uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 akapit drugi,
(1) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przeanalizował "Sprawozdanie z wyników wystosowanego przez Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego wezwania do udzielenia przez banki powiernicze informacji o internalizacji rozrachunków i operacjach zbliżonych do operacji kontrahentów centralnych" z dnia 17 kwietnia 2009 r., w którym przedstawiono istotne różnice między zasadami i procedurami monitorowania dotyczącymi podmiotów internalizujących rozrachunki stosowanymi przez poszczególne państwa członkowskie, jak również rozbieżne rozumienie pojęcia rozrachunku zinternalizowanego.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014 podmioty internalizujące rozrachunki mają obowiązek zgłaszać informacje o rozrachunkach, które internalizują. W celu zapewnienia właściwego przeglądu zakresu internalizowanych rozrachunków konieczne jest doprecyzowanie treści tych informacji. Przekazywane informacje o zinternalizowanych rozrachunkach powinny zawierać szczegółowe dane o zagregowanej wielkości i wartości instrukcji rozrachunków rozliczonych przez podmioty internalizujące rozrachunki poza systemami rozrachunku papierów wartościowych w rozbiciu według rodzaju składnika aktywów, rodzaju transakcji na papierach wartościowych, rodzaju klienta i emitującego Centralnego Depozytu Papierów Wartościowych (CDPW).
Podmiot internalizujący rozrachunki powinien zgłaszać informacje o internalizowanych rozrachunkach tylko wtedy, gdy zrealizuje instrukcję rozrachunku wydaną przez klienta i wprowadzi ją do własnych ksiąg. Podmiot internalizujący rozrachunek nie powinien zgłaszać późniejszych korekt zapisów księgowych w celu uwzględnienia rozrachunków wynikających z instrukcji wydanych przez inne podmioty należące do łańcucha kolejnych operatorów utrzymujących papiery wartościowe, jako że nie są one uznawane za rozrachunki zinternalizowane. Podobnie podmiot internalizujący rozrachunek nie powinien zgłaszać transakcji zrealizowanych w systemie obrotu i przekazanych za pośrednictwem systemu obrotu kontrahentowi centralnemu (KC) w celu dokonania rozliczenia lub CDPW w celu dokonania rozrachunku.
(3) W celu zapewnienia większej porównywalności danych pomiędzy podmiotami internalizującymi rozrachunki wykonywane na podstawie niniejszego rozporządzenia obliczenia wartości instrukcji rozrachunków zinternalizowanych powinny być oparte na obiektywnych i wiarygodnych informacjach i metodologiach.
(4) Wprowadzenie określonych w niniejszym rozporządzeniu wymogów dotyczących zgłaszania informacji sprawozdawczych może skutkować koniecznością wdrożenia istotnych zmian informatycznych, przeprowadzenia testów na rynkach i zmiany rozwiązań prawnych stosowanych przez zainteresowane instytucje. Należy zatem zapewnić tym instytucjom wystarczająco długi czas na przygotowanie się do wdrożenia powyższych wymogów.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.
(6) 2 ESMA zorganizował otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nimi wiązać, oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(7) Zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 ESMA podczas opracowywania projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia ściśle współpracował z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.65.44 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/391 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w zakresie regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących treść informacji przekazywanych przez podmioty internalizujące rozrachunki |
| Data aktu: | 11/11/2016 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2017 |
| Data wejścia w życie: | 30/03/2017, 10/03/2019 |