Wytyczne EBC/2016/45 (2017/148) zmieniające wytyczne EBC/2014/15 w sprawie statystyki monetarnej i finansowej

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2017/148
z dnia 16 grudnia 2016 r.
zmieniające wytyczne EBC/2014/15 w sprawie statystyki monetarnej i finansowej (EBC/2016/45)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Eurosystem potrzebuje wykorzystywać zbierane na podstawie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) 2  oraz rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1072/2013 (EBC/2013/34) 3  statystyki pozycji bilansowych i statystyki stóp procentowych indywidualnych monetarnych instytucji finansowych dla celów polityki pieniężnej, celów związanych ze stabilnością finansową oraz celów polityki makroostrożnościowej, a także na potrzeby zadań związanych z nadzorem mikroostrożnościowym nad instytucjami finansowymi w państwach członkowskich strefy euro.

(2) Artykuł 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 został zmieniony na mocy rozporządzenia Rady (UE) 2015/373 4  w celu wyraźnego umożliwienia udostępniania poufnych informacji statystycznych zebranych w celu wykonywania zadań ESBC także na cele nadzoru ostrożnościowego oraz na cele związane ze stabilnością systemu finansowego.

(3) Krajowe banki centralne (KBC) powinny podlegać obowiązkowi przekazywania Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) koniecznych statystyk pozycji bilansowych oraz stóp procentowych indywidualnych monetarnych instytucji finansowych (MIF), zebranych zgodnie z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.

(4) Art. 12 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/15 5  dotyczący przekazywania EBC skonsolidowanych danych bankowych powinien zostać uaktualniony w celu uwzględnienia wykonawczych standardów technicznych opracowanych niedawno przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego i przyjętych przez Komisję Europejską na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 680/2014 6 . Jako że te uaktualnione reguły zawierają postanowienia dotyczące wymaganych międzynarodowych skonsolidowanych danych bankowych, art. 13 wytycznych EBC/2014/15 nie jest już potrzebny i powinien zostać uchylony.

(5) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/15 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych EBC/2014/15 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 12 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 12

Skonsolidowane dane bankowe

1. Zakres sprawozdawczości

KBC przekazują skonsolidowane dane bankowe zgodnie z załącznikiem II część 9 i zgodnie z opisanymi w nim zasadami logicznymi i metodycznymi.

KBC przekazują skonsolidowane dane bankowe zgodnie z wykonawczymi standardami technicznymi Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) wprowadzonymi na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 680/2014 * oraz zgodnie z krajowymi obowiązkami sprawozdawczymi, gdy mają one zastosowanie. KBC przekazują rzeczywiste dane, jeżeli są one dostępne. Jeśli nie można uzyskać lub przetworzyć rzeczywistych danych, KBC przekazują szacunki krajowe wraz z notami metodologicznymi. W przypadku gdy informacje statystyczne podlegające przekazaniu nie są w pełni zgodne ze standardami sprawozdawczymi określonymi w wykonawczych standardach technicznych EUNB lub krajowymi wymogami sprawozdawczymi, KBC przekazują noty metodologiczne w odniesieniu do obszarów, w których standardy te nie są w pełni zachowane.

Mając na celu osiągnięcie możliwie najszerszego zakresu danych, KBC wskazują instytucje kredytowe wyłączone z populacji sprawozdawczej oraz wyjaśnienie przyczyn ich wyłączenia. Wyłączeniem z populacji sprawozdawczej nie obejmuje się wiodących instytucji kredytowych ani grup instytucji, które są istotne z punktu widzenia stabilności finansowej.

Zbierane dane podlegają pełnej konsolidacji pomiędzy krajami i pomiędzy sektorami, przy czym termin "pomiędzy krajami" odnosi się do oddziałów i jednostek zależnych banków krajowych znajdujących się poza rynkiem krajowym i uwzględnianych w danych przekazywanych przez spółkę dominującą, a termin "pomiędzy sektorami" obejmuje oddziały i jednostki zależne banków klasyfikowane jako pozostałe instytucje finansowe. Do danych skonsolidowanych nie wchodzą instytucje ubezpieczeniowe.

Skonsolidowane dane bankowe przekazywane są osobno dla:

- małych krajowych grup bankowych i pojedynczych instytucji kredytowych,

- średnich krajowych grup bankowych i pojedynczych instytucji kredytowych,

- dużych krajowych grup bankowych i pojedynczych instytucji kredytowych,

- jednostek zależnych kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (spoza Unii Europejskiej),

- oddziałów kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (spoza Unii Europejskiej),

- jednostek zależnych kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (z Unii Europejskiej),

- oddziałów kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (z Unii Europejskiej),

- jednostek zależnych kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (ze strefy euro),

- oddziałów kontrolowanych przez podmioty zagraniczne (ze strefy euro),

- istotnych banków z SSM,

- mniej istotnych banków z SSM.

Istotnymi bankami z SSM i mniej istotnymi bankami z SSM są instytucje kredytowe mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich oraz oddziały mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich, ustanowione przez instytucję kredytową mającą siedzibę w nieuczestniczącym państwie członkowskim. Rozróżnienie pomiędzy istotnymi i mniej istotnymi nadzorowanymi podmiotami jest określone w art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 ** oraz części IV rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) *** .

Na potrzeby niniejszego artykułu banki zaliczane są do kategorii: "dużych grup bankowych i pojedynczych instytucji kredytowych", jeśli ich aktywa są większe niż 0,5 % aktywów skonsolidowanych ogółem banków Unii Europejskiej; "średnich", jeśli ich aktywa wynoszą 0,5-0,005 % takich aktywów skonsolidowanych ogółem oraz "małych", jeśli ich aktywa są mniejsze niż 0,005 % takich aktywów skonsolidowanych ogółem.

2. Częstotliwość i termin przekazywania danych

KBC przekazują skonsolidowane dane bankowe cztery razy w roku.

Pełne dane przekazywane są według stanu na koniec roku. Pierwsze przekazanie takich danych rocznych, które powinno mieć miejsce w terminie do połowy kwietnia roku następującego po roku, którego dane dotyczą, obejmuje pozycje oznaczone gwiazdką * (skonsolidowane dane bankowe (consolidated banking data - CBD) roczne) w załączniku II część 9. Pełne dane roczne mogą być jednak przekazywane w terminie do połowy kwietnia, jeżeli dane są już dostępne. W przeciwnym wypadku pełne dane roczne podlegają przekazaniu w terminie do połowy maja roku następującego po roku, którego dane dotyczą.

Dane na koniec marca, na koniec czerwca i na koniec września podlegają przekazaniu odpowiednio na początku lipca, października i stycznia, przy użyciu formularzy kwartalnych, i zawierają podzbiór danych z ogólnego formularza rocznego. Dane te podlegają przekazaniu zgodnie z załącznikiem II cześć 9 (skonsolidowane dane bankowe (CBD) kwartalne).

3. Zasady przekazywania korekt

KBC dokonują korekt przekazanych danych zgodnie z następującymi zasadami ogólnymi:

a) przy okazji normalnego przekazywania danych rocznych i danych kwartalnych poza danymi dotyczącymi ostatniego okresu przesyłane są, w zależności od potrzeb, zwykłe korekty danych za poprzedni rok oraz korekty wyjątkowe i istotne;

b) w przypadku istotnych korekt należy przesłać EBC noty wyjaśniające.

4. Noty wyjaśniające

W celu umożliwienia oceny praktyk krajowych, KBC przekazują EBC informacje o odstępstwach od definicji i zasad wskazanych w ust. 1, 2 i 3. KBC przekazują noty wyjaśniające, w których wyjaśniają przyczyny takich odstępstw.";

2)
uchyla się art. 13;
3)
dodaje się art. 17a w brzmieniu:

"Artykuł 17a

Indywidualne statystyki pozycji bilansowych oraz stóp procentowych MIF

1. Zakres sprawozdawczości

KBC przekazują indywidualne statystyki pozycji bilansowych (BSI) i statystyki stóp procentowych (MIR), które zbierają na podstawie rozporządzeń (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) i (UE) nr 1072/2013 (EBC/2013/34) dla wybranych indywidualnych instytucji kredytowych ze strefy euro zgodnie z załącznikiem II, część 15a, tabele 1, 2 i 3. Skład panelu instytucji kredytowych strefy euro objętych sprawozdawczością ustalany jest przez Radę Prezesów i przekazywany sprawozdającym KBC. Panel obejmuje także grupy jednorodnych instytucji kredytowych (np. spółdzielni kredytowych lub kas oszczędnościowych), w odniesieniu do których dane będą przesyłane na zasadzie zagregowanej. EBC może udostępniać te dane w ramach Eurosystemu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2533/98.

Rada Prezesów, w oparciu o opinię Komitetu ds. Statystyki dotyczącą statystycznych oraz administracyjnych skutków sprawozdawczości, podejmuje decyzje o wszelkich zmianach w zakresie wymiany danych, w tym zmianach składu panelu. Decyzje takie przekazywane są sprawozdającym KBC.

Członkostwo w panelu może być również poddane mniej istotnym zmianom związanym z następującymi zdarzeniami:

a) rozszerzenia strefy euro, w celu uwzględnienia w nim instytucji kredytowych będące rezydentami w nowym państwie członkowskim strefy euro;

b) zmian w populacji MIF spowodowanych np. opuszczeniem sektora przez dane instytucje, połączeniami, przejęciami i innymi zmianami w strukturze przedsiębiorstw; oraz

c) zmian w rzeczywistej populacji sprawozdawczej statystyki pozycji bilansowych i statystki stóp procentowych spowodowanych zastosowanymi przez KBC wyłączeniami lub metodami doboru próby.

