Rozporządzenie wykonawcze 2017/881 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/2008 w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań w odniesieniu do ustaleń dotyczących raportów jakości i ich struktury oraz formatu technicznego przekazywania danych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1151/2010

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/881
z dnia 23 maja 2017 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/2008 w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań w odniesieniu do ustaleń dotyczących raportów jakości i ich struktury oraz formatu technicznego przekazywania danych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1151/2010
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 5 i art. 6 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 763/2008 ustanawia wspólne zasady dotyczące dostarczania co dziesięć lat wyczerpujących danych na temat ludności i mieszkań.

(2) Na mocy rozporządzenia Komisji (UE) 2017/712 2  następny spis ludności i mieszkań powinien się odnosić do roku referencyjnego 2021.

(3) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1151/2010 3  określono ustalenia dotyczące raportów jakości i ich strukturę oraz format techniczny przekazywania danych ze spisów ludności i mieszkań za rok referencyjny 2011.

(4) Dla celów następnego spisu ludności i mieszkań w roku 2021 oraz konieczności oceny jakości danych przekazanych Komisji (Eurostatowi), konieczne jest określenie nowych ustaleń dotyczących raportów jakości, ich struktury oraz formatu technicznego przekazywania danych.

(5) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 763/2008 państwa członkowskie powinny przekazywać zatwierdzone dane i metadane w formie elektronicznej, we właściwym formacie technicznym, który zostanie przyjęty przez Komisję. Inicjatywa SDMX (Statistical Data and Metadata eXchange) dotycząca statystycznych i technicznych standardów wymiany danych i metadanych, na której opiera się aplikacja "census hub", została podjęta przez: Bank Rozrachunków Międzynarodowych, Europejski Bank Centralny, Komisję (Eurostat), Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Organizację Narodów Zjednoczonych oraz Bank Światowy. SDMX i "census hub" zapewniają standardy statystyczne i techniczne oraz standardy przekazywania danych do celów wymiany statystyk publicznych. Należy zatem wprowadzić format techniczny zgodny z tymi standardami.

(6) Rozporządzenie (UE) nr 1151/2010 nakłada na państwa członkowskie wymóg przechowywania danych ze spisu ludności i mieszkań za rok referencyjny 2011 do dnia 1 stycznia 2025 r. W celu umożliwienia użytkownikom dokonywania porównań między tymi dwoma spisami, dane ze spisu za 2011 r. powinny być dostępne do dnia 1 stycznia 2035 r. równolegle z danymi za 2021 r.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1151/2010.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu określono ustalenia dotyczące sprawozdań przedkładanych przez państwa członkowskie Komisji (Eurostatowi) na temat jakości danych ze spisów ludności i mieszkań za rok referencyjny 2021, ich struktury oraz formatu technicznego przekazywania danych.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje i specyfikacje techniczne określone w rozporządzeniu (WE) nr 763/2008, rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/543 4  oraz rozporządzeniu (UE) 2017/712.

Stosuje się również następujące definicje:

1)
"jednostka statystyczna" oznacza podstawową jednostkę obserwacji, a mianowicie osobę fizyczną, gospodarstwo domowe, rodzinę, pomieszczenie mieszkalne lub mieszkanie konwencjonalne;
2)
"spisywanie indywidualne" oznacza taki sposób zbierania informacji na temat każdej jednostki statystycznej, aby jej cechy mogły być zapisywane odrębnie i krzyżowane z innymi cechami;
3)
"równoczesność" oznacza, że informacje uzyskane w spisie odnoszą się do tego samego okresu (dzień referencyjny);
4)
"powszechność na określonym terytorium" oznacza, że przekazywane dane dotyczą wszystkich jednostek statystycznych w obrębie ściśle określonego terytorium; jeżeli jednostkami statystycznymi są osoby, "powszechność na określonym terytorium" oznacza, że przekazywane dane oparte są na informacjach dotyczących wszystkich osób posiadających miejsce zamieszkania na określonym terytorium (ludność ogółem);
5)
"dostępność danych dotyczących małych obszarów" oznacza dostępność danych dotyczących małych obszarów geograficznych oraz małych grup jednostek statystycznych;
6)
"ustalona okresowość" oznacza regularne przeprowadzanie spisów na początku każdej dekady, z uwzględnieniem ciągłości rejestrów;
7)
"źródło danych" oznacza zbiór zapisów danych odnoszących się do jednostek statystycznych lub zdarzeń związanych z jednostkami statystycznymi, które stanowią podstawę do opracowania danych ze spisu dotyczących co najmniej jednego szczegółowego tematu w odniesieniu do określonej populacji docelowej;
8)
"populacja docelowa" oznacza zbiór wszystkich jednostek statystycznych na określonym obszarze geograficznym w danym dniu referencyjnym, które kwalifikują się do przekazywania informacji dotyczących co najmniej jednego szczegółowego tematu; populacja docelowa obejmuje każdą ważną jednostkę statystyczną tylko jeden raz;
9)
"szacunkowa populacja docelowa" oznacza możliwie najlepsze przybliżenie populacji docelowej; składa się ona z populacji objętej spisem powiększonej o niedoszacowanie i pomniejszonej o przeszacowanie;
10)
"populacja objęta spisem" oznacza zbiór jednostek statystycznych, który jest faktycznie reprezentowany w wynikach spisu dotyczących co najmniej jednego szczegółowego tematu w odniesieniu do określonej populacji docelowej) Zapisy danych dotyczących populacji objętej spisem są zapisami danych w źródle danych dla określonej populacji docelowej, z uwzględnieniem wszystkich zapisów imputowanych z wyłączeniem wszystkich usuniętych zapisów. Jeżeli źródło danych obejmuje - zgodnie z zasadą metodyczną - zapisy danych dotyczące wyłącznie próby jednostek statystycznych w szacunkowej populacji docelowej, to populacja objęta spisem obejmuje, poza jednostkami statystycznymi w próbie, uzupełniający zbiór jednostek statystycznych;
11)
"uzupełniający zbiór jednostek statystycznych" oznacza zbiór tych jednostek statystycznych, które należą do szacunkowej populacji docelowej, ale w odniesieniu do których w wyniku zastosowanej metody doboru próby źródło danych nie zawiera żadnych zapisów danych;
12)
"ocena zakresu" oznacza badanie różnicy między określoną populacją docelową a populacją objętą spisem;
13)
"spis kontrolny" oznacza badanie przeprowadzone wkrótce po spisie do celów oceny zakresu i zawartości;
14)
"niedoszacowanie" oznacza zbiór wszystkich jednostek statystycznych, które należą do określonej populacji docelowej, ale nie zostały włączone do odpowiadającej jej populacji objętej spisem;
15)
"przeszacowanie" oznacza zbiór wszystkich jednostek statystycznych, które włączono do populacji objętej spisem w celu przygotowania sprawozdania na temat określonej populacji docelowej, ale które nie należą do tej populacji docelowej;
16)
"imputacja jednostkowa" oznacza wprowadzenie hipotetycznego, ale prawdopodobnego zapisu danych dla dokładnie jednego obszaru geograficznego na najbardziej szczegółowym poziomie geograficznym, na jakim przygotowywane są dane ze spisu, jak również imputowanie takiego zapisu danych w źródle danych;
