Decyzja wykonawcza umożliwiająca służbom żeglugi powietrznej Malty, Bułgarii i Polski rewizję celów w kluczowym obszarze działania dotyczącym efektywności kosztowej na lata 2017, 2018 i 2019 zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 390/2013

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/1985
z dnia 31 października 2017 r.
umożliwiająca służbom żeglugi powietrznej Malty, Bułgarii i Polski rewizję celów w kluczowym obszarze działania dotyczącym efektywności kosztowej na lata 2017, 2018 i 2019 zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 390/2013

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 7121)

(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, maltańskim i polskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 4 listopada 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  państwa członkowskie przyjmują plany krajowe lub plany dotyczące funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej ("FAB"), zawierające, odpowiednio, wiążące cele krajowe lub wiążące cele na szczeblu FAB, zgodne z parametrami docelowymi skuteczności działania obowiązującymi na obszarze całej Unii.

(2) Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2015/348 3 , w której stwierdzono m.in., że lokalne cele Malty, Bułgarii i Polski w kluczowym obszarze działania dotyczącym efektywności kosztowej, zawarte w planach skuteczności działania Blue Med FAB, Dunajskiego FAB i Bałtyckiego FAB są zgodne ze stosownymi ogólnou-nijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania na drugi okres odniesienia (2015-2019).

(3) W 2016 r. Malta, Bułgaria i Polska zwróciły się, zgodnie z art. 17 ust. 1 w związku z art. 19 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, o zezwolenie przez Komisję na rewizję lokalnych docelowych parametrów efektywności kosztowej na lata 2017, 2018 i 2019. Państwa członkowskie wyjaśniły, że poniosły szkody na skutek zmian w przepływach ruchu spowodowanych przez kryzysy geopolityczne, których nie można było przewidzieć w momencie przyjmowania planów skuteczności działania zawierających te cele, i które mają wpływ na ich obliczanie. Bułgaria i Polska dostarczyły dodatkowo dowody (uzyskane na podstawie sprawozdania z monitorowania wyników i dodatkowych dokumentów), z których ich zdaniem wynika, że początkowe założenia i przesłanki użyte do ustalenia początkowych ogólnounijnych parametrów docelowych przestały być aktualne.

(4) Dokumentacja przedłożona przez trzy państwa członkowskie była przedmiotem oceny przeprowadzonej przez organ weryfikujący skuteczność działania ("PRB"), którego zadaniem jest wspieranie Komisji przy wdrażaniu systemu skuteczności działania zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013. Sprawozdania z oceny przedłożono Komisji w dniu 29 listopada 2016 r.

(5) Na podstawie oceny dokumentacji Komisja uważa, że Malta, Bułgaria i Polska przedstawiły wystarczające dowody na poparcie wniosku o dokonanie rewizji lokalnych parametrów docelowych efektywności kosztowej na lata 2017, 2018 i 2019.

(6) W odniesieniu do Malty, w 2015 r. próg alarmowy ustanowiony w odniesieniu do różnic między ruchem planowanym i faktycznym, określony w planie skuteczności działania Blue Med FAB, został osiągnięty i w znacznym stopniu przekroczony. Faktyczny ruch w 2015 r. był o 35,2 % większy od planowanego. W związku z zamknięciem libijskiego rejonu informacji powietrznej ("FIR"), ruch wschód-zachód znad Libii zaczął przepływać przez FIR Malty. Sytuacja geopolityczna w Syrii i Iraku, problemy bezpieczeństwa na Synaju i kwestie zdolności w FIR Nikozji i FIR Aten spowodowały przekierowanie ruchu do i z krajów Bliskiego Wschodu na FIR Malty, zwiększając tym samym ruch. W związku z tym uznaje się, że próg alarmowy został osiągnięty z powodu okoliczności, których w momencie przyjmowania planów skuteczności działania nie można było przewidzieć, i które są nie do przezwyciężenia przez Maltę i poza jej kontrolą, oraz że warunki określone w art. 17 ust. 1 lit. b) i art. 19 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 zostały spełnione.

(7) Również w odniesieniu do Bułgarii, w 2015 r. próg alarmowy ustanowiony w odniesieniu do różnic między ruchem planowanym i faktycznym, określony w planie skuteczności działania Dunajskiego FAB, został osiągnięty. Faktyczny ruch w 2015 r. był o 22,7 % większy od planowanego. Niemożność ustalania planów lotu na dużych fragmentach wschodniej części przestrzeni powietrznej Ukrainy, a także Morza Czarnego spowodowała znaczne zmiany w przepływach ruchu. Chociaż kryzys miał miejsce w 2014 r., trwał on dłużej i miał dalej idące skutki dla ruchu w bułgarskiej przestrzeni powietrznej niż początkowo przewidywano. Wpływ na przepływ ruchu w bułgarskiej przestrzeni powietrznej miało też zmniejszenie popytu na przewozy między Federacją Rosyjską a Turcją oraz wzajemny zakaz przelotu statków powietrznych zarejestrowanych odpowiednio na Ukrainie i w Federacji Rosyjskiej. W związku z tym uznaje się, że próg alarmowy został osiągnięty z powodu okoliczności, których w momencie przyjmowania planów skuteczności działania nie można było przewidzieć, i które są nie do przezwyciężenia przez Bułgarię i poza jej kontrolą oraz że warunki określone w art. 17 ust. 1 lit. b) i art. 19 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 zostały spełnione.

(8) Oprócz tego założenia Bułgarii dotyczące kosztów określone w planie skuteczności działania Dunajskiego FAB, w szczególności w odniesieniu do obsady stanowisk, przestały być aktualne w świetle zwiększenia natężenia ruchu i zbliżającego się otwarcia nowego portu lotniczego w Turcji, które wymaga zmian w bułgarskiej przestrzeni powietrznej. Uznaje się zatem, że pierwotne dane, założenia i przesłanki w odniesieniu do kosztów, na podstawie których początkowo ustalono cele w kluczowym obszarze działania dotyczącym efektywności kosztowej, przestały być aktualne, oraz że warunki określone w art. 17 ust. 1 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 zostały spełnione.

(9) W 2015 r. został również osiągnięty próg alarmowy ustanowiony w odniesieniu do różnic między ruchem planowanym i faktycznym, określony w planie skuteczności działania dla Bałtyckiego FAB w odniesieniu do Polski. Faktyczny ruch w 2015 r. był o 11,1 % mniejszy od planowanego. Niemożność ustalania planów lotu na dużej części przestrzeni powietrznej wschodniej części Ukrainy, a także Morza Czarnego spowodowała znaczne zmiany w przepływach ruchu. Chociaż kryzys miał miejsce w 2014 r., trwał on dłużej i miał dalej idące skutki dla ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej niż początkowo przewidywano. Wpływ na przepływ ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej miało też ogólne zmniejszenie popytu na przewozy do i z Federacji Rosyjskiej, a w szczególności między Federacją Rosyjską a Turcją, jak również wzajemny zakaz przelotu statków powietrznych zarejestrowanych odpowiednio na Ukrainie i w Federacji Rosyjskiej. W związku z tym uznaje się, że próg alarmowy został osiągnięty z powodu okoliczności, których w momencie przyjmowania planów skuteczności działania nie można było przewidzieć, i które są nie do przezwyciężenia przez Polskę i poza jej kontrolą, oraz że warunki określone w art. 17 ust. 1 lit. b) i art. 19 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 zostały spełnione.

(10) Ponadto założenia Polski dotyczące kosztów, określone w planie skuteczności działania Bałtyckiego FAB, były błędne. Błędne założenia dotyczące kosztów dotyczyły głównie kosztów operacyjnych, zwłaszcza kosztów personelu oraz inwestycji, w tym kosztów kapitału oraz kosztów amortyzacji, w kontekście dużego zakresu projektów związanych z restrukturyzacją i sektoryzacją przestrzeni powietrznej oraz konieczności poprawy zarządzania bezpieczeństwem oraz zapewnienia w przyszłości osiągnięcia parametrów docelowych skuteczności działania w dziedzinie bezpieczeństwa. Uznaje się zatem, że pierwotne dane, założenia i przesłanki w odniesieniu do kosztów, na podstawie których początkowo ustalono cele w kluczowym obszarze działania dotyczącym efektywności kosztowej, przestały być aktualne, oraz że warunki określone w art. 17 ust. 1 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 zostały spełnione.

(11) Malta, Bułgaria i Polska powinny zatem mieć możliwość rewizji swoich lokalnych parametrów docelowych w kluczowych obszarach skuteczności działania dotyczących efektywności kosztowej, w zakresie, w jakim jest to konieczne w świetle okoliczności powodujących przekroczenie progu alarmowego i dowodów wykazujących, że pierwotne dane, założenia i przesłanki użyte do ustalenia początkowych ogólnounijnych docelowych parametrów przestały być aktualne.

(12) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 390/2013, po wyrażeniu przez Komisję zgody na rewizję odpowiednich celów, zainteresowane państwa członkowskie mogą dokonać rewizji tych celów i w oparciu o zrewidowane cele przedłożyć Komisji zmienione plany skuteczności działania do oceny ich zgodności z ogólnounijnymi parametrami docelowymi dla drugiego okresu odniesienia.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Bułgaria, Malta i Polska mogą dokonać rewizji swoich lokalnych parametrów docelowych w zakresie skuteczności działania w kluczowym obszarze działania dotyczącym efektywności kosztowej dla lat 2017, 2018 i 2019, określonych odpowiednio w Dunajskim, Blue Med i Bałtyckim planach skuteczności działania funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii, Republiki Malty oraz Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2017 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) (Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/348 z dnia 2 marca 2015 r. dotycząca zgodności niektórych celów zawartych w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 549/2004, z ustalonymi na drugi okres odniesienia parametrami docelowymi skuteczności działania obowiązującymi na obszarze całej Unii (Dz.U. L 60 z 4.3.2015, s. 55).

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.287.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza umożliwiająca służbom żeglugi powietrznej Malty, Bułgarii i Polski rewizję celów w kluczowym obszarze działania dotyczącym efektywności kosztowej na lata 2017, 2018 i 2019 zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 390/2013
Data aktu: 31/10/2017
Data ogłoszenia: 04/11/2017
Data wejścia w życie: 04/11/2017