KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE 1 , w szczególności jej art. 59 ust. 2, oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE 2 , w szczególności jej art. 80 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Jednym z głównych celów dyrektyw 2014/24/UE i 2014/25/UE jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych w stosunku do instytucji zamawiających, podmiotów zamawiających oraz wykonawców, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw. Kluczowym elementem tych starań jest jednolity europejski dokument zamówienia. Standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia powinien w związku z tym zostać zredagowany w taki sposób, aby wyeliminować potrzebę przedstawiania znacznej liczby zaświadczeń lub innych dokumentów odnoszących się do kryteriów wykluczenia i kwalifikacji. Z tego samego względu standardowy formularz powinien również zawierać stosowne informacje w odniesieniu do podmiotów, na których zdolnościach polega wykonawca, tak aby weryfikacja informacji mogła być przeprowadzana łącznie z weryfikacją dotyczącą głównego wykonawcy oraz na takich samych warunkach.
(2) Możliwość korzystania z jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia powinny mieć również podmioty zamawiające, które podlegają przepisom dyrektywy 2014/25/UE i które, stosując kryteria wykluczenia i kwalifikacji przewidziane w dyrektywie 2014/24/UE, muszą to czynić w taki sam sposób i na takich samych warunkach jak instytucje zamawiające.
(3) Aby unikać nakładania obciążeń administracyjnych na instytucje zamawiające i podmioty zamawiające oraz zapobiegać ewentualnym sprzecznym wskazówkom w różnych dokumentach zamówienia, informacje, które wykonawcy muszą przedstawiać w jednolitym europejskim dokumencie zamówienia, powinny zostać wyraźnie wskazane z wyprzedzeniem przez instytucję zamawiającą i podmiot zamawiający w zaproszeniu do ubiegania się o zamówienie lub poprzez odesłania w tymże zaproszeniu do innych części dokumentów zamówienia, które i tak muszą zostać dokładnie przeanalizowane przez wykonawców z uwagi na ich udział i ewentualne złożenie ofert.
(4) Jednolity europejski dokument zamówienia powinien również przynieść dalsze uproszczenia zarówno dla wykonawców, jak i instytucji oraz podmiotów zamawiających, zastępując różne i rozbieżne krajowe oświadczenia własne jednym standardowym formularzem ustanowionym na szczeblu europejskim. Powinno to również pomóc w zmniejszeniu problemów związanych z precyzyjnym formułowaniem oficjalnych oświadczeń i oświadczeń o wyrażeniu zgody, a także z kwestiami językowymi, gdyż standardowy formularz będzie dostępny w językach urzędowych. Jednolity europejski dokument zamówienia powinien zatem ułatwić intensywniejsze transgraniczne uczestnictwo w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.
(5) Wszelkie operacje przetwarzania i wymiany danych, które mają być przeprowadzane w związku z jednolitym europejskim dokumentem zamówienia, powinny być przeprowadzane zgodnie z przepisami krajowymi wdrażającymi dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , w szczególności z przepisami krajowymi mającymi zastosowanie do przetwarzania danych dotyczących przestępstw, wyroków skazujących lub środków bezpieczeństwa na podstawie art. 8 ust. 5 wspomnianej dyrektywy.
(6) Należy przypomnieć, że Komisja dokona przeglądu praktycznego stosowania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, z uwzględnieniem technicznego rozwoju baz danych w państwach członkowskich, i przedstawi stosowne sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 18 kwietnia 2017 r. Przy tej okazji Komisja może również wziąć pod uwagę ewentualne sugestie służące poprawie funkcjonalności tego dokumentu, mając na względzie poszerzenie możliwości transgranicznego uczestnictwa w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, zwłaszcza dla MŚP, lub potencjalne uproszczenia w ramach określonych w dyrektywie 2014/24/UE; Komisja może też zbadać ewentualne kwestie związane z praktykami systematycznego żądania zaświadczeń lub innych rodzajów dokumentów od wszystkich uczestników danego postępowania o udzielenie zamówienia lub z praktykami polegającymi na określaniu w dyskryminacyjny sposób wykonawców, od których żąda się takich dokumentów.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65.
2 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
3 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
4 Na przykład że wykonawcy skazani na podstawie art. X, Y i Z krajowego kodeksu karnego muszą o takim fakcie poinformować przy wypełnianiu informacji dotyczących wyroków za udział w organizacji przestępczej lub praniu pieniędzy itp.
5 Informacje dotyczące podstaw wykluczenia.
7 Jest to link do wstępnej wersji będącej w trakcie opracowywania. Gdy tylko będzie dostępny link do pełnej wersji produkcyjnej zostanie podany lub w inny sposób udostępniony.
