(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 2 ustanowiono wieloletni program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego ("RSPP") w celu wskazania co najmniej 1 200 MHz widma odpowiedniego do potrzeb bezprzewodowej łączności szerokopasmowej w Unii do 2015 r., w tym widma już wykorzystywanego, w oparciu o wykaz zastosowań widma radiowego.
(2) W opinii z dnia 20 lutego 2013 r. dotyczącej strategicznych wyzwań, przed jakimi stoi Europa w związku ze zwiększającym się zapotrzebowaniem na widmo do celów bezprzewodowej łączności szerokopasmowej 3 , Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego ("zespół") zalecił dokonanie oceny wykorzystania zakresu częstotliwości 1 427-1 452 MHz jako rozszerzenia zakresu 1 452-1 492 MHz na potrzeby bezprzewodowej łączności szerokopasmowej po 2015 r. Ponadto w opinii tej zespół podkreślił wyzwania związane z ewentualnym wyznaczeniem zakresów częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 518 MHz na potrzeby bezprzewodowej łączności szerokopasmowej, wynikające z obecnego ich wykorzystania przez wojsko i naziemne usługi stałej łączności bezprzewodowej. Zespół zaproponował ponowne rozważenie zakresu częstotliwości 1 492- 1 518 MHz w oparciu o ustalenia poczynione na Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej w 2015 r. (WRC-15).
(3) Na WRC-15 zakresy częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 518 MHz wskazano jako zakresy na potrzeby międzynarodowej łączności ruchomej (IMT) na całym świecie. W regionie 1 Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, obejmującym Unię Europejską, te zakresy częstotliwości - lub ich części - przydzielono służbie ruchomej, z wyjątkiem ruchomej służby lotniczej, i służbie stałej oraz służbie operacyjnej kosmicznej ziemia-kosmos, na równych prawach pierwszej ważności. Dodatkowo niektóre państwa członkowskie wyznaczyły zakres częstotliwości 1 452-1 518 MHz na potrzeby usług w zakresie realizacji programów i imprez specjalnych.
(4) W dniu 15 marca 2017 r., na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym, Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu na opracowanie zharmonizowanych warunków technicznych w dodatkowych zakresach częstotliwości w paśmie 1,5 GHz, tj. zakresach 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 518 MHz, w celu rozpropagowania ich wykorzystania na potrzeby naziemnych usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w Unii.
(5) W ramach tego mandatu CEPT przedłożyła w dniu 16 listopada 2017 r. sprawozdanie nr 65 4 , w którym zaproponowano zharmonizowane warunki techniczne na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół w zakresach częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492- 1 517 MHz, z uwagi na wyznaczenie w całej Unii zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz na zharmonizowanych warunkach technicznych na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej, zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2015/750 5 .
(6) Wyznaczenie w całej Unii zakresów częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół powinno przyczynić się do osiągnięcia określonego w RSPP celu w zakresie dostępności widma na potrzeby bezprzewodowej łączności szerokopasmowej dzięki dodatkowym 50 MHz widma. Wykorzystanie tylko dla łącza w dół ma duże znaczenie w rozwiązywaniu problemu asymetrii w przesyle danych, ponieważ zwiększa przepustowość łącza w dół bezprzewodowych systemów szerokopasmowych, w tym do celów świadczenia usług 5G.
(7) Zgodnie z zaleceniami zawartymi w sprawozdaniu CEPT nr 65 państwa członkowskie powinny mieć na szczeblu krajowym swobodę zdecydowania o wykorzystaniu części zakresów częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz, aby uwzględnić potrzeby wynikające z międzynarodowych porozumień wojskowych 6 lub - przez ograniczony okres - szczególne krajowe potrzeby dotyczące ciągłości działania naziemnych usług stałej łączności bezprzewodowej. W tej kwestii w sprawozdaniu podkreślono, że współużytkowanie częstotliwości przez służbę stałą i ruchomą nie jest możliwe. W związku z tym proces zmiany zagospodarowania tych pasm na szczeblu krajowym w celu udostępnienia ich w odpowiedzi na krajowe zapotrzebowanie na usługi bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół jest procesem złożonym i wymaga odpowiednich ram czasowych.
(8) Korzystając z tej swobody decyzji na szczeblu krajowym państwa członkowskie powinny dawać pierwszeństwo udostępnianiu przyległego widma na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół, w tym zakresu częstotliwości 1 452-1 492MHz, aby ułatwić dostępność kanałów o większej szerokości dla usług 5G, osiąganie korzyści skali w zakresie sprzętu, współistnienie z usługami w sąsiednich pasmach, a także koordynację częstotliwości.
(9) Nie naruszając prawa państw członkowskich do zarządzania wykorzystaniem widma do celów zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz obronności, określonego w art. 1 ust. 4 decyzji o spektrum radiowym, państwa członkowskie powinny w największym możliwym stopniu przeznaczyć zakresy częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół.
(10) Świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół w całym zakresie częstotliwości 1 427-1 517 MHz powinno się opierać na spójnej zharmonizowanej aranżacji kanałów i minimalnych, tj. najmniej restrykcyjnych, warunkach technicznych w celu wspierania jednolitego rynku, ograniczenia szkodliwych zakłóceń i zapewnienia koordynacji częstotliwości.
(11) W warunkach technicznych i aranżacjach częstotliwości przedstawionych w sprawozdaniu CEPT nr 65 również przewidziano współistnienie usług bezprzewodowej łączności szerokopasmowej z usługami w pasmach sąsiednich.
(12) W szczególności warunki techniczne i aranżacje, takie jak wartości graniczne mocy niepożądanych emisji, zapewniają wykorzystanie zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz do bezprzewodowej łączności szerokopasmowej w sposób gwarantujący odpowiednią ochronę służby radioastronomicznej i służb satelitarnych pasywnych badań Ziemi, działających w zakresie częstotliwości 1 400-1 427 MHz, oraz służb ruchomych satelitarnych, działających w zakresie częstotliwości 1 518-1 559 MHz. Na szczeblu krajowym mogą być konieczne dalsze środki w celu usprawnienia współistnienia ze służbami w sąsiednich zakresach częstotliwości 1 400- 1 427 MHz oraz 1 518-1 559 MHz, takimi jak służby wokół lotnisk, portów morskich i stacji naziemnych wykorzystywanych do odbioru sygnałów poszukiwania i ratownictwa przekazywanych przez satelitę. Potrzebne są również usprawnienia w działaniu odbiorników ruchomych stacji naziemnych zgodnie z celami i wymaganiami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 7 .
(13) Z uwagi na fakt, że części zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz nie są wykorzystywane przez naziemne systemy radiodyfuzyjne, należy znieść obowiązujące ograniczenia regulacyjne dotyczące współistnienia z takimi służbami w tym paśmie, aby umożliwić uruchomienie w nim usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół.
(14) Do zapewnienia wdrożenia parametrów określonych w niniejszej decyzji w celu poprawy usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół w zakresach częstotliwości 1 427-1 452 MHz
oraz 1 492-1 517 MHz konieczne mogą być porozumienia między organami administracji w sprawie transgranicznej koordynacji częstotliwości, aby uniknąć szkodliwych zakłóceń i poprawić efektywność wykorzystania widma. Porozumienia w sprawie transgranicznej koordynacji częstotliwości w odniesieniu do służb telemetrii lotniczej należy wypracowywać między odpowiednimi organami administracyjnymi CEPT w trybie dwustronnym lub wielostronnym.
(15) Państwa członkowskie powinny stosować środki przewidziane w niniejszej decyzji, aby docelowo zapewnić wykorzystanie całego zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz lub - w przypadku braku krajowego zapotrzebowania - części tego zakresu na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej tylko łączem w dół i tym samym przyczynić się w jak największym stopniu do realizacji określonego w RSPP celu w zakresie widma.
(16) Państwa członkowskie powinny przedstawiać Komisji sprawozdania dotyczące wykonania niniejszej decyzji oraz wykorzystania wspomnianego zakresu częstotliwości, w celu ułatwienia oceny wpływu tej decyzji na poziomie Unii oraz jej terminowego przeglądu, w razie konieczności. W szczególności należy co dwa lata poddawać kontroli zasadność korzystania z krajowej swobody decyzji w kwestii udostępnienia widma w zakresach częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz. Ponadto państwa członkowskie powinny co dwa lata składać sprawozdania na temat krajowych środków służących usprawnieniu współistnienia ze służbą radioastronomiczną i służbami satelitarnymi pasywnych badań Ziemi, działającymi w zakresie częstotliwości 1 400-1 427 MHz, oraz ze służbami ruchomymi satelitarnymi, działającymi w zakresie częstotliwości 1 518-1 559 MHz.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Mariya GABRIEL | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.110.127 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/661 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/750 w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 1452-1492 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii w odniesieniu do rozszerzenia zakresu jej stosowania na zharmonizowane zakresy częstotliwości 1427-1452 MHz oraz 1492-1517 MHz |
| Data aktu: | 26/04/2018 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2018 |
| Data wejścia w życie: | 30/04/2018 |