Decyzja 58/16/COL-D (2016/1863) o zgodzie na wdrożenie przez Norwegię krajowych środków ukierunkowanych na ograniczenie skutków Gyrodactylus salaris i uchyleniu decyzji nr 298/08/COL i nr 299/08/COL

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA
NR 58/16/COL-D
z dnia 3 marca 2016 r.
o zgodzie na wdrożenie przez Norwegię krajowych środków ukierunkowanych na ograniczenie skutków Gyrodactylus salaris i uchyleniu decyzji nr 298/08/COL i nr 299/08/COL [2016/1863]

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 4.1 pkt 5a załącznika I do Porozumienia EOG (dyrektywa Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz zapobiegania niektórym chorobom zwierząt wodnych i zwalczania tych chorób 1 ), dostosowana do Porozumienia EOG za pomocą pkt 4 lit. d) protokołu 1 do Porozumienia EOG oraz art. 1 ust. 2 i art. 3 protokołu 1 do porozumienia o nadzorze i Trybunale;

uwzględniając decyzję nr 494/13/COL Urzędu Nadzoru EFTA ("Urzędu") z dnia 11 grudnia 2013 r. upoważniającą członka Kolegium odpowiedzialnego za sprawy weterynaryjne i fitosanitarne do podejmowania niektórych decyzji i środków (dokument nr 683826),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 298/08/COL 2 ustanowiono w Norwegii strefy wolne od Gyrodactylus salaris i zapewniono jej dodatkowe gwarancje, zgodnie z art. 13 dyrektywy Rady 91/67/EWG 3 i art. 5 decyzji Komisji 2004/453/WE 4 .

(2) Na podstawie decyzji nr 298/08/COL Norwegia może wymagać dodatkowych gwarancji w odniesieniu do przesyłek żywych ryb z gatunków podatnych na Gyrodactylus salaris i przeznaczonych do celów hodowlanych, które mają zostać wprowadzone do obszarów, których dotyczy wspomniana decyzja. Te dodatkowe gwarancje obejmują wymóg, że takie przesyłki muszą pochodzić z obszaru o statusie zdrowotnym równoważnym statusowi zdrowotnemu miejsca przeznaczenia.

(3) Dyrektywa 2006/88/WE uchyla i zastępuje dyrektywę Rady 91/67/EWG. Dyrektywa 2006/88/WE stanowi, że do czasu przyjęcia zgodnych z nią niezbędnych przepisów zastosowanie nadal ma decyzja 2004/453/WE. Przepisy te zostały przyjęte decyzją Komisji 2010/221/UE 5 , która także ostatecznie uchyliła decyzję 2004/453/WE 6 . Należy zatem uchylić i zastąpić decyzję nr 298/08/COL.

(4) Artykuł 43 dyrektywy 2006/88/WE stanowi, że państwo EOG może podjąć działania zmierzające do zapobiegania wprowadzeniu lub zwalczania chorób niewymienionych w części II załącznika IV do tej dyrektywy, stanowiących poważne ryzyko dla sytuacji zdrowotnej zwierząt akwakultury lub dzikich zwierząt wodnych w danym państwie. Takie działania nie wykraczają poza właściwe i konieczne środki służące zapobieganiu wprowadzeniu takich chorób lub ich zwalczaniu.

(5) Norwegia, której zgodnie z decyzją nr 298/08/COL przyznano prawo do wymagania dodatkowych gwarancji, przedłożyła Urzędowi informacje dotyczące sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do Gyrodactylus salaris. Pismem z dnia 6 października 2015 r. (dokument nr 775798, nr ref. 2015/193600) Norwegia przedłożyła zaktualizowane informacje dotyczące środków krajowych podejmowanych w odniesieniu do Gyrodactylus salaris. Otrzymane informacje wskazują, że utrzymanie wymogów dotyczących środków krajowych w formie przepisów w zakresie wprowadzania do obrotu, przywozu i tranzytu jest właściwe i konieczne zgodnie z art. 43 dyrektywy 2006/88/WE.

