uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 4.1 pkt 5a załącznika I do Porozumienia EOG (dyrektywa Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz zapobiegania niektórym chorobom zwierząt wodnych i zwalczania tych chorób 1 ), dostosowana do Porozumienia EOG za pomocą pkt 4 lit. d) protokołu 1 do Porozumienia EOG oraz art. 1 ust. 2 i art. 3 protokołu 1 do porozumienia o nadzorze i Trybunale;
uwzględniając decyzję nr 494/13/COL Urzędu Nadzoru EFTA ("Urzędu") z dnia 11 grudnia 2013 r. upoważniającą członka Kolegium odpowiedzialnego za sprawy weterynaryjne i fitosanitarne do podejmowania niektórych decyzji i środków (dokument nr 683826),
(1) Decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 298/08/COL 2 ustanowiono w Norwegii strefy wolne od Gyrodactylus salaris i zapewniono jej dodatkowe gwarancje, zgodnie z art. 13 dyrektywy Rady 91/67/EWG 3 i art. 5 decyzji Komisji 2004/453/WE 4 .
(2) Na podstawie decyzji nr 298/08/COL Norwegia może wymagać dodatkowych gwarancji w odniesieniu do przesyłek żywych ryb z gatunków podatnych na Gyrodactylus salaris i przeznaczonych do celów hodowlanych, które mają zostać wprowadzone do obszarów, których dotyczy wspomniana decyzja. Te dodatkowe gwarancje obejmują wymóg, że takie przesyłki muszą pochodzić z obszaru o statusie zdrowotnym równoważnym statusowi zdrowotnemu miejsca przeznaczenia.
(3) Dyrektywa 2006/88/WE uchyla i zastępuje dyrektywę Rady 91/67/EWG. Dyrektywa 2006/88/WE stanowi, że do czasu przyjęcia zgodnych z nią niezbędnych przepisów zastosowanie nadal ma decyzja 2004/453/WE. Przepisy te zostały przyjęte decyzją Komisji 2010/221/UE 5 , która także ostatecznie uchyliła decyzję 2004/453/WE 6 . Należy zatem uchylić i zastąpić decyzję nr 298/08/COL.
(4) Artykuł 43 dyrektywy 2006/88/WE stanowi, że państwo EOG może podjąć działania zmierzające do zapobiegania wprowadzeniu lub zwalczania chorób niewymienionych w części II załącznika IV do tej dyrektywy, stanowiących poważne ryzyko dla sytuacji zdrowotnej zwierząt akwakultury lub dzikich zwierząt wodnych w danym państwie. Takie działania nie wykraczają poza właściwe i konieczne środki służące zapobieganiu wprowadzeniu takich chorób lub ich zwalczaniu.
(5) Norwegia, której zgodnie z decyzją nr 298/08/COL przyznano prawo do wymagania dodatkowych gwarancji, przedłożyła Urzędowi informacje dotyczące sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do Gyrodactylus salaris. Pismem z dnia 6 października 2015 r. (dokument nr 775798, nr ref. 2015/193600) Norwegia przedłożyła zaktualizowane informacje dotyczące środków krajowych podejmowanych w odniesieniu do Gyrodactylus salaris. Otrzymane informacje wskazują, że utrzymanie wymogów dotyczących środków krajowych w formie przepisów w zakresie wprowadzania do obrotu, przywozu i tranzytu jest właściwe i konieczne zgodnie z art. 43 dyrektywy 2006/88/WE.
(6) W związku z tym, jako że zgodnie z decyzją nr 298/08/COL Norwegii przyznano prawo do wymagania dodatkowych gwarancji przy wprowadzaniu zwierząt akwakultury z gatunków podatnych na chorobę, o której mowa, na obszary od niej wolne lub objęte zatwierdzonymi programami kontroli lub zwalczania, należy jej zezwolić na dalsze stosowanie tych środków jako krajowych środków zatwierdzonych zgodnie z art. 43 dyrektywy 2006/88/WE.
(7) Krajowe środki zatwierdzone niniejszą decyzją powinny obowiązywać tak długo, jak długo są one właściwe i konieczne. Z tego względu Norwegia powinna przesyłać Urzędowi roczne sprawozdania dotyczące funkcjonowania środków krajowych.
(8) Należy zbadać wszelkie podejrzenia występowania Gyrodactylus salaris w Norwegii na obszarach poza wymienionymi w załączniku do niniejszej decyzji, a podczas badania należy stosować ograniczenia dotyczące przemieszczania w celu ochrony pozostałych państw EOG posiadających zatwierdzone środki krajowe w odniesieniu do Gyrodactylus salaris. W celu ułatwienia koniecznej ponownej oceny zatwierdzonych środków krajowych, należy także informować Urząd Nadzoru EFTA i pozostałe państwa EFTA o wszelkim późniejszym potwierdzeniu występowania choroby.
(9) Dla zachowania przejrzystości należy uchylić decyzję nr 298/08/COL.
(10) Co więcej, decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 299/08/COL 7 zatwierdzono przedstawiony przez Norwegię program kontroli i eliminacji bakteryjnej choroby nerek (BKD, ang. Bacterial Kidney Disease). Pismem z dnia 6 października 2015 r. (dokument nr 775798), Norwegia poinformowała Urząd, że program kontroli i eliminacji bakteryjnej choroby nerek został przerwany. Należy zatem uchylić decyzję nr 299/08/COL.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu EFTA ds. Weterynaryjnych i Fitosanitarnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.284.37 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 58/16/COL-D (2016/1863) o zgodzie na wdrożenie przez Norwegię krajowych środków ukierunkowanych na ograniczenie skutków Gyrodactylus salaris i uchyleniu decyzji nr 298/08/COL i nr 299/08/COL |
| Data aktu: | 03/03/2016 |
| Data ogłoszenia: | 20/10/2016 |