Rada Prezesów niniejszym powierza Zarządowi uprawnienia do dokonywania takich mniej istotnych zmian w składzie panelu. Zarząd może dokonać dalszego przekazania tych uprawnień swoim członkom. Decyzje o takich mniej istotnych zmianach powinny być oparte na opinii Dyrekcji Generalnej ds. Statystyki EBC w porozumieniu z właściwym KBC. Należy regularnie informować Radę Prezesów o takich zmianach.

KBC zapewniają, aby informacje dotyczące panelu były prawidłowo rejestrowane w bazie danych rejestru instytucji i jednostek powiązanych (RIAD) zgodnie z załącznikiem V. KBC dokonują odpowiednich zmian informacji zarejestrowanych w RIAD w razie zmian dotyczących członkostwa panelu.

Wymogi sprawozdawczości dla indywidualnych danych bilansowych obejmują stany na koniec miesiąca i kwartału oraz, dla wybranych wskaźników, dodatkowe szeregi zawierające informacje o nieciągłości danych niewynikającej z transakcji (zwane dalej "szeregami pomocniczymi"). W przypadku kredytów i pożyczek przekazaniu podlegają dodatkowe informacje o sekurytyzacji lub innych formach przeniesienia w ujęciu netto. W odniesieniu do indywidualnych statystyk stóp procentowych przekazaniu podlegają dane o miesięcznym oprocentowaniu wszystkich umów i nowych umów wraz z informacją o powiązanej wartości nowych umów. Wymogi te odnoszą się do depozytów oraz kredytów i pożyczek w euro dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw niefinansowych, będących rezydentami w strefie euro. Bardziej szczegółowe informacje dotyczące wymogów sprawozdawczych znajdują się w załączniku II, część 15a.

W odniesieniu do przekazywania danych dotyczących grup instytucji kredytowych zastosowanie mają następujące postanowienia:

a) wskaźniki bilansowe dotyczące stanów i szeregi pomocnicze oblicza się jako sumę indywidualnych pozycji członków grupy;

b) stopy procentowe oblicza się jako średnie ważone, natomiast wartości grupowe oblicza się jako sumę wartości indywidualnych. W przypadku gdy KBC zbiera dane grupowe na zasadzie "instytucja po instytucji", średnie stopy procentowe będą obejmowały tylko te instytucje, które wchodzą w skład krajowej próby MIR i nie są objęte wyłączeniami; to samo podejście ma zastosowanie do wartości grupowych.

Wszystkie pozycje są obowiązkowe, jednak w odniesieniu do przekazywania danych dotyczących szeregów pomocniczych zastosowanie mają postanowienia szczególne, zgodnie z załącznikiem II, część 15a.

2. Częstotliwość i termin przekazywania danych

KBC przekazują informacje statystyczne zgodnie z rocznym kalendarzem określonym przez EBC i przekazywanym KBC w terminie do końca września każdego roku.

3. Zasady przekazywania korekt

Przekazując korekty w odniesieniu do indywidualnych statystyk bilansowych i statystyk stóp procentowych, KBC przyjmują to samo podejście, które stosują dla celów przekazania danych zagregowanych, zgodnie z art. 3 ust. 3 i art. 17 ust. 5 niniejszych wytycznych.

4. Algorytmy kontrolne monitorujące wewnętrzną spójność danych

Przed wysłaniem danych do EBC KBC sprawdzają wewnętrzną spójność danych zgodnie z algorytmami kontrolnymi określonymi i aktualizowanymi przez EBC.

5. Przekazywanie informacji dotyczących specyfiki krajowej oraz szczególnych zmian dotyczących danych

KBC przekazują wszelkie informacje konieczne dla ułatwienia walidacji przekazywanych danych oraz ich analizy. W szczególności KBC przekazują informacje dotyczące:

a) specyfiki instytucji kredytowych zawartych w panelu krajowym, która dotyczy

(i) wyłączeń, doboru próby oraz zastosowania grupowego przekazywania danych,

(ii) modelu biznesowego, np. stosowania krótkiej sprzedaży oraz

(iii) struktury bilansu, np. znaczenia składowych pozostałych aktywów lub pasywów;

b) praktyk w zakresie przekazywania danych dotyczących szeregów pomocniczych w odniesieniu do indywidualnych pozycji bilansowych;

c) połączeń i przejęć lub innych zmian w strukturze przedsiębiorstw oraz dużych jednorazowych operacji mających wpływ na instytucje kredytowe w panelu.

