Rozporządzenie wykonawcze 2016/1800 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące przyporządkowania ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej do obiektywnej skali stopni jakości kredytowej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/1800
z dnia 11 października 2016 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące przyporządkowania ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej do obiektywnej skali stopni jakości kredytowej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 109a ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 111 ust. 1 lit. n) dyrektywy 2009/138/WE sposób przyporządkowania ocen kredytowych wystawionych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej (ECAI) do obiektywnej skali stopni jakości kredytowej do celów obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności ("przyporządkowanie") musi być spójny ze stosowaniem zewnętrznych ocen kredytowych wystawionych przez ECAI przy obliczaniu wymogów kapitałowych dla instytucji kredytowych i instytucji finansowych, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 .

(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1799 3  ustanowiono metodę przyporządkowania w odniesieniu do stosowania zewnętrznych ocen kredytowych wystawionych przez ECAI przy obliczaniu wymogów kapitałowych dla instytucji kredytowych i instytucji finansowych, w szczególności zasady dotyczące tego, w jaki sposób dane oceny kredytowe są przyporządkowywane do sześciu stopni jakości kredytowej ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013.

(3) Do celów obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 4  stanowi, że przyporządkowanie to podlega systemowi siedmiu stopni jakości kredytowej w przeciwieństwie do sześciu stopni jakości kredytowej ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 i stosowanych w metodzie przyporządkowania w odniesieniu do instytucji kredytowych i instytucji finansowych.

(4) W celu zapewnienia spójności wymaganej zgodnie z art. 111 ust. 1 lit. n) dyrektywy 2009/138/WE przyporządkowanie opiera się na metodzie przyporządkowania stosowanej w odniesieniu do instytucji kredytowych i instytucji finansowych z uwzględnieniem zmian w stosownych przypadkach, ze zmianami w stosownych przypadkach, z uwzględnieniem dodatkowego stopnia ustanowionego w systemie jakości kredytowej, który ma znaczenie dla obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności.

(5) W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się sposób przyporządkowania z uwzględnieniem czynników ilościowych i jakościowych. W celu wzięcia pod uwagę względów ostrożnościowych i rynkowych należy unikać tworzenia nieuzasadnionych niekorzystnych warunków dla tych ECAI, które z uwagi na ich niedawne wejście na rynek przedstawiają ograniczone informacje ilościowe. Dlatego w przypadku gdy dostępne informacje ilościowe są ograniczone, należy zmniejszyć znaczenie czynników ilościowych dla przyporządkowania. Przyporządkowanie należy aktualizować, gdy staje się to konieczne dla odzwierciedlenia informacji ilościowych uzyskanych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.

(6) Sposoby przyporządkowania mają zastosowanie do ocen kredytowych wystawianych przez ECAI, które są agencjami ratingowymi zarejestrowanymi lub certyfikowanymi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 5  lub bankami centralnymi wystawiającymi ratingi kredytowe, które są wyłączone z zakresu stosowania tego rozporządzenia, a także do ocen kredytowych zatwierdzanych przez ECAI zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przekazany Komisji przez europejskie urzędy nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych).

(8) W dniu 29 marca 2016 r. Komisja powiadomiła Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru o zamiarze zatwierdzenia projektów wykonawczych standardów technicznych ze zmianami służącymi zapewnieniu równowagi pomiędzy podejściem ostrożnościowym a koniecznością uniknięcia dalszej koncentracji na i tak już obecnie bardzo skoncentrowanym rynku ratingowym zdominowanym przez trzy duże ECAI, których łączny udział w rynku wynosi około 90 %. W powiadomieniu Komisja podkreśliła w szczególności konieczność uniknięcia automatycznego wprowadzenia po trzech latach bardziej konserwatywnego przyporządkowania w odniesieniu do wszystkich ECAI, które nie przedstawiły wystarczających ratingów, niezależnie od jakości ich ratingów, ponieważ takie podejście groziłoby stworzeniem barier regulacyjnych dla wejścia na rynek oraz osłabieniem pozycji konkurencyjnej mniejszych lub niedawno utworzonych ECAI tylko z tego względu, że nie wystawiają tak wielu ratingów jak istniejące duże instytucje. W oficjalnej opinii z dnia 12 maja 2016 r. Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru potwierdził swoje pierwotne stanowisko i nie przedłożył ponownie wykonawczych standardów technicznych zmienionych w sposób zgodny z poprawkami proponowanymi przez Komisję.

(9) W celu zapewnienia równowagi między podejściem ostrożnościowym a konkurencją na rynku ratingów kredytowych projekty wykonawczych standardów technicznych powinny zostać zmienione w odniesieniu do tych przepisów, które mogą stwarzać nieuzasadnione niekorzystne warunki dla mniejszych lub niedawno utworzonych ECAI z powodu ich późniejszego wejścia na rynek, w szczególności przepisów dotyczących stosowania bardziej konserwatywnego podejścia w przypadku ograniczonej dostępności danych, automatycznego wprowadzenia nowego przyporządkowania od 2019 r., przepisu dotyczącego weryfikacji przyporządkowania i tabeli przyporządkowania obowiązujących od 2019 r.

(10) Europejskie urzędy nadzoru przeprowadziły otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonały analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwróciły się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 , Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 7  oraz Grupy Zainteresowanych Stron z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 8 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do niniejszego rozporządzenia ustanawia się przyporządkowanie ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny jakości kredytowej do obiektywnej skali stopni jakości kredytowej.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 października 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 9  

Przyporządkowanie ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej do obiektywnej skali stopni jakości kredytowej S
Stopień jakości kredytowej 0 1 2 3 4 5 6
A.M. Best (EU) Rating Services B.V.
Skala długoterminowego ratingu kredytowego emitenta aaa aa, aa- a+, a, a- bbb+, bbb, bbb- bb+, bb, bb- b+, b, b- ccc+, ccc, ccc-, cc, c, d, e, f, s
Skala długoterminowego ratingu emisji aaa aa, aa- a+, a, a- bbb+, bbb, bbb- bb+, bb, bb- b+, b, b- ccc+, ccc, ccc-, cc, c, d, s
Skala ratingowa kondycji finansowej A++ A+ A, A- B++, B+ B, B- C++, C+ C, C-, D, E, F, S
Skala krótkoterminowego ratingu emitenta AMB-1+ AMB-1- AMB-2, AMB-3 AMB- 4, d, e, f, s
Skala krótkoterminowego ratingu emisji AMB-1+ AMB-1- AMB-2, AMB-3 AMB- 4, d, s
ARC Ratings S.A.
Skala średnioterminowego i długoterminowego ratingu emitenta AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala średnioterminowego i długoterminowego ratingu emisji AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala ratingowa kryteriów kondycji finansowej ubezpieczyciela AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala krótkoterminowego ratingu emitenta A-1+ A-1 A-2, A-3 B, C, D
Skala krótkoterminowego ratingu emisji A-1+ A-1 A-2, A-3 B, C, D
ASSEKURATA Assekuranz Rating-Agentur GmbH
Skala długoterminowego ratingu kredytowego AAA AA A BBB BB B CCC, CC/C, D
Skala krótkoterminowego ratingu korporacyjnego A++ A B, C, D
Banque de France
Skala długoterminowego globalnego ratingu kredytowego emitenta ANACOT 1+ 1, 1- 2+, 2, 2- 3+, 3, 3-, 4+, 4, 4-, 5+ 5, 5-, 6+, 6, 6- 7, 8, P
BCRA - Credit Rating Agency AD
Skala długoterminowego ratingu globalnego AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala krótkoterminowego ratingu globalnego A-1+ A-1 A-2, A-3 B, C, D
Skala długoterminowego ratingu zakładu ubezpieczeń emerytalnych AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala krótkoterminowego ratingu zakładu ubezpieczeń emerytalnych A-1+ A-1 A-2, A-3 B, C, D
Skala długoterminowego ratingu funduszy emerytalnych AAA pf AA pf A pf BBB pf BB pf B pf C pf
Capital Intelligence Ratings Ltd
Skala długoterminowego międzynarodowego ratingu emitenta AAA AA A BBB BB B C, RS, SD, D
Skala długoterminowego międzynarodowego ratingu emisji AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala długoterminowego międzynarodowego ratingu kondycji finansowej ubezpieczyciela AAA AA A BBB BB B C, RS, SD, D
Skala krótkoterminowego międzynarodowego ratingu emitenta A1+ A1 A2, A3 B, C, RS, SD, D
Skala krótkoterminowego międzynarodowego ratingu emisji A1+ A1 A2, A3 B, C, D
Skala krótkoterminowego międzynarodowego ratingu kondycji finansowej ubezpieczyciela A1+ A1 A2, A3 B, C, RS, SD, D
Cerved Rating Agency S.p.A.
Skala długoterminowego ratingu korporacyjnego A1.1 A1.2, A1.3 A2.1,

A3.1

A2.2, B1.1, B1.2 B2.1, B2.2 C1.1 C1.2, C2.1
Skala krótkoterminowego ratingu korporacyjnego S-1 S-2 S-3 V-1, R-1
Creditreform Rating AG
Skala ratingu długoterminowego AAA AA A BBB BB B C, SD, D
Skala długoterminowego ratingu emisji AAA AA A BBB BB B C, D
Skala ratingu krótkoterminowego L1 L2 L3 NEL, D
CRIF Ratings S.r.l.
Skala długoterminowego ratingu emitenta AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D1S, D
Skala długoterminowego ratingu emisji AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, DS
Skala ratingu MŚP SME1 SME2 SME3 SME4 SME5, SME6 SME7, SME8
Skala krótkoterminowego ratingu emitenta IG-1 IG-2 SIG-1, SIG-2,

