PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu wniosku parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2930/86 3 zostało znacząco zmienione 4 . Ze względu na konieczność dalszych zmian, dla zachowania przejrzystości rozporządzenie to należy przekształcić.
(2) W ramach wspólnej polityki rybołówstwa mowa jest o parametrach statków rybackich takich jak długość, szerokość, pojemność, data rozpoczęcia eksploatacji statku oraz moc silnika.
(3) Niezbędne jest używanie takich samych zasad określania parametrów statków rybackich w celu ujednolicenia warunków prowadzenia działalności w Unii. Zasady te powinny być zgodne ze standardami wspólnej polityki rybołówstwa.
(4) Określenia przyjęte w niniejszym rozporządzeniu powinny uwzględniać inicjatywy podjęte już przez wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe.
(5) Z tego powodu należy uwzględnić Konwencję Narodów Zjednoczonych o rybołóstwie i ochronie żywych zasobów na pełnym morzu, podpisaną w Genewie w dniu 29 kwietnia 1958 r., Międzynarodową konwencję o pomierzaniu pojemności statków podpisaną w Londynie w dniu 23 czerwca 1969 r. (zwaną dalej "konwencją z 1969 r.") i Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie statków rybackich, podpisaną w Torremolinos w dniu 2 kwietnia 1977 r.
(6) Dla statków rybackich o długości całkowitej mniejszej niż 15 metrów metoda określona w załączniku I do konwencji z 1969 r. jest w niektórych przypadkach niewłaściwa. Dlatego dla tych statków pożądane jest prostsze określenie pojemności brutto.
(7) Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) ustanowiła normy dla silników spalinowych, które są szeroko stosowane w państwach członkowskich.
(8) W celu dostosowania odniesienia dotyczącego odpowiedniej normy międzynarodowej ISO ustanawiającej wymagania w sprawie określenia wymogów ciągłej mocy silnika do postępu technicznego należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w przypadku wprowadzenia koniecznych zmian do odniesienia dotyczącego odpowiedniej normy międzynarodowej ISO. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 5 . W szczególności, aby zapewnić udział na równych zasadach Parlamentu Europejskiego i Rady w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. C 34 z 2.2.2017, s. 140.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 4 kwietnia 2017 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 16 maja 2017 r.
3 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2930/86 z dnia 22 września 1986 r. określające parametry statków rybackich (Dz.U. L 274 z 25.9.1986, s. 1).
4 Zob. załącznik II.
5 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.