W miarę możliwości KBC przekazują te informacje wraz z przekazywanymi danymi, a w każdym razie przed zamknięciem cyklu przetwarzania danych w EBC. EBC postępuje z przekazywanymi informacjami z należytym poszanowaniem mających zastosowanie zasad poufności."

4.
Załączniki II i III podlegają zmianom zgodnie z załącznikami do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i wdrożenie

Niniejsze wytyczne stają się skuteczne w dniu zawiadomienia o nich KBC państw członkowskich strefy euro. KBC państw członkowskich strefy euro mają obowiązek stosowania się do niniejszych wytycznych od dnia 1 lutego 2017 r.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne adresowane są do KBC państw członkowskich strefy euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 grudnia 2016 r.

Mario DRAGHI

Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK  I

W załącznikach II i III do wytycznych EBC/2014/15 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku II część 9 otrzymuje brzmienie określone w załączniku II do niniejszych wytycznych;
2)
w załączniku II dodaje się część 15a w brzmieniu:

"CZĘŚĆ 15a

Indywidualne statystyki pozycji bilansowych oraz stóp procentowych MIF

W tabelach 1, 2 i 3 zamieszczono szczegółowe wymogi dotyczące przekazywania danych dotyczących indywidualnych statystyk pozycji bilansowych oraz stóp procentowych MIF. Jeśli chodzi o indywidualne pozycje bilansowe (BSI) MIF, wymogi te odnoszą się do miesięcznych szeregów dotyczących stanów oraz wybranych zbiorów dodatkowych wskaźników dotyczących stanów podlegających przekazywaniu z częstotliwością kwartalną. KBC zbierające te dane z częstotliwością miesięczną mogą jednak przekazywać te wskaźniki z częstotliwością miesięczną. Wymogi sprawozdawczości dla indywidualnych BSI obejmują także szeregi pomocnicze, które zawierają informacje dotyczące skutków niewynikających z transakcji, co umożliwi uzyskanie istotnych wskaźników dotyczących transakcji, tj. uwzględnienie zmian wyceny z tytułu zmian cen i kursów walut, reklasyfikacji oraz odpisów odpowiednio z tytułu całkowitej lub częściowej utraty wartości. Wymogi te oznaczone są w tabelach 1 i 2 symbolami "*" and "**". Symbolem "**" oznaczono przypadki, gdy KBC mają obowiązek uwzględnienia jedynie reklasyfikacji, jako minimum. Ponadto, w celu zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych, przy przekazywaniu danych dotyczących szeregów pomocniczych KBC mogą zastosować podejście progowe. W szczególności oczekuje się, że KBC będą przekazywać dane dotyczące szeregów pomocniczych, przy zachowaniu należytej staranności, w przypadku kwot przekraczających 50 mln EUR, ale tylko wówczas, gdy szeregi pomocnicze stanowią więcej niż 1 % stanów wskaźnika, tj. próg = max (50 mln EUR, 1 % stanów). Próg ten, który ma zastosowanie także do grup instytucji kredytowych, jest orientacyjny i ma na celu ułatwienie KBC decyzji o dokonaniu lub niedokonaniu korekty. Jednakże gdy informacje nie są łatwo dostępne lub są złej jakości, właściwy KBC podejmuje decyzję, czy nie podejmować żadnych działań, czy oszacować dane. W przypadku kredytów i pożyczek wymogi sprawozdawczości obejmują informacje dotyczące przeniesienia kredytów i pożyczek, które podlegają przekazaniu jako nabycia minus zbycia. Wskaźniki te, oznaczone w tabeli 1 symbolem "", obejmują informacje o sekurytyzacji lub innych formach przeniesienia w ujęciu netto (transakcje mające wpływ na przekazywany stan kredytów i pożyczek). Należy zaznaczyć, że wymogi przewidziane w rozporządzeniu (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) nie pokrywają się bezpośrednio z wymogami dotyczącymi danych z tabeli 1. W szczególności wartość netto sekurytyzowanych kredytów i pożyczek (transakcje mające wpływ na przekazywany stan kredytów i pożyczek) związana z podziałem według terminów pożyczek i kredytów udzielonych przedsiębiorstwom niefinansowym oraz z podziałem według przeznaczenia pożyczek i kredytów udzielonych gospodarstwom domowym na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) wymagana jest jedynie z częstotliwością kwartalną. Na poziomie krajowym informacje te mogą być jednak zbierane z częstotliwością miesięczną. Podobnie dane dotyczące wartości netto pożyczek i kredytów przeniesionych w inny sposób (transakcje mające wpływ na przekazywany stan kredytów i pożyczek) w związku z podziałem według terminów pożyczek i kredytów udzielonych przedsiębiorstwom niefinansowym oraz przeniesieniami pożyczek i kredytów pomiędzy MIF nie są objęte wymogami rozporządzenia (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33), ale mogą być dostępne na poziomie krajowym. Jeżeli informacje te nie są bezpośrednio dostępne, podlegają one przekazaniu przy zachowaniu należytej staranności.

Przekazywanie indywidualnych statystyk stóp procentowych (MIR) MIF, zgodnie z tabelą 3, obejmuje miesięczne stopy procentowe dotyczące depozytów oraz kredytów i pożyczek w euro dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw niefinansowych, będących rezydentami w strefie euro. Oprócz danych o miesięcznym oprocentowaniu i wartości wszystkich umów, wymogi obejmują też dane o wartości nowych umów.

Zgodnie z art. 17a panel instytucji kredytowych strefy euro objętych wymianą danych będzie podlegał regularnym zmianom. Z zastrzeżeniem procedury zatwierdzenia określonej w tym artykule zmian dokonuje się zgodnie z poniższymi zasadami.

(i) W odniesieniu do rozszerzenia strefy euro: odpowiedni KBC oraz EBC uzgodnią, które instytucje zostaną objęte wymogami, a dane będę przekazywane dla okresów sprawozdawczych od dnia, w którym państwo członkowskie staje się uczestniczącym państwem członkowskim.

(ii) W odniesieniu do zmian populacji MIF: zmiany w panelu zostaną dokonane zgodnie z ogólną zasadą, według której zakres, na który zgodę wyraził Eurosystem, musi zostać zachowany. W szczególności:

- jeżeli instytucja objęta wymianą danych opuści populację MIF z uwagi na zmianę jej klasyfikacji sektorowej, zostanie ona wykluczona z panelu,

- MIF wchodzące w skład panelu mogą brać udział w połączeniach i przejęciach. W przypadku gdy instytucja powstała w ich wyniku posługuje się kodem MIF monetarnej instytucji finansowej, która wchodzi już w skład panelu, zmiany nie są wymagane. W przypadku gdy instytucja powstała w ich wyniku posługuje się kodem istniejącej MIF, która nie wchodzi w skład panelu, dana MIF zostanie włączona w skład panelu od pierwszego dnia miesiąca, w którym doszło do połączenia lub przejęcia. W takich sytuacjach kwestia tego, czy właściwy KBC powinien przekazać dane historyczne, będzie rozstrzygana indywidualnie. W przypadku gdy instytucja powstała w ich wyniku posługuje się kodem istniejącej MIF, która nie wchodzi w skład panelu, dana MIF zostanie włączona w skład panelu od pierwszego dnia miesiąca, w którym doszło do połączenia lub przejęcia,

- w przypadku podziałów skład panel zostanie zmieniony, tak aby nadal obejmował swym zakresem największą ze powstałych w wyniku podziału MIF. Kwestia możliwości włączenia wszystkich MIF powstałych w jego wyniku będzie rozstrzygana indywidualnie.

(iii) W odniesieniu do zmian rzeczywistej populacji sprawozdawczej statystki bilansowej i statystyki stóp procentowych spowodowanych zastosowanymi przez KBC wyłączeniami lub metodami doboru próby: instytucje, w przypadku których dane staną się niedostępne, zostaną wyłączone ze składu panelu.

Tabela 1

Dane o aktywach indywidualnych MIF

grafika

Tabela 2

Dane o pasywach indywidualnych MIF

grafika

Tabela 3

Dane o stopach procentowych indywidualnych MIF

KATEGORIE INSTRUMENTÓW W ZAKRESIE OPROCENTOWANIA WSZYSTKICH UMÓW
Sektor Rodzaj instrumentu Termin pierwotny Obowiązek sprawozdawczy
Depozyty w EUR Od gospodarstw Terminowe Do 2 lat włącznie URSP
Powyżej 2 lat URSP
Od przedsiębiorstw Terminowe Do 2 lat włącznie URSP
Powyżej 2 lat URSP
Kredyty i pożyczki Dla gospodarstw Na nieruchomości mieszkaniowe Do roku włącznie URSP
Powyżej 1 roku do 5 lat włącznie URSP
Powyżej 5 lat URSP
Na cele konsumpcyjne i inne Do 1 roku włącznie URSP
Powyżej roku do 5 lat włącznie URSP
Powyżej 5 lat URSP
Dla przedsiębiorstw Ogółem Do 1 roku włącznie URSP
Powyżej 1 roku do 5 lat włącznie URSP
Powyżej 5 lat URSP
KATEGORIE INSTRUMENTÓW W ZAKRESIE OPROCENTOWANIA NOWYCH UMÓW
Sektor Rodzaj instrumentu Termin pierwotny, termin wypowiedzenia, termin przeszacowania Obowiązek sprawozdawczy
Depozyty w EUR Od gospodarstw Bieżące (*) URSP
Terminowe Termin do 1 roku włącznie URSP, wartość
Termin powyżej 1 roku do 2 lat włącznie URSP, wartość
Termin powyżej 2 lat URSP, wartość
Z terminem wypowiedzenia (*) Termin wypowiedzenia do 3 miesięcy włącznie URSP
Termin wypowiedzenia powyżej 3 miesięcy URSP
Od przedsiębiorstw Bieżące (*) URSP
Terminowe Termin do 1 roku włącznie URSP, wartość
Termin powyżej roku do 2 lat włącznie URSP, wartość
Termin powyżej 2 lat URSP, wartość
Operacje repo
Kredyty i pożyczki w EUR Dla gospodarstw domowych Kredyty i pożyczki odnawialne i w rachunku bieżącym oraz nieoprocentowane i oprocentowane kredyty i pożyczki z tytułu kart kredytowych (*) URSP
Na cele konsumpcyjne Stopa zmienna oraz stała do 1 roku włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 1 roku do 5 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 5 lat URSP, wartość
Na nieruchomości mieszkaniowe Stopa zmienna oraz stała do 1 roku włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 1 roku do 5 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 5 roku do 10 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 10 lat URSP, wartość
Na pozostałe cele Stopa zmienna oraz stała do 1 roku włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 1 roku do 5 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 5 lat URSP, wartość
Dla przedsiębiorstw niefinansowych Kredyty i pożyczki odnawialne i w rachunku bieżącym oraz nieoprocentowane i oprocentowane kredyty i pożyczki z tytułu kart kredytowych (*) URSP
Pozostałe kredyty i pożyczki o wartości do 0,25 mln EUR Stopa zmienna i stała do 3 miesięcy włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 3 miesięcy do 1 roku włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 1 roku do 3 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 3 roku do 5 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 5 roku do 10 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 10 lat URSP, wartość
Pozostałe kredyty i pożyczki o wartości powyżej 0,25 mln EUR do

1 mln EUR

Stopa zmienna i stała do 3 miesięcy włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 3 miesięcy do 1 roku włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 1 roku do 3 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 3 roku do 5 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 5 roku do 10 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 10 lat URSP, wartość
Pozostałe kredyty i pożyczki o wartości powyżej 1 mln EUR Stopa zmienna oraz stała do 1 roku włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 1 roku do 5 lat włącznie URSP, wartość
Stopa stała powyżej 5 lat URSP, wartość
(*) W przypadku tych wskaźników wartości umów są włączone do wymogów sprawozdawczych dla indywidualnych pozycji bilansowych."
3)
w załączniku III, cześć 2 pkt 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"2. W odniesieniu do statystyki monetarnej i finansowej EBC zdefiniował trzynaście DSD stosowanych obecnie w celu wymiany danych statystycznych z ESBC i innymi organizacjami międzynarodowymi. Dla większości z tych DSD przekazywany jest jeden zbiór danych wykorzystujący taką strukturę i, w rezultacie, identyfikator DSD i związany z nim identyfikator zbioru danych (IZD), stosowane w przesyłkach SDMX, są takie same. Obecnie przetwarzane są następujące strumienie danych:";

b)
następujące tiret usuwa się z listy tiret:

"- międzynarodowa skonsolidowana statystyka bankowa (CBS), identyfikator DSD i IZD "BIS_CBS.";"

c)
na końcu listy tiret dodaje się następujące tiret:

"- indywidualne pozycje bilansowe (IBSI) MIF, identyfikator DSD i IZD "ECB_IBSI1",

- indywidualne stopy procentowe MIF (IMIR), identyfikator DSD i IZD "ECB_IMIR1".";

4)
w załączniku III część 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela otrzymuje brzmienie:

grafika

b)
do listy terminów pod tabelą wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pomiędzy terminami "Sektor instytucji przesyłającej dane bilansowe" a "Sektor instytucji przesyłającej dane" wprowadza się następujący termin:

"Lista indywidualnych MIF. Wymiar ten wskazuje sprawozdające MIF (w DSD "ECB_IBSI1" i "ECB_IMIR1").";

(ii)
termin "Termin pierwotny" otrzymuje brzmienie:

"Termin pierwotny. Dla DSD "ECB_BSI1", "ECB_FVC1", "ECB_IVF1", "ECB_CBD1", "ECB_OFI1" i "ECB_IBSI1" wymiar ten określa termin pierwotny pozycji bilansowej.";

(iii)
pomiędzy terminami "Termin pierwotny" a "Termin" wprowadza się następujący termin:

"Termin pierwotny/Termin wypowiedzenia/Okres obowiązywania stałej stopy początkowej. Wymiar ten określa podział według terminu pierwotnego lub terminu wypowiedzenia w przypadku depozytów dla DSD "ECB_MIR1" and "ECB_IMIR1". W przypadku kredytów i pożyczek wymiar ten odnosi się do terminu pierwotnego kredytu lub pożyczki lub pierwotnego okresu obowiązywania stałej stopy procentowej.";

(iv)
terminy "Rodzaj danych" i "Rodzaj danych statystyki MIR" otrzymują brzmienie:

"Rodzaj danych. Wymiar ten opisuje rodzaje danych przesyłanych w ramach DSD "ECB_BSI1", "ECB_SSI1", "ECB_OFI1", "ECB_IVF1", "ECB_FVC1", "ECB_CBD1", "ECB_ICPF1", "ECB_ICO1" i "ECB_IBSI1".

Rodzaj danych statystyki MIR. W DSD "ECB_MIR1" oraz "ECB_IMIR1" wymiar ten odróżnia statystykę stóp procentowych MIF od statystyki wartości nowych i wszystkich umów.";

(v)
termin "Kategoria kwoty" otrzymuje brzmienie:

"Kategoria kwoty. Wymiar ten podaje kategorię kwoty nowych kredytów i pożyczek dla przedsiębiorstw niefinansowych; nowe kredyty i pożyczki są również przesyłane w podziale według ich wielkości. Wymiar ma tylko znaczenie w DSD "ECB_MIR1" i "ECB_IMIR1".";

(vi)
termin "Waluta transakcji" otrzymuje brzmienie:

"Waluta transakcji. Wymiar ten opisuje walutę, w jakiej emitowane są papiery wartościowe (dla DSD "ECB_SEC1") lub w jakiej wyrażone są następujące pozycje:

a) pozycje bilansowe MIF (dla DSD "ECB_BSI1" i "ECB_IBSI1");

b) strukturalne wskaźniki finansowe (dla DSD "ECB_SSI1");

c) depozyty oraz kredyty i pożyczki (dla DSD "ECB_MIR1" i "ECB_IMIR1");

d) aktywa i zobowiązania FI (dla DSD "ECB_IVF1");

e) transakcje płatnicze (dla DSD "ECB_PSS1");

f) aktywa i pasywa PS (dla DSD "ECB_FVC1");

g) pozycje bilansowe pozostałych instytucji pośrednictwa finansowego (dla DSD "ECB_OFI1");

h) pozycje skonsolidowanych danych bankowych (dla DSD "ECB_CBD1"); oraz

i) transakcje aktywami i pasywami IU i FE (dla DSD "ECB_ICPF1").";

5)
w załączniku III część 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w sekcji 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
nagłówek otrzymuje brzmienie:

"Sekcja 1:

Atrybuty kodowane i niekodowane określone w definicjach struktury danych ECB_BSI1, ECB_SSI1, ECB_MIR1, ECB_OFI1, ECB_SEC1, ECB_PSS1, ECB_IVF1, ECB_FVC1, ECB_CBD1, ECB_ICPF1, ECB_ICO1, ECB_IBSI1 i ECB_IMIR1";

(ii)
tabela otrzymuje brzmienie:

grafika

b)
w sekcji 2 nagłówek otrzymuje brzmienie:

Sekcja 2.

Wspólne właściwości atrybutów dla DSD ECB_BSI1, ECB_SSI1, ECB_MIR1, ECB_OFI1, ECB_SEC1, ECB_PSS1, ECB_IVF1, ECB_FVC1, ECB_CBD1, ECB_ICPF1, ECB_ICO1, ECB_IBSI1 i ECB_IMIR1: przekazywanie danych przez KBC do EBC *

c)
w sekcji 3 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
na końcu tabeli zatytułowanej "UNIT (jednostka miary)" wprowadza się następujące dwa rzędy:
"IBSI EUR
IMIR Dla wartości umów: EUR

Dla stóp procentowych: PCPA"

(ii)
na końcu tabeli zatytułowanej "UNIT_MULT (mnożnik)" wprowadza się następujące dwa rzędy:
"IBSI 6
IMIR (*) Dla wartości umów: 6

Dla stóp procentowych: 0

(*) Dane dotyczące stóp procentowych przekazywane są w wyrażeniu procentowym.";
(iii)
na końcu tabeli zatytułowanej "DECIMALS (miejsca dziesiętne)" wprowadza się następujące dwa rzędy:
"IBSI 0
IMIR Dla wartości umów: 3 (jeżeli dane są dostępne; w przeciwnym wypadku 0) Dla stóp procentowych: 4"
(iv)
pierwszy akapit definicji terminu "COMIPLATION (metoda wyliczania)" otrzymuje brzmienie:

"COMPILATION (metoda wyliczania). Ten atrybut można stosować dla zbiorów danych BSI, IVF, FVC, ICPF, ICO, MIR, IBSI i IMIS w celu opisania metod wyliczania danych, metod ważenia i procedur statystycznych użytych do sporządzenia określonych szeregów, zwłaszcza jeśli odbiegają one od zasad i standardów stosowanych przez EBC. Struktura wymaganych krajowych not wyjaśniających jest następująca";

(v)
na końcu tabeli zatytułowanej "COVERAGE (zakres)" wprowadza się następujący rząd:
"IMIR - kryteriach podziału na warstwy, procedurze wyboru (równe prawdopodobieństwo/prawdopodobieństwo proporcjonalne do wielkości/wybór największych instytucji) w przypadku próby"
d)
na końcu tabeli zatytułowanej "COLLECTION (sposób zbierania danych)" wprowadza się następujące dwa rzędy:
"IBSI Dla stanów: koniec okresu (E)

Dla transakcji: suma obserwacji w okresie (S)

IMIR Dla oprocentowania wszystkich umów: koniec okresu (E)

Dla oprocentowania nowych umów: średnia z obserwacji w okresie (A)

Dla wartości nowych umów: suma obserwacji w okresie (S)"

e)
w sekcji 5 pierwsze zdanie drugiego akapitu dotyczącego "OBS_STATUS (statusu obserwacji)" otrzymuje brzmienie:

"Dla zbiorów danych BSI, IVF, FVC, OFI, ICPF, ICO i IBSI atrybut ten nie jest wymagany, ponieważ odpowiednie informacje są już dostępne w szeregach dotyczących reklasyfikacji.",

ZAŁĄCZNIK  II

Część 9 załącznik II do wytycznych EBC/2014/15 otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ 9

Tabela 1.A

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) roczne – Instytucje sprawozdające

grafika

Tabela 1.B

Skonsolidowane dane bankowe roczne – Rentowność i efektywność

grafika

Tabela 1.C

Skonsolidowane dane bankowe roczne – Rentowność i efektywność

grafika

Tabela 1.D

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) roczne – Bilans

grafika

Tabela 1.E

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) roczne – Bilans

grafika

Tabela 1.F

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) roczne – Jakość aktywów

grafika

Tabela 1.G

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) roczne – Koncentracja

grafika

Tabela 1.H

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) roczne – Płynność i finansowanie

grafika

Tabela 1.I

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) roczne – Fundusze własne, kwoty ekspozycji ważonch ryzykiem i wypłacalność

grafika

Tabela 1.J

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) roczne – Fundusze własne, kwoty ekspozycji ważonch ryzykiem i wypłacalność

grafika

Tabela 1.K

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) roczne – Fundusze własne, kwoty ekspozycji ważonch ryzykiem i wypłacalność

grafika

Tabela 1.L

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) roczne – Fundusze własne, kwoty ekspozycji ważonch ryzykiem i wypłacalność

grafika

Tabela 2.A

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) kwartalne – Instytucje sprawozdające

grafika

Tabela 2.B

Skonsolidowane dane bankowe kwartalne – Rentowność i efektywność

grafika

Tabela 2.C

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) kwartalne – Bilans

grafika

Tabela 2.D

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) kwartalne – Bilans

grafika

Tabela 2.E

Skonsolidowane dane bankowe kwartalne (CBD) – Jakość aktywów

grafika

Tabela 2.F

Skonsolidowane dane bankowe (CBD) kwartalne – Koncentracja

grafika

Tabela 2.G

Skonsolidowane dane bankowe kwartalne (CBD) – Płynność i finansowanie

grafika

Tabela 2.H

Skonsolidowane dane bankowe kwartalne (CBD) – Fundusze własne, kwoty ekspozycji ważonch ryzykiem i wypłacalność

grafika

Tabela 2.I

Skonsolidowane dane bankowe kwartalne (CBD) – Fundusze własne, kwoty ekspozycji ważonch ryzykiem i wypłacalność

grafika

Tabela 2.J

Skonsolidowane dane bankowe kwartalne (CBD) – Fundusze własne, kwoty ekspozycji ważonch ryzykiem i wypłacalność

grafika

Tabela 2.K

Skonsolidowane dane bankowe kwartalne (CBD) – Liczba instytucji

grafika

1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
2 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1071/2013 z dnia 24 września 2013 r. dotyczące bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych (EBC/2013/33) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 1).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1072/2013 z dnia 24 września 2013 r. w sprawie statystyki stóp procentowych stosowanych przez monetarne instytucje finansowe (EBC/2013/34) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 51).
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/373 z dnia 5 marca 2015 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 64 z 7.3.2015, s. 6).
5 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/15 z dnia 4 kwietnia 2014 r. w sprawie statystyki monetarnej i finansowej (Dz. U. L 340 z 26.11.2014, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz. U. L 191 z 28.6.2014, s. 1).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz.U. L 191 z 28.6.2014, s. 1).
** Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
*** Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz.U. L 191 z 28.6.2014, s. 1).
* Niniejsza tabela nie zawiera wszystkich, określonych przez EBC, atrybutów z tabeli sekcji 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024