a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i handlu jest znacząca, które mają znaczący wpływ na środowisko i które wykazują znaczący potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) Na podstawie art. 16 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna wprowadzić, stosownie do potrzeb, środki wykonawcze w odniesieniu do produktów wykazujących duży potencjał redukcji emisji gazów cieplarnianych w sposób oszczędny, takich jak produkty do ogrzewania powietrznego i produkty chłodzące. Wspomniane środki wykonawcze należy wprowadzić zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 19 ust. 3 dyrektywy 2009/125/WE, oraz kryteriami określonymi w art. 15 ust. 2 wspomnianej dyrektywy. Komisja powinna skonsultować się z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu w sprawie środków, które mają zostać wprowadzone.
(3) Komisja przeprowadziła różne badania przygotowawcze obejmujące charakterystykę techniczną, ekologiczną i ekonomiczną produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących i wysokotemperaturowych agregatów chłodniczych zwykle stosowanych w UE. Badania opracowano wspólnie z zainteresowanymi stronami z UE i państw trzecich, a ich wyniki podano do wiadomości publicznej.
(4) Właściwości produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących i wysokotemperaturowych agregatów chłodniczych, które uznano za istotne do celów niniejszego rozporządzenia, obejmują zużycie energii i emisje tlenków azotu podczas użytkowania. Za istotne uznano również emisje bezpośrednie z czynników chłodniczych i emisje hałasu.
(5) Badania przygotowawcze pokazały, że w przypadku produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących i wysokotemperaturowych agregatów chłodniczych wprowadzenie wymogów dotyczących innych parametrów ekoprojektu, o których mowa w części 1 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE, nie jest konieczne.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno obejmować produkty do ogrzewania powietrznego, produkty chłodzące i wysokotemperaturowe przemysłowe agregaty chłodnicze na paliwa gazowe, paliwa ciekłe lub energię elektryczną oraz klimakonwektory wentylatorowe.
(7) Ponieważ czynniki chłodnicze zostały uwzględnione w rozporządzeniu (UE) nr 517/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , w niniejszym rozporządzeniu nie określa się żadnych szczegółowych wymogów dotyczących czynników chłodniczych.
(8) Istotne są również emisje hałasu przez produkty do ogrzewania powietrznego, produkty chłodzące, wysokotemperaturowe przemysłowe agregaty chłodnicze oraz klimakonwektory wentylatorowe. Niemniej otoczenie, w którym zainstalowane są produkty do ogrzewania powietrznego, produkty chłodzące, wysokotemperaturowe przemysłowe agregaty chłodnicze oraz klimakonwektory wentylatorowe, ma wpływ na maksymalny poziom emisji hałasu, jaki można zaakceptować. Ponadto można zastosować dodatkowe środki mające na celu zmniejszenie skutków hałasu. W konsekwencji nie ustalono minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego poziomu hałasu. Ustanowiono wymogi w zakresie informacji dotyczących poziomu mocy akustycznej.
(9) Szacuje się, że całkowite roczne zużycie energii przez produkty do ogrzewania powietrznego, produkty chłodzące i wysokotemperaturowe przemysłowe agregaty chłodnicze w UE wyniosło w 2010 r. 2 477 PJ (59 Mtoe), co odpowiada emisji 107 mln t dwutlenku węgla. Szacuje się, że jeżeli nie zostaną zastosowane szczególne środki, do 2030 r. roczne zużycie energii przez produkty do ogrzewania powietrznego, produkty chłodzące i wysokotemperaturowe przemysłowe agregaty chłodnicze osiągnie 2 534 PJ (60 Mtoe) rocznie.
(10) Zużycie energii przez produkty do ogrzewania powietrznego, produkty chłodzące i wysokotemperaturowe przemysłowe agregaty chłodnicze można obniżyć bez zwiększania łącznego kosztu zakupu i eksploatacji tych produktów, korzystając z istniejących, niezastrzeżonych prawnie technologii.
(11) Szacuje się, że całkowite roczne emisje tlenków azotu w UE, pochodzące głównie z gazowych nagrzewnic powietrza, wyniosły w 2010 r. 36 mln t ekwiwalentu SOx (wyrażone pod względem ich wkładu w zakwaszenie). Oczekuje się, że do 2030 r. emisje te ulegną zmniejszeniu do 22 mln t ekwiwalentu SOx rocznie.
(12) Emisje pochodzące z produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących i wysokotemperaturowych przemysłowych agregatów chłodniczych można jeszcze bardziej obniżyć bez zwiększania łącznego kosztu zakupu i eksploatacji tych produktów, korzystając z niezastrzeżonych prawnie technologii.
(13) Oczekuje się, że określone w niniejszym rozporządzeniu wymogi dotyczące ekoprojektu przyczynią się do tego, że do 2030 r. zostaną osiągnięte roczne oszczędności energii w wysokości około 203 PJ (5 Mtoe), co odpowiada emisji 9 mln t dwutlenku węgla.
(14) Oczekuje się, że określone w niniejszym rozporządzeniu wymogi dotyczące ekoprojektu przyczynią się do tego, że do 2030 r. roczne emisje tlenków azotu zostaną zmniejszone o 2,6 mln t ekwiwalentu SOx.
(15) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny doprowadzić do harmonizacji wymogów dotyczących efektywności energetycznej i emisji tlenków azotu, które mają zastosowanie do produktów do ogrzewania powietrznego i produktów chłodzących w całej UE. Przyczyni się to zarówno do sprawniejszego funkcjonowania jednolitego rynku, jak i do zwiększenia ekologiczności odnośnych produktów.
(16) Określone w niniejszym rozporządzeniu wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny wpływać na funkcjonalność produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących i wysokotemperaturowych przemysłowych agregatów chłodniczych ani ich dostępność cenową dla użytkownika końcowego i nie powinny wywierać szkodliwego wpływu na zdrowie, bezpieczeństwo i środowisko.
(17) Producenci powinni mieć wystarczająco dużo czasu na zmianę konstrukcji swoich produktów, tak aby były one zgodne z niniejszym rozporządzeniem. Należy wziąć to pod uwagę przy ustalaniu terminu, od którego wymogi mają być stosowane. W harmonogramie należy uwzględnić konsekwencje finansowe dla producentów, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw, przy jednoczesnym zapewnieniu osiągnięcia celów określonych w niniejszym rozporządzeniu w wyznaczonych terminach.
(18) Pomiarów poszczególnych parametrów produktów należy dokonywać z wykorzystaniem rzetelnych, dokładnych i powtarzalnych metod pomiarowych, z uwzględnieniem najnowocześniejszych uznanych metod pomiarowych obejmujących, w stosownych przypadkach, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organy normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 3 .
(19) Zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu określa się mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(20) Aby ułatwić przeprowadzanie testów zgodności, w dokumentacji technicznej producenci powinni podawać informacje, o których mowa w załączniku IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje takie dotyczą wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.
(21) W celu dalszego ograniczenia wpływu na środowisko wywieranego przez produkty do ogrzewania powietrznego, produkty chłodzące, wysokotemperaturowe przemysłowe agregaty chłodnicze i klimakonwektory wentylatorowe producenci powinni podawać informacje dotyczące demontażu, recyklingu lub unieszkodliwiania.
(22) W uzupełnieniu prawnie wiążących wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne wartości odniesienia dla najlepszych dostępnych rozwiązań technicznych, aby zapewnić szeroki i łatwy dostęp do informacji na temat efektywności środowiskowej produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących i wysokotemperaturowych przemysłowych agregatów chłodniczych.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: