Rozporządzenie ustalające uprawnienia do połowów na 2018 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/127

ROZPORZĄDZENIE (UE) 2017/1970
z dnia 27 październik 2017 r.
ustalające uprawnienia do połowów na 2018 rok w odniesieniu do których stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/127 *

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1  wymaga ustanowienia środków ochronnych, z uwzględnieniem dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, obejmujących w stosownych przypadkach sprawozdania przygotowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa oraz inne organy doradcze, jak również w świetle wszelkich opinii otrzymanych od komitetów doradczych, które powołano dla odpowiednich obszarów geograficznych lub dziedzin kompetencji oraz wspólnych zaleceń wydanych przez państwa członkowskie.

(2) Rada zobowiązana jest do przyjęcia środków dotyczących ustalania i przydziału uprawnień do połowów, w tym również - w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie z nimi związanych. Uprawnienia do połowów należy przydzielać państwom członkowskim w taki sposób, aby zapewnić względną stabilność działalności połowowej każdego państwa członkowskiego w odniesieniu do każdego stada ryb lub rodzaju rybołówstwa, oraz z należytym uwzględnieniem celów wspólnej polityki rybołówstwa (zwanej dalej "WPRyb") określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013.

(3) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 określa cel WPRyb polegający na osiągnięciu współczynnika eksploatacji na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (zwanego dalej "MSY") w miarę możliwości do 2015 r., a najpóźniej - w sposób stopniowy i narastający - do 2020 r. dla wszystkich stad.

(4) Całkowite dopuszczalne połowy (zwane dalej "TAC") należy zatem ustalać, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społeczno-gospodarczych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania poszczególnych sektorów rybołówstwa, jak również biorąc pod uwagę opinie wyrażane podczas konsultacji z zainteresowanymi stronami.

(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 2  ustanawia wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza atlantyckiego, śledzia atlantyckiego i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada (zwany dalej "planem"). Plan ma na celu zapewnienie, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić MSY. W tym celu dla odnośnych stad należy jak najszybciej osiągnąć docelową śmiertelność połowową wyrażoną w postaci przedziałów, a w sposób stopniowy i narastający - do 2020 r. Limity połowowe mające zastosowanie w 2018 r. do dorsza atlantyckiego, śledzia atlantyckiego i szprota w Morzu Bałtyckim należy ustalić z myślą o osiągnięciu celów planu.

(6) Zgodnie z planem, jeżeli opinie naukowe wskazują, że biomasa stada tarłowego któregokolwiek z odnośnych stad spadła poniżej punktów odniesienia dla biomasy stada tarłowego zawartych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/1139, należy przyjąć wszystkie odpowiednie środki zaradcze w celu zapewnienia szybkiego przywrócenia odnośnego stada do poziomów powyżej poziomu umożliwiającego osiągnięcie MSY. Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) wskazała, że biomasa stada dorsza atlantyckiego (Gadus morhua) w zachodniej części Morza Bałtyckiego oraz śledzia atlantyckiego (Clupea harengus) w zachodniej części Morza Bałtyckiego znajduje się poniżej punktów odniesienia ochrony zawartych w załączniku II do tego rozporządzenia. W związku z tym, uprawnienia do połowów stada dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego i śledzia atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego należy ustalić poniżej przedziału śmiertelności połowowej określonego w kolumnie B załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/1139 na takim poziomie, który będzie uwzględniał spadek biomasy. W tym celu należy uwzględnić harmonogram realizacji celów WPRyb oraz planu, w szczególności z myślą o oczekiwanych skutkach podjętych środków zaradczych oraz konieczności jednoczesnego zapewnienia korzyści ekonomicznych, społecznych i w zakresie zatrudnienia, zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

(7) W odniesieniu do dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego należy zastosować dalsze środki zaradcze. Utrzymanie stosowanego obecnie ośmiotygodniowego okresu zamknięcia będzie nadal zapewniało ochronę stadom tarłowym dorsza atlantyckiego. Zgodnie z opinią naukową połowy rekreacyjne dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego znacząco przyczyniają się do ogólnej śmiertelności połowowej tego stada. Biorąc pod uwagę obecny stan tego stada, należy utrzymać pewne obecnie obowiązujące środki dotyczące połowów rekreacyjnych. Zastosowanie powinien mieć dzienny limit na rybaka; limit ten powinien być bardziej restrykcyjny w okresie tarła. Pozostaje to bez uszczerbku dla zasady względnej stabilności mającej zastosowanie do przemysłowej działalności połowowej.

(8) Jeżeli chodzi o dorsza atlantyckiego (Gadus morhua) we wschodniej części Morza Bałtyckiego, w związku ze zmianami jego stanu biologicznego, ICES nie udało się ustalić biologicznych punktów odniesienia. Dlatego też, aby przyczynić się do osiągnięcia celów określonych w planie, należy ustalić wielkość TAC w odniesieniu do stada dorsza atlantyckiego we wschodniej części Morza Bałtyckiego zgodnie z zasadą ostrożnego zarządzania zasobami określoną w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Ponadto należy wprowadzić ośmiotygodniowy okres zamknięcia w celu zapewnienia ochrony stadom tarłowym dorsza atlantyckiego w podrejonach 25-26 wschodniej części Morza Bałtyckiego.

(9) Ponadto zezwolenie statkom o długości całkowitej poniżej 12 metrów na prowadzenie połowów w obszarach, w których głębokość wody wynosi mniej niż 20 metrów, umożliwiłoby pewnej ograniczonej liczbie rybaków kontynuowanie ich działalności połowowej oraz obranie za docelowe gatunków innych niż dorsz atlantycki. Przyznanie statkom o długości całkowitej poniżej 12 metrów prawa do prowadzenia połowów na obszarach, w których głębokość wody wynosi mniej niż 20 metrów jest zatem proporcjonalne.

(10) W odniesieniu do stada śledzia atlantyckiego w Zatoce Botnickiej ICES przeprowadziła ocenę stada w oparciu o najnowsze dane i najbardziej aktualne informacje oraz zmieniła przedziały śmiertelności połowowej odpowiadającej MSY. Wprawdzie występuje rozbieżność między zakresami śmiertelności połowowej ustanowionymi w opinii naukowej i w planie, który również opierał się na najlepszych opiniach naukowych dostępnych w chwili jego przyjęcia, plan jest prawnie wiążący i obowiązuje, dlatego też należy kierować się nim przy ustalaniu uprawnień do połowów w odniesieniu do tego stada. W związku z tym, że biomasa stada tarłowego tego stada znajduje się powyżej punktu odniesienia biomasy określonego w kolumnie A załącznika II do rozporządzenia (UE) 2016/1139, należy ustalić TAC zgodnie z przedziałami śmiertelności połowowej określonymi w kolumnie B załącznika I do tego rozporządzenia, aby ograniczyć różnice między uprawnieniami do połowów w kolejnych latach, zgodnie z art. 4 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia. Ponadto TAC dla tego stada obejmuje obecnie podrejony 30 i 31. Plan nie definiuje zakresu podrejonu 31, dlatego w odniesieniu do tego podrejonu stosuje się podejście oparte na MSY zgodnie z opinią naukową.

(11) Korzystanie z uprawnień do połowów określonych w niniejszym rozporządzeniu podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 3 , w szczególności jego art. 33 i 34, dotyczącym rejestrowania połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania Komisji danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić kody dotyczące wyładunków ryb ze stad objętych niniejszym rozporządzeniem, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu danych Komisji.

(12) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 4  wprowadzono dodatkowe ustalane z roku na rok warunki zarządzania TAC, w tym również w art. 3 i 4 przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych TAC przezornościowymi i analitycznymi. Na podstawie art. 2 tego rozporządzenia przy ustalaniu TAC Rada ma określić stada, w odniesieniu do których nie stosuje się art. 3 lub 4, w szczególności na podstawie biologicznego stanu zasobów. Ostatnio w odniesieniu do wszystkich stad objętych obowiązkiem wyładunku wprowadzono w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 mechanizm elastyczności obejmującej kolejny rok. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która podważałaby zasadę racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniałaby realizację celów WPRyb i pogarszałaby biologiczny stan stad, art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 powinny mieć zastosowanie w odniesieniu do TAC analitycznych tylko wówczas, gdy nie korzysta się z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

(13) W oparciu o nowe opinie naukowe należy na okres od dnia 1 listopada 2017 r. do dnia 31 października 2018 r. ustalić wstępny TAC dotyczący okowiela w obszarze ICES 3a i wodach Unii obszarów ICES 2a i podobszaru 4. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie Rady (UE) 2017/127 5 .

(14) Aby uniknąć zakłócenia działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2018 r. Jednakże niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do okowiela od dnia 1 listopada 2017 r. W związku z pilnym charakterem niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustala się uprawnienia do połowów w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim na rok 2018.

