Rozporządzenie delegowane 2017/391 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w zakresie regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących treść informacji przekazywanych przez podmioty internalizujące rozrachunki

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/391
z dnia 11 listopada 2016 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w zakresie regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących treść informacji przekazywanych przez podmioty internalizujące rozrachunki
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przeanalizował "Sprawozdanie z wyników wystosowanego przez Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego wezwania do udzielenia przez banki powiernicze informacji o internalizacji rozrachunków i operacjach zbliżonych do operacji kontrahentów centralnych" z dnia 17 kwietnia 2009 r., w którym przedstawiono istotne różnice między zasadami i procedurami monitorowania dotyczącymi podmiotów internalizujących rozrachunki stosowanymi przez poszczególne państwa członkowskie, jak również rozbieżne rozumienie pojęcia rozrachunku zinternalizowanego.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014 podmioty internalizujące rozrachunki mają obowiązek zgłaszać informacje o rozrachunkach, które internalizują. W celu zapewnienia właściwego przeglądu zakresu internalizowanych rozrachunków konieczne jest doprecyzowanie treści tych informacji. Przekazywane informacje o zinternalizowanych rozrachunkach powinny zawierać szczegółowe dane o zagregowanej wielkości i wartości instrukcji rozrachunków rozliczonych przez podmioty internalizujące rozrachunki poza systemami rozrachunku papierów wartościowych w rozbiciu według rodzaju składnika aktywów, rodzaju transakcji na papierach wartościowych, rodzaju klienta i emitującego Centralnego Depozytu Papierów Wartościowych (CDPW).

Podmiot internalizujący rozrachunki powinien zgłaszać informacje o internalizowanych rozrachunkach tylko wtedy, gdy zrealizuje instrukcję rozrachunku wydaną przez klienta i wprowadzi ją do własnych ksiąg. Podmiot internalizujący rozrachunek nie powinien zgłaszać późniejszych korekt zapisów księgowych w celu uwzględnienia rozrachunków wynikających z instrukcji wydanych przez inne podmioty należące do łańcucha kolejnych operatorów utrzymujących papiery wartościowe, jako że nie są one uznawane za rozrachunki zinternalizowane. Podobnie podmiot internalizujący rozrachunek nie powinien zgłaszać transakcji zrealizowanych w systemie obrotu i przekazanych za pośrednictwem systemu obrotu kontrahentowi centralnemu (KC) w celu dokonania rozliczenia lub CDPW w celu dokonania rozrachunku.

(3) W celu zapewnienia większej porównywalności danych pomiędzy podmiotami internalizującymi rozrachunki wykonywane na podstawie niniejszego rozporządzenia obliczenia wartości instrukcji rozrachunków zinternalizowanych powinny być oparte na obiektywnych i wiarygodnych informacjach i metodologiach.

(4) Wprowadzenie określonych w niniejszym rozporządzeniu wymogów dotyczących zgłaszania informacji sprawozdawczych może skutkować koniecznością wdrożenia istotnych zmian informatycznych, przeprowadzenia testów na rynkach i zmiany rozwiązań prawnych stosowanych przez zainteresowane instytucje. Należy zatem zapewnić tym instytucjom wystarczająco długi czas na przygotowanie się do wdrożenia powyższych wymogów.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.

(6) 2  ESMA zorganizował otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nimi wiązać, oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .

(7) Zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 ESMA podczas opracowywania projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia ściśle współpracował z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"instrukcja rozrachunku zinternalizowanego" oznacza instrukcję klienta podmiotu internalizującego rozrachunek dotyczącą przekazania do dyspozycji odbiorcy określonej kwoty lub przeniesienia tytułu własności do papierów wartościowych lub udziału w papierach wartościowych w formie zapisu księgowego w rejestrze lub w innej formie, przy czym rozrachunku dokonuje podmiot internalizujący rozrachunek poprzez dokonanie stosownego zapisu we własnych księgach poza systemem rozrachunku papierów wartościowych;
2)
"zakończona niepowodzeniem instrukcja rozrachunku zinternalizowanego" oznacza niewykonanie lub częściowe wykonanie rozrachunku transakcji na papierach wartościowych w dniu uzgodnionym przez zainteresowane strony wskutek braku papierów wartościowych lub środków pieniężnych, niezależnie od przyczyny takiej sytuacji.
Artykuł  2
1. 
Sprawozdania wymienione w art. 9 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 909/2014 powinny zawierać następujące informacje:
a)
kod państwa miejsca siedziby podmiotu internalizującego rozrachunek;
b)
znacznik czasu zgłoszenia;
c)
okres, do którego odnosi się sprawozdanie;
d)
identyfikator podmiotu internalizującego rozrachunek;
e)
dane kontaktowe podmiotu internalizującego rozrachunek;
f)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych wykonanych przez podmiot internalizujący rozrachunek w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie;
g)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych wykonanych przez podmiot internalizujący rozrachunek w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie, dla każdego z poniższych rodzajów instrumentów finansowych:
(i)
zbywalne papiery wartościowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 ;
(ii)
dług państwowy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 61 dyrektywy 2014/65/UE;
(iii)
zbywalne papiery wartościowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. b) dyrektywy 2014/65/UE, inne niż te wymienione w lit. g) ppkt (ii) niniejszego akapitu;
(iv)
zbywalne papiery wartościowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. c) dyrektywy 2014/65/UE;
(v)
fundusze inwestycyjne typu ETF, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 46 dyrektywy 2014/65/UE;
(vi)
jednostki uczestnictwa w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania, inne niż fundusze inwestycyjne typu ETF;
(vii)
instrumenty rynku pieniężnego, inne niż te wymienione w ppkt (ii);
(viii)
uprawnienia do emisji;
(ix)
inne instrumenty finansowe;
h)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość wszystkich instrukcji rozrachunków zinternalizowanych dla każdego z wymienionych poniżej rodzajów transakcji na papierach wartościowych wykonanych przez podmiot internalizujący rozrachunek w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie:
(i)
transakcje nabycia lub sprzedaży papierów wartościowych;
(ii)
transakcje zarządzania instrumentami zabezpieczającymi;
(iii)
transakcje udzielenia lub otrzymania pożyczki papierów wartościowych;
(iv)
transakcje odkupu;
(v)
inne transakcje na papierach wartościowych;
i)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość wszystkich instrukcji rozrachunków zinternalizowanych rozliczonych przez podmiot internalizujący rozrachunki w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie dla każdego z poniższych rodzajów klientów:
(i)
klient profesjonalny, zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 10 dyrektywy 2014/65/UE;
(ii)
klient detaliczny, zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 11 dyrektywy 2014/65/UE;
j)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych odnoszących się do przelewów gotówkowych wykonanych przez podmiot internalizujący rozrachunki w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie;
k)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych rozliczonych przez podmiot internalizujący rozrachunki w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie dla każdego z CDPW zapewniających, w odniesieniu do bazowych papierów wartościowych, usługi podstawowe, o których mowa w sekcji A pkt 1 i 2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 909/2014;
l)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość wszystkich instrukcji rozrachunków zinternalizowanych wymienionych w lit. g)-j), dla każdego CDPW zapewniającego, w odniesieniu do bazowych papierów wartościowych, usługi podstawowe o których mowa w sekcji A pkt 1 i 2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 909/2014;
m)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość zakończonych niepowodzeniem instrukcji rozrachunków zinternalizowanych, o których mowa w lit. f)-l), które nie zostały rozliczone w przeciągu okresu, do którego odnosi się sprawozdanie;
n)
odsetek instrukcji rozrachunków zinternalizowanych, o których mowa w lit. f)-l), które zakończyły się niepowodzeniem - w stosunku do wielkości wymienionych poniżej:
(i)
wyrażona w euro zagregowana wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych rozliczonych przez podmiot internalizujący rozrachunki oraz zakończonych niepowodzeniem instrukcji rozrachunków zinternalizowanych;
(ii)
zagregowana wielkość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych rozliczonych przez podmiot internalizujący rozrachunki oraz zakończonych niepowodzeniem instrukcji rozrachunków zinternalizowanych.

Jeśli nie są dostępne informacje o CDPW świadczącym usługi podstawowe, o których mowa w sekcji A pkt 1 lub 2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do emisji bazowych papierów wartościowych, dla celów określonych w akapicie pierwszym lit. k)-l), należy w zastępstwie podać kod ISIN papierów wartościowych, podając dane w rozbiciu według pierwszych dwóch znaków kodów ISIN.

2. 
O ile to możliwe, kwoty wyrażone w walutach innych niż euro, należy przeliczać na euro według kursu Europejskiego Banku Centralnego z ostatniego dnia okresu, do którego odnosi się sprawozdanie.
3. 
Zagregowaną wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych, o których mowa w ust. 1, należy obliczać w następujący sposób:
a)
w przypadku instrukcji rozrachunków zinternalizowanych w zamian za świadczenie pieniężne - rozliczona kwota świadczenia pieniężnego rozrachunku;
b)
w przypadku instrukcji rozrachunków zinternalizowanych bez świadczenia pieniężnego - wartość rynkowa papierów wartościowych lub, jeśli jej ustalenie jest niemożliwe, wartość nominalna papierów wartościowych.

Wartość rynkową, o której mowa w akapicie pierwszym lit. b), należy obliczyć w następujący sposób:

a)
dla instrumentów finansowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 5 , dopuszczonych do obrotu w unijnym systemie obrotu - wartość określona na podstawie ceny zamknięcia na najważniejszym pod względem płynności rynku, o którym mowa w art. 4 ust. 6 lit. b) wspomnianego rozporządzenia;
b)
dla instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu w unijnym systemie obrotu, innych niż te, o których mowa w lit. a) - wartość określona na podstawie ceny zamknięcia unijnego systemu obrotu o najwyższych obrotach;
c)
dla instrumentów finansowych innych niż te, o których mowa w lit. a) i b) - wartość określona na podstawie ceny obliczonej według z góry określonej metodologii zatwierdzonej przez właściwy organ, opartej na kryteriach odnoszących się do danych rynkowych, takich jak ceny rynkowe dostępne w poszczególnych systemach obrotu lub spółkach inwestycyjnych.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od 10 marca 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1.
2 Motyw 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 17 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.122.36/1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmieniające decyzję nr 716/2009/WE i uchylające decyzję Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.65.44

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/391 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w zakresie regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących treść informacji przekazywanych przez podmioty internalizujące rozrachunki
Data aktu: 11/11/2016
Data ogłoszenia: 10/03/2017
Data wejścia w życie: 30/03/2017, 10/03/2019