uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury przyznawania takich zezwoleń. W art. 10 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Alkohol benzylowy, alkohol 4-izopropylobenzylowy, benzaldehyd, aldehyd p-weratrowy, aldehyd 4-izopropylobenzylowy, aldehyd salicylowy, aldehyd p-toluilowy, aldehyd 2-metoksybenzylowy, kwas benzoesowy, kwas galusowy, octan benzylu, maślan benzylu, mrówczan benzylu, propionian benzylu, heksanian benzylu, izomaślan benzylu, izowalerianian benzylu, salicylan heksylu, fenylooctan benzylu, benzoesan metylu, benzoesan etylu, benzoesan izopentylu, salicylan pentylu i benzoesan izobutylu ("przedmiotowe substancje") zostały dopuszczone bez ograniczenia czasowego zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Produkty te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Aldehyd p-weratrowy w odniesieniu do drobiu i ryb oraz kwas galusowy w odniesieniu do ryb nie zostaną ponownie dopuszczone, gdyż zostały wycofane przez wnioskodawcę.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o ponowną ocenę alkoholu benzylowego, alkoholu 4-izopropylobenzylowego, benzaldehydu, aldehydu 4-izopropylobenzylowego, aldehydu salicylowego, aldehydu p-toluilowego, aldehydu 2-metoksybenzylowego, kwasu benzoesowego, octanu benzylu, maślanu benzylu, mrówczanu benzylu, propionianu benzylu, heksanianu benzylu, izomaślanu benzylu, izowalerianianu benzylu, salicylanu heksylu, fenylooctanu benzylu, benzoesanu metylu, benzoesanu etylu, benzoesanu izopentylu, salicylanu pentylu i benzoesanu izobutylu jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt oraz o ponowną ocenę aldehydu p-weratrowego i kwasu galusowego jako dodatków paszowych dla niektórych gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o zaklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne". Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w opinii z dnia 13 czerwca 2012 r. 3 stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania przedmiotowe substancje nie mają niekorzystnego wpływu na zdrowie zwierząt i ludzi ani na środowisko. Urząd stwierdził ponadto, że działanie przedmiotowych substancji w paszy jest podobne do ich działania w żywności. Urząd stwierdził już wcześniej, że przedmiotowe substancje są skuteczne w odniesieniu do żywności, ponieważ zwiększają jej właściwości zapachowe lub smakowe. Wniosek ten można zatem ekstrapolować na paszę. Urząd nie może wypowiedzieć się w kwestii bezpieczeństwa przedmiotowych substancji w wodzie do pojenia. Substancje te mogą być jednak stosowane w mieszankach paszowych podawanych następnie z wodą.
(5) Aby umożliwić ściślejszą kontrolę, należy wprowadzić pewne ograniczenia i warunki. Biorąc pod uwagę, że z wyjątkiem kwasu benzoesowego względy bezpieczeństwa nie wymagają ustanowienia maksymalnej zawartości, oraz uwzględniając ponowną ocenę dokonaną przez Urząd, zalecaną zawartość należy podać na etykiecie dodatku. W przypadku przekroczenia takiej zawartości - na etykiecie premiksów, mieszanek paszowych i materiałów paszowych podać należy pewne informacje.
(6) Urząd stwierdził, że z powodu braku danych przedmiotowe substancje należy uznać za substancje potencjalnie niebezpieczne dla dróg oddechowych, skóry i oczu, działające uczulająco na skórę i szkodliwie po połknięciu. W związku z tym należy stosować odpowiednie środki ochronne. Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(7) Z oceny przedmiotowych substancji wynika, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych substancji, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(8) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia dla przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.13.214 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/63 dotyczące zezwolenia na stosowanie alkoholu benzylowego, alkoholu 4-izopropylobenzylowego, benzaldehydu, aldehydu 4-izopropylobenzylowego, aldehydu salicylowego, aldehydu p-toluilowego, aldehydu 2-metoksybenzylowego, kwasu benzoesowego, octanu benzylu, maślanu benzylu, mrówczanu benzylu, propionianu benzylu, heksanianu benzylu, izomaślanu benzylu, izowalerianianu benzylu, salicylanu heksylu, fenylooctanu benzylu, benzoesanu metylu, benzoesanu etylu, benzoesanu izopentylu, salicylanu pentylu i benzoesanu izobutylu jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt oraz na stosowanie aldehydu p-weratrowego i kwasu galusowego jako dodatków paszowych dla niektórych gatunków zwierząt |
| Data aktu: | 14/12/2016 |
| Data ogłoszenia: | 17/01/2017 |
| Data wejścia w życie: | 06/02/2017 |