Decyzja 2017/1705 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1705
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05873/2017 - C8-0053/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy 4 , w szczególności jego art. 14,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0116/2017),
1.
udziela dyrektor Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektor Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1706

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0116/2017),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2015 wyniósł 16 852 526 EUR, co stanowi spadek o 2,34 % w stosunku do roku 2014;
B.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Agencji w roku budżetowym 2015 r. wyniósł 14 732 995 EUR, co stanowi wzrost o 3,54 % w porównaniu z 2014 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2015 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
D.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez poprawę przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2014

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do dwóch uwag poczynionych przez Trybunał w sprawozdaniu za 2014 r. podjęto działania naprawcze i obie uwagi są teraz oznaczone w sprawozdaniu Trybunału jako "nie dotyczy" i "zrealizowane";

Zarządzanie budżetem i finansami

2.
odnotowuje, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 zaowocowały osiągnięciem wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97,5 %, co oznacza spadek o 1,2 % w porównaniu z rokiem 2014, oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 72,1 %, co oznacza spadek o 3,50 % w porównaniu z rokiem 2014;
3.
przyjmuje do wiadomości, że stosowane przez Agencję budżetowanie zadaniowe, które było w 2014 r. w fazie pilotażowej, zostało w pełni wdrożone w 2015 r., co umożliwia Agencji bardziej przyszłościowe planowanie, a także położenie większego nacisku na współpracę i pracę zespołową wewnątrz organizacji; zauważa ponadto, że Agencja poczyniła duże postępy, jeżeli chodzi o rozwój elektronicznego narzędzia (ang. e-tool) do zarządzania i budżetowania zadaniowego, które ma zostać wprowadzone w 2016 r.; wzywa Agencję do informowania organu udzielającego absolutorium o wpływie wdrażania tego narzędzia na jej organizację;

Zobowiązania i przeniesienia

4.
zauważa, że budżet przyznany Agencji w ramach tytułu II (wydatki administracyjne) został zrealizowany na poziomie 97,4 %; w oparciu o sprawozdanie Trybunału zwraca uwagę, że poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania w ramach tytułu II, wyniósł 25,56 % głównie w związku z usługami, które zamówiono na okres obejmujący dwa lata kalendarzowe, jak również usługami informatycznymi, które nie zostały jeszcze w pełni zrealizowane lub za które nie wystawiono faktur do końca 2015 r.;
5.
zauważa ponadto, że budżet przyznany w ramach tytułu III (wydatki operacyjne) zrealizowano na poziomie 98,36 %; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania w ramach tytułu III, wyniósł 40,80 %, głównie ze względu na zakrojone na szeroką skalę projekty badawcze realizowane przez okres dłuższy niż jeden rok, a także ze względu na posiedzenie rady, które odbyło się w styczniu 2016 r., a które miało zostać zorganizowane w ostatnim kwartale 2015 r.;
6.
odnotowuje, że przeniesienia mogą być często częściowo lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeżeli są planowane przez Agencję z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Przesunięcia

7.
odnotowuje, że w roku budżetowym 2015 miało miejsce 10 przesunięć budżetowych na łączną kwotę 723 300 EUR służących przeniesieniu środków z obszarów, w których stwierdzono oszczędności budżetowe, do obszarów, gdzie zasoby były ograniczone, z myślą o zapewnieniu osiągnięcia celów na ten rok; z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności poziom i charakter przesunięć w 2015 r. nie wykroczył poza ramy określone w przepisach finansowych;

Procedury udzielania zamówień publicznych i naboru pracowników

8.
odnotowuje, że w 2015 r. Agencja zawarła umowy na dostawy towarów i realizację usług na łączną kwotę 7 926 184 EUR; zauważa ponadto, że 16,64 % kwoty przeznaczonej na zamówienia przyznano w ramach czterech procedur otwartych, zaś 11,41 % tej kwoty - w ramach 77 procedur negocjacyjnych; zwraca uwagę, że 64,73 % kwoty przeznaczonej na zamówienia wydatkowano w ramach 170 umów szczegółowych lub konkretnych zamówień na podstawie umów ramowych, zaś 7,22 % - w ramach umów o gwarantowanym poziomie usług i umów ramowych zawartych przez Komisję;
9.
zauważa, że w 2015 r. Agencja poczyniła znaczne postępy we wdrażaniu regulaminu pracowniczego z 2013 r., aby zagwarantować dostosowanie do niego jej wewnętrznych przepisów i procedur; odnotowuje, że rozpoczęto procedurę przetargu na konsultantów zewnętrznych, którzy mają udzielać Agencji porad odnośnie do jej struktury i organizacji pracy, a także wskazywać możliwości zmaksymalizowania zasobów ludzkich i finansowych przez poprawę skuteczności i wydajności, aby jak najlepiej osiągnąć cele określone w wieloletnim programie strategicznym Agencji na lata 2014-2020; przyjmuje do wiadomości, że w 2015 r. Agencja obsadziła sześć wakatów, zaś dwie procedury naboru pracowników miały zakończyć się w 2016 r.;
10.
przyznaje, że likwidując dwa tymczasowe stanowiska AST w 2015 r. Agencja zredukowała zatrudnienie o 5 % zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie dyscypliny budżetowej 6 ; zauważa, że Komisja uznała, iż Agencja działa stabilnie, co zakłada dodatkową redukcję zatrudnienia o kolejne 5 % i likwidację jednego stanowiska AST w 2016 r.; wzywa Komisję do zapewnienia, że dalsze potencjalne środki oszczędnościowe nie będą ograniczały zdolności Agencji do wypełniania jej mandatu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

11.
dostrzega, że Rada Zarządzająca Agencji przyjęła strategię zwalczania nadużyć finansowych w oparciu o wytyczne dla agencji unijnych wydane przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF); stwierdza, że cele strategii w zakresie zwalczania nadużyć finansowych na lata 2015-2018 wdrożono w oparciu o szczegółowy plan działań, którego realizację nadzoruje Biuro Agencji; zauważa z zadowoleniem, że w 2015 r. nie zgłoszono OLAF żadnych nieprawidłowości w działalności Agencji, a OLAF nie wszczął również żadnego postępowania w związku z działalnością Agencji na podstawie innych źródeł informacji;
12.
zwraca uwagę, że Agencja musi jeszcze wdrożyć przepisy wewnętrzne dotyczące informowania o nieprawidłowościach; zwraca uwagę, że Agencja oczekuje na wytyczne Komisji; wzywa Agencję do przyjęcia przepisów, które sprawią, że jej wewnętrzna strategia sygnalizowania nieprawidłowości będzie sprzyjała kulturze przejrzystości i odpowiedzialności w miejscu pracy, regularnemu informowaniu i szkoleniu pracowników na temat ich praw i obowiązków w odniesieniu do tej strategii, zapewnieniu demaskatorom ochrony przed represjami, podejmowaniu odpowiednio wcześnie działań w reakcji na sygnały demaskatorów i stworzeniu wewnętrznego systemu anonimowych zgłoszeń; wzywa Agencję do publikowania rocznych sprawozdań na temat liczby przypadków sygnalizowania nieprawidłowości oraz działań, jakie podjęto w odpowiedzi na zgłoszone sygnały, a także do przekazywania tych rocznych sprawozdań organowi udzielającemu absolutorium; zwraca się do Agencji o przedłożenie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania jak tylko zostaną opracowane i wdrożone zasady dotyczące sygnalizowania nieprawidłowości;
13.
z zaniepokojeniem zauważa, że polityka Agencji w dziedzinie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi nie uwzględnia pracowników zewnętrznych, pracowników tymczasowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych; wzywa Agencję do aktualizacji jej polityki, tak aby uwzględniała pracowników zewnętrznych, pracowników tymczasowych i oddelegowanych ekspertów krajowych oraz do złożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania w tej sprawie;
14.
zauważa, że strona internetowa Agencji została całkowicie przebudowana i ponownie uruchomiona w 2015 r., jest ona dostępna w 25 językach i została uzupełniona o OSHwiki, podstronę zawierającą szczegółowe informacje na temat szerokiego wachlarza zagadnień z zakresu bezpieczeństwa i zdrowia; z zadowoleniem odnotowuje, że w ramach realizacji tego projektu Agencja współpracowała z Centrum Tłumaczeń w celu opracowania nowej funkcji obsługi strony internetowej, która znacznie ułatwia zarządzanie tłumaczeniami, oraz że funkcja ta jest aktualnie udostępniana innym agencjom i organom;

Audyt wewnętrzny

15.
zauważa, że w wyniku kontroli Agencji przeprowadzonych przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) pod koniec 2015 r. nie wysunięto żadnych otwartych zaleceń klasyfikowanych jako krytyczne lub bardzo ważne; przyjmuje do wiadomości, że ostatnie otwarte zalecenie zaklasyfikowane jako bardzo ważne i wysunięte podczas kontroli IAS w 2013 r. dotyczącej sprawozdawczości i podstawowych elementów wiarygodności zostało oznaczone jako zamknięte przez IAS w czerwcu 2015 r.; zwraca ponadto uwagę, że Agencja podjęła działania w związku z ostatnimi zaleceniami otwartymi wysuniętymi przez IAS podczas kontroli w 2012 i 2013 r., które zostały zgłoszone do kontroli przez IAS;

Wyniki

16.
potwierdza, że plan ciągłości działalności Agencji został całkowicie zweryfikowany, przetestowany i przyjęto jego ostateczną wersję; odnotowuje, że zespół ICT Agencji nawiązał współpracę z unijnym zespołem reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego w celu poprawy bezpieczeństwa teleinformatycznego; zauważa, że Agencja wdrożyła własne narzędzie rejestracji problemów z oprogramowaniem, co umożliwia zapewnienie większej odpowiedzialności ze strony dostawców oraz szybszy i łatwiejszy dostęp do historii danego problemu;

Inne uwagi

17.
uznaje rolę, jaką Agencja odgrywa we wdrażaniu strategicznych ram UE dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2014-2020; odnotowuje wartość pracy Agencji w tym kontekście, a także prace Komitetu Naukowego ds. Dopuszczalnych Norm Zawodowego Narażenia oraz Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy w kontekście wiążących dopuszczalnych poziomów narażenia zawodowego na czynniki rakotwórcze i mutageny określonych w dyrektywie 2004/37/WE 7 ;
18.
docenia wkład Agencji w promowanie zdrowych i bezpiecznych miejsc pracy w Unii i poza jej granicami; zwraca uwagę na postęp we wdrażaniu wieloletniego programu strategicznego, w szczególności projektu pilotażowego "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla osób w każdym wieku" oraz interaktywnej oceny ryzyka online;
19.
apeluje do Agencji, aby nadal ściśle monitorowała i analizowała warunki BHP w miejscach pracy oraz składała sprawozdania na ten temat, a także by występowała z inicjatywami na rzecz ich poprawy;
20.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 8  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 179.
2 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 179.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1).
7 Dyrektywa 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Rady 89/391/EWG) (Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 50).
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0155 (zob. s. 372 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024