Wytyczne EBC/2016/32 (2016/2299) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2016/2299
z dnia 2 listopada 2016 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2016/32)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają środkom kontroli ryzyka, które chronią Eurosystem przez stratami finansowymi, w sytuacji gdy konieczne jest zrealizowanie zabezpieczenia w wyniku niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. W wyniku regularnego przeglądu zasad kontroli ryzyka w Eurosystemie uznano, że konieczne jest wprowadzenie kilku korekt celem zapewnienia odpowiedniej ochrony.

(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 1  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Redukcje wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych

1. Zgodnie z tytułem VI części czwartej wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) aktywa rynkowe podlegają redukcji wartości w wycenie w rozumieniu art. 2 pkt 97 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), w wysokości określonej w tabeli 2 i 2a załącznika do niniejszych wytycznych.

2. Redukcja wartości w wycenie stosowana do konkretnych aktywów zależy od następujących czynników:

a) kategorii redukcji wartości, do jakiej zostały zaliczone aktywa, zgodnie z art. 2;

b) pozostałego okresu zapadalności lub średniego ważonego terminu do wykupu aktywów, zgodnie z art. 3;

c) struktury kuponu aktywów; oraz

d) stopnia jakości kredytowej, do którego zostały przypisane aktywa";

2)
w art. 2 lit. b) oraz c) otrzymują brzmienie:

"b) do drugiej kategorii redukcji wartości należą instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym, podmioty klasyfikowane przez Eurosystem jako agencje, wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe, jak również zabezpieczone obligacje typu Jumbo spełniające wymogi dyrektywy UCITS;

c) do trzeciej kategorii redukcji wartości należą spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje inne niż zabezpieczone obligacje typu Jumbo, inne zabezpieczone obligacje i instrumenty dłużne wyemitowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe;";

3)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Redukcja wartości w wycenie aktywów rynkowych

1. Redukcje wartości dotyczące aktywów rynkowych przypisanych do kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej ustala się na podstawie:

a) przypisania danych aktywów do pierwszego, drugiego lub trzeciego stopnia jakości kredytowej;

b) pozostałego okresu zapadalności aktywów, zgodnie z ust. 2;

c) struktury kuponu aktywów, zgodnie z ust. 2.

2. Redukcja wartości dotycząca aktywów rynkowych przypisanych do kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej zależy w następujący sposób od pozostałego okresu zapadalności oraz struktury kuponu:

a) do aktywów rynkowych zerokuponowych i stałokuponowych stosuje się redukcję wartości na podstawie tabeli 2 załącznika do niniejszych wytycznych. Odpowiedni okres zapadalności na potrzeby redukcji wartości jest pozostałym okresem zapadalności danych aktywów;

b) do aktywów zmiennokuponowych stosuje się taką samą redukcję wartości w wycenie jak do stałokuponowych aktywów rynkowych o pozostałym terminie zapadalności od zera do jednego roku - z wyjątkiem następujących przypadków:

(i) kupony o zmiennym oprocentowaniu, dla których aktualizacja oprocentowania odbywa się rzadziej niż raz na rok, traktowane są jako kupony o stałym oprocentowaniu, a odpowiedni okres zapadalności na potrzeby redukcji wartości jest pozostałym okresem zapadalności danych aktywów;

(ii) kupony o zmiennym oprocentowaniu połączone z wskaźnikiem inflacji strefy euro jako stopą referencyjną traktowane są jako kupony o stałym oprocentowaniu, a odpowiedni okres zapadalności na potrzeby redukcji wartości jest pozostałym okresem zapadalności danych aktywów;

(iii) kupony o zmiennym oprocentowaniu o dolnym limicie różnym od zera lub kupony o zmiennym oprocentowaniu z górnym limitem traktowane są jako kupony o stałym oprocentowaniu;

c) wysokość redukcji wartości stosowana do aktywów posiadających więcej niż jedną strukturę kuponu zależy wyłącznie od struktury kuponu obowiązującej w pozostałym okresie istnienia aktywów i jest równa najwyższej redukcji wartości, jaką można zastosować do aktywów rynkowych z takim samym pozostałym okresem zapadalności i stopniem jakości kredytowej. W tym celu można brać pod uwagę dowolne struktury kuponu obowiązujące w pozostałym okresie istnienia aktywów.

3. Redukcja wartości dotycząca aktywów rynkowych przypisanych do piątej kategorii redukcji wartości określana jest na podstawie średniego ważonego terminu do wykupu aktywów, zgodnie z ust. 4 i 5. Redukcje wartości w wycenie stosowane wobec aktywów rynkowych zaliczanych do kategorii piątej są określone w tabeli 2a załącznika do niniejszych wytycznych.

4. Średni ważony termin do wykupu najbardziej uprzywilejowanej transzy papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami określa się jako oczekiwany średni ważony okres pozostający do spłaty danej transzy. W odniesieniu do utrzymanych w posiadaniu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, które zostały przekazane na zabezpieczenie, kalkulacja średniego ważonego terminu do wykupu powinna zakładać, że nie zostanie wykorzystana opcja sprzedaży emitenta.

