uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 5,
(1) W celu zapewnienia jednolitych warunków obliczania minimalnego rocznego poziomu zbierania WEEE przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywą 2012/19/UE należy ustanowić wspólną metodę do stosowania przez państwa członkowskie przy obliczaniu poziomu zbierania w oparciu o masę sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzanego na ich odpowiednie rynki, jak również wspólną metodę obliczania całkowitej masy WEEE wytworzonego w każdym państwie członkowskim, do stosowania, gdy opcja ta stanie się dostępna dla państw członkowskich zgodnie z dyrektywą 2012/19/UE.
(2) W niniejszym rozporządzeniu należy określić konkretne parametry, w tym "masę EEE" i "wytworzonego WEEE", aby umożliwić jednolite stosowanie wspólnych metod obliczania masy EEE wprowadzonego do obrotu oraz obliczania całkowitej masy wytworzonego WEEE.
(3) W celu łatwiejszego stosowania wspólnych metod obliczania masy EEE wprowadzonego do obrotu oraz obliczania całkowitej masy WEEE wytworzonego w danym państwie członkowskim metody te przewidują narzędzie obliczeniowe dostosowane do każdego państwa członkowskiego.
(4) Jeżeli dane, które mają być przekazywane przez producentów lub ich upoważnionych przedstawicieli zgodnie z art. 16 i częścią B załącznika X do dyrektywy 2012/19/UE, są niedostępne lub niekompletne, państwa członkowskie mogą dokonać uzasadnionych oszacowań masy EEE wprowadzonego na ich rynki. W celu zapewnienia jednolitych warunków w zakresie sprawozdawczości, monitorowania i oceny danych, jeżeli konieczne jest przeprowadzenie takich oszacowań, należy zastosować wspólną metodę.
(5) Wspólna metoda obliczania uzasadnionych oszacowań masy EEE wprowadzonego do obrotu powinna również wziąć pod uwagę fakt, że masę EEE wprowadzonego do obrotu na terytorium danego państwa członkowskiego należy ujmować jako masę EEE udostępnionego na jego rynku, z wyłączeniem wszelkiego EEE, które opuściło jego terytorium po wprowadzeniu na rynek. W związku z tym oraz w świetle dostępnych informacji statystycznych obliczanie masy EEE wprowadzonego do obrotu powinno opierać się na danych dotyczących krajowej produkcji EEE w danym państwie członkowskim, jak również na danych dotyczących przywozu do tego państwa członkowskiego EEE pochodzącego z innego państwa członkowskiego lub z państwa trzeciego oraz na danych dotyczących wywozu EEE z tego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego. Dane należy uzyskiwać z bazy danych Eurostatu (Eurobase), w szczególności kiedy krajowa produkcja EEE jest zarejestrowana w ramach wspólnotowego systemu produkcji (z kodami PRODCOM). Kody te są również powiązane z kodami w statystykach handlowych (kody Nomenklatury scalonej). Statystyki dotyczące handlu towarami umożliwiają pomiar ilości towarów będących przedmiotem handlu między państwami członkowskimi (handel wewnątrzunijny) oraz towarów będących przedmiotem handlu między państwami członkowskimi a państwami trzecimi (handel poza unijny).
(6) Krajowe dane dotyczące krajowej produkcji EEE, przywozu i wywozu wykazuje się w ramach wspólnotowego systemu produkcji, przy użyciu kodów PRODCOM, a nie kategorii EEE określonych w załącznikach I i III do dyrektywy 2012/19/UE. Jednak w przypadku gdy państwa członkowskie dokonują oszacowań masy EEE wprowadzonego do obrotu, ważne jest, aby stosowały one wspólną metodę klasyfikacji do przekształcenia statystyk dotyczących krajowej produkcji, przywozu i wywozu na dane odpowiadające masie EEE wprowadzonego na ich rynki w ramach kategorii EEE określonych w dyrektywie 2012/19/UE.
(7) W celu obliczenia całkowitej masy WEEE wytworzonego w danym roku na terytorium danego państwa członkowskiego ważne jest, aby państwa członkowskie stosowały wspólną metodę, która musi uwzględniać dane dotyczące masy EEE wprowadzonego do obrotu w każdym państwie członkowskim w przeszłości, dane dotyczące trwałości różnych EEE w zależności od ich rodzaju, stopień nasycenia rynku krajowego oraz zróżnicowane cykle życia EEE w państwach członkowskich. Należy udostępnić do użytku państwom członkowskim narzędzie obliczeniowe WEEE opracowane na podstawie tej metody, z wprowadzonymi wstępnie danymi niezbędnymi do jego bezpośredniego stosowania. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość aktualizowania danych wykorzystywanych w narzędziu, jeśli chodzi o dane dotyczące EEE wprowadzone do obrotu w poprzednich latach lub dane dotyczące trwałości, dostarczając odpowiednich danych i dowodów na poparcie takiej aktualizacji.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.103.17 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/699 ustanawiające wspólną metodę obliczania masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzanego do obrotu w każdym państwie członkowskim oraz wspólną metodę obliczania masy zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) wytworzonego w każdym państwie członkowskim |
| Data aktu: | 18/04/2017 |
| Data ogłoszenia: | 19/04/2017 |
| Data wejścia w życie: | 09/05/2017 |