Rozporządzenie delegowane 2017/391 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w zakresie regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących treść informacji przekazywanych przez podmioty internalizujące rozrachunki

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/391
z dnia 11 listopada 2016 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w zakresie regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących treść informacji przekazywanych przez podmioty internalizujące rozrachunki
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przeanalizował "Sprawozdanie z wyników wystosowanego przez Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego wezwania do udzielenia przez banki powiernicze informacji o internalizacji rozrachunków i operacjach zbliżonych do operacji kontrahentów centralnych" z dnia 17 kwietnia 2009 r., w którym przedstawiono istotne różnice między zasadami i procedurami monitorowania dotyczącymi podmiotów internalizujących rozrachunki stosowanymi przez poszczególne państwa członkowskie, jak również rozbieżne rozumienie pojęcia rozrachunku zinternalizowanego.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014 podmioty internalizujące rozrachunki mają obowiązek zgłaszać informacje o rozrachunkach, które internalizują. W celu zapewnienia właściwego przeglądu zakresu internalizowanych rozrachunków konieczne jest doprecyzowanie treści tych informacji. Przekazywane informacje o zinternalizowanych rozrachunkach powinny zawierać szczegółowe dane o zagregowanej wielkości i wartości instrukcji rozrachunków rozliczonych przez podmioty internalizujące rozrachunki poza systemami rozrachunku papierów wartościowych w rozbiciu według rodzaju składnika aktywów, rodzaju transakcji na papierach wartościowych, rodzaju klienta i emitującego Centralnego Depozytu Papierów Wartościowych (CDPW).

Podmiot internalizujący rozrachunki powinien zgłaszać informacje o internalizowanych rozrachunkach tylko wtedy, gdy zrealizuje instrukcję rozrachunku wydaną przez klienta i wprowadzi ją do własnych ksiąg. Podmiot internalizujący rozrachunek nie powinien zgłaszać późniejszych korekt zapisów księgowych w celu uwzględnienia rozrachunków wynikających z instrukcji wydanych przez inne podmioty należące do łańcucha kolejnych operatorów utrzymujących papiery wartościowe, jako że nie są one uznawane za rozrachunki zinternalizowane. Podobnie podmiot internalizujący rozrachunek nie powinien zgłaszać transakcji zrealizowanych w systemie obrotu i przekazanych za pośrednictwem systemu obrotu kontrahentowi centralnemu (KC) w celu dokonania rozliczenia lub CDPW w celu dokonania rozrachunku.

(3) W celu zapewnienia większej porównywalności danych pomiędzy podmiotami internalizującymi rozrachunki wykonywane na podstawie niniejszego rozporządzenia obliczenia wartości instrukcji rozrachunków zinternalizowanych powinny być oparte na obiektywnych i wiarygodnych informacjach i metodologiach.

(4) Wprowadzenie określonych w niniejszym rozporządzeniu wymogów dotyczących zgłaszania informacji sprawozdawczych może skutkować koniecznością wdrożenia istotnych zmian informatycznych, przeprowadzenia testów na rynkach i zmiany rozwiązań prawnych stosowanych przez zainteresowane instytucje. Należy zatem zapewnić tym instytucjom wystarczająco długi czas na przygotowanie się do wdrożenia powyższych wymogów.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.

(6) 2  ESMA zorganizował otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nimi wiązać, oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .

(7) Zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 ESMA podczas opracowywania projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia ściśle współpracował z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"instrukcja rozrachunku zinternalizowanego" oznacza instrukcję klienta podmiotu internalizującego rozrachunek dotyczącą przekazania do dyspozycji odbiorcy określonej kwoty lub przeniesienia tytułu własności do papierów wartościowych lub udziału w papierach wartościowych w formie zapisu księgowego w rejestrze lub w innej formie, przy czym rozrachunku dokonuje podmiot internalizujący rozrachunek poprzez dokonanie stosownego zapisu we własnych księgach poza systemem rozrachunku papierów wartościowych;
2)
"zakończona niepowodzeniem instrukcja rozrachunku zinternalizowanego" oznacza niewykonanie lub częściowe wykonanie rozrachunku transakcji na papierach wartościowych w dniu uzgodnionym przez zainteresowane strony wskutek braku papierów wartościowych lub środków pieniężnych, niezależnie od przyczyny takiej sytuacji.
Artykuł  2
1. 
Sprawozdania wymienione w art. 9 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 909/2014 powinny zawierać następujące informacje:
a)
kod państwa miejsca siedziby podmiotu internalizującego rozrachunek;
b)
znacznik czasu zgłoszenia;
c)
okres, do którego odnosi się sprawozdanie;
d)
identyfikator podmiotu internalizującego rozrachunek;
e)
dane kontaktowe podmiotu internalizującego rozrachunek;
f)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych wykonanych przez podmiot internalizujący rozrachunek w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie;
g)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych wykonanych przez podmiot internalizujący rozrachunek w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie, dla każdego z poniższych rodzajów instrumentów finansowych:
(i)
zbywalne papiery wartościowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 ;
(ii)
dług państwowy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 61 dyrektywy 2014/65/UE;
(iii)
zbywalne papiery wartościowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. b) dyrektywy 2014/65/UE, inne niż te wymienione w lit. g) ppkt (ii) niniejszego akapitu;
(iv)
zbywalne papiery wartościowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. c) dyrektywy 2014/65/UE;
(v)
fundusze inwestycyjne typu ETF, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 46 dyrektywy 2014/65/UE;
(vi)
jednostki uczestnictwa w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania, inne niż fundusze inwestycyjne typu ETF;
(vii)
instrumenty rynku pieniężnego, inne niż te wymienione w ppkt (ii);
(viii)
uprawnienia do emisji;
(ix)
inne instrumenty finansowe;
h)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość wszystkich instrukcji rozrachunków zinternalizowanych dla każdego z wymienionych poniżej rodzajów transakcji na papierach wartościowych wykonanych przez podmiot internalizujący rozrachunek w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie:
(i)
transakcje nabycia lub sprzedaży papierów wartościowych;
(ii)
transakcje zarządzania instrumentami zabezpieczającymi;
(iii)
transakcje udzielenia lub otrzymania pożyczki papierów wartościowych;
(iv)
transakcje odkupu;
(v)
inne transakcje na papierach wartościowych;
i)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość wszystkich instrukcji rozrachunków zinternalizowanych rozliczonych przez podmiot internalizujący rozrachunki w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie dla każdego z poniższych rodzajów klientów:
(i)
klient profesjonalny, zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 10 dyrektywy 2014/65/UE;
(ii)
klient detaliczny, zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 11 dyrektywy 2014/65/UE;
j)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych odnoszących się do przelewów gotówkowych wykonanych przez podmiot internalizujący rozrachunki w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie;
k)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych rozliczonych przez podmiot internalizujący rozrachunki w okresie, do którego odnosi się sprawozdanie dla każdego z CDPW zapewniających, w odniesieniu do bazowych papierów wartościowych, usługi podstawowe, o których mowa w sekcji A pkt 1 i 2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 909/2014;
l)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość wszystkich instrukcji rozrachunków zinternalizowanych wymienionych w lit. g)-j), dla każdego CDPW zapewniającego, w odniesieniu do bazowych papierów wartościowych, usługi podstawowe o których mowa w sekcji A pkt 1 i 2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 909/2014;
m)
wyrażoną w euro zagregowaną wielkość i wartość zakończonych niepowodzeniem instrukcji rozrachunków zinternalizowanych, o których mowa w lit. f)-l), które nie zostały rozliczone w przeciągu okresu, do którego odnosi się sprawozdanie;
n)
odsetek instrukcji rozrachunków zinternalizowanych, o których mowa w lit. f)-l), które zakończyły się niepowodzeniem - w stosunku do wielkości wymienionych poniżej:
(i)
wyrażona w euro zagregowana wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych rozliczonych przez podmiot internalizujący rozrachunki oraz zakończonych niepowodzeniem instrukcji rozrachunków zinternalizowanych;
(ii)
zagregowana wielkość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych rozliczonych przez podmiot internalizujący rozrachunki oraz zakończonych niepowodzeniem instrukcji rozrachunków zinternalizowanych.

Jeśli nie są dostępne informacje o CDPW świadczącym usługi podstawowe, o których mowa w sekcji A pkt 1 lub 2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do emisji bazowych papierów wartościowych, dla celów określonych w akapicie pierwszym lit. k)-l), należy w zastępstwie podać kod ISIN papierów wartościowych, podając dane w rozbiciu według pierwszych dwóch znaków kodów ISIN.

2. 
O ile to możliwe, kwoty wyrażone w walutach innych niż euro, należy przeliczać na euro według kursu Europejskiego Banku Centralnego z ostatniego dnia okresu, do którego odnosi się sprawozdanie.
3. 
Zagregowaną wartość instrukcji rozrachunków zinternalizowanych, o których mowa w ust. 1, należy obliczać w następujący sposób:
a)
w przypadku instrukcji rozrachunków zinternalizowanych w zamian za świadczenie pieniężne - rozliczona kwota świadczenia pieniężnego rozrachunku;
b)
w przypadku instrukcji rozrachunków zinternalizowanych bez świadczenia pieniężnego - wartość rynkowa papierów wartościowych lub, jeśli jej ustalenie jest niemożliwe, wartość nominalna papierów wartościowych.

Wartość rynkową, o której mowa w akapicie pierwszym lit. b), należy obliczyć w następujący sposób:

a)
dla instrumentów finansowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 5 , dopuszczonych do obrotu w unijnym systemie obrotu - wartość określona na podstawie ceny zamknięcia na najważniejszym pod względem płynności rynku, o którym mowa w art. 4 ust. 6 lit. b) wspomnianego rozporządzenia;
b)
dla instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu w unijnym systemie obrotu, innych niż te, o których mowa w lit. a) - wartość określona na podstawie ceny zamknięcia unijnego systemu obrotu o najwyższych obrotach;
c)
dla instrumentów finansowych innych niż te, o których mowa w lit. a) i b) - wartość określona na podstawie ceny obliczonej według z góry określonej metodologii zatwierdzonej przez właściwy organ, opartej na kryteriach odnoszących się do danych rynkowych, takich jak ceny rynkowe dostępne w poszczególnych systemach obrotu lub spółkach inwestycyjnych.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od 10 marca 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1.
2 Motyw 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 17 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.122.36/1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmieniające decyzję nr 716/2009/WE i uchylające decyzję Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.65.44

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/391 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w zakresie regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących treść informacji przekazywanych przez podmioty internalizujące rozrachunki
Data aktu: 11/11/2016
Data ogłoszenia: 10/03/2017
Data wejścia w życie: 30/03/2017, 10/03/2019