uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) fluopyramu i nikotyny określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP profenofosu, heksachlorocykloheksanu (HCH), alfa-izomer; heksach-lorocykloheksanu (HCH), beta-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), suma izomerów, z wyjątkiem gamma izomeru, a także lindanu (izomer gamma heksachlorocykloheksanu (HCH)) określono w załączniku II do tego rozporządzenia oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) Jeśli chodzi o fluopyram, rozporządzeniem Komisji (UE) nr 270/2012 2 ustanowiono tymczasowe NDP tej substancji w odniesieniu do kilku produktów, obowiązujące do dnia 31 grudnia 2013 r., w oczekiwaniu na przedłożenie dalszych danych dotyczących pozostałości. Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1004/2013 3 przedłużono ważność tych NDP do dnia 19 października 2015 r. w oczekiwaniu na ocenę tych danych. Na podstawie uzasadnionej opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności 4 , zwanego dalej "Urzędem", należy obniżyć do odnośnej granicy oznaczalności tymczasowe NDP dotyczące roślin psiankowatych, pozostałych warzyw owocowych, karczochów hiszpańskich, selera, kopru włoskiego, pozostałych warzyw łodygowych, nasion bawełny, pozostałych nasion oleistych, prosa zwyczajnego, pozostałych zbóż, naparów ziołowych z wszelkich pozostałych części rośliny, przypraw nasiennych, kminku zwyczajnego i innych roślin cukrodajnych, w odniesieniu do których nie przedłożono danych, oraz kukurydzy cukrowej, w odniesieniu do której badania pozostałości dla upraw pierwotnych i roślin uprawianych zmianowo wykazują, że pozostałości są poniżej granicy oznaczalności.
(3) W odniesieniu do heksachlorocykloheksanu (HCH), alfa-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), beta-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), suma izomerów, z wyjątkiem gamma izomeru i lindanu (izomer gamma heksachlorocykloheksanu (HCH)) Urząd przedstawił Komisji dane z monitorowania, ukazujące, że pozostałości nie występują już na poziomach powyżej odnośnych NDP lub granicy oznaczalności oraz że dzięki nowym metodom analitycznym są możliwe do osiągnięcia niższe granice oznaczalności, a ponadto metody te umożliwiają odróżnienie poszczególnych izomerów heksachlorocykloheksanu (HCH). Należy zatem zmienić niektóre obecne NDP i granice oznaczalności heksachlorocykloheksanu (HCH), alfa-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), beta-izomer i lindanu (izomer gamma heksachlorocykloheksanu (HCH)) oraz skreślić NDP heksachlorocykloheksanu (HCH), suma izomerów, z wyjątkiem gamma izomeru.
(4) Jeśli chodzi o nikotynę, rozporządzeniem Komisji (UE) nr 401/2015 5 ustanowiono tymczasowe NDP tej substancji w odniesieniu do róży dzikiej, ziół i kwiatów jadalnych, grzybów dzikich, herbaty, naparów ziołowych i przypraw obowiązujące do dnia 19 października 2016 r., w oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę nowych danych i informacji dotyczących naturalnego występowania lub tworzenia się nikotyny w przedmiotowych produktach. Dowody naukowe nie wskazują w sposób rozstrzygający, że nikotyna występuje naturalnie w przedmiotowych produktach, ani nie wyjaśniają definitywnie mechanizmu jej powstawania. Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedstawiły najnowsze dane z monitorowania, które wskazują, że pozostałości tej substancji w dalszym ciągu występują w tych produktach. Należy zatem dalej monitorować poziomy nikotyny w tych produktach oraz przedłużyć ważność tych NDP do pięciu lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(5) Jeśli chodzi o profenofos, rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1096/2014 6 ustanowiono tymczasowe NDP tej substancji w odniesieniu do świeżych ziół i naparów ziołowych, w oczekiwaniu na przedłożenie danych z monitorowania dotyczących występowania tych substancji w wymienionych produktach. Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedstawiły najnowsze dane z monitorowania, które wskazują, że pozostałości tej substancji w dalszym ciągu występują w tych produktach. Należy zatem dalej monitorować poziomy profenofosu w tych produktach oraz przedłużyć ważność tych NDP do pięciu lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(6) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(10) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.151.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2017/978 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluopyramu; heksachlorocykloheksanu (HCH), alfa-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), beta-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), suma izomerów, z wyjątkiem gamma izomeru; lindanu (izomer gamma heksachlorocykloheksanu (HCH)); nikotyny i profenofosu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 09/06/2017 |
| Data ogłoszenia: | 14/06/2017 |
| Data wejścia w życie: | 04/07/2017, 04/01/2018 |