Decyzja wykonawcza 2017/1774 w sprawie poddania N-(1-fenetylopiperydyn-4-ylo)-N-fenyloakrylamidu (akrylofentanylu) środkom kontroli

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2017/1774
z dnia 25 września 2017 r.
w sprawie poddania N-(1-fenetylopiperydyn-4-ylo)-N-fenyloakrylamidu (akrylofentanylu) środkom kontroli

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Sprawozdanie na temat oceny zagrożeń dotyczące nowej substancji psychoaktywnej N-(1-fenetylopiperydyn-4-ylo)-N-fenyloakrylamidu (akrylofentanylu) zostało sporządzone na podstawie decyzji Rady 2005/387/WSiSW w ramach sesji specjalnej komitetu naukowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w poszerzonym składzie, a następnie przedłożone Komisji i Radzie w dniu 24 lutego 2017 r.

(2) Akrylofentanyl jest syntetycznym opioidem. Pod względem struktury jest podobny do substancji kontrolowanej fentanyl, szeroko stosowanej w medycynie jako dodatek przy znieczuleniu ogólnym podczas zabiegów i w terapiach przeciwbólowych. Dostępne dane sugerują, że akrylofentanyl jest silnie i długo działającym środkiem zmniejszającym wrażliwość na ból, działającym na układ opioidowy.

(3) Akrylofentanyl jest dostępny w Unii co najmniej od kwietnia 2016 r. i został wykryty w sześciu państwach członkowskich. W większości przypadków jego skonfiskowania substancja znajdowała się w postaci płynnej, wykryto go jednak również pod postacią tabletek, proszku i kapsułek. Wykryte ilości są stosunkowo niewielkie, ale trzeba pamiętać o bardzo wysokiej sile działania tej substancji.

(4) Trzy państwa członkowskie łącznie zgłosiły 47 przypadków śmiertelnych związanych z akrylofentanylem. W co najmniej 40 przypadkach akrylofentanyl był przyczyną śmierci lub prawdopodobnie przyczynił się do śmierci. Ponadto zgłoszonych zostało ponad 20 przypadków ostrego zatrucia, spowodowanego przypuszczalnie akrylofentanylem.

(5) Nie ma informacji sugerujących udział przestępczości zorganizowanej w produkcji, dystrybucji, nielegalnym handlu lub dostawach akrylofentanylu w Unii. Dostępne dane sugerują, że większość akrylofentanylu na rynku europejskim wyprodukowana została przez przedsiębiorstwa chemiczne znajdujące się w Chinach.

(6) Akrylofentanyl sprzedawany jest jako "substancja do badań", przeważnie w formie proszku lub gotowych do użycia aerozoli do nosa. Sprzedawany jest w niewielkich lub hurtowych ilościach. Ograniczone informacje pochodzące z konfiskat sugerują, że akrylofentanyl mógł być również sprzedawany na nielegalnym rynku opioidów.

(7) Akrylofentanyl nie jest wymieniony w wykazie substancji poddanych kontroli w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r. ani Konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r. Substancja nie jest obecnie poddawana ocenie w ramach systemu Narodów Zjednoczonych.

(8) Akrylofentanyl nie ma ustalonego ani uznanego zastosowania medycznego u ludzi ani u zwierząt. Poza wykorzystywaniem tej substancji w analitycznych materiałach referencyjnych i w badaniach naukowych analizujących ją pod względem chemicznym, farmakologicznym i toksykologicznym w odpowiedzi na jej pojawienie się na rynku narkotykowym, nic nie wskazuje na to, że substancję tę stosuje się do innych legalnych celów.

(9) W sprawozdaniu na temat oceny zagrożeń ujawniono, że dostępne dane naukowe dotyczące akrylofentanylu są ograniczone, i zauważono, że istnieje potrzeba przeprowadzenia dalszych badań. Dostępne dowody i informacje na temat zagrożeń dla zdrowia i zagrożeń społecznych, jakie niesie ze sobą ta substancja, stanowią jednak dostateczne uzasadnienie, by objąć akrylofentanyl środkami kontrolnymi w całej Unii.

(10) Jedynie dziewięć państw członkowskich kontroluje akrylofentanyl na mocy przepisów krajowych dotyczących substancji kontrolowanych, podczas gdy dwa inne państwa członkowskie stosują inne środki prawne w celu kontroli tej substancji. Zatem poddanie jej środkom kontroli w całej Unii pomogłoby uniknąć pojawienia się przeszkód w transgranicznym ściganiu przestępczości i współpracy sądowej, a także umożliwiłoby ochronę przed zagrożeniami, które mogą się pojawić w wyniku jej dostępności i używania.

(11) Decyzja 2005/387/WSiSW powierza Radzie uprawnienia wykonawcze dotyczące poddania nowych substancji psychoaktywnych środkom kontroli w całej Unii, aby zapewnić szybkie i oparte na wiedzy fachowej reagowanie na poziomie Unii na pojawianie się takich substancji wykrytych i zgłoszonych przez państwa członkowskie. Ponieważ spełnione są warunki i procedura zainicjowania wykonywania tych uprawnień wykonawczych, należy przyjąć decyzję wykonawczą, aby poddać akrylofentanyl środkom kontroli w całej Unii.

(12) Dania jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(13) Irlandia jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(14) Zjednoczone Królestwo nie jest związane decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW, nie jest nią związane ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Nową substancję psychoaktywną N-(1-fenetylopiperydyn-4-ylo)-N-fenyloakrylamid (akrylofentanyl) poddaje się środkom kontroli w całej Unii.

Artykuł  2

Państwa członkowskie do dnia 30 września 2018 r. podejmują niezbędne działania zgodnie ze swoim prawem krajowym w celu poddania nowej substancji psychoaktywnej, o której mowa w art. 1, środkom kontroli i sankcjom karnym przewidzianym w ich prawodawstwie zgodnie z ich zobowiązaniami w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2017 r.
W imieniu Rady
M. MAASIKAS
Przewodniczący
1 Dz.U. L 127 z 20.5.2005, s. 32.
2 Opinia z dnia 13 września 2017 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024