5. Na potrzeby ust. 4 »utrzymane w posiadaniu papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, które zostały przekazane na zabezpieczenie« oznaczają papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wykorzystane w wartości większej niż 75 % pozostającej wartości nominalnej przez kontrahenta, który zainicjował te papiery wartościowe, lub przez podmioty blisko powiązane z inicjatorem. Takie bliskie powiązania ustala się na podstawie art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).";

4)
w art. 5 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Nierynkowe instrumenty dłużne zabezpieczone detalicznymi kredytami hipotecznymi podlegają redukcji wartości w wycenie w wysokości 36,5 %.";

5)
w art. 5 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Każda zabezpieczająca należność kredytowa należąca do puli zabezpieczeń nierynkowych instrumentów dłużnych zabezpieczonych kwalifikowanymi należnościami kredytowymi (zwanych dalej »instrumentami DECC«) podlega redukcji wartości w wycenie stosowanej na poziomie jednostkowym, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1-4. Całkowita wartość zabezpieczających należności kredytowych należących do puli zabezpieczeń po zastosowaniu redukcji wartości w wycenie musi być w dowolnym momencie co najmniej równa wartości niespłaconego kapitału instrumentów DECC. W przypadku spadku takiej całkowitej wartości poniżej progu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, dany instrument DECC uznaje się za niekwalifikowany.".

6.
Załącznik do wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1.
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2.
Do dnia 1 stycznia 2017 r. krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych. Najpóźniej do dnia 5 grudnia 2016 r. krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, powiadamiają EBC o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 2 listopada 2016 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC

Mario DRAGHI

Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

Załącznik do wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK

Tabela 1

Kategorie redukcji wartości w wycenie kwalifikowanych aktywów rynkowych oparte na typie emitenta lub typie aktywów

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta Kategoria piąta
Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe szczebla centralnego

Certyfikaty dłużne EBC

Certyfikaty dłużne wyemitowane przez krajowe banki centralne (KBC) przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim

Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym

Instrumenty dłużne wyemitowane przez podmioty klasyfikowane przez Eurosystem jako agencje

Instrumenty dłużne wyemitowane przez wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe

Zabezpieczone obligacje typu Jumbo spełniające wymogi dyrektywy UCITS

Spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje inne niż spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje typu Jumbo

Pozostałe zabezpieczone obligacje

Instrumenty dłużne wyemitowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe i przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych

Niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje kredytowe

Niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje finansowe nie będące instytucjami kredytowymi

Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami

Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

Kategorie redukcji wartości
Jakość kredytowa Pozostały okres

zapadalności

(w latach) (*)

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon stały instrumenty zerokuponowe
Stopień 1 i 2 [0-1) 0,5 0,5 1,0 1,0 1,0 1,0 7,5 7,5
[1-3) 1,0 2,0 1,5 2,5 2,0 3,0 10,0 10,5
[3-5) [5-7) 1,5 2,0 2,5 3,0 2,5 3,5 3,5 4,5 3,0 4,5 4,5 6,0 13,0 14,5 13,5 15,5
[7-10) 3,0 4,0 4,5 6,5 6,0 8,0 16,5 18,0
[10,∞ ) 5,0 7,0 8,0 10,5 9,0 13,0 20,0 25,5
Stopień 3 [0-1) 6,0 6,0 7,0 7,0 8,0 8,0 13,0 13,0
[1-3) 7,0 8,0 9,5 13,5 14,5 15,0 22,5 25,0
[3-5) 9,0 10,0 13,5 18,5 20,5 23,5 28,0 32,5
[5-7) 10,0 11,5 14,0 20,0 23,0 28,0 30,5 35,0
[7-10) 11,5 13,0 16,0 24,5 24,0 30,0 31,0 37,0
[10,∞ ) 13,0 16,0 19,0 29,5 24.5 32,0 31,5 38,0
(*) tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.".

Tabela 2a

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych w piątej kategorii redukcji wartości

Kategoria piąta
Jakość kredytowa Średni ważony termin do wykupu (*) Redukcja wartości w wycenie
Stopnie 1 i 2 (od AAA do A-) [0-1) 4,0
[1-3) 4,5
[3-5) 5,0
[5-7) 9,0
[7-10) 13,0
[10,∞ ) 20,0
(*) tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych o oprocentowaniu stałym

Metoda wyceny
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe,

wycena oparta na cenie

teoretycznej określonej

przez KBC

Oprocentowanie stałe,

wycena oparta na

kwocie pozostałej do

spłaty określonej przez

KBC

Stopnie 1 i 2 (od AAA do A-) [0-1) 10,0 12,0
[1-3) 12,0 16,0
[3-5) 14,0 21,0
[5-7) 17,0 27,0
[7-10) 22,0 35,0
[10,∞ ) 30,0 45,0
Metoda wyceny
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe,

wycena oparta na cenie

teoretycznej określonej

przez KBC

Oprocentowanie stałe,

wycena oparta na

kwocie pozostałej do

spłaty określonej przez

KBC

Stopień 3 (od BBB+ do BBB-) [0-1) 17,0 19,0
[1-3) 28,5 33,5
[3-5) 36,0 45,0
[5-7) 37,5 50,5
[7-10) 38,5 56,5
[10,∞ ) 40,0 63,0
(*) tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.344.117

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2016/32 (2016/2299) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu
Data aktu: 02/11/2016
Data ogłoszenia: 17/12/2016