17)
"usuwanie zapisu" oznacza czynność usunięcia lub pominięcia/nieuwzględnienia zapisu danych, który znajduje się w źródle danych wykorzystywanym do przekazania informacji o określonej populacji docelowej, ale który nie przekazuje żadnych istotnych informacji na temat którejkolwiek jednostki statystycznej w ramach populacji docelowej;
18)
"imputacja pozycyjna" oznacza wprowadzenie hipotetycznej, ale prawdopodobnej informacji na określony temat do zapisu danych, który już istnieje w źródle danych, ale nie zawiera takiej informacji lub zawiera informację uznaną za nieprawdopodobną;
19)
"dane z kwestionariusza" oznaczają dane uzyskane pierwotnie od respondentów za pomocą kwestionariusza w kontekście gromadzenia danych statystycznych, które odnoszą się do określonego okresu;
20)
"łączenie zapisów" oznacza proces łączenia informacji z różnych źródeł danych poprzez porównywanie zapisów dotyczących poszczególnych jednostek statystycznych i łączenie informacji, które odnoszą się do tej samej jednostki statystycznej;
21)
"unikalny identyfikator" oznacza zmienną lub zbiór zmiennych w zapisach danych w źródle danych lub w dowolnym wykazie jednostek statystycznych, który to identyfikator stosuje się:
-
do weryfikacji, czy źródło danych (lub wykaz jednostek statystycznych) zawiera nie więcej niż jeden zapis danych dla każdej jednostki statystycznej, lub
-
do łączenia zapisów;
22)
"rejestr" oznacza repozytorium informacji na temat jednostek statystycznych, które jest bezpośrednio aktualizowane podczas zdarzeń mających wpływ na jednostki statystyczne;
23)
"dane z rejestru" oznaczają dane znajdujące się w rejestrze lub pochodzące z rejestru;
24)
"dopasowywanie rejestrów" oznacza łączenie zapisów w przypadku, gdy wszystkie dopasowane źródła danych znajdują się w rejestrach;
25)
"pozyskiwanie danych" oznacza proces pozyskiwania danych spisowych z informacji zawartych w rejestrze i dotyczących poszczególnych jednostek statystycznych;
26)
"kodowanie" oznacza proces przekształcania informacji na kody reprezentujące klasy w ramach systemu klasyfikacji;
27)
"utrwalanie" oznacza proces, za pomocą którego zgromadzone dane przekształca się w formę nadającą się do dalszego przetwarzania;
28)
"edycja zapisów" oznacza proces sprawdzania i modyfikowania zapisów danych w celu zapewnienia ich wiarygodności przy jednoczesnym zachowaniu znacznej części tych zapisów;
29)
"wyprowadzanie gospodarstwa domowego" oznacza identyfikowanie prywatnego gospodarstwa domowego zgodnie z koncepcją jednostki mieszkaniowej zdefiniowaną w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/543 w temacie "Pozycja osoby w gospodarstwie domowym";
30)
"wyprowadzanie rodziny" oznacza identyfikowanie rodziny na podstawie informacji o tym, czy osoby mieszkają w tym samym gospodarstwie domowym, przy czym informacje na temat związków rodzinnych między tymi osobami są niedostępne lub niepełne; pojęcie "rodziny" określono w definicji "rodziny biologicznej" zawartej w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/543 w temacie "Pozycja osoby w rodzinie";
31)
"brak informacji o jednostce" oznacza nieuzyskanie żadnych danych od jednostki statystycznej, która znajduje się w populacji objętej spisem;
32)
"kontrola ujawniania danych statystycznych" oznacza metody i procesy zastosowane w celu zminimalizowania ryzyka ujawnienia informacji na temat poszczególnych jednostek statystycznych podczas udostępniania informacji statystycznych;
33)
"szacowanie" oznacza obliczanie szacunkowych danych statystycznych za pomocą wzoru matematycznego lub algorytmu zastosowanego do dostępnych danych;
34)
"definicja struktury danych" oznacza zbiór metadanych strukturalnych powiązanych ze zbiorem danych, zawierający informacje dotyczące relacji tematów z miarami, wymiarami i atrybutami hipersześcianu, a także podziały, informacje na temat przedstawienia danych oraz powiązane metadane opisowe.
Artykuł  3

Metadane i sprawozdawczość w zakresie jakości

Do dnia 31 marca 2024 r. państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) informacje ogólne oraz dotyczące jakości dane i metadane określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do przeprowadzonych w tych państwach spisów ludności i mieszkań za rok referencyjny 2021 oraz w odniesieniu do danych i metadanych przekazanych Komisji (Eurostatowi) na mocy rozporządzenia (UE) 2017/712.

Artykuł  4

Źródła danych

Państwa członkowskie przekazują informacje na temat wszelkich źródeł danych wykorzystanych do zbierania informacji niezbędnych do spełnienia wymogów rozporządzenia (WE) nr 763/2008, w szczególności informacje:

a)
odpowiadające podstawowym właściwościom wymienionym w art. 2 lit. i) rozporządzenia (WE) nr 763/2008;
b)
reprezentujące populację docelową;
c)
zgodne ze stosownymi specyfikacjami technicznymi określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/543; oraz
d)
stanowiące wkład w zapewnienie danych do programu danych statystycznych ustanowionego w rozporządzeniu (UE) 2017/712.
Artykuł  5

Dostęp do istotnych informacji

1. 
Państwa członkowskie zapewniają Komisji (Eurostatowi), na jej wniosek, dostęp do wszelkich informacji istotnych dla oceny jakości danych i metadanych przekazywanych na mocy rozporządzenia (UE) 2017/712.
2. 
Przy zapewnianiu dostępu zgodnie z ust. 1 państwa członkowskie nie są zobowiązane do udostępnienia Komisji (Eurostatowi) żadnych danych jednostkowych ani poufnych.
Artykuł  6

Format techniczny przekazywania danych

Formatem technicznym, w którym należy przekazywać dane i metadane za rok referencyjny 2021, jest format SDMX (ang. Statistical Data and Metadata eXchange) stosowany za pomocą "census hub". Państwa członkowskie przekazują wymagane dane zgodnie z definicjami struktury danych i powiązanymi specyfikacjami technicznymi określonymi przez Komisję (Eurostat). Państwa członkowskie przechowują wymagane dane i metadane do dnia 1 stycznia 2035 r. na potrzeby ewentualnego późniejszego ich przekazania na wniosek Komisji (Eurostatu).

Artykuł  7

Zmiana do rozporządzenia (UE) nr 1151/2010

Art. 6 zdanie trzecie rozporządzenia (UE) nr 1151/2010 otrzymuje brzmienie:

"Państwa członkowskie przechowują dane i metadane za rok referencyjny 2011 do dnia 1 stycznia 2035 r. Państwa członkowskie nie są zobowiązane do zmiany lub rewizji tych danych po dniu 1 stycznia 2025 r. Państwa członkowskie, które zdecydują się na zmianę lub rewizję danych, informują o tym Komisję (Eurostat) przed dokonaniem tych zmian lub rewizji.".

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 maja 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Treść i struktura sprawozdań dotyczących jakości przekazywanych danych

Tekstowe i ilościowe metadane dotyczące spisów ludności i mieszkań przeprowadzonych w państwach członkowskich za rok referencyjny 2021 obejmują następujące sekcje:
1.
INFORMACJE OGÓLNE
1.1.
Podstawa prawna
1.2.
Odpowiedzialne podmioty
2.
ŹRÓDŁA DANYCH
2.1.
Klasyfikacja źródeł danych zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 763/2008.
2.2.
Wykaz źródeł danych wykorzystanych do celów spisu z 2021 r.
2.3.
Macierz "źródła danych x tematy".
2.4.
Adekwatność źródeł danych: w jakim stopniu odpowiadają podstawowym właściwościom (art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 763/2008).
2.4.1.
Spisywanie indywidualne;
2.4.2.
Równoczesność;
2.4.3.
Powszechność na określonym terytorium;
2.4.4.
Dostępność danych dotyczących małych obszarów;
2.4.5.
Ustalona okresowość;
3.
FAZY PROCESU SPISOWEGO
3.1.
Dzień referencyjny

Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) informację na temat dnia referencyjnego zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (UE) 2017/712.

3.2.
Przygotowanie i realizacja zbierania danych
3.2.1.
Dane z kwestionariusza
-
opracowanie i testowanie kwestionariuszy (w tym egzemplarzy wszystkich kwestionariuszy końcowych),
-
przygotowanie wszelkich wykazów adresów, przygotowanie prac w terenie, tworzenie map, kampania informacyjna,
-
zbieranie danych (w tym prace w terenie),
-
prawny obowiązek zbierania informacji, zachęty do podawania prawdziwych informacji lub możliwe przyczyny podawania nieprawdziwych informacji.
3.2.2.
Dane z rejestru
-
tworzenie nowych rejestrów począwszy od 2011 r. (w stosownych przypadkach),
-
przekształcanie istniejących rejestrów począwszy od 2011 r. (w tym zmiany w treści rejestrów, dostosowanie populacji objętej spisem, dostosowanie definicji lub specyfikacji technicznych) (w stosownych przypadkach),
-
prowadzenie rejestrów (w odniesieniu do każdego rejestru wykorzystanego do spisu z 2021 r.) z uwzględnieniem:
-
zawartości rejestru (jednostek statystycznych i informacji na ich temat, ewentualnej edycji zapisów lub imputacji jednostkowej i pozycyjnej w rejestrze),
-
obowiązków administracyjnych,
-
prawnego obowiązku rejestrowania informacji, zachęt do podawania prawdziwych informacji lub możliwych przyczyn podawania nieprawdziwych informacji,
-
opóźnień w sprawozdawczości, w szczególności opóźnień z przyczyn prawnych lub urzędowych, opóźnień w zakresie rejestracji danych, przekazywania informacji po terminie,
-
oceny i pozwolenia na niedokonywanie rejestracji, niedokonywanie wyrejestrowania, wielokrotnej rejestracji,
-
wszelkich poważnych rewizji rejestru lub aktualizacji zapisów, które mają wpływ na dane objęte spisem z 2021 r., okresowości zmian rejestru,
-
wykorzystania, w tym "statystycznego wykorzystania rejestru w celu innym niż spis" oraz "wykorzystania rejestru do innych celów niż cele statystyczne (np. do celów administracyjnych)",
-
dopasowywanie i łączenie rejestrów (z uwzględnieniem unikalnych identyfikatorów stosowanych w celu łączenia zapisów),
-
pozyskiwanie danych.
3.2.3.
Dane zbierane z wykorzystaniem badania reprezentacyjnego

W przypadku tematów, o których informacje zebrano za pomocą próby, metadane zawierają również opisy:

-
sposobu doboru próby,
-
metodyki stosowanej do szacowania, modelowania lub imputacji,
-
możliwych błędów w szacunkach spowodowanych zastosowaną metodyką,
-
wzorów i algorytmów stosowanych do obliczeń błędu standardowego.
3.2.4.
Dane zbierane metodami łączonymi (dane oparte na więcej niż jednym rodzaju źródeł danych)

W przypadku tematów, o których informacje zebrano metodami łączonymi, metadane zawierają również:

-
opis metod (rodzaje wykorzystanych źródeł danych oraz sposób, w jaki połączono informacje z różnych źródeł, w jaki sposób różne wykorzystane źródła i metodyki uzupełniają się i wspierają oraz - w stosownych przypadkach - które części populacji zostały objęte przez poszczególne źródła),
-
wszelkie inne kwestie jakości związane z procesem stosowania metod łączonych.
3.3.
Przetwarzanie i ocena
3.3.1.
Przetwarzanie danych (w tym utrwalanie, kodowanie, zmienna identyfikująca (zmienne identyfikujące), edycja zapisów, imputacja jednostkowa, usuwanie zapisów, szacowanie, łączenie zapisów z uwzględnieniem zmiennej identyfikującej lub zmiennych identyfikujących stosowanych w celu łączenia zapisów, wyprowadzanie gospodarstw domowych i rodzin, sposoby identyfikowania lub ograniczania przypadków braku informacji o jednostce);
3.3.2.
Działania służące ocenie zakresu, metodyka traktowania braku odpowiedzi, spisy kontrolne (w stosownych przypadkach), ostateczne zatwierdzanie danych: metoda oceny niedoszacowania i przeszacowania, w tym informacje na temat jakości szacunków dotyczących niedoszacowania i przeszacowania.
3.4.
Rozpowszechnianie danych (kanały rozpowszechniania, zapewnienie poufności informacji statystycznych, w tym kontrola ujawniania danych statystycznych)
3.5.
Środki służące zapewnieniu opłacalności
4.
OCENA JAKOŚCI DANYCH
4.1.
Porównywalność

W odniesieniu do każdego tematu państwa członkowskie przekazują informacje na temat wszelkich odchyleń od wymaganych koncepcji i definicji lub praktyk stosowanych w państwie członkowskim, które mogłyby wpłynąć niekorzystnie na porównywalność danych z całej Unii.

W odniesieniu do tematu "Bieżąca aktywność ekonomiczna" państwa członkowskie przekazują informacje na temat metod szacowania wykorzystanych w celu dostosowania danych, aby lepiej spełniały wymogi definicji określonej w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/543. Państwa członkowskie przekazują informacje na temat zakresu, w jakim źródła danych i zastosowane metody szacowania skutkują odchyleniem od definicji "bieżącej aktywności ekonomicznej" określonej we wspomnianym rozporządzeniu.

4.2.
Aktualność i terminowość

Następujące informacje są dostarczane na poziomie krajowym:

-
data (daty) przekazania danych Komisji (Eurostat) w podziale na hipersześciany;
-
data (daty) istotnych rewizji przekazanych danych w podziale na hipersześciany;
-
data (daty) przekazania metadanych.

W przypadku istotnych rewizji dokonanych w dniu 1 kwietnia 2024 r. lub w późniejszym terminie państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) oddzielnie informacje o odpowiedniej dacie (odpowiednich datach) w terminie jednego tygodnia.

4.3.
Spójność

Państwa członkowskie przekazują informacje na temat wszelkich istotnych niespójności między danymi przekazanymi w różnych zbiorach danych określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/712.

4.4.
Zakres i dokładność

W celu wskazania zakresu przekazuje się następujące wartości bezwzględne w odniesieniu do liczby osób na poziomie krajowym, zdezagregowane według płci i grup wiekowych określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/543:

a)
populacja objęta spisem;
b)
liczba wszystkich imputacji jednostkowych;
c)
liczba wszystkich przypadków usunięcia zapisów;
d)
niedoszacowanie (szacunkowe);
e)
przeszacowanie (szacunkowe);
f)
szacunkowa populacja docelowa.

Do celów oceny dokładności przekazuje się następujące wartości bezwzględne w odniesieniu do liczby osób na poziomie krajowym, zdezagregowane według płci i grup wiekowych określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/543:

a)
populacja objęta spisem;
b)
liczba odnotowanych zapisów danych dotyczących danego tematu, pochodzących z tradycyjnego spisu;
c)
liczba odnotowanych zapisów danych dotyczących danego tematu, pochodzących z rejestrów administracyjnych;
d)
liczba odnotowanych zapisów danych dotyczących danego tematu, pochodzących z badań reprezentacyjnych;
e)
liczba odnotowanych zapisów danych dotyczących danego tematu, pochodzących z różnych źródeł danych;
f)
uzupełniający zbiór jednostek statystycznych dotyczących danego tematu (dla prób);
g)
liczba imputowanych obserwacji dotyczących danego tematu;
h)
liczba zapisów danych, w których nie ma informacji dotyczących danego tematu.

Powyższe wartości bezwzględne do celów oceny dokładności przekazuje się w odniesieniu do następujących tematów spisu:

a)
Stan cywilny prawny (LMS);
b)
Pozycja osoby w rodzinie (FST);
c)
Pozycja osoby w gospodarstwie domowym (HST);
d)
Bieżąca aktywność ekonomiczna (CAS);
e)
Zawód (OCC);
f)
Rodzaj działalności zakładu pracy (IND);
g)
Status zatrudnienia (SIE);
h)
Lokalizacja miejsca pracy (LPW);
i)
Poziom wykształcenia (EDU);
j)
Państwo/miejsce urodzenia (POB);
k)
Państwo posiadanego obywatelstwa (COC);
l)
Rok przyjazdu do kraju, od 2010 r. (YAT);
m)
Rok przyjazdu do kraju, od 1980 r. (YAE);
n)
Miejsce zamieszkania na rok przed spisem (ROY);
o)
Warunki mieszkaniowe (HAR).
4.5.
Kompletność

Państwa członkowskie przekazują informacje na temat stopnia kompletności danych w stosunku do wymogów rozporządzenia (WE) nr 763/2008. Podają szczegóły dotyczące tematów spisu lub powiązanych podziałów, w odniesieniu do których nie dostarczono danych.

4.6.
Przydatność

Następujące informacje przekazuje się na poziomie Unii:

a)
działania podjęte w celu identyfikacji i zaspokojenia potrzeb użytkowników;
b)
monitorowanie zakresu pozyskiwania danych.
1 Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 14.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/712 z dnia 20 kwietnia 2017 r. w sprawie ustanowienia roku referencyjnego i programu danych statystycznych i metadanych do celów spisów ludności i mieszkań przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/2008 (Dz.U. L 105 z 21.4.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1151/2010 z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/2008 w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań w odniesieniu do ustaleń dotyczących raportów jakości i ich struktury oraz formatu technicznego przekazywania danych (Dz.U. L 324 z 9.12.2010, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/543 z dnia 22 marca 2017 r. określające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/2008 w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań w zakresie specyfikacji technicznych tematów i dotyczących ich podziałów (Dz.U. L 78 z 23.3.2017, s. 13).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.135.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/881 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/2008 w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań w odniesieniu do ustaleń dotyczących raportów jakości i ich struktury oraz formatu technicznego przekazywania danych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1151/2010
Data aktu: 23/05/2017
Data ogłoszenia: 24/05/2017
Data wejścia w życie: 13/06/2017