Rozporządzenie 2016/293 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/293
z dnia 1 marca 2016 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 wdraża się zobowiązania podjęte przez Unię w ramach Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych ("Konwencja"), zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE 2 , oraz w ramach Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych ("Protokół"), zatwierdzonego decyzją Rady 2004/259/WE 3 .

(2) Załącznik A do Konwencji (eliminacja) obejmuje chemikalia, których wytwarzanie, stosowanie, przywóz i wywóz powinny być zabronione i w odniesieniu do których należy wprowadzić środki prawne i administracyjne w celu wyeliminowania takich chemikaliów.

(3) Podczas szóstego posiedzenia konferencji stron Konwencji postanowiono, zgodnie z art. 8 ust. 9 Konwencji, wprowadzić zmiany do załącznika A do Konwencji w celu włączenia do tego załącznika heksabromocyklododekanu ("HBCDD"). Zmiany te obejmują szczególne wyłączenie dotyczące wytwarzania i stosowania HBCDD jako składnika polistyrenu ekspandowanego i polistyrenu ekstrudowanego używanego w budynkach.

(4) Zgodnie z art. 22 ust. 3 Konwencji zmiany w załącznikach A, B i C do Konwencji wchodzą w życie po upływie jednego roku od daty przekazania zmian przez depozytariusza, to jest w przypadku HBCDD od dnia 26 listopada 2014 r.

(5) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 HBCDD powinien zostać zawarty w wykazie w załączniku I do tego rozporządzenia w celu wprowadzenia w Unii Europejskiej zakazu wytwarzania, stosowania, przywozu i wywozu tej substancji.

(6) HBCDD jest obecnie wymieniony w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ; w związku z tym HBCDD może być wprowadzany do obrotu lub stosowany po dniu 21 sierpnia 2015 r., pod warunkiem że udzielono zezwolenia na takie wprowadzenie do obrotu lub stosowanie zgodnie z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, lub jeżeli złożono wniosek o takie zezwolenie przed dniem 21 lutego 2014 r., a decyzja w sprawie tego wniosku nie została jeszcze podjęta.

(7) W związku z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, mającymi zastosowanie do HBCDD po dniu 21 sierpnia 2015 r., Komisja, zgodnie z art. 22 ust. 3 lit. b) Konwencji, przesłała w dniu 25 listopada 2014 r. powiadomienie do depozytariusza Konwencji informujące, że Unia nie jest w stanie zaakceptować zmiany załącznika A do Konwencji przed dniem 21 sierpnia 2015 r. Skoro ten termin minął, należy umieścić HBCDD w wykazie w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004.

(8) Wszelkie zezwolenia na stosowanie lub wprowadzanie do obrotu HBCDD powinny ograniczać się do szczególnego wyłączenia przewidzianego w ramach zmiany załącznika A do Konwencji, które umożliwia stosowanie HBCDD wyłącznie jako składnika polistyrenu ekspandowanego i polistyrenu ekstrudowanego używanego w budynkach oraz wytwarzanie go jedynie w tym celu. Ponieważ w Unii nie przedłożono, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, żadnego wniosku o zezwolenie na stosowanie HBCDD w procesie wytwarzania polistyrenu ekstrudowanego, zastosowanie to nie powinno być już dłużej dozwolone.

(9) Zgodnie ze zmianą załącznika A do Konwencji, a w szczególności z nową częścią VII dodaną w tym załączniku, wymagane jest, aby polistyren ekspandowany i polistyren ekstrudowany, zawierające HBCDD i wprowadzone do obrotu, były łatwe do zidentyfikowania w ciągu całego cyklu życia dzięki oznakowaniu lub innym środkom. Wymóg ten powinien być realizowany w całej Unii.

(10) W celu usprawnienia praktycznego zastosowania i konsekwentnego egzekwowania w Unii zakazu zawartego w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 należy określić poziom wartości dla HBCDD występującego jako niezamierzone śladowe skażenie w substancjach, preparatach i wyrobach. W celu uwzględnienia postępu technicznego poziom ten powinien być weryfikowany przez Komisję w terminie trzech lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia pod kątem jego ewentualnego obniżenia.

(11) Należy zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 w celu określenia - zgodnie z art. 4 ust. 4 Konwencji - że szczególne wyłączenie dotyczące HBCDD wygasa w dniu 26 listopada 2019 r. - czyli pięć lat po dacie wejścia w życie Konwencji - w odniesieniu do HBCDD, chyba że Unia powiadomi Sekretariat o wcześniejszej dacie wygaśnięcia i data ta zostanie wskazana w rejestrze szczególnych wyłączeń.

(12) Mając na względzie okres przejściowy konieczny na dostosowanie do przepisów niniejszego rozporządzenia, zakaz określony w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 nie powinien mieć zastosowania, przed upływem trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, do wyrobów z polistyrenu ekspandowanego i wyrobów z polistyrenu ekstrudowanego, zawierających HBCDD i wytworzonych najpóźniej w dniu jego wejścia w życie.

(13) Należy przy tym doprecyzować, że ani zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania ustanowiony w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004, ani wymóg dotyczący identyfikacji, o którym mowa w motywie 9, nie powinny mieć zastosowania do wyrobów zawierających HBCDD już stosowanych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(14) W przypadkach gdy udzielono zezwolenia na stosowanie wyrobów z polistyrenu ekspandowanego zawierających HBCDD zgodnie z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, ich przywóz i stosowanie powinny również być dozwolone do czasu upłynięcia terminu ważności takiego zezwolenia.

(15) Komitet ustanowiony na podstawie art. 29 dyrektywy Rady 67/548/EWG 5 nie wydał opinii dotyczącej środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, w związku z czym Komisja przedłożyła Radzie wniosek dotyczący tych środków i przekazała go do Parlamentu Europejskiego. Rada nie podjęła działań w ciągu dwumiesięcznego okresu przewidzianego w art. 5a decyzji Rady 1999/468/WE 6 , w związku z czym Komisja niezwłocznie przedłożyła wniosek Parlamentowi Europejskiemu. Ponieważ Parlament Europejski nie wyraził sprzeciwu wobec wniosku w terminie czterech miesięcy od dnia, w którym został on po raz pierwszy przekazany Parlamentowi, Komisja powinna obecnie przyjąć wniosek,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 dodaje się pozycję w brzmieniu:

Substancja Nr CAS Numer WE Szczególne wyłączenie dla stosowania jako produkt pośredni lub inna specyfikacja
"Heksabromocyklododekan

»Heksabromocyklododekan« oznacza: heksabromocyklododekan, 1,2,5,6,9,10-heksabromocyklododekan i jego główne diastereoizomery: alfa-heksabromocyklododekan; beta-heksabromocyklododekan; oraz gamma-heksabromocyklododekan

25637-99-4,

3194-55-6,

134237-50-6,

134237-51-7,

134237-52-8

247-148-4,

221-695-9

1. Do celów niniejszej pozycji art. 4 ust. 1 lit. b) ma zastosowanie do stężenia heksabromocyklododekanu równego 100 mg/kg lub mniejszego od tej wartości (wagowo 0,01 %), jeżeli występuje on w substancjach, preparatach lub wyrobach bądź wchodzi w skład części wyrobu o zmniejszonej palności, do czasu dokonania przez Komisję przeglądu przed dniem 22 marca 2019 r.

2. Stosowanie heksabromocyklododekanu - niezależnie od tego, czy występuje on w postaci samoistnej, czy w preparatach - w procesie wytwarzania wyrobów z polistyrenu ekspandowanego i wprowadzanie do obrotu heksabromocyklododekanu przeznaczonego do takiego zastosowania jest dozwolone, pod warunkiem że udzielono zezwolenia na to zastosowanie zgodnie z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (*) lub jest ono przedmiotem wniosku o zezwolenie, przedłożonego do dnia 21 lutego 2014 r., jeżeli decyzja dotycząca tego wniosku nie została jeszcze podjęta.

Wprowadzanie do obrotu i stosowanie heksabromocyklododekanu - niezależnie od tego, czy występuje on w postaci samoistnej, czy w preparatach - zgodnie z niniejszym punktem jest dozwolone jedynie do dnia 26 listopada 2019 r. lub do dnia wygaśnięcia (o ile nastąpi on wcześniej) okresu przeglądu określonego w decyzji dotyczącej zezwolenia przyznanego zgodnie z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

Wprowadzanie do obrotu i stosowanie w budynkach wyrobów z polistyrenu ekspandowanego, które zawierają heksabromocyklododekan jako składnik takich wyrobów i są wytwarzane zgodnie z wyłączeniem określonym w niniejszym punkcie, jest dozwolone przez 6 miesięcy od daty wygaśnięcia tego wyłączenia. Takie wyroby, które były już w użyciu przed tą datą, mogą być nadal stosowane.

3. Bez uszczerbku dla wyłączenia określonego w pkt 2, wprowadzanie do obrotu i stosowanie w budynkach wyrobów z polistyrenu ekspandowanego i wyrobów z polistyrenu ekstrudowanego, które zawierają heksabromocyklododekan jako składnik takich wyrobów i zostały wytworzone najpóźniej w dniu 22 marca 2016 r., jest dozwolone do dnia 22 czerwca 2016 r. Pkt 6 ma zastosowanie, jak gdyby wyroby takie były wytwarzane zgodnie z wyłączeniem określonym w pkt 2.

4. Co do wyrobów zawierających heksabromocyklododekan jako składnik i które były już stosowane przed dniem lub w dniu 22 marca 2016 r., ich dalsze stosowanie i wprowadzanie do obrotu jest dozwolone, a pkt 6 nie ma zastosowania. Do takich wyrobów stosuje się przepisy art. 4 ust. 2 akapity trzeci i czwarty.

5. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie w budynkach wyrobów z polistyrenu ekspandowanego, które zawierają heksabromocyklododekan jako składnik takich wyrobów, jest dozwolone do dnia wygaśnięcia wyłączenia określonego w pkt 2, a pkt 6 ma zastosowanie, jak gdyby wyroby takie były wytwarzane zgodnie z wyłączeniem określonym w pkt 2. Takie wyroby, które były już w użyciu przed tą datą, mogą być nadal stosowane.

6. Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów unijnych dotyczących klasyfikacji, pakowania i oznakowania substancji i mieszanin, polistyren ekspandowany zawierający heksabromocyklododekan stosowany zgodnie z wyłączeniem określonym w pkt 2, musi być oznakowany za pomocą etykiety lub w inny sposób, w ciągu całego cyklu życia.

(*) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1)."
1 Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.
2 Decyzja Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1).
3 Decyzja Rady 2004/259/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 81 z 19.3.2004, s. 35).
4 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
5 Dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych (Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1).
6 Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024