Decyzja 2017/1720 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1720
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05873/2017 - C8-0050/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej 4 , w szczególności jego art. 21,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0146/2017),
1.
udziela dyrektorowi Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1721

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0146/2017),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2015 wyniósł 21 229 000 EUR, czyli tyle samo co w 2014 r.; mając na uwadze, że 98,23 % budżetu Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze poprawy przejrzystości i odpowiedzialności, wdrażania koncepcji budżetowania celowego oraz właściwego zarządzania zasobami ludzkimi,
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji za rok 2015 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
z zadowoleniem odnotowuje, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, tak jak w poprzednim roku, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 71,62 %, co stanowi wzrost o 2,17 % w porównaniu z rokiem poprzednim; stwierdza, że wysoki ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, świadczy o terminowości zaciągania zobowiązań;

Zobowiązania i przeniesienia

2.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału kwota środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2016 r. wyniosła w tytule III (wydatki operacyjne) 5 723 282 EUR (70 %) w porównaniu z kwotą 5 848 956 EUR (75 %) w roku poprzednim; odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału przeniesienia te wynikają głównie z charakteru działań Agencji, które obejmują zamawianie badań trwających wiele miesięcy, często wykraczających poza koniec roku;
3.
zauważa, że wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2014 na 2015 r. wyniósł w 2015 r. 98,32 %, przy czym anulowano jedynie 104 366,35 EUR, co stanowi 1,61 % całej kwoty;
4.
zauważa, że przeniesienia mogą często być w części lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych Agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeśli są planowane z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Przesunięcia

5.
zwraca uwagę na fakt, że w 2015 r. zarządowi przedstawiono do zatwierdzenia dwa przesunięcia budżetowe, a całkowita kwota przesunięć między tytułami wynikająca z tych przesunięć wyniosła 835 734 EUR; odnotowuje ponadto, że przesunięcia te były związane głównie z realokacją nadwyżki w wydatkach administracyjnych do projektów operacyjnych lub w ramach wydatków operacyjnych; z zadowoleniem zauważa, że poziom i charakter przesunięć w 2015 r. nie wykroczył poza ramy określone w przepisach finansowych;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

6.
zwraca uwagę, że w 2015 r. plan zatrudnienia Agencji został uszczuplony o dwa stanowiska dla pracowników zatrudnianych na czas określony (jedno AD i jedno AST), zgodnie z zasadami ogólnymi określonymi w porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie dyscypliny budżetowej 6 ; ponadto zwraca uwagę, że w listopadzie 2015 r. władza budżetowa - w związku z obecną sytuacją w obszarze azylu/migracji - zatwierdziła dwa nowe stanowiska AD w planie zatrudnienia Agencji;

Wyniki

7.
zwraca uwagę, że w ostatnich latach Agencja przeprowadziła szeroki zbiór reform, które doprowadziły do stopniowego przedefiniowania jej funkcji w zakresie planowania, monitorowania i oceny, m.in. wprowadziły bardziej kompleksowy system monitorowania efektywności wewnętrznej, kompleksową strategię monitorowania i oceny oraz roczny plan działania w zakresie monitorowania i oceny; odnotowuje, że obecnie trwa pięć kontroli ex ante i cztery kontrole ex post, a wyniki tych kontroli zostaną opublikowane w rocznym sprawozdaniu działalności Agencji za 2016 r.;
8.
ubolewa, że mandat Agencji nadal ogranicza jej rolę we wspieraniu praw podstawowych; podkreśla, że Agencja powinna być w stanie zapewniać opinie na temat wniosków ustawodawczych z własnej inicjatywy, a jej kompetencje powinny obejmować cały zakres praw chronionych na mocy Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w tym np. kwestie współpracy policyjnej i sądowej;
9.
z zadowoleniem przyjmuje solidne wyniki Agencji; zwraca uwagę, że zorganizowała ona 60 wydarzeń gromadzących jej kluczowych partnerów i zainteresowane strony w celu omówienia kwestii związanych z prawami podstawowymi w różnych obszarach tematycznych; odnotowuje, że Agencja podzieliła się swoją wiedzą fachową podczas 240 prezentacji i wysłuchań oraz opublikowała wyniki swoich badań w 32 sprawozdaniach i dokumentach; przypomina, że Agencja sformułowała 122 opinie w odpowiedzi na zapytania ze strony państw członkowskich, instytucji unijnych i innych organizacji międzynarodowych; ponadto z zadowoleniem przyjmuje jej proaktywne podejście do Parlamentu;

Audyt wewnętrzny

10.
z zadowoleniem odnotowuje, że na koniec okresu sprawozdawczego wyniki kontroli ex post nie wykazały żadnych kwot do odzyskania;
11.
zwraca uwagę, że Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) Komisji Europejskiej przeprowadziła w 2015 r. audyt uzupełniający dotyczący dwóch zadań audytowych przeprowadzonych pod koniec 2013 r. w odniesieniu do zarządzania zasobami ludzkimi i zarządzania umowami; odnotowuje, że w wyniku tego audytu za zrealizowane uznano wszystkie zalecenia z wyjątkiem dwóch, z których jedno opatrzono adnotacją "bardzo ważne", a w przypadku drugiego zmieniono adnotację z "bardzo ważne" na "ważne"; z zadowoleniem odnotowuje, że wszystkie zalecenia wydane przez IAS przed rokiem 2015 zostały zrealizowane i zamknięte;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12.
zwraca uwagę na fakt, że jeżeli chodzi o postępowania wszczęte przeciwko Agencji przed Sądem do spraw Służby Publicznej w 2015 r., w sprawie T-107/13 P sąd wydał wyrok korzystny dla Agencji i trwa obecnie proces odzyskiwania kosztów sądowych od powoda, natomiast w sprawie T-658/13 P Agencja zastosowała się do wyroku; odnotowuje ponadto, że w sprawach połączonych F-25/14 i F-106/13 trwa wykonywanie wyroku i Agencja przywróciła do pracy powoda i pokryła jego koszty sądowe, natomiast odwołanie jest w toku; zwraca uwagę, że sprawa 178/2013/LP przed Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich nie dotyczy żadnych spraw sądowych, których stroną była lub jest Agencja;
13.
odnotowuje, że dodatkowo do regulaminu pracowniczego Agencja wprowadziła dla swoich pracowników praktyczny przewodnik w sprawie zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im, który zawiera szeroki zbiór informacji i porad w różnych kwestiach; ponadto zwraca uwagę, że Agencja regularnie przeprowadza obowiązkowe szkolenia dla swoich pracowników na temat etyki i uczciwości zawodowej, a także publikuje życiorysy i deklaracje interesów wszystkich aktywnych członków zarządu i komitetu naukowego, jak również zespołu kierowniczego;
14.
z zadowoleniem odnotowuje, że od 2012 r. Agencja stosuje wytyczne dotyczące sygnalizowania nieprawidłowości zgodnie z decyzją jej rady wykonawczej nr 2012/04 7 ;
15.
odnotowuje, że w ramach polityki zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im Agencja stosuje kodeks dobrego postępowania administracyjnego, a także przeprowadza weryfikację interesów finansowych zadeklarowanych przez członków kierownictwa, zarządu i komitetu naukowego, a odnośne deklaracje publikowane są na stronie internetowej Agencji;
16.
zwraca uwagę na fakt, że w związku z przyjęciem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 8  Agencja musi zastanowić się, w jaki sposób wdrożyć tę dyrektywę wewnętrznie; zachęca agencję do wdrożenia odpowiednich przepisów tej dyrektywy i do poinformowania o tym organu udzielającego absolutorium; odnotowuje, że Agencja stosuje przez analogię wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące sygnalizowania nieprawidłowości zgodnie z decyzją rady wykonawczej nr 2012/04; zwraca się do Agencji o dokonanie oceny, czy bardziej odpowiednie byłyby specjalne środki ochrony demaskatorów na wzór środków stosowanych w innych agencjach;
17.
odnotowuje, że Agencja opracowała strategię walki z nadużyciami, rozważając wprowadzenie w razie konieczności nowych środków kontroli, po przeprowadzeniu odpowiedniej oceny ryzyka; odnotowuje ponadto, że strategia ta została przyjęta przez zarząd Agencji na posiedzeniu w grudniu 2014 r. wraz z odnośnym planem działania, który wdrożono w 2015 r.;
18.
zwraca uwagę na fakt, że w swoim sprawozdaniu rocznym Agencja planuje umieszczenie standardowego rozdziału dotyczącego przejrzystości, rozliczalności i uczciwości;

Inne uwagi

19.
z niepokojem odnotowuje znaczący brak równowagi pod względem płci wśród sześciu członków zarządu Agencji, z których pięcioro jest tej samej płci; apeluje do Agencji o skorygowanie tego braku równowagi oraz o jak najszybsze poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wynikach podjętych działań;
20.
zauważa, że w 2015 r. 199 pracowników uczestniczyło w czterech seminariach wyjazdowych, których koszt całkowity wyniósł 13 860,62 EUR (70 EUR na osobę);
21.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2015 r. Agencja zdecydowanie skoncentrowała się na kwestiach praw podstawowych związanych z sytuacją uchodźców i migrantów przybywających do Unii, o czym świadczy w szczególności opinia Agencji dotycząca praw podstawowych w hotspotach utworzonych w Grecji i we Włoszech; przyznaje w szczególności, że Agencja znacząco zintensyfikowała swoje działania w obszarze imigracji i integracji migrantów oraz wiz, kontroli granic i procedur azylowych;
22.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2015 r. Agencja kontynuowała badania na temat sytuacji Romów w Unii, a tym samym przyczyniła się do monitorowania skuteczności i niedociągnięć polityki integracji prowadzonej przez Unię oraz państwa członkowskie; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje oparte na badaniach naukowych zalecenia polityczne Agencji dotyczące skutecznego zwalczania antycygańskości oraz walki o włączenie społeczne Romów;
23.
z zadowoleniem przyjmuje stałe wysiłki Agencji na rzecz przedstawiania rezultatów jej badań w dostępny sposób za pośrednictwem platform społecznościowych, co pozwala jej docierać do szerokiego grona odbiorców; usilnie zachęca do dalszego rozpowszechniania prac Agencji za pośrednictwem platform internetowych;
24.
zaleca uwzględnienie zaproponowanych nowych obszarów tematycznych - współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych - w nowych wieloletnich ramach, które są obecnie negocjowane; podkreśla, że po wejściu w życie Traktatu z Lizbony współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych stała się częścią prawa Unii i tym samym wchodzi w zakres zadań Agencji;
25.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 9  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 203.
2 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 203.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 1).
9 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0155 (zob. s. 372 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024