Decyzja 2017/1735 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1735
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05875/2017 - C8-0091/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 209,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL 4 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0113/2017),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1736

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0113/2017),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") powstało w dniu 7 czerwca 2014 r. na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej na potrzeby realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" ("ECSEL") przez okres do dnia 31 grudnia 2024 r.;
B.
mając na uwadze, że partnerstwo publiczno-prywatne w zakresie podzespołów i układów elektronicznych powinno pozwolić połączyć środki finansowe i techniczne, które są niezbędne do opanowania złożoności, jaka wiąże się z coraz szybszym tempem innowacji w tej dziedzinie;
C.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie zostało utworzone na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 561/2014 w czerwcu 2014 r., aby zastąpić wspólne przedsiębiorstwa ENIAC i ARTEMIS i stanowić ich kontynuację;
D.
mając na uwadze, że członkami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia, państwa członkowskie i państwa, które dobrowolnie przystąpiły do programu "Horyzont 2020" ("państwa uczestniczące"), stowarzyszenia zrzeszające podmioty prywatne ("członkowie prywatni") reprezentujące należące do nich przedsiębiorstwa, a także inne organizacje prowadzące aktywną działalność w dziedzinie podzespołów i układów elektronicznych w Unii; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno być otwarte na nowych członków;
E.
mając na uwadze, że przy ocenie ogólnego wpływu Wspólnego Przedsięwzięcia uwzględnić należy inwestycje dokonywane przez wszystkie podmioty prawne inne niż Unia i państwa uczestniczące, które przyczyniają się do realizacji celów Wspólnego Przedsięwzięcia; mając na uwadze, że oczekuje się, iż łączna kwota inwestycji wyniesie przynajmniej 2 340 000 000 EUR;
F.
mając na uwadze, że wkłady na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia przewidziane na cały okres realizacji programu "Horyzont 2020" wynoszą 1 184 874 000 EUR ze strony Unii, 1 170 000 000 EUR ze strony państw uczestniczących oraz 1 657 500 000 EUR ze strony członków prywatnych;
G.
mając na uwadze, że przekształcenie wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS we Wspólne Przedsięwzięcie powinno być zharmonizowane i zsynchronizowane z procesem przejścia od siódmego programu ramowego do programu "Horyzont 2020", aby zapewnić optymalne wykorzystanie funduszy dostępnych na badania;

Działania następcze związane z absolutorium za 2014 r.

1.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie opublikowało szczegółowe wskaźniki wykonania w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności, jak wymaga tego program "Horyzont 2020";

Zarządzanie budżetem i finansami

2.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu w sprawie sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż w sprawozdaniu finansowym Wspólne Przedsięwzięcie przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach swoją sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2015 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami swojego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
3.
odnotowuje, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na rok budżetowy 2015 przewidywał kwotę środków na zobowiązania w wysokości 108 500 000 EUR oraz kwotę środków na płatności w wysokości 168 000 000 EUR; zauważa ponadto, że starania w zakresie monitorowania budżetowego w roku budżetowym 2015 zaowocowały wskaźnikiem wykonania budżetu w wysokości 100 % i wskaźnikiem wykonania w odniesieniu do środków na płatności w wysokości 90,95 %;
4.
ubolewa, że Trybunał po raz kolejny jedynie wydał opinię z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rocznego sprawozdania finansowego z powodu podpisania porozumień administracyjnych z krajowymi organami finansującymi (KOF) dotyczących kontroli ex post płatności w ramach projektów oraz ze względu na fakt, że strategie Wspólnego Przedsięwzięcia w zakresie audytu w znacznym stopniu opierały się na KOF;
5.
z zaniepokojeniem zauważa, że w sprawozdaniu Trybunału stwierdza się, że niemożliwe było dla Wspólnego Przedsięwzięcia obliczenie wiarygodnego poziomu błędu ważonego ani poziomu błędu resztowego ze względu na znaczne różnice w zakresie metod i procedur stosowanych przez KOF, a zatem Trybunał nie mógł stwierdzić, czy kontrole ex post przeprowadzono skutecznie i czy ten kluczowy mechanizm kontroli dał wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń dla projektów w ramach siódmego programu ramowego; uznaje, że kwestia ta związana jest ze strukturą ram prawnych siódmego programu ramowego, a więc nie była wynikiem działalności Wspólnego Przedsięwzięcia;
6.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie przeprowadziło pogłębioną ocenę krajowych systemów kontroli i stwierdziło, że sprawozdania z audytu mogą zapewnić odpowiednią ochronę interesów finansowych jego członków; zauważa ponadto, że w odpowiedzi na odroczenie decyzji w sprawie udzielenia absolutorium w 2014 r. Wspólne Przedsięwzięcie zwróciło się do KOF o przedstawienie pisemnych deklaracji stwierdzających, że zastosowanie procedur krajowych daje uzasadnioną gwarancję legalności i prawidłowości transakcji; organ udzielający absolutorium uwzględnił deklaracje KOF w trakcie odroczonej procedury udzielania absolutorium i udzielił absolutorium Wspólnemu Przedsięwzięciu w październiku 2016 r.; uznaje, że Wspólne Przedsięwzięcie, wzorem pozytywnego przykładu z poprzedniego roku, zwróciło się do KOF w styczniu 2017 r. o dostarczenie podobnych deklaracji pisemnych do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium;
7.
podkreśla fakt, iż kwestia zmiany metod i procedur stosowanych przez KOF nie ma już znaczenia dla realizacji projektów w ramach programu "Horyzont 2020";
8.
zauważa, że pod koniec 2015 r. płatności na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia, które miały być finansowane z siódmego programu ramowego, wyniosły 293 000 000 EUR (47 % zobowiązań operacyjnych);
9.
zauważa, że z łącznej kwoty wkładów na pokrycie kosztów operacyjnych i administracyjnych finansowanych przez Unię w ramach programu "Horyzont 2020" Wspólne Przedsięwzięcie podjęło zobowiązania na kwotę 257 500 000 EUR (22 % całkowitego budżetu) i dokonało płatności w wysokości 56 000 000 EUR (22 % podjętych zobowiązań); odnotowuje, że kwota wkładu Unii w koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosła 1 400 000 EUR;
10.
ubolewa, że spośród 28 państw uczestniczących zobowiązanych do wniesienia wkładu finansowego w koszty operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia proporcjonalnie do wkładu finansowego Unii jedynie 11 zadeklarowało płatności na ogólną kwotę 15 800 000 EUR;
11.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie oczekiwało od członków prywatnych wkładów niepieniężnych o wartości co najmniej 1 657 500 000 EUR oraz że szacunkowa wartość wkładów niepieniężnych od członków prywatnych w 2015 r. opiewała na kwotę 58 700 000 EUR; uznaje w tym względzie, że Komisja wydała w 2016 r. wytyczne pozwalające na określenie wkładu finansowego w projekty na zakończenie projektu, kiedy członkowie prywatni mogą obliczyć swoje wkłady niepieniężne; odnotowuje ponadto, że pod koniec 2015 r. kwota wkładu pieniężnego członków prywatnych w koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosła 3 600 000 EUR;

Główne systemy kontroli i nadzoru

12.
zwraca uwagę, że Wspólne Przedsięwzięcie wprowadziło procedury kontroli ex ante na podstawie przeglądu dokumentacji finansowej i operacyjnej; zauważa, że kontrole te stanowią kluczowe narzędzia oceny legalności i prawidłowości operacji oraz że Wspólne Przedsięwzięcie rozwija audyty ex post beneficjentów dotacji w ramach programu "Horyzont 2020";

Zaproszenia do składania wniosków

13.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie ogłosiło dwa zaproszenia do składania wniosków w obszarze działań związanych z badaniami naukowymi i innowacjami oraz działań związanych z innowacjami, a w 2015 r. otrzymało 76 kwalifikowalnych projektów w formie ogólnego zarysu i 62 kwalifikowalne projekty w formie kompletnych wniosków (w porównaniu z 48 w 2014 r.); zauważa ponadto, że w 2015 r. wskaźnik udanej realizacji wyniósł 13 % w przypadku działań związanych z badaniami naukowymi i innowacjami (w porównaniu z 18 % w 2014 r.), a w przypadku działań związanych z innowacjami - 33 % (w porównaniu z 43 % w 2014 r.); zauważa, że niższy wskaźnik udanej realizacji w 2015 r. był spowodowany większą liczbą zgłoszonych projektów;
14.
zauważa, że w 2015 r. portfel projektów obejmował 25 projektów Wspólnego Przedsięwzięcia, z których 13 wybrano w 2015 r., oraz 60 wcześniejszych projektów (wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC); zauważa ponadto, że udział małych i średnich przedsiębiorstw w zaproszeniach ogłoszonych przez Wspólne Przedsięwzięcie wyniósł 32 %;

Ramy prawne

15.
zauważa, że główne decyzje przyjęte przez Radę Zarządzającą Wspólnego Przedsięwzięcia obejmowały decyzje w sprawie strategii zwalczania nadużyć finansowych, regulaminu pracowniczego i kompleksowej strategii w zakresie konfliktu interesów;

Audyt wewnętrzny

16.
zauważa, że w 2015 r. służby audytu wewnętrznego przeprowadziły ocenę Wspólnego Przedsięwzięcia pod kątem ryzyka, i niepokoi się, że w konsekwencji wskazały dwie procedury administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia o "dużym oddziaływaniu/wysokim ryzyku" (tj. zarządzanie ryzykiem oraz strategia zwalczania nadużyć finansowych) oraz dwie procedury operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia o "wysokim ryzyku/dużym oddziaływaniu" (tj. kontrole ex post oraz koordynacja/wdrażanie narzędzi CSC); niemniej jednak z zadowoleniem przyjmuje wcześniejsze i dalsze wysiłki Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz ograniczenia tych zagrożeń;

Strategia zwalczania nadużyć finansowych

17.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału regulamin finansowy Wspólnego Przedsięwzięcia przewiduje wdrażanie budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia zgodnie z normami skutecznej i wydajnej kontroli wewnętrznej, łącznie z zapobieganiem, wykrywaniem, korektami i działaniami następczymi w związku z nadużyciami finansowymi i nieprawidłowościami;
18.
zauważa, że w 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie zobowiązało się kontynuować działania mające na celu poprawę środowiska kontroli wewnętrznej zgodnie z wewnętrzną strategią zapobiegania nadużyciom;
19.
przyjmuje do wiadomości, że Rada Zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia przyjęła w maju 2015 r. zaktualizowaną wspólną strategię zwalczania nadużyć finansowych w zakresie badań, a w oparciu o tę strategię przyjęła plan zwalczania nadużyć finansowych w 2016 r.; ponadto zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie zaktualizowało swoją strategię kontroli ex post w grudniu 2016 r.;
20.
zauważa, że Trybunał w swoim sprawozdaniu stwierdził, że procedury kontroli wewnętrznej, które dały wystarczającą pewność w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom (łącznie z kontrolami ex ante dotyczącymi płatności, strategią w zakresie konfliktu interesów, audytami ex post beneficjentów dotacji), zostały już wdrożone we Wspólnym Przedsięwzięciu;

Inne

21.
wzywa Komisję, aby zapewniła bezpośrednie zaangażowanie Wspólnego Przedsięwzięcia w proces przeglądu śródokresowego programu "Horyzont 2020" w odniesieniu do dalszego uproszczenia i harmonizacji procedur związanych ze wspólnymi przedsięwzięciami.
1 Dz.U. C 473 z 16.12.2016, s. 24.
2 Dz.U. C 473 z 16.12.2016, s. 25.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152.
5 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.252.346

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1735 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2015
Data aktu: 27/04/2017
Data ogłoszenia: 29/09/2017