uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 wdraża się zobowiązania podjęte przez Unię w ramach Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych ("Konwencja"), zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE 2 , oraz w ramach Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych ("Protokół"), zatwierdzonego decyzją Rady 2004/259/WE 3 .
(2) Załącznik A do Konwencji (eliminacja) obejmuje chemikalia, których wytwarzanie, stosowanie, przywóz i wywóz powinny być zabronione i w odniesieniu do których należy wprowadzić środki prawne i administracyjne w celu wyeliminowania takich chemikaliów.
(3) Podczas szóstego posiedzenia konferencji stron Konwencji postanowiono, zgodnie z art. 8 ust. 9 Konwencji, wprowadzić zmiany do załącznika A do Konwencji w celu włączenia do tego załącznika heksabromocyklododekanu ("HBCDD"). Zmiany te obejmują szczególne wyłączenie dotyczące wytwarzania i stosowania HBCDD jako składnika polistyrenu ekspandowanego i polistyrenu ekstrudowanego używanego w budynkach.
(4) Zgodnie z art. 22 ust. 3 Konwencji zmiany w załącznikach A, B i C do Konwencji wchodzą w życie po upływie jednego roku od daty przekazania zmian przez depozytariusza, to jest w przypadku HBCDD od dnia 26 listopada 2014 r.
(5) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 HBCDD powinien zostać zawarty w wykazie w załączniku I do tego rozporządzenia w celu wprowadzenia w Unii Europejskiej zakazu wytwarzania, stosowania, przywozu i wywozu tej substancji.
(6) HBCDD jest obecnie wymieniony w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ; w związku z tym HBCDD może być wprowadzany do obrotu lub stosowany po dniu 21 sierpnia 2015 r., pod warunkiem że udzielono zezwolenia na takie wprowadzenie do obrotu lub stosowanie zgodnie z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, lub jeżeli złożono wniosek o takie zezwolenie przed dniem 21 lutego 2014 r., a decyzja w sprawie tego wniosku nie została jeszcze podjęta.
(7) W związku z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, mającymi zastosowanie do HBCDD po dniu 21 sierpnia 2015 r., Komisja, zgodnie z art. 22 ust. 3 lit. b) Konwencji, przesłała w dniu 25 listopada 2014 r. powiadomienie do depozytariusza Konwencji informujące, że Unia nie jest w stanie zaakceptować zmiany załącznika A do Konwencji przed dniem 21 sierpnia 2015 r. Skoro ten termin minął, należy umieścić HBCDD w wykazie w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004.
(8) Wszelkie zezwolenia na stosowanie lub wprowadzanie do obrotu HBCDD powinny ograniczać się do szczególnego wyłączenia przewidzianego w ramach zmiany załącznika A do Konwencji, które umożliwia stosowanie HBCDD wyłącznie jako składnika polistyrenu ekspandowanego i polistyrenu ekstrudowanego używanego w budynkach oraz wytwarzanie go jedynie w tym celu. Ponieważ w Unii nie przedłożono, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, żadnego wniosku o zezwolenie na stosowanie HBCDD w procesie wytwarzania polistyrenu ekstrudowanego, zastosowanie to nie powinno być już dłużej dozwolone.
(9) Zgodnie ze zmianą załącznika A do Konwencji, a w szczególności z nową częścią VII dodaną w tym załączniku, wymagane jest, aby polistyren ekspandowany i polistyren ekstrudowany, zawierające HBCDD i wprowadzone do obrotu, były łatwe do zidentyfikowania w ciągu całego cyklu życia dzięki oznakowaniu lub innym środkom. Wymóg ten powinien być realizowany w całej Unii.
(10) W celu usprawnienia praktycznego zastosowania i konsekwentnego egzekwowania w Unii zakazu zawartego w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 należy określić poziom wartości dla HBCDD występującego jako niezamierzone śladowe skażenie w substancjach, preparatach i wyrobach. W celu uwzględnienia postępu technicznego poziom ten powinien być weryfikowany przez Komisję w terminie trzech lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia pod kątem jego ewentualnego obniżenia.
(11) Należy zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 w celu określenia - zgodnie z art. 4 ust. 4 Konwencji - że szczególne wyłączenie dotyczące HBCDD wygasa w dniu 26 listopada 2019 r. - czyli pięć lat po dacie wejścia w życie Konwencji - w odniesieniu do HBCDD, chyba że Unia powiadomi Sekretariat o wcześniejszej dacie wygaśnięcia i data ta zostanie wskazana w rejestrze szczególnych wyłączeń.
(12) Mając na względzie okres przejściowy konieczny na dostosowanie do przepisów niniejszego rozporządzenia, zakaz określony w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 nie powinien mieć zastosowania, przed upływem trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, do wyrobów z polistyrenu ekspandowanego i wyrobów z polistyrenu ekstrudowanego, zawierających HBCDD i wytworzonych najpóźniej w dniu jego wejścia w życie.
(13) Należy przy tym doprecyzować, że ani zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania ustanowiony w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004, ani wymóg dotyczący identyfikacji, o którym mowa w motywie 9, nie powinny mieć zastosowania do wyrobów zawierających HBCDD już stosowanych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(14) W przypadkach gdy udzielono zezwolenia na stosowanie wyrobów z polistyrenu ekspandowanego zawierających HBCDD zgodnie z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, ich przywóz i stosowanie powinny również być dozwolone do czasu upłynięcia terminu ważności takiego zezwolenia.
(15) Komitet ustanowiony na podstawie art. 29 dyrektywy Rady 67/548/EWG 5 nie wydał opinii dotyczącej środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, w związku z czym Komisja przedłożyła Radzie wniosek dotyczący tych środków i przekazała go do Parlamentu Europejskiego. Rada nie podjęła działań w ciągu dwumiesięcznego okresu przewidzianego w art. 5a decyzji Rady 1999/468/WE 6 , w związku z czym Komisja niezwłocznie przedłożyła wniosek Parlamentowi Europejskiemu. Ponieważ Parlament Europejski nie wyraził sprzeciwu wobec wniosku w terminie czterech miesięcy od dnia, w którym został on po raz pierwszy przekazany Parlamentowi, Komisja powinna obecnie przyjąć wniosek,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.55.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/293 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I |
| Data aktu: | 01/03/2016 |
| Data ogłoszenia: | 02/03/2016 |
| Data wejścia w życie: | 22/03/2016 |