jaki sposób kryteria, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii), mają być stosowane do oceny, czy określone wydarzenia mogłyby mieć znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub kilku państwach członkowskich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 6 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Z uwagi na ogólny charakter warunku dotyczącego kryteriów jakościowych określonego w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz ze względu na konieczność zapewnienia spójnego stosowania tego warunku przez właściwe organy, właściwe jest określenie, w jaki sposób, w kontekście kluczowych wskaźników referencyjnych, (i) zaprzestanie opracowywania wskaźnika referencyjnego lub (ii) opracowywanie go na podstawie danych wejściowych, które przestały być w pełni reprezentatywne dla danego rynku lub danych realiów gospodarczych, (iii) lub opracowywanie go na podstawie niewiarygodnych danych wejściowych, miałoby znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub kilku państwach członkowskich.
(2) Kluczowe wskaźniki referencyjne są często stosowane w państwach członkowskich innych niż państwo członkowskie, w którym są one opracowywane, i są wykorzystywane w różny sposób, w zależności od państwa członkowskiego, w którym są stosowane. Potencjalnie mają one zatem znaczący wpływ w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, lub na poziomie Unii. Podobnie istnieje potencjał znaczącego negatywnego wpływu w przypadku jednego lub większej liczby kryteriów, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii). Dlatego ważne jest przeprowadzenie oceny zarówno na poziomie krajowym lub rynkowym, jak i na poziomie Unii.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2016/1011 wymieniono pięć dziedzin, w których mogłyby wystąpić znaczące negatywne skutki. Chociaż integralność rynku dotyczy rynku konkretnego produktu finansowego, stabilność finansowa odnosi się do systemu finansowego państwa członkowskiego lub Unii jako całości. Wpływ na konsumentów to przede wszystkim wpływ wywierany za pośrednictwem instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w tym funduszy emerytalnych, w które zainwestowali, oraz umów finansowych, jakie podpisali i w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie. Potencjalny wpływ na gospodarkę realną jest bezpośrednio związany z wartością instrumentów finansowych, umów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie. Potencjalny wpływ na finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw może wzrosnąć wraz ze wzrostem wartości niespłaconych kredytów w stosunku do wielkości gospodarki. Konsumenci oraz finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw są bardziej narażone na negatywne skutki, jeżeli ogólny poziom zadłużenia gospodarstw domowych i przedsiębiorstw jest wysoki,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: