uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 64 ust. 6 oraz art. 66 lit. b),
(1) Republika Zielonego Przylądka jest krajem korzystającym z ogólnego systemu preferencji taryfowych, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 2 ("GSP"). Preferencyjne reguły pochodzenia do celów GSP, inne niż przepisy proceduralne, określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 3 .
(2) Pismem z dnia 27 września 2016 r. Republika Zielonego Przylądka złożyła wniosek o tymczasowe odstępstwo od preferencyjnych reguł pochodzenia określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/2446. Wniosek dotyczył rocznej ilości 5 000 ton przetworzonych lub zakonserwowanych tuńczyków na okres dwóch lat od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. Na zasadzie odstępstwa, którego dotyczył wniosek, produkty te byłyby uznawane za pochodzące z Republiki Zielonego Przylądka, nawet w przypadku gdy pomimo produkcji w Republice Zielonego Przylądka byłyby one wytwarzane z ryb niepochodzących z tego regionu.
(3) We wniosku o odstępstwo Republika Zielonego Przylądka wyjaśniła, że ilości tuńczyka, jakie flota tego państwa obecnie łowi na jego wodach, są niewielkie, a bez odstępstwa flota, która może prowadzić połowy poza morzami terytorialnymi, jest ograniczona. Okres połowu tuńczyka jest ponadto ograniczony do czterech miesięcy w roku. Zmniejsza to możliwości połowów tuńczyka pochodzącego z tego regionu. Duże znaczenie ma też fakt, że Republika Zielonego Przylądka rozbudowała ostatnio swoją infrastrukturę portową. Umożliwia to przetwarzanie większych ilości tuńczyka, w związku z czym branża połowów tuńczyka ma teraz możliwość rozwoju. We wniosku podkreślono również trudności, z jakimi zmaga się Republika Zielonego Przylądka w wyniku opóźnień w wejściu w życie nowej umowy o partnerstwie gospodarczym pomiędzy Unią a państwami Afryki Zachodniej parafowanej w dniu 30 czerwca 2014 r. Zaznaczono też, że Republika Zielonego Przylądka potrzebuje odstępstwa od preferencyjnych reguł pochodzenia, aby zrekompensować obecny brak możliwości polegania na zasadach kumulacji w ramach umowy o partnerstwie gospodarczym.
(4) Argumenty przedstawione we wniosku wskazują, że bez odstępstwa zdolność sektora przetwórstwa rybnego w Republice Zielonego Przylądka do prowadzenia wywozu przedmiotowych produktów do Unii w ramach GSP będzie w znacznym stopniu ograniczona. Może to zablokować dalszy rozwój floty Republiki Zielonego Przylądka w zakresie małych połowów pelagicznych oraz utrudnić temu państwu zapewnienie zgodności z regułami pochodzenia mającymi zastosowanie do tych produktów w przyszłości.
(5) Republice Zielonego Przylądka należy zatem udzielić tymczasowego odstępstwa od wymogu wynikającego z preferencyjnych reguł pochodzenia, zgodnie z którym produkty zawierające materiały, które nie zostały całkowicie uzyskane w kraju korzystającym, muszą zostać poddane wystarczającej obróbce lub przetworzeniu, aby uznano je za pochodzące z tego kraju. Odstępstwo powinno dotyczyć rocznej ilości 5 000 ton przetworzonych lub zakonserwowanych tuńczyków. Czas obowiązywania odstępstwa powinien być ograniczony do jednego roku, aby ocenić zdolność i wysiłki Republiki Zielonego Przylądka w zakresie przygotowań do przestrzegania reguł pochodzenia dotyczących przedmiotowych produktów. Jeżeli jednak umowa o partnerstwie gospodarczym wejdzie w życie przed końcem tego rocznego okresu, odstępstwo powinno wygasnąć w dniu bezpośrednio poprzedzającym dzień wejścia w życie umowy o partnerstwie gospodarczym.
(6) Ilościami określonymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia zarządza się zgodnie z art. 49-54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 4 , które reguluje zarządzanie kontyngentami taryfowymi.
(7) Odstępstwo należy przyznać pod warunkiem że organy celne Republiki Zielonego Przylądka podejmą niezbędne działania w celu prowadzenia kontroli ilościowych wywozu produktów objętych odstępstwem oraz prześlą Komisji sprawozdanie dotyczące ilości, w odniesieniu do których, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, wydano świadectwa pochodzenia na formularzu A, oraz numery seryjne tych świadectw.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny wejść w życie niezwłocznie po ich publikacji, aby uwzględnić sytuację Republiki Zielonego Przylądka i umożliwić temu krajowi stosowanie odstępstwa bez dalszej zwłoki.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.146.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/967 przyznające Republice Zielonego Przylądka tymczasowe odstępstwo od preferencyjnych reguł pochodzenia określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/2446 w odniesieniu do przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z tuńczyka |
| Data aktu: | 08/06/2017 |
| Data ogłoszenia: | 09/06/2017 |
| Data wejścia w życie: | 10/06/2017 |