uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 24 i art. 223 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 64 ust. 6 lit. a) i art. 106 ust. 5,
(1) W części II tytuł I rozdział II sekcja 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przewidziano dwa programy pomocy, które mają poprawić dystrybucję produktów rolnych wśród dzieci w placówkach oświatowych. Pierwszy program dotyczy dostaw owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów (program "Owoce i warzywa w szkole"), drugi zaś dotyczy dostarczania mleka i przetworów mlecznych (program "Mleko w szkole"). Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/791 3 zastąpiło te dwa programy, wprowadzając jeden wspólny ze skutkiem od roku szkolnego 2017/2018. Program ten przewiduje nowe wspólne ramy prawne dla pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw, świeżych produktów sektora bananów ("Owoce i warzywa w szkole") oraz na dostarczanie mleka i przetworów mlecznych ("Mleko w szkole") dzieciom w placówkach oświatowych ("program dla szkół"). Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 zmienione rozporządzeniem (UE) 2016/791 upoważnia również Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania programu dla szkół w nowych ramach prawnych niektóre przepisy należy przyjąć w drodze takich aktów. Akty te powinny zastąpić rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1047/2014 4 i (UE) 2016/247 5 , rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/248 6 oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 657/2008 7 . Należy zatem uchylić te akty prawne, które jednak będą obowiązywały do zakończenia obecnych programów "Owoce i warzywa w szkole" oraz "Mleko w szkole".
(2) Zgodnie z art. 23 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 warunkiem udziału w programie dla szkół jest uprzednie opracowanie przez państwa członkowskie na poziomie krajowym lub regionalnym strategii jego wdrażania. Nowa strategia ma być opracowywana co sześć lat. Jeżeli państwa członkowskie zdecydują się na wdrażanie programu dla szkół na poziomie regionalnym, mają opracować strategię dla każdego regionu oraz ustanowić ramy koordynacji, w zależności od przepisów lub procedur. Państwa członkowskie mają ustanowić pojedynczy punkt kontaktowy do celów wymiany informacji z Komisją, aby ułatwić jej ocenę strategii oraz monitorowanie i ocenę wdrażania w danym państwie członkowskim. Należy również ustanowić przepisy określające terminy, w których strategia i ewentualne zmiany mają być zgłaszane Komisji.
(3) Należy ustanowić szczegółowe warunki dotyczące projektowania i stosowania środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, zwłaszcza w odniesieniu do potrzeby wspierania dystrybucji produktów. Należy zezwolić na to, aby w realizacji tych środków uczestniczyli również nauczyciele i rodzice, co pozwoli na zwiększenie skuteczności tych środków oraz ogólnej skuteczności programu dla szkół.
(4) W trosce o pewność prawa należy określić, które koszty poniesione w ramach wdrażania programu dla szkół kwalifikują się do objęcia pomocą unijną.
(5) W interesie należytego zarządzania administracyjnego i budżetowego oraz odpowiedniego nadzoru należy określić warunki przyznawania pomocy oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc.
(6) Należy ustanowić szczegółowe warunki dotyczące zawieszania i cofania zatwierdzenia, a także kar administracyjnych nakładanych na wnioskodawców, którzy nie przestrzegają zobowiązań ustanowionych w ramach programu dla szkół.
(7) W celu oceny skuteczności programu dla szkół, a także dla umożliwienia wzajemnej weryfikacji oraz wymiany dobrych praktyk państwa członkowskie powinny regularnie monitorować i oceniać wdrażanie programu dla szkół, przekazując wyniki Komisji. W tym celu należy określić charakter i rodzaj informacji zawartych w sprawozdaniach z monitorowania. Ponadto nieprzestrzeganie przez państwa członkowskie wymogów w zakresie monitorowania i oceny może podważać ocenę skuteczności programu dla szkół i zapewnienie prawidłowego zarządzania pomocą unijną. Dlatego też należy ustanowić przepisy dotyczące zniechęcającego zmniejszenia pomocy stosowanego przez Komisję w przypadku opóźnień w przekazaniu sprawozdania z oceny przez państwo członkowskie.
(8) W celu skutecznego monitorowania i oceny programu dla szkół należy określić charakter i rodzaj informacji, które mają być przekazywane Komisji przez państwa członkowskie.
(9) Aby zapewnić, by produkty objęte dystrybucją w ramach programu dla szkół spełniały cele promowania zdrowych nawyków żywieniowych, zaś dzieci oswajały się z naturalnym smakiem tych produktów, należy określić, że maksymalna zawartość dodatku cukru w produktach, o których mowa w art. 23 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, w odniesieniu do których cukier nie jest technicznie niezbędny do ich przygotowania lub wytworzenia, powinna wynosić zero.
(10) Aby zagwarantować, że produkty objęte dystrybucją w ramach programu dla szkół spełniają cele promowania zdrowych nawyków żywieniowych, należy określić maksymalną zawartość dodatku cukru lub miodu w produktach wymienionych w załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, którą państwa członkowskie mogą dopuścić. Państwa członkowskie mogą wprowadzić niższe limity.
(11) Należy ustanowić szczegółowe warunki, aby zapewnić wartość dodaną i widoczność unijnego programu dla szkół, w przypadku gdy produkty, na które przyznano unijną pomoc w ramach programu dla szkół, podlegają dystrybucji wraz z regularnymi posiłkami szkolnymi w placówkach oświatowych.
(12) Zgodnie z art. 23a ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie mają informować o swoim zaangażowaniu w program oraz o dotowaniu go przez Unię. W tym celu państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystania plakatu prezentowanego w uczestniczących placówkach oświatowych. Plakat ten powinien być wyprodukowany zgodnie z określonymi minimalnymi wymogami.
(13) W rozdziale V rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 8 ustanowiono przepisy dotyczące terminu operacyjnego dla kursu walutowego mającego zastosowanie do kwot i płatności pomocy unijnej. Konieczne jest więc ustanowienie przepisów w odniesieniu do pomocy związanej z wdrożeniem programu dla szkół. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.5.11 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/40 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniające rozporządzenie delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 |
| Data aktu: | 03/11/2016 |
| Data ogłoszenia: | 10/01/2017 |
| Data wejścia w życie: | 13/01/2017 |