uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 443 akapit czwarty,
(1) Zgodnie z art. 443 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w dniu 27 czerwca 2014 r. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) wydał wytyczne na temat ujawniania informacji o aktywach obciążonych i nieobciążonych ("wytyczne EUNB na temat ujawniania informacji" 2 ). W art. 443 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przewidziano, że EUNB opracuje projekty regulacyjnych standardów technicznych w celu określenia ujawnienia informacji na temat wartości bilansowej w podziale na kategorie ekspozycji według jakości aktywów i całkowitej wolnej od obciążeń kwoty wartości bilansowej, z uwzględnieniem zalecenia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2012/2 z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania instytucji kredytowych ("zalecenie ERRS/2012/2") 3 , i pod warunkiem że EUNB uzna w swoim sprawozdaniu, że takie dodatkowe ujawnienia przyniosą wiarygodne i istotne informacje. W sprawozdaniu EUNB na temat obciążenia aktywów 4 stwierdzono, że ujawnianie informacji na temat obciążenia w Unii ma podstawowe znaczenie, ponieważ pozwala uczestnikom rynku lepiej zrozumieć i przeanalizować profile płynności i wypłacalności instytucji oraz porównać te profile we wszystkich państwach członkowskich w jasny i spójny sposób. W oparciu o te wnioski EUNB opracował projekt regulacyjnych standardów technicznych w celu zapewnienia w pełni zharmonizowanego podejścia do ujawniania informacji na temat obciążenia aktywów.
(2) Wytyczne EUNB na temat ujawniania informacji dotyczą zarówno aktywów obciążonych, jak i nieobciążonych. Wynika to z faktu, że w art. 443 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wprowadzono wymóg uwzględnienia zalecenia ERRS/2012/2, a w szczególności zalecenia D - przejrzystość rynków w zakresie obciążania aktywów ("zalecenie D"). W pkt 1 lit. a) zalecenia D polecono ujawnianie informacji na temat aktywów obciążonych i nieobciążonych. W art. 443 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przewidziano również, że przy opracowywaniu projektu regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa we wspomnianym akapicie, należy uwzględnić zalecenie ESRB/2012/2. Ponadto takimi standardami należy objąć aktywa obciążone, tak by zagwarantować, że dzięki ujawnieniu uzyskane zostaną wiarygodne i istotne informacje. Dlatego należy ujawniać informacje na temat aktywów zarówno obciążonych, jak i nieobciążonych.
(3) W zaleceniu D doradzono EUNB, aby urząd ten w swoich wytycznych na temat ujawniania informacji zapewnił, by nie było możliwe stwierdzenie poziomu i zmian aktywów obciążonych na rzecz banków centralnych ani kwoty wsparcia płynnościowego udzielonego przez banki centralne. Porada ta została również uwzględniona w niniejszym rozporządzeniu.
(4) Aktywa obciążone lub otrzymane zabezpieczenie i inne pozycje pozabilansowe mogą zostać zastawione, aby zapewnić finansowanie. Dlatego, aby umożliwić uczestnikom rynku lepsze zrozumienie i analizę profilów płynności i wypłacalności instytucji oraz zapewnić im dostęp do informacji na temat dostępności aktywów w celu zapewnienia finansowania, instytucje powinny oddzielnie ujawniać informacje na temat obciążenia wszystkich aktywów bilansowych i na temat obciążenia wszystkich pozycji pozabilansowych. Ujawnianie powinno dotyczyć wszystkich otrzymanych zabezpieczeń wynikających z wszystkich transakcji bilansowych i pozabilansowych niezależnie od ich terminu wymagalności, w tym wszystkich operacji z bankami centralnymi. Jeżeli aktywa ujawnione jako aktywa obciążone obejmują aktywa obciążone w wyniku wszystkich operacji z dowolnymi kontrahentami (w tym z bankami centralnymi), nie jest konieczne ujawnianie informacji na temat obciążenia wynikającego z operacji z bankami centralnymi oddzielnie od informacji na temat obciążenia wynikającego z operacji z innymi kontrahentami. Pozostaje to bez uszczerbku dla swobody banków centralnych w zakresie ustanawiania sposobów ujawniania informacji na temat awaryjnego wsparcia płynnościowego.
(5) W celu zapewnienia spójności i wspierania porównywalności i przejrzystości przepisy dotyczące formularzy służących ujawnianiu informacji na temat obciążenia powinny być zgodne z wymogami w zakresie sprawozdawczości dotyczącej obciążeń przewidzianymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 5 . Aby jednak uniknąć niezamierzonych konsekwencji (takich jak możliwość zidentyfikowania awaryjnego finansowania dostarczanego przez bank centralny) konieczne są pewne odstępstwa. W szczególności, uwzględniając zalecenie D, ujawnianie informacji dotyczących kwoty aktywów obciążonych i nieobciążonych powinno opierać się na wartościach średnich, a nie odnotowanych w danym momencie wartości, czego wymaga załącznik XVII do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014. Podobnie poziom szczegółowości informacji, które mają zostać ujawnione w odniesieniu do konkretnych wartości i transakcji, powinien być niższy od wymogów w zakresie sprawozdawczości określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 680/2014. Ponadto, ponieważ obciążenie aktywów zależy w znacznej mierze od profilu ryzyka i modelu biznesowego danej instytucji, dane ilościowe powinny zostać uzupełnione informacjami opisowymi.
(6) Wymogi dotyczące ujawniania informacji na temat aktywów obciążonych i nieobciążonych oraz, w szczególności, wymogi dotyczące ujawniania informacji dotyczących aktywów przeniesionych, aktywów zastawionych oraz otrzymanego i wniesionego zabezpieczenia pozabilansowego powinny obowiązywać dodatkowo do jakichkolwiek istniejących wymogów dotyczących ujawniania informacji zgodnie z obowiązującymi standardami rachunkowości.
(7) W celu zapewnienia proporcjonalnego stosowania wymogów dotyczących ujawniania informacji określonych w art. 443 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do mniejszych instytucji, które nie mają istotnych poziomów obciążenia aktywów, nie należy od nich wymagać informacji na temat jakości aktywów obciążonych i nieobciążonych. Informacje na temat jakości aktywów obciążonych i nieobciążonych ("wskaźniki jakości aktywów") opierają się na właściwościach jakościowych aktywów przypisanych aktywom charakteryzującym się wyjątkowo wysoką płynnością i jakością kredytową, a także aktywom charakteryzującym się wysoką płynnością i jakością kredytową zgodnie z definicją w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/61 6 . Ponieważ firmy inwestycyjne, które nie należą do grupy bankowej, nie są objęte wspomnianym rozporządzeniem delegowanym, natomiast w przypadku firm inwestycyjnych, które należą do grupy bankowej, odpowiednie informacje są ujawniane na zasadzie skonsolidowanej, firmy inwestycyjne należy również zwolnić z obowiązku ujawniania informacji na temat jakości aktywów obciążonych i nieobciążonych, tak by nie musiały one ponosić nieproporcjonalnych kosztów.
(8) Biorąc pod uwagę nowy charakter wymogu ujawniania informacji na temat wskaźników jakości aktywów, stosowanie przepisów na temat ujawniania informacji na temat tych wskaźników powinno zostać odroczone o jeden rok, tak by umożliwić instytucjom opracowanie koniecznych systemów informatycznych.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 7 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.329.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/2295 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ujawniania informacji na temat aktywów obciążonych i nieobciążonych |
| Data aktu: | 04/09/2017 |
| Data ogłoszenia: | 13/12/2017 |
| Data wejścia w życie: | 02/01/2019, 02/01/2018 |