uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 285 dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie, które nie skorzystały z możliwości przewidzianej w art. 14 drugiej dyrektywy Rady 67/228/EWG 2 , mogą przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 5 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej. Mogą one również przyznać stopniowe obniżenie podatku w odniesieniu do podatników, których roczny obrót przekracza pułap określony przez to państwo do celów stosowania zwolnienia.
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2013/677/UE 3 upoważniono Luksemburg, w drodze środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo"), do przyznania do dnia 31 grudnia 2016 r. zwolnienia z VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 25 000 EUR.
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 26 września 2016 r., Luksemburg zwrócił się o upoważnienie do przedłużenia środka stanowiącego odstępstwo od dnia 1 stycznia 2017 r., z jednoczesnym podwyższeniem progu z 25 000 EUR do 30 000 EUR.
(4) Pismem z dnia 4 października 2016 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Luksemburg. Pismem z dnia 5 października 2016 r. Komisja powiadomiła Luksemburg, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Z informacji przedstawionych przez Luksemburg wynika, że ze środka stanowiącego odstepstwo mogłoby potencjalnie skorzystać dodatkowych 970 podatników w celu zmniejszenia swoich zobowiązań w zakresie VAT, o których mowa w tytule XI rozdziały 2-6 dyrektywy 2006/112/WE. Pozwoliłoby to również na zmniejszenie obciążenia organów podatkowych związanego z pobieraniem podatków i przeprowadzaniem kontroli małych przedsiębiorstw.
(6) Zważywszy, że środek stanowiący odstępstwo będzie skutkował ograniczeniem zobowiązań w zakresie podatku VAT w odniesieniu do małych przedsiębiorstw, które nadal będą mogły wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE- Luksemburg powinien zostać upoważniony do stosowania podwyższonego progu do dnia 31 grudnia 2019 r.
(7) Odstępstwa przyznaje się zazwyczaj na ograniczony okres, aby umożliwić ocenę stosowności i skuteczności danego środka szczególnego. Ponadto ze względu na fakt, że art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw podlegają przeglądowi, możliwe jest, że dyrektywa zmieniająca te przepisy wejdzie w życie przed dniem 31 grudnia 2019 r. Środek stanowiący odstępstwo powinien zatem być ograniczony w czasie i powinna mu towarzyszyć klauzula wygaśnięcia.
(8) W celu zapewnienia, aby zamierzone cele środka stanowiącego odstępstwo, w szczególności w zakresie unikania zakłóceń i zapewnienia równych warunków konkurencji, zostały osiągnięte, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2017 r. Stosowanie środka stanowiącego odstępstwo z mocą wsteczną nie narusza uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych osób, ponieważ środek stanowiący odstępstwo nie narusza praw i obowiązków przedsiębiorców ani osób fizycznych.
(9) Według informacji przedstawionych przez Luksemburg podwyższony próg będzie miał znikomy wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobranych na etapie ostatecznej konsumpcji.
(10) Środek stanowiący odstępstwo jest zgodny z celami komunikatu Komisji "Najpierw myśl na małą skalę" - Program "Small Business Act" dla Europy z dnia 25 czerwca 2008 r.
(11) Środek stanowiący odstępstwo nie wpływa na zasoby własne Unii z tytułu VAT, ponieważ Luksemburg obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 4 .
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/677/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.47.7 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2017/319 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/677/UE upoważniającą Luksemburg do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 21/02/2017 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2017 |