RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 287 pkt 14 dyrektywy 2006/112/WE Rzeczpospolita Polska (Polska) jest upoważniona do przyznania zwolnienia z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 10 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu jej przystąpienia.
(2) Decyzją Rady 2009/790/WE 2 Polska została upoważniona, do dnia 31 grudnia 2012 r. i w drodze odstępstwa, do przyznania zwolnienia z podatku VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 30 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu jej przystąpienia (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo"). Decyzją wykonawczą Rady 2012/769/UE 3 okres obowiązywania środka stanowiącego odstępstwo przedłużono do dnia 31 grudnia 2015 r., a decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/1173 4 do dnia 31 grudnia 2018 r.
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 1 czerwca 2016 r., Polska wystąpiła z wnioskiem o przyznanie jej upoważnienia do podwyższenia tego progu z 30 000 EUR do 40 000 EUR. W wyniku tego podwyższenia dodatkowa liczba bardzo małych przedsiębiorstw mogłaby być zwolniona z niektórych lub ze wszystkich obowiązków wynikających z VAT, określonych w tytule XI, rozdziały 2-6 dyrektywy 2006/112/WE. Obciążenie organów podatkowych związane z przeprowadzaniem audytu bardzo małych przedsiębiorstw zostałyby zatem również zmniejszone.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2, akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 22 września 2016 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Polskę. Pismem z dnia 23 września 2016 r. Komisja powiadomiła Polskę, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Z informacji przedstawionych przez Polskę wynika, że ze środka stanowiącego odstępstwo mogłoby potencjalnie skorzystać dodatkowych 24 000 podatników w celu zmniejszenia swoich zobowiązań w zakresie VAT. Według szacunków Polski wpływ na budżet z tytułu dochodów z VAT wyniesie 300 mln PLN.
(6) Ponieważ podwyższony próg będzie wiązał się z ograniczeniem obowiązków w zakresie VAT w odniesieniu do bardzo małych przedsiębiorstw i te przedsiębiorstwa wciąż mogą wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE, Polska powinna zostać upoważniona do stosowania podwyższonego progu przez okres pozostający do czasu wygaśnięcia stosowania decyzji 2009/790/WE, czyli do dnia 31 grudnia 2018 r. Art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw podlegają jednak przeglądowi, a dyrektywa zmieniająca te artykuły może zatem wejść w życie przed tą datą.
(7) Odstępstwo nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT, ponieważ Polska obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 5 .
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2009/790/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: