Decyzja wykonawcza 2016/175 w sprawie środka wprowadzonego przez Hiszpanię na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu urządzenia do mycia pod ciśnieniem

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/175
z dnia 8 lutego 2016 r.
w sprawie środka wprowadzonego przez Hiszpanię na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu urządzenia do mycia pod ciśnieniem

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 670)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lutego 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2006/42/WE Hiszpania poinformowała Komisję o środku zakazującym wprowadzania do obrotu urządzenia do mycia pod ciśnieniem typu Parkside PHD 100 B2 produkowanego przez niemieckie przedsiębiorstwo Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG oraz dystrybuowanego przez LIDL Supermercados, S.A.U., Hiszpania.

(2) Środek ten wprowadzono z powodu niezgodności tego urządzenia do mycia pod ciśnieniem z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w załączniku I do dyrektywy 2006/42/WE.

(3) W sekcji 1.5.1 ("Zasilanie energią elektryczną") załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE wprowadzono wymóg, by maszyny zasilane energią elektryczną były zaprojektowane, wykonane i wyposażone w sposób zapobiegający lub umożliwiający zapobieganie wszelkim zagrożeniom o charakterze elektrycznym. W sekcji 1.5.2 ("Elektryczność statyczna") tego samego załącznika I wymaga się, by maszyny były zaprojektowane i wykonane tak, aby zapobiegać lub ograniczać gromadzenie się potencjalnie niebezpiecznych ładunków elektrostatycznych, lub by były wyposażone w układ do ich rozładowywania.

(4) 2 W deklaracji zgodności WE wystawionej przez producenta urządzenia do mycia pod ciśnieniem powołano się m.in. na normę zharmonizowaną EN 60335-2-79:2009 "Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 2-79: Wymagania szczegółowe dotyczące sprzętu czyszczącego pod ciśnieniem i za pomocą pary (IEC 60335-2-79:2002 + A1:2004 + A2:2007, zmodyfikowana)".

(5) 3 Według hiszpańskich organów urządzenie do mycia pod ciśnieniem ma następujące niedociągnięcia:

- stopień zabezpieczenia przed szkodliwym przedostaniem się wody był niższy od poziomu IPX7 wymaganego w przypadku narzędzi ręcznych, co stwarza ryzyko porażenia prądem. Jest to niezgodne z sekcjami 1.5.1 i 1.5.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE oraz z pkt 6.2 normy zharmonizowanej EN 60335-2-79:2009 w odniesieniu do narzędzi ręcznych;

- kabel elektryczny był krótszy niż 15 m, co stwarza ryzyko porażenia prądem. Jest to niezgodne z sekcjami 1.5.1 i 1.5.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE oraz z pkt 25.7 normy zharmonizowanej 60335-2-79:2009 w odniesieniu do narzędzi ręcznych;

- urządzenie do mycia pod ciśnieniem posiada otwór, którego odległość od podłogi jest mniejsza niż 60 mm, co stwarza ryzyko porażenia prądem. Jest to niezgodne z sekcjami 1.5.1 i 1.5.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE oraz z pkt 22.101 normy zharmonizowanej EN 60335-2-79:2009.

(6) Komisja wezwała producenta, Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG, i dystrybutora, LIDL Supermercados, S.A.U., do przedstawienia uwag na temat środka wprowadzonego przez Hiszpanię.

(7) Producent nie nadesłał żadnej odpowiedzi. W odpowiedzi otrzymanej od przedstawiciela dystrybutora stwierdzono, że chodzi o urządzenie przenośne, które spełnia mniej rygorystyczne wymogi techniczne, wymogi co do stopnia zabezpieczenia i długości kabla elektrycznego mające zastosowanie do urządzeń przenośnych, natomiast hiszpańskie organy odnotowały niedociągnięcia w stosunku do wymogów dotyczących urządzeń ręcznych. Jeżeli chodzi o otwór, dystrybutor stwierdził, że i w tym przypadku spełniono wymogi, gdyż w urządzeniu do mycia pod wysokim ciśnieniem nie ma części czynnych znajdujących się w odległości poniżej 60 mm od podłoża.

(8) 4 Według dostępnych dokumentów różnice co do technicznych wymogów bezpieczeństwa wziętych pod uwagę przez hiszpańskie organy i przez dystrybutora bezpośrednio wiążą się z tym, czy urządzenie do mycia pod ciśnieniem należy zaklasyfikować jako urządzenie ręczne czy przenośne w rozumieniu normy zharmonizowanej EN 60335-1 "Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 1: Wymagania ogólne". Ponadto normę EN 60335-2-79 należy stosować w związku z normą EN 60335-1.

(9) Analiza dowodów przekazanych przez hiszpańskie organy oraz dokumentów dostarczonych przez dystrybutora wskazuje na to, że urządzenie do mycia pod ciśnieniem ma podwójne zastosowanie, tj. można go używać nie tylko jako urządzenie przenośne, jak twierdzi dystrybutor, ale także jako urządzenie ręczne zgodnie z opinią hiszpańskich władz. W każdym razie, nawet gdyby uznać urządzenie do mycia pod ciśnieniem za urządzenie przenośne, jego używanie jako urządzenie ręczne można by zakwalifikować jako "możliwe do przewidzenia w uzasadniony sposób niewłaściwe użycie" określone w sekcjach 1.1.2 i 1.7.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, zgodnie z którymi producent musi uwzględnić zamierzone używanie i możliwe do przewidzenia w uzasadniony sposób niewłaściwe użycie. Urządzenie do mycia pod ciśnieniem powinno zatem spełniać bardziej rygorystyczne techniczne wymogi bezpieczeństwa dotyczące urządzeń ręcznych.

(10) W związku z tym urządzenie do mycia pod ciśnieniem typu Parkside PHD 100 B2 produkowane przez niemieckie przedsiębiorstwo Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG oraz dystrybuowane przez LIDL Supermercados, S.A.U., Hiszpania nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/42/WE. Niezgodność ta stwarza poważne ryzyko urazu u użytkowników. Należy zatem uznać środek wprowadzony przez Hiszpanię za uzasadniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzony przez Hiszpanię środek zakazujący wprowadzania do obrotu urządzenia do mycia pod ciśnieniem typu Parkside PHD 100 B2 produkowanego przez niemieckie przedsiębiorstwo Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG oraz dystrybuowanego przez LIDL Supermercados, S.A.U., Hiszpania jest uzasadniony.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2016 r.

W imieniu Komisji

Elżbieta BIEŃKOWSKA

Członek Komisji

1 Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24.
2 Motyw 4 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.182.58/1).
3 Motyw 5 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.182.58/1).
4 Motyw 8 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.182.58/1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.33.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/175 w sprawie środka wprowadzonego przez Hiszpanię na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu urządzenia do mycia pod ciśnieniem
Data aktu: 08/02/2016
Data ogłoszenia: 10/02/2016
Data wejścia w życie: 10/02/2016