(6) W związku z tym, jako że zgodnie z decyzją nr 298/08/COL Norwegii przyznano prawo do wymagania dodatkowych gwarancji przy wprowadzaniu zwierząt akwakultury z gatunków podatnych na chorobę, o której mowa, na obszary od niej wolne lub objęte zatwierdzonymi programami kontroli lub zwalczania, należy jej zezwolić na dalsze stosowanie tych środków jako krajowych środków zatwierdzonych zgodnie z art. 43 dyrektywy 2006/88/WE.

(7) Krajowe środki zatwierdzone niniejszą decyzją powinny obowiązywać tak długo, jak długo są one właściwe i konieczne. Z tego względu Norwegia powinna przesyłać Urzędowi roczne sprawozdania dotyczące funkcjonowania środków krajowych.

(8) Należy zbadać wszelkie podejrzenia występowania Gyrodactylus salaris w Norwegii na obszarach poza wymienionymi w załączniku do niniejszej decyzji, a podczas badania należy stosować ograniczenia dotyczące przemieszczania w celu ochrony pozostałych państw EOG posiadających zatwierdzone środki krajowe w odniesieniu do Gyrodactylus salaris. W celu ułatwienia koniecznej ponownej oceny zatwierdzonych środków krajowych, należy także informować Urząd Nadzoru EFTA i pozostałe państwa EFTA o wszelkim późniejszym potwierdzeniu występowania choroby.

(9) Dla zachowania przejrzystości należy uchylić decyzję nr 298/08/COL.

(10) Co więcej, decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 299/08/COL 7 zatwierdzono przedstawiony przez Norwegię program kontroli i eliminacji bakteryjnej choroby nerek (BKD, ang. Bacterial Kidney Disease). Pismem z dnia 6 października 2015 r. (dokument nr 775798), Norwegia poinformowała Urząd, że program kontroli i eliminacji bakteryjnej choroby nerek został przerwany. Należy zatem uchylić decyzję nr 299/08/COL.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu EFTA ds. Weterynaryjnych i Fitosanitarnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zatwierdzanie niektórych środków krajowych w zakresie ograniczania wpływu niektórych chorób niewymienionych w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE

1.
Z wyjątkiem obszarów wskazanych w załączniku do niniejszej decyzji, Norwegię uważa się za wolną od Gyrodactylus salaris.
2.
Norwegia może wymagać, aby następujące przesyłki wprowadzane na obszar wolny od choroby spełniały wymogi określone w lit. a) i b) w odniesieniu do obszarów uważanych za wolne od Gyrodactylus salaris:
a)
zwierzęta akwakultury przeznaczone do celów hodowlanych, do obszarów umieszczenia, łowisk typu "wpuść i złów" (ang. put and take), otwartych obiektów, w których utrzymuje się zwierzęta ozdobne, i do odnowy populacji muszą spełniać następujące wymogi:
(i)
wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu określone w art. 8a rozporządzenia (WE) nr 1251/2008 8 ;
(ii)
wymogi dotyczące przywozu określone w art. 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1251/2008;
(iii)
wymogi dotyczące tranzytu i składowania określone w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1251/2008;
b)
ozdobne zwierzęta wodne przeznaczone do zamkniętych obiektów, w których utrzymuje się zwierzęta ozdobne, muszą spełniać następujące wymogi:
(i)
wymogi dotyczące przywozu określone w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1251/2008;
(ii)
wymogi dotyczące tranzytu i składowania określone w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1251/2008.
Artykuł  2

Sprawozdawczość

1.
Najpóźniej do dnia 30 kwietnia każdego roku Norwegia przedkłada Urzędowi Nadzoru EFTA sprawozdanie na temat zatwierdzonych środków krajowych, o których mowa w art. 1.
2.
Sprawozdania przewidziane w ust. 1 muszą być zgodne z wymogami określonymi w art. 4 decyzji 2010/221/UE.
Artykuł  3

Podejrzenie i wykrywanie występowania chorób na obszarach od nich wolnych

1.
Jeżeli Norwegia podejrzewa występowanie choroby na obszarze wymienionym jako obszar od niej wolny, podejmuje środki przynajmniej równoważne środkom określonym w art. 28, art. 29 ust. 2, 3 i 4 oraz art. 30 dyrektywy 2006/88/WE.
2.
Jeżeli w toku dochodzenia epizootycznego zostanie potwierdzone wykrycie choroby, o której mowa w ust. 1, Norwegia powiadamia o tym Urząd Nadzoru EFTA i pozostałe państwa EOG, a także o wszelkich środkach podjętych w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się choroby i jej zwalczania.
Artykuł  4

Uchylenie

Decyzje nr 298/08/COL i nr 299/08/COL zostają uchylone.