Artykuł  2

Zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do unijnych statków rybackich prowadzących działalność na Morzu Bałtyckim.
2. 
Niniejsze rozporządzenie ma również zastosowanie do połowów rekreacyjnych, jeśli zostały one wyraźnie wymienione w odpowiednich przepisach.
Artykuł  3

Definicje

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Ponadto stosuje się następujące definicje:

1)
"podrejon" oznacza podrejon ICES Morza Bałtyckiego określony w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 2187/2005 6 ;
2)
"całkowity dopuszczalny połów" (TAC) oznacza wielkość połowów z każdego stada, którą można złowić w okresie jednego roku;
3)
"kwota" oznacza część TAC przydzieloną Unii, państwu członkowskiemu lub państwu trzeciemu;
4)
"połowy rekreacyjne" oznaczają niekomercyjną działalność połowową, w przypadku której żywe zasoby morza są eksploatowane do takich celów jak rekreacja, turystyka lub sport.

ROZDZIAŁ  II

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW

Artykuł  4

TAC i przydziały

Wielkości TAC, kwoty oraz - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane, określono w załączniku.

Artykuł  5

Przepisy szczególne dotyczące przydziałów uprawnień do połowów

Przydział uprawnień do połowów dla państw członkowskich określony w niniejszym rozporządzeniu pozostaje bez uszczerbku dla:

a)
wymian dokonywanych zgodnie z art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
b)
odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych zgodnie z art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009;
c)
dodatkowych wyładunków dozwolonych na podstawie art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96 lub art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
d)
ilości zatrzymanych zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 lub przeniesionych na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
e)
odliczeń dokonywanych na podstawie art. 105 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł  6

Warunki wyładunku połowów i przyłowów

1. 
Połowy gatunków, które objęte są limitami połowowymi i które złowiono w ramach połowów określonych w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, podlegają obowiązkowi wyładunku ustanowionemu w tym artykule.
2. 
Stada gatunków niebędących gatunkami docelowymi znajdujące się w bezpiecznych granicach biologicznych, o których mowa w art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia do celów odstępstwa od obowiązku odliczania połowów od odpowiednich kwot, o których mowa w tym artykule.
Artykuł  7

Środki dotyczące połowów rekreacyjnych dorsza atlantyckiego w podrejonach 22-24

1. 
W ramach połowów rekreacyjnych w podrejonach 22-24 zatrzymywać można nie więcej niż pięć osobników dorsza atlantyckiego dziennie na rybaka.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, w okresie od dnia 1 lutego 2018 r. do dnia 31 marca 2018 r. w podrejonach 22-24 zatrzymywać można nie więcej niż trzy osobniki dorsza atlantyckiego dziennie na rybaka.
3. 
Ust. 1 i 2 pozostają bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych środków krajowych.

ROZDZIAŁ  III

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  8

Przekazywanie danych

Państwa członkowskie, przesyłając Komisji zgodnie z art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące ilości ryb złowionych lub wyładowanych, stosują kody stad określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Elastyczność

1. 
O ile w załączniku do niniejszego rozporządzenia nie określono inaczej, art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96 stosuje się do stad, dla których obowiązuje TAC przezornościowy, a art. 3 ust. 2 i 3 oraz art. 4 tego rozporządzenia stosuje się do stad, dla których obowiązuje TAC analityczny.
2. 
Art. 3 ust. 2 i 3 oraz art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania, w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł  10  7

Zmiana w rozporządzeniu (UE) 2017/127

W załączniku IA do rozporządzenia (UE) 2017/127 tabela określająca uprawnienia do połowów okowiela i powiązanych przyłowów w obszarze 3a i w wodach Unii obszarów 2a i 4 otrzymuje brzmienie:

"Gatunek:

Okowiel i powiązane przyłowy

Trisopterus esmarkii

Obszar:

3a; wody Unii obszarów 2a i 4 (NOP/2A3A4.)

Rok

2017

2018

Dania

141 819 (1)(3)

54 949 (1)(6)

Niemcy

27 (1)(2)(3)

11 (1)(2)(6)

Niderlandys

104 (1)(2)(3)

40 (1)(2)(6)

Unia

141 950 (1)(3)

55 000 (1)(6)

Norwegia

25 000 (4)

Wyspy Owcze

9 300 (5)

TAC

238 981

Nie dotyczy

TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

______

(1) Do 5 % kwoty mogą stanowić przyłowy plamiaka i witlinka (OT2/* 2A3A4). Przyłowy plamiaka i witlinka odliczane z kwoty na podstawie niniejszego przepisu oraz przyłowy gatunków odliczane z kwoty na podstawie art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą przekraczać łącznie 9 % kwoty.

(2) Kwotę można poławiać jedynie w wodach Unii obszarów ICES 2a, 3a i 4.

(3) Kwota Unii może być poławiana jedynie od dnia 1 listopada 2016 r. do dnia 31 października 2017 r.

(4) Stosuje się kratownicę sortującą.

(5) Stosuje się kratownicę sortującą. Obejmuje maksymalnie 15 % nieuniknionych przyłowów (NOP/*2A3A4), które należy odliczyć od tej kwoty.

(6) Kwota Unii może być poławiana od dnia 1 listopada 2017 r. do dnia 31 października 2018 r."

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r., z wyjątkiem art. 10, który stosuje się od dnia 1 listopada 2017 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2017 r.
W imieniu Rady
M. MAASIKAS
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 8  

TAC MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH NA OBSZARACH, GDZIE WPROWADZONO TAC, W PODZIALE NA GATUNKI I OBSZARY

W tabelach poniżej określono TAC i kwoty (w tonach masy w relacji pełnej, o ile nie określono inaczej), w podziale na stada, oraz warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do obszarów ICES, o ile nie określono inaczej.

Stada ryb zostały wymienione zgodnie z kolejnością alfabetyczną łacińskich nazw gatunków.

Na użytek niniejszego rozporządzenia podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:

Nazwa łacińska Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Clupea harengus HER Śledź atlantycki
Gadus morhua COD Dorsz atlantycki
Pleuronectes platessa PLE Gładzica
Salmo salar SAL Łosoś atlantycki
Sprattus sprattus SPR Szprot
Gatunek: Śledź atlantycki

Clupea harengus

Obszar: Podrejony 30-31

(HER/30/31.)

Finlandia 78 351
Szwecja 17 215
Unia 95 566
TAC 95 566 TAC analityczny
Gatunek: Śledź atlantycki

Clupea harengus

Obszar: Podrejony 22-24

(HER/3BC+24)

Dania 2 426
Niemcy 9 551
Finlandia 1
Polska 2 252
Szwecja 3 079
Unia 17 309
TAC 17 309 TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

Gatunek: Śledź atlantycki

Clupea harengus

Obszar: Wody Unii podrejonów 25-27, 28.2, 29 i 32

(HER/3D-R30)

Dania 5 045
Niemcy 1 338
Estonia 25 767
Finlandia 50 297
Łotwa 6 359
Litwa 6 696
Polska 57 142
Szwecja 76 711
Unia 229 355
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Stosuje się art. 6 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

Gatunek: Śledź atlantycki

Clupea harengus

Obszar: Podrejon 28.1

(HER/03D.RG)

Estonia 13 392
Łotwa 15 607
Unia 28 999
TAC 28 999 TAC analityczny

Stosuje się art. 6 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

Gatunek Dorsz atlantycki

Gadus morhua

Obszar: Wody Unii podrejonów 25-32

(COD/3DX32.)

Dania 6 521 (x)
Niemcy 2 594 (x)
Estonia 635 (x)
Finlandia 499 (x)
Łotwa 2 425 (x)
Litwa 1 597 (x)
Polska 7 510 (x)
Szwecja 6 607 (x)
Unia 28 388 (x)
TAC Nie dotyczy TAC przezornościowy

Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

______

(x) Od dnia 1 lipca do dnia 31 sierpnia w podrejonach 25 i 26 statkom rybackim zakazuje się poławiania z tej kwoty przy użyciu włoków, niewodów duńskich lub podobnych narzędzi połowowych o rozmiarze oczek równym lub większym niż 90 mm lub z użyciem sieci skrzelowych, sieci oplątujących lub trójściennych o rozmiarze oczek równym lub większym niż 90 mm, za pomocą lin dennych, takli poza taklami dryfującymi, węd ręcznych i podrywek.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego ten okres zamknięcia nie ma zastosowania do statków o długości całkowitej poniżej 12 metrów prowadzących połowy w obszarach, w których głębokość wody wynosi mniej niż 20 metrów zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej. Statki te zapewniają, aby ich działalność połowowa mogła być przez cały czas monitorowana. W tymo celu mogą być one na przykład wyposażone w system monitorowania statków (VMS) lub w równoważny elektroniczny system monitorowania certyfikowany przez organ kontrolny, lub w papierowe dzienniki pokładowe w połączeniu z ustalonymi procedurami inspekcji i nadzoru zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1224/2009. Państwa członkowskie co tydzień przesyłają Komisji dane dotyczące połowu.

Gatunek: Dorsz atlantycki

Gadus morhua

Obszar: Podrejony 22-24

(COD/3BC+24)

Dania 2 444 (x)
Niemcy 1 194 (x)
Estonia 54 (x)
Finlandia 48 (x)
Łotwa 202 (x)
Litwa 131 (x)
Polska 654 (x)
Szwecja 870 (x)
Unia 5 597 (x)
TAC 5 597 (x) TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

______

(x) Od dnia 1 lutego do dnia 31 marca statkom rybackim zakazuje się poławiania z tej kwoty przy użyciu włoków, niewodów duńskich lub podobnych narzędzi połowowych o rozmiarze oczek równym lub większym niż 90 mm lub przy użyciu sieci skrzelowych, sieci oplątujących lub trójściennych o rozmiarze oczek równym lub większym niż 90 mm, przy użyciu lin dennych, takli poza taklami dryfującymi, węd ręcznych i podrywek.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego ten okres zamknięcia nie ma zastosowania do statków o długości całkowitej poniżej 12 metrów prowadzących połowy w obszarach, w których głębokość wody wynosi mniej niż 20 metrów zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej. Statki te zapewniają, aby ich działalność połowowa mogła być przez cały czas monitorowana. W tym celu mogą być one na przykład wyposażone w system monitorowania statków (VMS) lub w równoważny elektroniczny system monitorowania certyfikowany przez organ kontrolny, lub w papierowe dzienniki pokładowe w połączeniu z ustalonymi procedurami inspekcji i nadzoru zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1224/2009. Państwa członkowskie co tydzień przesyłają Komisji dane dotyczące połowu.

Gatunek: Gładzica

Pleuronectes platessa

Obszar: Wody Unii podrejonów 22-32

(PLE/3BCD-C)

Dania 5 070
Niemcy 563
Polska 1 061
Szwecja 382
Unia 7 076
TAC 7 076 TAC analityczny
Gatunek: Łosoś atlantyck

Salmo salar

Obszar: Wody Unii podrejonów 22-31

(SAL/3BCD-F)

Dania 18 885 (1)
Niemcy 2 101 (1)
Estonia 1 919 (1)
Finlandia 23 548 (1)
Łotwa 12 012 (1)
Litwa 1 412 (1)
Polska 5 729 (1)
Szwecja 25 526 (1)
Unia 91 132 (1)
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

(1) Wyrażony w liczbie sztuk ryb.
Gatunek: Łosoś atlantycki

Salmo salar

Obszar: Wody Unii podrejonu 32

(SAL/3D32.)

Estonia 1 026 (1)
Finlandia 8 977 (1)
Unia 10 003 (1)
TAC Nie dotyczy TAC przezornościowy
______

(1) Wyrażony w liczbie sztuk ryb.

Gatunek: Szprot

Sprattus sprattus

Obszar: Wody Unii podrejonów 22-32

(SPR/3BCD-C)

Dania 25 875
Niemcy 16 393
Estonia 30 047
Finlandia 13 545
Łotwa 36 289
Litwa 13 127
Polska 77 012
Szwecja 50 022
Unia 262 310
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Stosuje się art. 6 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

* Kwoty połowowe ustalone w nin. rozporządzeniu zostały zwiększone zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia nr (UE) 2018/1496 z dnia 8 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.253.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 (Dz.U. L 191 z 15.7.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzające dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kwotami (Dz.U. L 115 z 9.5.1996, s. 3).
5 Rozporządzenie Rady (UE) 2017/127 z dnia 20 stycznia 2017 r. ustalające uprawnienia do połowów na 2017 r. dla pewnych stad ryb i grup stad ryb, stosowane w wodach Unii oraz dla unijnych statków rybackich w niektórych wodach nienależących do Unii (Dz.U. L 24 z 28.1.2017, s. 1).
6 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zachowania zasobów połowowych w wodach Morza Bałtyckiego, cieśnin Bełt i Sund poprzez zastosowanie środków technicznych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1434/98 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 88/98 (Dz.U. L 349 z 31.12.2005, s. 1).
7 Art. 10 zmieniony przez sprostowanie z dnia 27 stycznia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.24.6).
8 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/1070 z dnia 26 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.194.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2018 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024