8 Sytuacja jest bardziej złożona w odniesieniu do procedur negocjacyjnych bez uprzedniej publikacji przewidzianych w art. 32 dyrektywy 2014/24/UE i art. 50 dyrektywy 2014/25/UE, ponieważ przepisy te odnoszą się do bardzo zróżnicowanych okoliczności.Wymóg stosowania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia stanowiłby zbędne obciążenie administracyjne lub byłby nieodpowiedni z innych powodów, 1) gdy możliwy jest udział tylko jednego, z góry ustalonego uczestnika (w przypadku obydwu dyrektyw, odpowiednio art. 32 ust. 2 lit. b), ust. 3 lit. b), ust. 3 lit. d) i ust. 5 dyrektywy 2014/24/UE i art. 50 lit. c), e), f) oraz i) dyrektywy 2014/25/UE), oraz 2) z powodu wystąpienia pilnej konieczności (odpowiednio art. 32 ust. 2 lit. c) dyrektywy 2014/24/UE i art. 50 lit. d) i h) dyrektywy 2014/25/UE) lub ze względu na określone cechy transakcji dotyczącej towarów notowanych i kupowanych na rynku towarowym (art. 32 ust. 3 lit. c) dyrektywy 2014/24/UE i art. 50 lit. g) dyrektywy 2014/25/UE).
Jednolity europejski dokument zamówienia spełnia z kolei całkowicie swoją funkcję i powinien być wymagany w pozostałych przypadkach, w których możliwy jest udział więcej niż jednego uczestnika, nie występuje pilna konieczność ani określone cechy związane z transakcją; ma to miejsce w przypadku art. 32 ust. 2 lit. a), ust. 3 lit. a) i ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE i art. 50 lit. a), b) oraz j) dyrektywy 2014/25/UE.
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1).
12 Wykonawcy będą również mogli utworzyć jednolity europejski dokument zamówienia w postaci pliku pdf, który można przesłać drogą elektroniczną jako załącznik. Aby móc później ponownie wykorzystać informacje, wykonawcy powinni zapisać wypełniony jednolity europejski dokument zamówienia w odpowiednim formacie elektronicznym (np. jako plik xml).
13 Może mieć to miejsce w przypadku minimalnej wymaganej wielkości obrotu, którą w takich przypadkach należy ustalić w zależności od maksymalnej szacowanej wartości pojedynczych części.
14 O ile instytucje zamawiające lub podmioty zamawiające nie wskazały, że w pierwszej kolejności wystarczające będą ogólne informacje ("tak"/"nie") dotyczące spełnienia wymogów. Więcej wyjaśnień na temat takiej możliwości podano poniżej.
15 Takie wymogi mogą mieć charakter ogólny lub ograniczać się tylko do określonych sytuacji, np. tylko do procedury otwartej lub - w przypadku procedury dwustopniowej - tylko do sytuacji, gdy wszyscy kandydaci spełniający wymogi minimalne zostaną zaproszeni do udziału.
16 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
17 Zob. część II, sekcja C.
18 Na przykład: jeżeli oferta i towarzyszący jej jednolity europejski dokument zamówienia w procedurze otwartej są przesyłane przy pomocy wiadomości e-mail opatrzonej podpisem elektronicznym wymaganego rodzaju, to dodatkowy(-e) podpis(-y) na jednolitym europejskim dokumencie zamówienia może (mogą) nie być konieczny(-e). Stosowanie podpisu elektronicznego na jednolitym europejskim dokumencie zamówienia może również nie być konieczne, jeżeli dokument ten jest zintegrowany z platformą elektronicznych zamówień publicznych, a do korzystania z tej platformy wymagane jest uwierzytelnianie elektroniczne.
19 Na mocy art. 80 ust. 2 dyrektywy 2014/25/UE podmioty zamawiające, niezależnie od tego, czy są instytucjami zamawiającymi, czy też nie, mogą postanowić o stosowaniu kryteriów kwalifikacji przewidzianych w art. 58 dyrektywy 2014/24/UE (część IV, sekcje A, B i C).
20 Stosowanie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia przez podmioty zamawiające w odniesieniu do wymogów związanych z systemami zapewniania jakości i normami zarządzania środowiskowego (część IV, sekcja D) nie jest wprost przewidziane na mocy dyrektywy 2014/25/UE, lecz mimo to powinno być dozwolone ze względów praktycznych, ponieważ art. 62 i 81 dyrektyw, odpowiednio, 2014/24/UE i 2014/25/UE są zasadniczo takie same.
21 Na mocy art. 77 ust. 2 i art. 78 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE podmioty zamawiające wybierają uczestników w oparciu o obiektywne zasady i kryteria. Jak opisano powyżej, w niektórych przypadkach mogą to być kryteria przewidziane w dyrektywie 2014/24/UE lub obejmujące zasadniczo identyczne przepisy (zob. przypis 16). Obiektywne zasady i kryteria mogą jednak również być specyficzne dla danego podmiotu zamawiającego lub określonego postępowania o udzielenie zamówienia. Takich przypadków nie można jednak ująć w standardowym formularzu.
22 Stosowanie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia przez podmioty zamawiające w odniesieniu do ograniczania liczby kwalifikujących się kandydatów (część V) nie jest wprost przewidziane na mocy dyrektywy 2014/25/UE, lecz mimo to powinno być dozwolone ze względów praktycznych, ponieważ zarówno art. 65, jak i art. 78 ust. 2 dyrektyw, odpowiednio, 2014/24/UE i 2014/25/UE zawiera wymóg, aby każde takie ograniczanie liczby kandydatów było przeprowadzane zgodnie z obiektywnymi i niedyskryminacyjnymi kryteriami lub zasadami.