uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , a w szczególności jego art. 27 ust. 3 akapit trzeci,
(1) Do celów skutecznego monitorowania rynku przez właściwe organy dane referencyjne dotyczące instrumentów finansowych powinny być zgłaszane w jednolitym formacie i zgodnie z uniwersalnymi normami.
(2) Sprawozdawczość i publikowanie danych referencyjnych w formie elektronicznej, nadającej się do przetwarzania automatycznego oraz pobrania ułatwia efektywne wykorzystanie i wymianę tych danych.
(3) Szybkie otrzymywanie danych referencyjnych w odniesieniu do wszystkich instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu lub będących przedmiotem obrotu w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje umożliwia właściwym organom oraz Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) zapewnienie jakości danych oraz skuteczne monitorowanie rynku, co przyczynia się do integralności rynku.
(4) W celu zapewnienia, aby systemy obrotu i podmioty systematycznie internalizujące transakcje przedkładały kompletne i dokładne dane referencyjne oraz aby właściwe organy miały możliwość skutecznego odbioru i wykorzystania tych danych w sposób terminowy, należy ustanowić odpowiedni harmonogram przedkładania danych. Należy zapewnić odpowiednią ilość czasu na stwierdzenie nieścisłości lub niekompletności tych danych przed ich publikacją. W celu zapewnienia, aby dane referencyjne były spójne z odpowiednimi informacjami zgłaszanymi zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, właściwe organy powinny stosować dane referencyjne dotyczące danego dnia do zatwierdzania i wymiany sprawozdań dotyczących transakcji realizowanych w tym samym dniu.
(5) Zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 nadawcy i odbiorcy danych referencyjnych muszą zapewnić skuteczny odbiór, efektywną wymianę i jakość danych oraz ich spójność z odpowiednimi sprawozdaniami z transakcji określonymi w art. 26 tego rozporządzenia. Systemy obrotu i podmioty systematycznie internalizujące transakcje powinny zatem dostarczać kompletne i dokładne dane referencyjne i bezzwłocznie informować właściwe organy o stwierdzonej niekompletności lub nieścisłości dostarczonych już danych. Powinny również utrzymywać adekwatne systemy i mechanizmy kontroli w celu dokładnego, kompletnego i terminowego dostarczania danych referencyjnych.
(6) Do celów efektywnego wykorzystania i wymiany danych referencyjnych oraz w celu zapewnienia, aby dane referencyjne były spójne z odpowiednimi danymi dostarczonymi w sprawozdaniach z transakcji, systemy obrotu oraz podmioty systematycznie internalizujące transakcje muszą oprzeć identyfikację instrumentów finansowych i podmiotów prawnych, które mają zostać zawarte w danych referencyjnych, na uniwersalnie przyjętych normach. W szczególności, a także w celu zapewnienia, aby dane referencyjne były dopasowane do odpowiednich sprawozdań z transakcji, systemy obrotu i podmioty systematycznie internalizujące transakcje powinny zadbać o uzyskanie i ujęcie w zgłaszanych danych międzynarodowych kodów identyfikujących papiery wartościowe zgodnie z normą ISO 6166 dotyczącą zgłaszanych instrumentów finansowych.
(7) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.
(9) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.368 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/585 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących norm i formatów danych dla danych referencyjnych instrumentów finansowych i środków technicznych dotyczących uzgodnień, jakie zostaną dokonane pomiędzy Europejskim Organem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i właściwymi organami |
| Data aktu: | 14/07/2016 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |