KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 4, art. 29 ust. 4, art. 30 ust. 2, i 3, art. 32 ust. 1, art. 38 ust. 2, art. 39 ust. 3, art. 40 ust. 4 oraz art. 72,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu umożliwienia homologacji typu zbiorników paliwa jako oddzielnego zespołu technicznego specjalny dokument informacyjny zawierający odpowiednie informacje należy wprowadzić jako nowy dodatek do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 901/2014 2 .
(2) W celu ograniczenia obciążeń administracyjnych dla producentów, zwłaszcza w odniesieniu do pojazdów kategorii L6e i L7e, dodatkowy system homologacji typu powinien być dozwolony.
(3) W celu zagwarantowania przekazywania wszystkich właściwych informacji w przypadku pojazdów wyposażonych w przekładnię bezstopniową należy wprowadzić zmiany w tabeli określającej informacje dotyczące przełożeń, jakie należy podać w dokumencie informacyjnym.
(4) W celu ustanowienia wyraźnego powiązania pomiędzy dwiema konfiguracjami pojazdów, w przypadku których istnieje możliwość konwertowania ich poziomu osiągów z podkategorii (L3e/L4e)-A2 do (L3e/L4e)-A3 i odwrotnie, oraz w celu ułatwienia posiadaczom pojazdów dostępu do tego typu informacji należy dodać pozycję dotyczącą numeru homologacji typu UE pierwotnej konfiguracji do wzoru określonego w dodatku 24 do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 901/2014 oraz do wzoru świadectwa zgodności określonego w załączniku IV do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego.
(5) W celu zapewnienia dodatkowych informacji w przypadku nowych technologii i nowych koncepcji, dodatkowe zapisy należy wprowadzić do wzorów świadectw homologacji typu układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych.
(6) Do celów jasności i spójności niektóre objaśnienia należy zmienić lub usunąć.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014.
(8) Aby dać producentom i organom krajowym więcej czasu w celu terminowego zastosowania zmian przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że rozporządzenie (UE) nr 168/2013 weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. i że związane z tym wymogi administracyjne staną się obowiązkowe w odniesieniu do wszystkich nowych pojazdów rejestrowanych lub wprowadzanych do obrotu, począwszy od dnia 1 stycznia 2018 r.
(9) Rozpoczęcie stosowania zmian wzorów świadectw zgodności powinno zostać odroczone do dnia 1 września 2017 r., aby dać producentom i organom krajowym dodatkowy okres dostosowawczy na potrzeby dostosowania mechanizmów administracyjnych dotyczących rejestracji pojazdów, a w szczególności ich systemów informatycznych do przedmiotowych zmian.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 73 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 168/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 6 września 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |