Rozporządzenie 2017/1953 zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 w odniesieniu do propagowania łączności internetowej w społecznościach lokalnych

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2017/1953
z dnia 25 października 2017 r.
zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 w odniesieniu do propagowania łączności internetowej w społecznościach lokalnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 172,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

uwzględniając opinię Komitetu Regionów 2 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W komunikacie Komisji z dnia 14 września 2016 r. zatytułowanym "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego", określającym europejską wizję łączności internetowej dla obywateli i przedsiębiorstw na jednolitym rynku cyfrowym, przedstawiono szereg możliwych środków służących zwiększaniu łączności w Unii.

(2) W komunikacie z dnia 26 sierpnia 2010 r. zatytułowanym "Europejska agenda cyfrowa" Komisja przypomniała, że w strategii "Europa 2020" podkreślono znaczenie upowszechnienia internetu szerokopasmowego dla propagowania włączenia społecznego i konkurencyjności w Unii, oraz potwierdziła cel, jakim jest zapewnienie, by do 2020 r. wszyscy Europejczycy mieli dostęp do internetu o szybkości powyżej 30 Mb/s, a przynajmniej połowa europejskich gospodarstw domowych uzyskała dostęp do łączy internetowych o przepustowości przekraczającej 100 Mb/s.

(3) Wśród środków mających na celu wspieranie wizji łączności internetowej w Unii w swoim komunikacie z dnia 14 września 2016 r. Komisja propaguje tworzenie lokalnych punktów dostępu bezprzewodowego przez uproszczenie procedur planowania i zmniejszenie przeszkód regulacyjnych. Takie punkty dostępu, w tym mające charakter pomocniczy w stosunku do świadczenia usług publicznych lub mające charakter niekomercyjny, mogą w znacznym stopniu przyczynić się do polepszenia istniejących bezprzewodowych sieci łączności i do tworzenia przyszłych generacji takich sieci przez ułatwianie zagęszczenia sieci łączności zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami. Wspomniane punkty dostępu powinny być w stanie tworzyć sieć z jednolitym systemem uwierzytelnienia obowiązującym na terenie całej Unii, do którego inne lokalne sieci bezpłatnej łączności bezprzewodowej powinny być w stanie dołączać. System ten powinien być zgodny z unijnymi wymogami w zakresie ochrony danych oraz z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 4 .

(4) W kontekście niniejszego rozporządzenia lokalna łączność bezprzewodowa, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach, oznacza, w odniesieniu do bezpłatności, że jest ona świadczona bez odpowiadającego jej wynagrodzenia, zarówno w postaci bezpośrednich płatności, jak i innych form rekompensaty, takich jak reklama handlowa lub udostępnianie danych osobowych w celach komercyjnych. W odniesieniu do braku warunków dyskryminujących oznacza to, że jest ona świadczona bez uszczerbku dla ograniczeń wymaganych na mocy prawa Unii lub prawa krajowego zgodnego z prawem Unii, a także że służy ona potrzebie zapewnienia sprawnego funkcjonowania sieci, w szczególności potrzebie zapewnienia sprawiedliwej alokacji zdolności przepustowej między użytkownikami w okresach szczytowych.

(5) Konkurencyjny rynek, a także ramy ustawodawcze zdolne do dostosowania się do rozwoju i zachęcające do konkurencji, inwestycji oraz szerokiej dostępności i korzystania z mechanizmów transmisji o bardzo dużej przepustowości oraz sieci transeuropejskie i nowe modele biznesowe są istotnymi czynnikami pobudzającymi inwestycje w sieciach o dużej i bardzo dużej przepustowości, które mogą zapewnić łączność obywatelom w całej Unii.

(6) W świetle komunikatu Komisji z dnia 14 września 2016 r. oraz w celu promowania włączenia cyfrowego Unia powinna wspierać zapewnianie w ośrodkach lokalnego życia społecznego, w tym w przestrzeniach zewnętrznych dostępnych publicznie, wysokiej jakości lokalnej łączności bezprzewodowej, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach. Takie wsparcie nie jest objęte rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 5  ani (UE) nr 283/2014 6 .

(7) Takie wsparcie powinno zachęcać organy sektora publicznego, określone w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 7 , do udostępniania lokalnej łączności bezprzewodowej, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach, jako usługi pomocniczej w stosunku do ich zadania publicznego, aby umożliwić członkom społeczności lokalnych korzystanie z szybkich łączy szerokopasmowych i doskonalenie swoich umiejętności cyfrowych w ośrodkach życia społecznego. Do organów takich mogłyby należeć organy gminne, zrzeszenia gmin, inne lokalne organy i instytucje publiczne, biblioteki i szpitale.

(8) Lokalna łączność bezprzewodowa, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach, mogłaby przyczyniać się do zmniejszenia przepaści cyfrowej, zwłaszcza w społecznościach o słabiej rozwiniętych umiejętnościach cyfrowych, w tym na obszarach wiejskich i oddalonych.

(9) Poprawa dostępu do szybkich i bardzo szybkich usług szerokopasmowych, a w konsekwencji do usług online, zwłaszcza na obszarach wiejskich i oddalonych, mogłaby podnieść jakość życia przez ułatwienie dostępu do usług, takich jak e-zdrowie i e-administracja, i wspierać rozwój lokalnych małych i średnich przedsiębiorstw.

(10) W celu zagwarantowania powodzenia wsparcia udzielanego na mocy niniejszej dyrektywy i promowania działań Unii w tej dziedzinie Komisja powinna zapewnić, by podmioty, które wdrażają projekty korzystające z pomocy finansowej Unii dostępnej na mocy niniejszego rozporządzenia, przekazywały użytkownikom końcowym jak najwięcej informacji na temat dostępności usług, a także zwrócić uwagę na fakt, że Unia udzieliła finansowania. Takie informacje mogłyby również zapewniać użytkownikom końcowym łatwy dostęp do informacji na temat Unii.

(11) Promowanie w ośrodkach życia społecznego lokalnej łączności bezprzewodowej, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach, należy uznać - ze względu na szczególny cel tego działania i jego ukierunkowanie na potrzeby lokalne - za odrębny projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania w sektorze telekomunikacji w rozumieniu rozporządzeń (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014.

(12) Aby zapewnić odpowiednie finansowanie promowania łączności internetowej w społecznościach lokalnych oraz powodzenie jego realizacji, pula środków finansowych przeznaczona na wdrożenie instrumentu "Łącząc Europę" w sektorze telekomunikacji powinna zostać zwiększona o 25 000 000 EUR, a może zostać zwiększona do 50 000 000 EUR.

(13) Biorąc pod uwagę niekomercyjny charakter wsparcia, które ma być udzielone na mocy niniejszego rozporządzenia, oraz oczekiwaną małą skalę poszczególnych projektów, obciążenia administracyjne powinny zostać ograniczone do minimum i być proporcjonalne do przewidywanych korzyści, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia rozliczalności oraz należytej równowagi między uproszczeniem a kontrolą. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno być wdrażane przy wykorzystaniu najbardziej odpowiednich form pomocy finansowej, w szczególności dotacji, np. w formie voucherów dostępnych w ramach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 8 , obecnie lub w przyszłości. Wsparcie, które ma być udzielone na mocy niniejszego rozporządzenia, nie powinno być finansowane z wykorzystaniem instrumentów finansowych. Zastosowanie powinna mieć zasada należytego zarządzania finansami.

(14) Z uwagi na ograniczoną ilość środków finansowych w stosunku do ewentualnej dużej liczby wniosków należy uprościć procedury administracyjne, aby umożliwić terminowe podejmowanie decyzji. Należy wprowadzić zmiany do rozporządzenia (UE) nr 1316/2013, aby umożliwić państwom członkowskim zatwierdzanie kategorii wniosków zgodnie z kryteriami określonymi w sekcji 4 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 283/2014 w celu uniknięcia pojedynczego zatwierdzania wniosków oraz zapewnienia, aby poświadczanie wydatków ani coroczne przekazywanie Komisji informacji nie było obowiązkowe w przypadku dotacji lub innych form pomocy finansowej przyznawanych na mocy niniejszego rozporządzenia.

(15) Z uwagi na ograniczony zasięg poszczególnych lokalnych punktów dostępu bezprzewodowego oraz niewielką wartość poszczególnych projektów objętych działaniem punkty dostępu korzystające z pomocy finansowej na mocy niniejszego rozporządzenia nie powinny stanowić konkurencji dla ofert handlowych. W celu dodatkowego zagwarantowania, że taka pomoc finansowa nie będzie nadmiernie zakłócać konkurencji, wypierać inwestycji prywatnych ani zniechęcać prywatnych operatorów do inwestowania, wsparcie udzielane na mocy niniejszego rozporządzenia powinno być ograniczone do projektów, które nie powielają w tej samej przestrzeni publicznej już istniejących bezpłatnych ofert prywatnych lub publicznych o podobnych cechach. Niniejsze rozporządzenie nie powinno uniemożliwiać ustanawiania ograniczeń w warunkach świadczenia usług, takich jak ograniczanie łączności do określonego czasu lub do wyczerpania rozsądnego limitu transmisji danych.

(16) Dodatkowe wsparcie mogłoby przyczynić się do uzyskania bardziej znaczących rezultatów, dlatego też nie powinno być wykluczone. Takie dodatkowe wsparcie mogłoby być udzielane z innych źródeł finansowania, takich jak fundusze unijne lub krajowe, w tym Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, lub z prywatnych źródeł finansowania.

(17) Dostępne środki powinny zostać przydzielone państwom członkowskim w sposób wyważony pod względem geograficznym i - co do zasady - według kolejności zgłoszeń. Mechanizm mający zapewnić przydział wyważony pod względem geograficznym powinien zostać włączony do odpowiednich programów prac przyjmowanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1316/2013, a w stosownych przypadkach doprecyzowany w zaproszeniach do składania wniosków przyjętych zgodnie z tym rozporządzeniem, na przykład przez umożliwienie większego udziału wnioskodawców z państw członkowskich, które w stosunkowo niewielkim stopniu korzystały z dotacji lub innych form pomocy finansowej.

(18) Aby zagwarantować szybkie zapewnienie łączności zgodnej z niniejszym rozporządzeniem, pomocy finansowej należy udzielić z jak najszerszym wykorzystaniem narzędzi internetowych umożliwiających szybkie składanie i rozpatrywanie wniosków oraz wspierających uruchamianie, monitorowanie i kontrolowanie założonych lokalnych punktów dostępu bezprzewodowego. Komisja i odpowiednie organy w państwach członkowskich powinny wspierać ten projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania.

(19) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla przepisów prawa krajowego, które są zgodne z prawem Unii, takich jak krajowe przepisy uniemożliwiające gminom bezpośrednie dostarczanie bezpłatnej łączności bezprzewodowej, przy jednoczesnym umożliwieniu im dostarczania takiej łączności za pośrednictwem podmiotów prywatnych.

(20) Biorąc pod uwagę pilną potrzebę łączności internetowej w Unii oraz wspierania dostępu do sieci, która może zapewnić w całej Unii - w tym na obszarach wiejskich i oddalonych - korzystanie z wysokiej jakości internetu opartego przynajmniej na bardzo szybkich usługach szerokopasmowych, najlepiej przy jednoczesnym spełnianiu celów europejskiego społeczeństwa gigabitowego, należy dążyć do tego, by pomoc finansowa przyznawana była w sposób wyważony pod względem geograficznym.

(21) Ponadto podmioty korzystające powinny być zobowiązane do oferowania usług łączności bezprzewodowej przez okres co najmniej trzech lat.

(22) W ramach działań finansowanych na mocy niniejszego rozporządzenia należy stosować najnowsze i najlepsze dostępne urządzenia zdolne do zapewnienia użytkownikom łatwo dostępnej i odpowiednio zabezpieczonej łączności o dużej prędkości, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach.

(23) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie wspieranie zapewniania wysokiej jakości łączności bezprzewodowej społecznościom lokalnym w całej Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(24) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 oraz (UE) nr 283/2014,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1316/2013

W rozporządzeniu (UE) nr 1316/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) »projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania« oznacza projekt określony w rozporządzeniu (UE) nr 1315/2013, rozporządzeniu (UE) nr 347/2013 lub rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 283/2014 * ;

2)
art. 4 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W sektorze telekomunikacji w ramach instrumentu »Łącząc Europę« wspiera się działania służące realizacji celów określonych w rozporządzeniu (UE) nr 283/2014.";

3)
art. 5 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) sektor telekomunikacji: 1 066 602 000 EUR;";

4)
w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jedynie działania przyczyniające się do realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania zgodnie z rozporządzeniami (UE) nr 1315/2013, (UE) nr 347/2013 oraz (UE) nr 283/2014, a także działania wspierające program kwalifikują się do otrzymania wsparcia w postaci unijnej pomocy finansowej, w szczególności w formie dotacji, zamówień i instrumentów finansowych.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W sektorze telekomunikacji wszystkie działania służące realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz działania wspierające program określone w rozporządzeniu (UE) nr 283/2014 oraz spełniające kryteria kwalifikowalności lub warunki określone zgodnie z tym rozporządzeniem kwalifikują się do otrzymania unijnej pomocy finansowej na mocy niniejszego rozporządzenia, w następujący sposób:

a) usługi ogólne, platformy usług podstawowych i działania wspierające program są finansowane za pomocą dotacji lub zamówień;

b) działania w zakresie sieci szerokopasmowych są finansowane za pomocą instrumentów finansowych;

c) działania w zakresie zapewniania w ośrodkach lokalnego życia społecznego lokalnej łączności bezprzewodowej, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach, są finansowane za pomocą dotacji lub przez inne formy pomocy finansowej, z wyłączeniem instrumentów finansowych.";

5)
w art. 9 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. W przypadkach uzasadnionych potrzebą uniknięcia nadmiernego obciążenia administracyjnego, w szczególności w przypadku dotacji o niskiej wartości w rozumieniu art. 185 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012, państwa członkowskie, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, mogą wyrazić zgodę na daną kategorię wniosków w ramach programów prac przyjętych zgodnie z art. 17 niniejszego rozporządzenia, bez wskazania poszczególnych wnioskodawców. Taka zgoda znosi potrzebę indywidualnego zatwierdzania przez państwa członkowskie każdego wniosku.";

6)
w art. 10 ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Działania w zakresie zapewniania w ośrodkach lokalnego życia społecznego lokalnej łączności bezprzewodowej, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach, są finansowane poprzez unijną pomoc finansową pokrywającą do 100 % kosztów kwalifikowalnych, bez uszczerbku dla zasady współfinansowania.";

7)
art. 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Instrumenty finansowe określone zgodnie z tytułem VIII rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 mogą być stosowane w celu ułatwienia dostępu do finansowania podmiotom prowadzącym działania służące realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, zgodnie z rozporządzeniami (UE) nr 1315/2013, (UE) nr 347/2013 i (UE) nr 283/2014, a także realizacji ich celów. Te instrumenty finansowe opierają się na ocenach ex ante niedoskonałości rynku lub przypadków charakteryzujących się niewystarczającym poziomem inwestycji oraz potrzeb inwestycyjnych. Główne warunki, zasady i procedury dotyczące każdego instrumentu finansowego określono w części III załącznika I do niniejszego rozporządzenia.";

8)
art. 17 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Komisja, przyjmując wieloletnie i sektorowe roczne programy prac, ustanawia kryteria selekcji i udzielania zamówień zgodne z celami i priorytetami określonymi w art. 3 i 4 niniejszego rozporządzenia oraz w rozporządzeniach (UE) nr 1315/2013, (UE) nr 347/2013 i (UE) nr 283/2014. Przy określaniu kryteriów udzielania zamówień Komisja uwzględnia ogólne wytyczne określone w części V załącznika I do niniejszego rozporządzenia.";

9)
w art. 22 dodaje się akapity w brzmieniu:

"Poświadczanie wydatków, o którym mowa w akapicie drugim niniejszego artykułu, nie jest obowiązkowe w przypadku dotacji lub innych form pomocy finansowej przyznawanych na podstawie art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 283/2014.

Wymóg corocznego informowania Komisji, o którym mowa w akapicie trzecim niniejszego artykułu, nie jest obowiązkowy w przypadku dotacji lub innych form pomocy finansowej przyznawanych na podstawie art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 283/2014.".

Artykuł  2

Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 283/2014

W rozporządzeniu (UE) nr 283/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 ust. 2 dodaje się literę w brzmieniu:

"h) »lokalny punkt dostępu bezprzewodowego« oznacza niewielkie urządzenie o niskiej mocy pracujące w małym zasięgu, wykorzystujące na zasadzie niewyłączności widmo radiowe, dla którego warunki dostępności i efektywnego wykorzystania w tym celu zharmonizowano na poziomie unijnym oraz które pozwala użytkownikom uzyskać bezprzewodowy dostęp do sieci łączności elektronicznej.";

2)
w art. 4 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:

"c) wspierają zapewnianie w ośrodkach lokalnego życia społecznego wysokiej jakości lokalnej łączności bezprzewodowej, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach.";

3)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"5a. Działania przyczyniające się do realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w zakresie zapewniania w ośrodkach lokalnego życia społecznego lokalnej łączności bezprzewodowej, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach, uzyskują wsparcie w postaci:

a) dotacji; lub

b) innych form pomocy finansowej z wyłączeniem instrumentów finansowych.";

b)
ust. 7 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Kwota ta wynosi do 15 % puli środków finansowych na sektor telekomunikacji, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1316/2013.";

4)
w art. 6 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"8a. Działania przyczyniające się do realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w zakresie zapewniania w ośrodkach lokalnego życia społecznego wysokiej jakości lokalnej łączności bezprzewodowej, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach, muszą spełniać warunki określone w sekcji 4 załącznika, aby kwalifikować się do finansowania.";

5)
w art. 8 ust. 9 dodaje się literę w brzmieniu:

"d) liczby połączeń do lokalnych punktów dostępu bezprzewodowego stworzonych zgodnie z działaniami wdrażającymi sekcję 4 załącznika.";

6)
w załączniku dodaje się sekcję w brzmieniu:

"SEKCJA 4. ŁĄCZNOŚĆ BEZPRZEWODOWA W OŚRODKACH LOKALNEGO ŻYCIA SPOŁECZNEGO

Działania, aby kwalifikować się do otrzymania pomocy finansowej, muszą mieć na celu zapewnienie w ośrodkach lokalnego życia społecznego, w tym w przestrzeniach zewnętrznych dostępnych publicznie, które odgrywają istotną rolę w publicznym życiu społeczności lokalnej, lokalnej łączności bezprzewodowej, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach,. Z myślą o dostępności działania te zapewniają dostęp do usług przynajmniej w odpowiednich językach urzędowych danego państwa członkowskiego oraz, w miarę możliwości, w innych językach urzędowych instytucji Unii.

Pomoc finansową udostępnia się organom sektora publicznego w rozumieniu art. 3 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 * zobowiązującym się do zapewnienia, zgodnie z przepisami prawa krajowego, lokalnej łączności bezprzewodowej, która jest świadczona bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach, przez stworzenie lokalnych punktów dostępu bezprzewodowego.

Działania podjęte na rzecz zapewniania lokalnej łączności bezprzewodowej kwalifikują się do otrzymania finansowania, jeśli:

1) są wdrażane przez organ sektora publicznego, o którym mowa w akapicie drugim, posiadający zdolność do planowania i nadzorowania instalacji, a także zapewnienia finansowania przez co najmniej trzy lata kosztów operacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych lokalnych punktów dostępu bezprzewodowego w przestrzeni publicznej;

2) opierają się na szybkich łączach szerokopasmowych umożliwiających użytkownikom korzystanie z internetu wysokiej jakości, który:

a) jest świadczony bezpłatnie i na niedyskryminujących warunkach, jest łatwo dostępny, zabezpieczony i wykorzystuje najnowsze i najlepsze dostępne urządzenia zdolne do zapewnienia użytkownikom łączności o dużej prędkości; oraz

b) wspiera dostęp do innowacyjnych usług cyfrowych, takich jak usługi świadczone za pośrednictwem infrastruktury usług cyfrowych;

3) wykorzystują wspólną identyfikację wizualną, którą dostarczy Komisja, oraz są połączone z powiązanymi narzędziami internetowymi;

4) są zgodne z zasadą neutralności technologicznej na poziomie łączy dosyłowych, skutecznego wykorzystania środków publicznych i zdolności do przystosowywania projektów do najlepszych ofert technologicznych;

5) podlegają obowiązkowi zamawiania niezbędnych urządzeń lub powiązanych usług instalacyjnych zgodnie z obowiązującym prawem, w celu zapewnienia, by projekty nie zakłócały nadmiernie konkurencji.

Działania powielające w tej samej przestrzeni publicznej istniejące bezpłatne prywatne lub publiczne oferty o podobnych cechach, w tym jakościowych, nie kwalifikują się do otrzymania finansowania. Takiego powielania można uniknąć przez zapewnienie, by punkty dostępu finansowane na mocy niniejszego rozporządzenia obejmowały swoim zasięgiem przede wszystkim przestrzeń publiczną i nie pokrywały się z istniejącymi prywatnymi lub publicznymi ofertami o podobnych cechach.

Dostępne środki są przydzielane w sposób wyważony pod względem geograficznym państwom członkowskim na działania spełniające warunki określone w niniejszej sekcji, z uwzględnieniem liczby otrzymanych wniosków i według kolejności zgłoszeń. Ogół przydzielonych w ramach każdego zaproszenia środków finansowych przysługuje wszystkim państwom członkowskim, z których wpłyną kwalifikowalne wnioski.

Działania finansowane na podstawie niniejszej sekcji są wykorzystywane przez co najmniej trzy lata i są w tym okresie szczegółowo monitorowane przez Komisję. Po okresie wykorzystania Komisja kontynuuje zapewnianie przeglądu skuteczności tych działań i możliwego wkładu w przyszłe inicjatywy.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 25 października 2017 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
A. TAJANI M. MAASIKAS
Przewodniczący Przewodniczący

Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji

Parlament Europejski, Rada i Komisja zgadzają się co do tego, że inicjatywa WiFi4EU powinna mieć rzeczywisty wpływ i skalowalność. W tym celu odnotowują, że jeżeli nie będzie można w pełni zapewnić zwiększenia puli środków finansowych na realizację instrumentu "Łącząc Europę" w sektorze telekomunikacji o 25 000 000 EUR do wysokości 50 000 000 EUR, Komisja może zaproponować realokacje w ramach tej puli, aby ułatwić ogólne finansowanie na rzecz promowania łączności internetowej w ośrodkach lokalnego życia społecznego w wysokości 120 000 000 EUR.
1 Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 69.
2 Dz.U. C 207 z 30.6.2017, s. 87.
3 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 12 września 2017 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 9 października 2017 r.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 z dnia 25 listopada 2015 r. ustanawiające środki dotyczące dostępu do otwartego internetu oraz zmieniające dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, a także rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii (Dz.U. L 310 z 26.11.2015, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę", zmieniające rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 129).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 283/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie wytycznych dotyczących sieci transeuropejskich w dziedzinie infrastruktury telekomunikacyjnej, uchylające decyzję nr 1336/97/WE (Dz.U. L 86 z 21.3.2014, s. 14).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dz.U. L 327 z 2.12.2016, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 283/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie wytycznych dotyczących sieci transeuropejskich w dziedzinie infrastruktury telekomunikacyjnej, uchylające decyzję nr 1336/97/WE (Dz.U. L 86 z 21.3.2014, s. 14).";
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dz.U. L 327 z 2.12.2016, s. 1).".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.286.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2017/1953 zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 w odniesieniu do propagowania łączności internetowej w społecznościach lokalnych
Data aktu: 25/10/2017
Data ogłoszenia: 01/11/2017
Data wejścia w życie: 04/11/2017