Artykuł  5

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do Królestwa Norwegii.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 marca 2016 r.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA

Helga JÓNSDÓTTIR

Carstena ZATSCHLERA

Członek Kolegium

Dyrektor

ZAŁĄCZNIK

Zakażone obszary zlewni Okręg
Skibotnelva Troms
Signaldalselva Troms
Kitdalselva Troms
Ranaelva Nordland
Leirelva Nordland
Ranelva Nordland
Drevja Nordland
Fusta Nordland
Vefsna Nordland
Hundåla Nordland
Halsanelva Nordland
Hestdalselva Nordland
Dagsvikelva Nordland
Nylandselva Nordland
Batnfjordselva Møre og Romsdal
Driva Møre og Romsdal
Litledalselva Møre og Romsdal
Usma (Øksendalselva) Møre og Romsdal
Henselva Møre og Romsdal
Rauma Møre og Romsdal
Innfjordelva Møre og Romsdal
Skorga Møre og Romsdal
Måna (Måndalselva) Møre og Romsdal
Breidvikelva Møre og Romsdal
Lærdalselva Sogn og Fjordane
Drammenselva Buskerud
Lierelva Buskerud
Vesleelva (Sandeelva) Vestfold
1 Dz.U. L 328 z 24.11.2006, s. 14.
2 Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 298/08/COL z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie stref wolnych od choroby i dodatkowych gwarancji dotyczących Gyrodactylus salaris w Norwegii (Dz.U. L 268 z 9.10.2008, s. 37).
3 Dyrektywa Rady 91/67/EWG z dnia 28 stycznia 1991 r. dotycząca warunków zdrowotnych zwierząt, obowiązujących przy wprowadzaniu na rynek zwierząt i produktów akwakultury (Dz.U. L 46 z 19.2.1991, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2004/453/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonująca dyrektywę Rady 91/67/EWG w odniesieniu do środków zwalczania niektórych chorób zwierząt akwakultury (Dz.U. L 156 z 30.4.2004, s. 5).
5 Decyzja Komisji 2010/221/UE z dnia 15 kwietnia 2010 r. zatwierdzająca krajowe środki w zakresie ograniczania wpływu niektórych chorób zwierząt akwakultury i dzikich zwierząt wodnych zgodnie z art. 43 dyrektywy Rady 2006/88/WE (Dz.U. L 98 z 20.4.2010, s. 7).
6 Akt, o którym mowa w rozdziale I część 4.2 pkt 94 załącznika I do Porozumienia EOG.
7 Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 299/08/COL z dnia 21 maja 2008 r. zatwierdzająca program kontroli i eliminacji bakteryjnej choroby nerek przedstawiony przez Norwegię (Dz.U L 257 z 25.9.2008, s. 16).
8 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1251/2008 z dnia 12 grudnia 2008 r. wdrażające dyrektywę Rady 2006/88/WE w zakresie warunków oraz wymagań certyfikacji w odniesieniu do wprowadzania do obrotu i przywożenia do Wspólnoty zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz ustanawiające wykaz gatunków-wektorów (Dz.U. L 337 z 16.12.2008, s. 41).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.284.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 58/16/COL-D (2016/1863) o zgodzie na wdrożenie przez Norwegię krajowych środków ukierunkowanych na ograniczenie skutków Gyrodactylus salaris i uchyleniu decyzji nr 298/08/COL i nr 299/08/COL
Data aktu: 03/03/2016
Data ogłoszenia: 20/10/2016