uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
(1) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 można przyjąć środki ochronne rybołówstwa, które są niezbędne do wypełnienia obowiązków wynikających z unijnych przepisów prawa w dziedzinie ochrony środowiska, w tym art. 6 dyrektywy Rady 92/43/EWG 2 i art. 13 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE 3 .
(2) Artykuł 6 dyrektywy 92/43/EWG zobowiązuje państwa członkowskie do ustanawiania koniecznych środków ochronnych w odniesieniu do specjalnych obszarów ochrony, odpowiadających ekologicznym wymaganiom typów siedlisk przyrodniczych i gatunków żyjących na tych obszarach. Ponadto zgodnie z tym artykułem państwa członkowskie podejmują odpowiednie działania w celu uniknięcia pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków w specjalnych obszarach ochrony, jak również w celu uniknięcia niepokojenia gatunków, dla których zostały wyznaczone takie obszary.
(3) Zgodnie z art. 13 ust. 4 dyrektywy 2008/56/WE państwa członkowskie są zobowiązane do przyjęcia programów środków, w tym środków ochrony przestrzennej przyczyniających się do powstawania spójnych i reprezentatywnych sieci chronionych obszarów morskich, odpowiednio obejmujących różnorodność tworzonych przez nie ekosystemów, takich jak specjalne obszary ochrony zgodnie z dyrektywą siedliskową, obszary specjalnej ochrony zgodnie z dyrektywą ptasią 4 oraz chronione obszary morskie zgodnie z ustaleniami Wspólnoty i zainteresowanych państw członkowskich w ramach umów międzynarodowych lub regionalnych, których są stronami.
(4) Dania uważała, że w celu zapewnienia zgodności z art. 6 dyrektywy 92/43/EWG należało przyjąć środki ochronne na niektórych obszarach podlegających jej suwerenności w cieśninie Kattegat i na Morzu Północnym. Jeżeli niezbędne środki ochronne rybołówstwa mają wpływ na połowy innego państwa członkowskiego, państwa członkowskie mogą przedłożyć Komisji te środki we wspólnych rekomendacjach.
(5) Dania, Niemcy i Szwecja mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami, których mają dotyczyć takie środki. Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 Dania przedstawiła Niemcom odpowiednie informacje na temat wymaganych środków, w tym ich uzasadnienie, dowody naukowe i szczegóły ich praktycznego wykonywania oraz egzekwowania.
(6) W dniu 13 marca 2015 r., po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego, Dania, Niemcy i Szwecja przedstawiły Komisji dwie wspólne rekomendacje dotyczące środków ochronnych rybołówstwa służących ochronie struktur rafowych w trzech duńskich obszarach sieci Natura 2000 w cieśninie Kattegat, na Morzu Północnym i w siedmiu obszarach na Morzu Bałtyckim. Obejmują one zakaz połowów przy użyciu narzędzi mających kontakt z dnem na obszarach występowania rafy (typ siedliska 1170) oraz zakaz wszelkiej działalności połowowej na obszarach występowania rafy "bąbelkowej" (typ siedliska 1180).
(7) Komitet Naukowo-Techniczny i Gospodarczy ds. Rybołówstwa (STECF) 5 stwierdził w swojej opinii naukowej w dniu 17 kwietnia 2015 r., że celów ochrony na specjalnych obszarach określonych we wspólnych rekomendacjach nie można w pełni osiągnąć bez odpowiednich środków zapobiegających działalności połowowej na tych obszarach.
(8) STECF sformułował pewne obawy w odniesieniu do kontroli i egzekwowania środków ochronnych i uważa, że właściwe może być wprowadzenie dodatkowych środków kontroli. Zgodnie z art. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 6 . Państwa członkowskie mają obowiązek przyjąć odpowiednie środki, przeznaczyć odpowiednie zasoby oraz stworzyć struktury niezbędne do zapewnienia kontroli, inspekcji i egzekwowania przepisów w odniesieniu do działalności prowadzonej w ramach wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb). W odpowiedzi na obawy STECF może to obejmować środki takie jak wymóg przekazywania z większą częstotliwością pozycji VMS przez wszystkie statki, których to dotyczy, lub wymóg określenia obszarów jako obszary wysokiego ryzyka w krajowym systemie kontroli opartym na zarządzaniu ryzykiem.
(9) W dniu 25 czerwca 2015 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane (UE) 2015/1778 7 ustanawiające środki ochronne rybołówstwa w celu ochrony odnośnych obszarów występowania raf w Morzu Bałtyckim i cieśninie Kattegat.
(10) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/1778 przewidziano zakaz połowów przy użyciu narzędzi mających kontakt z dnem na odnośnych obszarach występowania rafy w Morzu Bałtyckim i cieśninie Kattegat, ponieważ takie połowy wywierają negatywny wpływ na siedliska rafy i wpływają zarówno na struktury rafowe, jak i na różnorodność biologiczną obecną na rafie.
