Rozporządzenie delegowane 2018/64 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do określenia, w jaki sposób kryteria, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii), mają być stosowane do oceny, czy określone wydarzenia mogłyby mieć znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub kilku państwach członkowskich

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/64
z dnia 29 września 2017 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do określenia, w jaki sposób kryteria, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii), mają być stosowane do oceny, czy określone wydarzenia mogłyby mieć znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub kilku państwach członkowskich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 6 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z uwagi na ogólny charakter warunku dotyczącego kryteriów jakościowych określonego w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz ze względu na konieczność zapewnienia spójnego stosowania tego warunku przez właściwe organy, właściwe jest określenie, w jaki sposób, w kontekście kluczowych wskaźników referencyjnych, (i) zaprzestanie opracowywania wskaźnika referencyjnego lub (ii) opracowywanie go na podstawie danych wejściowych, które przestały być w pełni reprezentatywne dla danego rynku lub danych realiów gospodarczych, (iii) lub opracowywanie go na podstawie niewiarygodnych danych wejściowych, miałoby znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub kilku państwach członkowskich.

(2) Kluczowe wskaźniki referencyjne są często stosowane w państwach członkowskich innych niż państwo członkowskie, w którym są one opracowywane, i są wykorzystywane w różny sposób, w zależności od państwa członkowskiego, w którym są stosowane. Potencjalnie mają one zatem znaczący wpływ w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, lub na poziomie Unii. Podobnie istnieje potencjał znaczącego negatywnego wpływu w przypadku jednego lub większej liczby kryteriów, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii). Dlatego ważne jest przeprowadzenie oceny zarówno na poziomie krajowym lub rynkowym, jak i na poziomie Unii.

(3) W rozporządzeniu (UE) 2016/1011 wymieniono pięć dziedzin, w których mogłyby wystąpić znaczące negatywne skutki. Chociaż integralność rynku dotyczy rynku konkretnego produktu finansowego, stabilność finansowa odnosi się do systemu finansowego państwa członkowskiego lub Unii jako całości. Wpływ na konsumentów to przede wszystkim wpływ wywierany za pośrednictwem instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w tym funduszy emerytalnych, w które zainwestowali, oraz umów finansowych, jakie podpisali i w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie. Potencjalny wpływ na gospodarkę realną jest bezpośrednio związany z wartością instrumentów finansowych, umów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie. Potencjalny wpływ na finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw może wzrosnąć wraz ze wzrostem wartości niespłaconych kredytów w stosunku do wielkości gospodarki. Konsumenci oraz finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw są bardziej narażone na negatywne skutki, jeżeli ogólny poziom zadłużenia gospodarstw domowych i przedsiębiorstw jest wysoki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ocena przeprowadzana przez właściwe organy

1. 
Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, o którym mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) 2016/1011, zgodnie z kryteriami, o których mowa w art. 2, 3, 4, 5 i 6.
2. 
W przypadku gdy właściwe organy spodziewają się, że tego rodzaju znaczący i negatywny wpływ będzie miał miejsce w więcej niż jednym państwie członkowskim, dokonują one odrębnej oceny dla każdego państwa członkowskiego, którego to dotyczy, a także ogólnej oceny w odniesieniu do wszystkich państw członkowskich.
Artykuł  2

Znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku

Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, zgodnie z następującymi kryteriami:

a)
wartość instrumentów finansowych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, i które są przedmiotem obrotu w systemach obrotu w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości instrumentów finansowych, które są przedmiotem obrotu w systemach obrotu w tych państwach członkowskich;
b)
wartość umów finansowych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości umów finansowych zawartych w tych państwach członkowskich;
c)
wartość funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie do celów pomiaru ich wyników, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości funduszy inwestycyjnych wprowadzanych do obrotu w tych państwach członkowskich na podstawie zezwolenia lub zgłoszenia;
d)
czy wskaźnik referencyjny został wskazany zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1011 jako potencjalny zastępczy wskaźnik referencyjny lub został wykorzystany jako następca innych wskaźników referencyjnych, które zostały włączone do wykazu kluczowych wskaźników referencyjnych, o którym mowa w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011;
e)
w odniesieniu do standardów do celów księgowych lub innych celów regulacyjnych:
(i)
czy wskaźnik referencyjny jest wykorzystywany jako odniesienie dla regulacji ostrożnościowych, takich jak wymogi dotyczące kapitału, płynności lub dźwigni finansowej;
(ii)
czy wskaźnik referencyjny jest stosowany w międzynarodowych standardach rachunkowości.
Artykuł  3

Znaczący i negatywny wpływ na stabilność finansową

Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na stabilność finansową, zgodnie z następującymi kryteriami:

a)
wartość instrumentów finansowych, umów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do:
(i)
aktywów ogółem sektora finansowego w tych państwach członkowskich;
(ii)
aktywów ogółem sektora bankowego w tych państwach członkowskich;
b)
wrażliwość instytucji finansowych, które podpisały lub zainwestowały w instrumenty finansowe, umowy finansowe i fundusze inwestycyjne, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie.
Artykuł  4

Znaczący i negatywny wpływ na konsumentów

Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na konsumentów, zgodnie z następującymi kryteriami:

a)
w odniesieniu do instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych oferowanych konsumentom:
(i)
wartość instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, i które są sprzedawane inwestorom indywidualnym w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych, które są sprzedawane inwestorom indywidualnym w tych państwach członkowskich;
(ii)
szacunkowa liczba konsumentów, którzy zakupili instrumenty finansowe i fundusze inwestycyjne, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do łącznej liczby ludności w tych państwach członkowskich;
b)
w odniesieniu do instytucji pracowniczych programów emerytalnych:
(i)
wartość programów emerytalnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie i które są prowadzone przez instytucje pracowniczych programów emerytalnych w poszczególnych państwach członkowskich, zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i w stosunku do całkowitej wartości programów emerytalnych prowadzonych przez instytucje pracowniczych programów emerytalnych w tych państwach członkowskich;
(ii)
szacunkowa liczba konsumentów będących członkami pracowniczych programów emerytalnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, prowadzonych przez instytucje pracowniczych programów emerytalnych w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do łącznej liczby ludności w tych państwach członkowskich;
(iii)
ocena znaczenia instytucji pracowniczych programów emerytalnych prowadzących programy emerytalne, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, dla dochodów emerytalnych obywateli państw członkowskich;
c)
w odniesieniu do umów o kredyt konsumencki:
(i)
wartość umów o kredyt konsumencki, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości umów o kredyt konsumencki w tych państwach członkowskich;
(ii)
szacunkowa liczba konsumentów, którzy podpisali umowy o kredyt konsumencki, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do łącznej liczby ludności w tych państwach członkowskich;
(iii)
poziom zadłużenia konsumentów w danych państwach członkowskich.
Artykuł  5

Znaczący i negatywny wpływ na gospodarkę realną

Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na gospodarkę realną, biorąc pod uwagę wartość instrumentów finansowych, umów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do produktu narodowego brutto tych państw członkowskich.

Artykuł  6

Znaczący i negatywny wpływ na finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, zgodnie z następującymi kryteriami:

a)
wartość kredytów udzielonych gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom niefinansowym, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości kredytów udzielonych gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom niefinansowym w tych państwach członkowskich;
b)
szacunkowa liczba gospodarstw domowych, które zaciągnęły kredyty, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do łącznej liczby gospodarstw domowych w tych państwach członkowskich;
c)
szacunkowa liczba przedsiębiorstw niefinansowych, które zaciągnęły kredyty, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do łącznej liczby przedsiębiorstw niefinansowych w tych państwach członkowskich;
d)
poziom zadłużenia gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w danych państwach członkowskich.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.12.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/64 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do określenia, w jaki sposób kryteria, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii), mają być stosowane do oceny, czy określone wydarzenia mogłyby mieć znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub kilku państwach członkowskich
Data aktu: 29/09/2017
Data ogłoszenia: 17/01/2018
Data wejścia w życie: 06/02/2018