RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej 1 , w szczególności jej art. 19,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzja wykonawcza Rady 2012/47/UE 2 upoważnia Szwecję do stosowania, do dnia 31 grudnia 2017 r., obniżonej stawki podatku akcyzowego na energię elektryczną zużywaną przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa w sektorze usług w niektórych rejonach w północnej Szwecji (zwane dalej "beneficjentami"), zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE.
(2) W piśmie z dnia 10 maja 2017 r. Szwecja zwróciła się o upoważnienie do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego na energię elektryczną zużywaną przez beneficjentów przez okres kolejnych sześciu lat, do dnia 31 grudnia 2023 r. Obniżka ograniczona jest do 96 SEK za MWh. W piśmie z dnia 1 września 2017 r. Szwecja przekazała dodatkowe informacje i wyjaśnienia.
(3) W rejonach geograficznych, których dotyczy wniosek, koszty ogrzewania są przeciętnie o 30 % wyższe niż w pozostałej części kraju ze względu na dłuższy okres grzewczy. Obniżenie kosztów energii elektrycznej ponoszonych przez beneficjentów zmniejsza różnicę pomiędzy poziomem łącznych kosztów ogrzewania ponoszonych przez odbiorców na północy Szwecji a poziomem tych kosztów ponoszonych przez odbiorców w pozostałych częściach kraju. W związku z tym środek przyczynia się do realizacji celów polityki regionalnej oraz polityki spójności. Obniżka podatku nie powinna przekroczyć tego, co jest konieczne, aby zrekompensować dodatkowe koszty jednostkowe ogrzewania ponoszone przez odbiorców w rejonach geograficznych, których dotyczy wniosek.
(4) Obniżone stawki podatku akcyzowego powinny pozostać wyższe od stawek minimalnych określonych w art. 10 dyrektywy 2003/96/WE.
(5) Nie przewiduje się, aby środek doprowadził do znaczących zakłóceń konkurencji lub zmian w wymianie handlowej między państwami członkowskimi z uwagi na: oddalony charakter rejonów, do których ma zastosowanie; fakt, że obniżka nie powinna przekraczać dodatkowych kosztów ogrzewania na północy Szwecji; oraz ograniczenie środka do gospodarstw domowych i przedsiębiorstw sektora usług.
(6) W związku z powyższym środek jest możliwy do przyjęcia z punktu widzenia właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz konieczności zapewnienia uczciwej konkurencji. Jest on również zgodny z polityką Unii w dziedzinie zdrowia, środowiska, energii i transportu.
(7) W świetle art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE każde upoważnienie przyznawane na podstawie tego artykułu ma być ściśle ograniczone w czasie. Aby zapewnić beneficjentom wystarczającą pewność, upoważnienie należy przyznać na okres sześciu lat. Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa.
(8) Upoważnienie udzielone na mocy decyzji 2012/47/UE nadal powinno mieć zastosowanie, tak aby nie powstała luka między datą wygaśnięcia wspomnianej decyzji a datą, od której skuteczna stanie się niniejsza decyzja,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: