uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit czwarty,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 16 czerwca 2017 r. Rada, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), przyjęła decyzję stwierdzającą, że w Rumunii odnotowano znaczące odchylenie od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego.
(2) W związku ze stwierdzonym znaczącym odchyleniem, w dniu 16 czerwca 2017 r. Rada wydała Rumunii zalecenie podjęcia niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 2 nie przekroczyła 3,3 % w 2017 r., co odpowiada rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 0,5 % PKB. Rada zaleciła Rumunii, aby wszelkie nieoczekiwane zyski przeznaczyła na zmniejszenie deficytu, natomiast środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę ogólnego salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Rumunii termin na dzień 15 października 2017 r. na poinformowanie jej o działaniach podjętych w odpowiedzi na zalecenie.
(3) W dniach 26-27 września 2017 r. Komisja przeprowadziła w Rumunii misje wzmocnionego nadzoru w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. -11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97. Po przekazaniu swoich wstępnych ustaleń władzom rumuńskim w celu przedstawienia uwag, Komisja przedstawiła swoje ustalenia Radzie w dniu 24 października 2017 r. Ustalenia te zostały następnie podane do wiadomości publicznej. W sprawozdaniu Komisji stwierdzono, że władze rumuńskie nie zamierzają działać zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. Wskazały one, że ich cel na rok 2017 r. przewiduje deficyt nominalny wynoszący 3 % PKB. Ponieważ luka produktowa ma wartość dodatnią i rośnie, doprowadziłoby to do pogorszenia deficytu strukturalnego w 2017 r. wbrew zaleceniu Rady. Wskazuje to na wyraźnie ekspansywną politykę budżetową.
(4) W dniu 13 października 2017 r. władze rumuńskie przedłożyły sprawozdanie na temat działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. W sprawozdaniu powtórzyły, że ich cel na rok 2017 r. przewiduje deficyt nominalny wynoszący 3 % PKB. Jedynym wymienionym w sprawozdaniu środkiem o znaczących skutkach budżetowych w 2017 r. jest podniesienie akcyzy na produkty energetyczne do poziomu z 2016 r. (a mianowicie odwrócenie uprzednio przyjętej obniżki akcyzy, która weszła w życie w styczniu 2017 r.). Skutki budżetowe środków, o których poinformowała Rumunia, zdecydowanie nie spełniają zatem wymogów określonych w zaleceniu Rady.
(5) Prognoza Komisji z jesieni 2017 r. przewiduje, że saldo strukturalne pogorszy się o 1,1 % PKB, co sprawi, że w 2017 r. deficyt wyniesie 3,3 %. Jest to sprzeczne z zalecaną jego poprawą o 0,5 % PKB w stosunku do wartości z 2016 r. Odpowiedni wzrost publicznych wydatków pierwotnych netto wyniósł 4,9 %, czyli znacznie powyżej wartości odniesienia dotyczącej wydatków, która wynosi 3,3 %. To pogorszenie sytuacji w porównaniu z 2016 r. jest wynikiem obniżenia podatków pośrednich, w szczególności podatku VAT i akcyzy, które weszło w życie na początku roku, jak również wprowadzonych w ciągu roku podwyżek wynagrodzeń w sektorze publicznym oraz świadczeń socjalnych. Od czasu wydania zalecenia Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. podwyższenie akcyzy na produkty energetyczne do poziomu z 2016 r., a także cięcia w inwestycjach publicznych przewidziane w korekcie budżetu z września 2017 r. miały pozytywny wpływ na deficyt publiczny, pomimo że ich skutki zostały w dużej mierze zniesione przez podwyżki wynagrodzeń w sektorze publicznym, także przewidziane w korekcie budżetu.
(6) Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że odpowiedź Rumunii na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. jest niewystarczająca. Wysiłek fiskalny odbiega od rocznej korekty strukturalnej na poziomie 0,5 % PKB w 2017 r., która odpowiada stopie wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nieprzekraczającej 3,3 % w 2017 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| T. TÕNISTE | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.340.49 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2017/2389 stwierdzająca, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. |
| Data aktu: | 05/12/2017 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2017 |