Rozporządzenie 2017/378 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do niektórych substancji aromatycznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2017/378
z dnia 3 marca 2017 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do niektórych substancji aromatycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 ustanowiono unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych zatwierdzonych do użycia w i na środkach spożywczych oraz określono warunki ich stosowania.

(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 872/2012 3  przyjęto wykaz substancji aromatycznych i włączono ten wykaz do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.

(3) Wykaz ten może być aktualizowany zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008, z inicjatywy Komisji albo na wniosek złożony przez państwo członkowskie lub zainteresowaną stronę.

(4) Unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych zawiera szereg substancji, w odniesieniu do których Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") zażądał przedstawienia dodatkowych danych naukowych potrzebnych do ukończenia oceny przed upływem terminów ustanowionych w części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.

(5) W przypadku substancji objętych oceną grupy środków aromatyzujących FGE.203 rev.1 w unijnym wykazie na przedłożenie żądanych dodatkowych danych naukowych ustanowiono termin 31 grudnia 2012 r. Substancje należące do FGE.203 rev.1 to: deka-2,4-dien-1-ol (nr FL 02.139), hepta-2,4-dien-1-ol (nr FL 02.153), heksa-2,4-dien-1-ol (nr FL 02.162), nona-2,4-dien-1-ol (nr FL 02.188), heksa-2(trans),4(trans)-dienal (nr FL 05.057), trideka-2(trans), 4(cis), 7(cis)-trienal (nr FL 05.064), nona-2,4-dienal (nr FL 05.071), 2,4-dekadienal (nr FL 05.081), hepta-2,4-dienal (nr FL 05.084), penta-2,4-dienal (nr FL 05.101), undeka-2,4-dienal (nr FL 05.108), dodeka-2,4-dienal (nr FL 05.125), okta-2(trans),4(trans)-dienal (nr FL 05.127), deka-2(trans),4(trans)-dienal (nr FL 05.140), deka-2,4,7-trienal (nr FL 05.141), nona-2,4,6-trienal (nr FL 05.173), 2,4-oktadienal (nr FL 05.186), tr-2, tr-4-nonadienal (nr FL 05.194), tr-2, tr-4-undekadienal (nr FL 05.196) i octan heksa-2,4-dienylu (nr FL 09.573). Dane takie przedstawił wnioskodawca.

(6) Ta grupa chemiczna obejmuje także substancje heksa-2(trans),4(trans)-dienal (nr FL 05.057) i deka-2(trans),4 (trans)-dienal (nr FL 05.140), które posłużyły za substancje reprezentatywne dla grupy oraz dla których przedłożono dane dotyczące toksyczności.

(7) Urząd ocenił genotoksyczność tych dwóch reprezentatywnych substancji w opinii naukowej z dnia 26 marca 2014 r. 4 .

(8) W przypadku heksa-2(trans),4(trans)-dienalu (nr FL 05.057) Urząd potwierdził zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa oparte na dowodach z publikacji wskazujących na indukcję adduktów DNA w różnych systemach in vitro i in vivo, zaklasyfikowanie przez IARC jako substancję potencjalnie rakotwórczą u ludzi (biorąc pod uwagę wniosek wyciągnięty przez IARC, że dane dotyczące mechanizmów działania dodatkowo potwierdzają adekwatność danych dotyczących rakotwórczości u zwierząt w odniesieniu do ludzi), a także potwierdził, że istnieją umiarkowane dowody na to, że indukcja nowotworu odbywa się za pośrednictwem mechanizmu genotoksycznego.

(9) W przypadku deka-2(trans),4(trans)-dienalu (nr FL 05.140) Urząd doszedł do wniosku, że nie można wykluczyć bezprogowego mechanizmu genotoksyczności na tej podstawie, że istnieją pewne przesłanki genotoksyczności in vivo, i - biorąc pod uwagę dowody z badań in vitro - na indukcję różnych rodzajów uszkodzeń DNA (oksydacyjne uszkodzenia zasad DNA i masywne addukty DNA).

(10) Ogólnie rzecz biorąc, Urząd stwierdził, że nie można wykluczyć obaw dotyczących bezpieczeństwa w odniesieniu do genotoksyczności dla obydwu substancji reprezentatywnych dla grupy oraz że wniosek ten znajduje również zastosowanie do innych substancji z grupy FGE.203.

(11) Zainteresowane strony wskazały, iż przeprowadzają różne badania toksyczności substancji z grupy FGE.203 w odpowiedzi na obawy wyrażone przez Urząd. Ponadto Komisja zażądała dalszych informacji w celu umożliwienia pełnej oceny bezpieczeństwa tych substancji.

(12) W dniu 26 września 2016 r. strony przedłożyły dodatkowe badania i informacje.

(13) W oczekiwaniu na ocenę substancji z grupy FGE przez Urząd, ostateczną pełną ocenę wspomnianych substancji zgodnie z procedurą panelu CEF EFSA oraz zakończenie dalszego procesu regulacyjnego należy ograniczyć warunki stosowania tych substancji zgodnie z ich obecnym zastosowaniem.

(14) Ze względu na kwestie techniczne należy ustanowić okresy przejściowe obejmujące żywność niespełniającą warunków określonych w załączniku, która została wprowadzona do obrotu w Unii lub wysłana z państw trzecich do Unii przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

(15) Należy zatem odpowiednio zmienić część A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.

(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2
1. 
Żywność, do której dodano którąkolwiek z substancji aromatycznych wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia, która nie spełnia warunków określonych w tym załączniku, a została zgodnie z prawem wprowadzona do obrotu przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, może być przedmiotem obrotu do upływu jej daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia.
2. 
Żywność, do której dodano którąkolwiek z substancji aromatycznych wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia i która nie spełnia warunków określonych w tym załączniku, będąca przedmiotem przywozu z państwa trzeciego do Unii, może pozostawać w obrocie do upływu jej daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia, jeżeli importer takiej żywności może wykazać, że została ona wysłana z danego państwa trzeciego i znajdowała się w drodze do Unii przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Okresy przejściowe przewidziane w ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do mieszanin środków aromatyzujących.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 marca 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W tabeli 1 w załączniku I część A sekcja 2 do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pozycja dotycząca numeru FL 02.139 otrzymuje brzmienie:
"02.139 Deka-2,4-dien-1-ol 18409-21-7 1189 11748 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 2 - nie więcej niż 1,5 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 9 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 15 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 2 mg/kg

1 EFSA"
b)
pozycja dotycząca numeru FL 02.153 otrzymuje brzmienie:
"02.153 Hepta-2,4-dien-1-ol 33467-79-7 1784 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 35 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 25 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 30 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 50 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 50 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 25 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 50 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 100 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 25 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 50 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 25 mg/kg

1 EFSA"
c)
pozycja dotycząca numeru FL 02.162 otrzymuje brzmienie:
"02.162 Heksa-2,4-dien-1-ol 111-28-4 1174 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 3 - nie więcej niż 4 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 4 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 4 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 2 mg/kg

1 EFSA"
d)
pozycja dotycząca numeru FL 02.188 otrzymuje brzmienie:
"02.188 Nona-2,4-dien-1-ol 62488-56-6 1183 11802 Co najmniej 92 %; składnik drugorzędny to 3-4 % 2-no-nen-1-olu Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 14,5 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 2,5 mg/kg

1 EFSA"
e)
pozycja dotycząca numeru FL 05.057 otrzymuje brzmienie:
"05.057 Heksa-2(trans),4 (trans)-dienal 142-83-6 1175 640 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 15 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 20 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 0,05 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 15 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 15 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 20 mg/kg

W kategorii 11 - nie więcej niż 50 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 4 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 15 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 10 mg/kg

1 EFSA"
f)
pozycja dotycząca numeru FL 05.064 otrzymuje brzmienie:
"05.064 Trideka-2(trans),4 (cis),7(cis)-trienal 13552-96-0 1198 685 Co najmniej 71 %; składniki drugorzędne to 14 % 4-cis-7-cis-tridekadienolu; 6 % 3- cis-7-cis-tridekadienolu; 5 % 2-trans-7-cis-tridekadienalu; 3 % 2-trans-4-trans-7-cis-tride- katrienalu Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 1 mg/kg

1 EFSA"
g)
pozycja dotycząca numeru FL 05.071 otrzymuje brzmienie:
"05.071 Nona-2,4-dienal 6750-03-4 1185 732 Co najmniej 89 %; składniki drugorzędne to 5-6 % 2,4-no-nadien-1-olu i 1-2 % 2-nonen-1-olu Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1,5 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 10 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 11 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 1 mg/kg

1 EFSA"
h)
pozycja dotycząca numeru FL 05.081 otrzymuje brzmienie:
"05.081 2,4-Dekadienal 2363-88-4 3135 2120 Co najmniej 89 %; składniki drugorzędne to Mieszanina (cis,cis)-; (cis, trans)- i (trans, cis)-2,4-dekadienali (suma wszystkich izomerów 95 %); acetonu i izopropanolu Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1,5 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1,5 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 5 mg/kg (z wyjątkiem kategorii 5.3 - nie więcej niż 10 mg/kg)

W kategorii 6 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 10 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 11 - nie więcej niż 7,5 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 20 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 1,5 mg/kg

1 EFSA"
i)
pozycja dotycząca numeru FL 05.084 otrzymuje brzmienie:
"05.084 Hepta-2,4-dienal 4313-03-5 1179 729 Co najmniej 92 %; składniki drugorzędne to 2-4 % (E,Z)-2,4-heptadienalu i 2-4 % kwasu 2,4-heptadienowego Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej: W kategorii 1 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 0,5 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 6 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 6 mg/kg

W kategorii 10 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 11 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 1 mg/kg.

1 EFSA"
j)
pozycja dotycząca numeru FL 05.101 otrzymuje brzmienie:
"05.101 Penta-2,4-dienal 764-40-9 1173 11695 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 1 mg/kg

1 EFSA"
k)
pozycja dotycząca numeru FL 05.108 otrzymuje brzmienie:
"05.108 Undeka-2,4-dienal 13162-46-4 1195 10385 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1 mg/kg.

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 1 mg/kg (z wyjątkiem kategorii 5.3 - nie więcej niż 10 mg/kg)

W kategorii 6 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 10 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 11 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 1 mg/kg

1 EFSA"
l)
pozycja dotycząca numeru FL 05.125 otrzymuje brzmienie:
"05.125 Dodeka-2,4-dienal 21662-16-8 1196 11758 Co najmniej 85 %; składnik drugorzędny to 11-12 % izomeru 2-trans-4-cis Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 1 mg/kg (z wyjątkiem kategorii 5.3 - nie więcej niż 10 mg/kg)

W kategorii 6 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 10 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 11 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 1 mg/kg

1 EFSA"
m)
pozycja dotycząca numeru FL 05.127 otrzymuje brzmienie:
"05.127 Okta-2(trans),4 (trans)-dienal 30361-28-5 1181 11805 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 2 mg/kg

1 EFSA"
n)
pozycja dotycząca numeru FL 05.140 otrzymuje brzmienie:
"05.140 Deka-2(trans),4 (trans)-dienal 25152-84-5 1190 2120 Co najmniej 89 %; składniki drugorzędne to 3-4 % mieszaniny (cis-cis)-, (cis-trans)-i (trans-cis)-2,4-dekadienali; 3- 4 % acetonu oraz ilości śladowe izopropanolu Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1,5 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1,5 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 5 mg/kg (z wyjątkiem kategorii 5.3 - nie więcej niż 10 mg/kg)

W kategorii 6 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 10 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 11 - nie więcej niż 7,5 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 20 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 1,5 mg/kg

1 EFSA"
o)
pozycja dotycząca numeru FL 05.141 otrzymuje brzmienie:
"05.141 Deka-2,4,7-trienal 51325-37-2 1786 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 10 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 11 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 1 mg/kg

1 EFSA"
p)
pozycja dotycząca numeru FL 05.173 otrzymuje brzmienie:
"05.173 Nona-2,4,6-trienal 57018-53-8 1785 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 15 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 15 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 15 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 20 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 25 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 25 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 15 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 15 mg/kg

1 EFSA"
q)
pozycja dotycząca numeru FL 05.186 otrzymuje brzmienie:
"05.186 2,4-Oktadienal 5577-44-6 11805 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 2 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 2 mg/kg

1 EFSA"
r)
pozycja dotycząca numeru FL 05.194 otrzymuje brzmienie:
"05.194 tr-2, tr-4-Nonadienal 5910-87-2 732 Co najmniej 89 %; składniki drugorzędne to co najmniej 5 % 2,4-nonadien-1-olu, 2-nonen-1-olu oraz innych izomerów 2,4- nonadienalu Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1,5 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 10 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 11 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 1 mg/kg

1 EFSA"
s)
pozycja dotycząca numeru FL 05.196 otrzymuje brzmienie:
"05.196 tr-2, tr-4-Undekadie-nal 30361-29-6 10385 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 2 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 4.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 1 mg/kg (z wyjątkiem kategorii 5.3 - nie więcej niż 10 mg/kg)

W kategorii 6 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 5 mg/kg

W kategorii 8 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 9 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 10 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 11 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 1 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 3 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 1 mg/kg

1 EFSA"
t)
pozycja dotycząca numeru FL 09.573 otrzymuje brzmienie:
"09.573 Octan heksa-2,4-die-nylu 1516-17-2 1780 10675 Ograniczenie stosowania jako substancji aromatycznej:

W kategorii 1 - nie więcej niż 25 mg/kg

W kategorii 3 - nie więcej niż 20 mg/kg

W kategorii 4,2 - nie więcej niż 25 mg/kg

W kategorii 5 - nie więcej niż 25 mg/kg

W kategorii 6 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 7 - nie więcej niż 25 mg/kg

W kategorii 12 - nie więcej niż 10 mg/kg

W kategorii 14.1 - nie więcej niż 20 mg/kg

W kategorii 14.2 - nie więcej niż 20 mg/kg

W kategorii 15 - nie więcej niż 25 mg/kg

W kategorii 16 - nie więcej niż 25 mg/kg

1 EFSA"
1 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.
2 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 1.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 872/2012 z dnia 1 października 2012 r. w sprawie przyjęcia wykazu substancji aromatycznych przewidzianego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2232/96, włączenia go do załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 oraz uchylenia rozporządzenia Komisji (WE) nr 1565/2000 i decyzji Komisji 1999/217/WE (Dz.U. L 267 z 2.10.2012, s. 1).
4 Opinia naukowa w sprawie oceny grupy środków aromatyzujących 203, wersja 1 (FGE.203 Rev1): alfa,beta-nienasycone aldehydy alifatyczne i prekursory z podgrupy chemicznej 1.1.4 FGE.19 z dwoma lub więcej sprzężonymi wiązaniami podwójnymi i z dodatkowymi niesprzężonymi wiązaniami podwójnymi lub bez nich. Dziennik EFSA 2014;12(4):3626, 31 s., doi:10.2903/j. efsa.2014.3626. Dostępna na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu/efsajournal.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.58.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2017/378 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do niektórych substancji aromatycznych
Data aktu: 03/03/2017
Data ogłoszenia: 04/03/2017
Data wejścia w życie: 24/03/2017