(11) Ponadto rozporządzenie to zabrania wszelkich połowów na odnośnych obszarach występowania rafy "bąbelkowej" w cieśninie Kattegat, ponieważ rafy "bąbelkowe" są szczególnie niestabilnymi strukturami i wszelki wpływ fizyczny stanowi zagrożenie dla stanu ich ochrony.
(12) Należało zapewnić ocenę środków ustanowionych w tym rozporządzeniu, w szczególności w odniesieniu do kontroli przestrzegania zakazów połowów.
(13) Szwecja uważa obecnie, że w celu zapewnienia zgodności z art. 6 dyrektywy 92/43/EWG i art. 13 ust. 4 dyrektywy 2008/56/WE należy przyjąć środki ochronne na niektórych obszarach podlegających jej suwerenności w cieśninie Skagerrak i na Morzu Północnym.
(14) Dania, Niemcy i Szwecja mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami, których mają dotyczyć takie środki. Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 Szwecja przedstawiła Danii i Niemcom odpowiednie informacje na temat wymaganych środków, w tym ich uzasadnienie, dowody naukowe i szczegóły ich praktycznego wykonywania oraz egzekwowania.
(15) W dniu 10 czerwca 2016 r., po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego, Dania, Niemcy i Szwecja przedstawiły Komisji dalszą wspólną rekomendację dotyczącą środków ochronnych rybołówstwa służących ochronie struktur rafowych, kraterów podwodnych (pockmarks) oraz populacji gatunku Pennatulacea i dużych organizmów zakopujących się na obszarze Bratten położonym w cieśninie Skagerrak. Środki te zakazywałaby działalności połowowej w wielu obszarach.
(16) W Bratten należy wprowadzić zakaz wszelkich połowów na odnośnych obszarach występowania rafy, zważywszy na rosnące trudności dotyczące kontrolowania działalności połowowej i minimalnych połowów pelagicznych.
(17) Aby zapewnić odpowiednią kontrolę działalności połowowej na chronionym obszarze morskim Bratten, wszystkie statki rybackie powinny być wyposażone w system automatycznej identyfikacji (AIS) i utrzymywać go w stanie operacyjnym podczas swojego pobytu w obszarze Bratten, tworząc strefę alarmową wokół obszarów zamkniętych.
(18) STECF 8 w swojej opinii naukowej z dnia 8 lipca 2016 r. stwierdził, że proponowane cele w zakresie ochrony w chronionym obszarze morskim Bratten, gdzie znajdują się rafy, kratery podwodne i gatunki zagrożone, nie mogą zostać w pełni osiągnięte bez odpowiednich środków zapobiegających działalności połowowej na tych obszarach.
(19) STECF zauważa jednak, że proponowane granice stref zamkniętych dla wszelkich połowów znajdują się bardzo blisko raf i nie obejmują strefy buforowej określonej zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES). STECF uważa, że strefy buforowe są przydatne do celów ochrony i kontroli, podczas gdy korytarze określone we wniosku wydają się bardzo małe. Ponadto w obszarze 14 znajduje się bardzo niewiele wrażliwych siedlisk i zamknięcie tego obszaru, na które zgadzają się wszystkie zainteresowane podmioty jest uzasadnione głównie poprzez zasadę ostrożnego zarządzania zasobami w celu uniknięcia w przyszłości zwiększenia presji połowowej na dno morskie.
(20) W związku z nową wspólną rekomendacją przedłożoną w dniu 10 czerwca 2016 r. należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/1778 oraz podzielić odpowiednie środki ochronne w zależności od basenu morskiego na dwa różne instrumenty prawne.
(21) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie wyłącznie do Morza Północnego i obejmować środki ochronne, które są obecnie stosowane w cieśninie Kattegat, oraz środki zalecane dla obszaru Bratten we wspólnej rekomendacji z dnia 10 czerwca 2016 r.
(22) Środki ochronne obecnie stosowane w odniesieniu do Morza Bałtyckiego powinny zostać włączone do nowego, odrębnego rozporządzenia.
(23) Środki ochronne rybołówstwa ustanowione w niniejszym rozporządzeniu pozostają bez uszczerbku dla jakichkolwiek innych bieżących lub przyszłych środków zarządzania mających na celu ochronę danego obszaru, w tym środków ochronnych rybołówstwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/952 z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.165.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/952 z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.165.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/952 z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.165.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1180 z dnia 24 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2025/2191 z dnia 16 lipca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.2191) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 listopada 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/1180 z dnia 24 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/952 z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.165.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/1609 z dnia 1 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.198.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2025/2191 z dnia 16 lipca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.2191) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 listopada 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2017/1180 z dnia 24 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2022/952 z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.165.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- dodany przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/1609 z dnia 1 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.198.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.19.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/118 ustanawiające środki ochronne rybołówstwa w celu ochrony środowiska morskiego w Morzu Północnym |
| Data aktu: | 05/09/2016 |
| Data ogłoszenia: | 25/01/2017 |
| Data wejścia w życie: | 14/02/2017 |