SIG-3, SIG-4

Skala krótkoterminowego ratingu emisji IG-1 IG-2 SIG-1, SIG-2,

SIG-3, SIG-4

DBRS Ratings GmbH
Skala długoterminowego ratingu zobowiązań AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala ratingu papierów dłużnych i krótkoterminowego ratingu zadłużenia R-1 H, R-1 M R-1 L R-2, R-3 R-4, R-5, D
Skala ratingowa kondycji finansowej AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, R
Skala ratingu oczekiwanych strat AAA(el) AA(el) A(el) BBB(el) BB(el) B(el) CCC(el), CC(el), C(el)
Egan-Jones Ratings Co.
Skala długoterminowego ratingu kredytowego AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala krótkoterminowego ratingu kredytowego A-1+ A-1 A-2 A-3, B, C, D
EthiFinance S.L. (uprzednio Axesor Risk Management S.L.)
Skala długoterminowego ratingu globalnego AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala krótkoterminowego ratingu globalnego EF1 + EF1, EF2 EF3, EF4, EF5
EuroRating Sp. z o.o.
Skala długoterminowego ratingu globalnego AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Fitch Ratings Ireland Limited
Skala długoterminowego ratingu kredytowego emitenta AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, RD, D
Korporacyjne zobowiązania finansowe - skala ratingu długoterminowego AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C
Skala długoterminowego międzynarodowego ratingu kondycji finansowej ubezpieczyciela AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C
Skala ratingowa kontrahentów instrumentów pochodnych AAA dcr AA dcr A dcr BBB dcr BB dcr B dcr CCC dcr, CC dcr, C dcr, RD dcr, R dcr
Skala ratingu krótkoterminowego F1+ F1 F2, F3 B, C, RD, D
Skala krótkoterminowego ratingu kondycji finansowej ubezpieczyciela F1+ F1 F2, F3 B, C
GBB-Rating Gesellschaft für Bonitätsbeurteilung GmbH
Skala długoterminowego ratingu globalnego AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
HR Ratings de México, S.A. de C.V.
Skala długoterminowego ratingu globalnego HR AAA(G) HR AA(G) HR A(G) HR BBB(G) HR BB(G) HR B(G) HR C(G)/HR D(G)
Skala krótkoterminowego ratingu globalnego HR+1(G) HR1(G) HR2(G) HR3(G) HR4(G), HR5(G), HR D(G)
ICAP CRIF S.A. (uprzednio ICAP S.A.)
Skala długoterminowego globalnego ratingu emitenta AAA AA A BBB BB B, CCC CC, C, D
Skala długoterminowego globalnego ratingu emisji AAA AA A BBB BB B, CCC CC, C, D
INBONIS SA
Skala ratingu długoterminowego AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Japan Credit Rating Agency Ltd
Skala długoterminowego ratingu emitenta AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, LD, D
Skala długoterminowego ratingu emisji AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala krótkoterminowego ratingu emitenta J-1+ J-1 J-2 J-3, NJ, LD, D
Skala krótkoterminowego ratingu kredytowego emisji J-1+ J-1 J-2 J-3, NJ, D
Kroll Bond Rating Agency Europe
Skala długoterminowego ratingu kredytowego AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala krótkoterminowego ratingu kredytowego K1+ K1 K2, K3 B, C, D
Skala ratingowa kondycji finansowej ubezpieczyciela AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
modeFinance S.r.l.
Skala długoterminowego ratingu globalnego A1 A2 A3 B1 B2 B3 C1, C2, C3, D
Moody's Investors Service
Skala długoterminowego ratingu globalnego Aaa Aa A Baa Ba B Caa, Ca, C
Skala krótkoterminowego ratingu globalnego P-1 P-2 P-3 NP
Nordic Credit Rating AS
Skala ratingu długoterminowego AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D, SD
Skala ratingu krótkoterminowego N1 N2 N3 N4, N5, N6
Scope Ratings GmbH
Skala ratingu długoterminowego AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D/SD
Skala ratingu krótkoterminowego S-1+ S-1 S-2 S-3, S-4, D/SD
S&P Global Ratings Europe Limited
Skala długoterminowego ratingu kredytowego emitenta AAA AA A BBB BB B CCC, CC, R, SD/D
Skala długoterminowego ratingu kredytowego emisji AAA AA A BBB BB B CCC, CC, C, D
Skala ratingowa kondycji finansowej ubezpieczyciela AAA AA A BBB BB B CCC, CC, SD/D, R
Długoterminowe ratingi kontrahentów w ramach AAA restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji finansowych AA A BBB BB B CCC, CC, SD, D
Skala ratingowa Mid-Market Evaluation (ocena wiarygodności kredytowej średnich przedsiębiorstw) MM1 MM2 MM3, MM4 MM7.

MM5, MM6 MMMM7D,"

MM8,
Skala krótkoterminowego ratingu kredytowego emitenta A-1+ A-1 A-2, A-3 B, C, R, SD/D
Skala krótkoterminowego ratingu kredytowego emisji A-1+ A-1 A-2, A-3 B, C, D
Krótkoterminowe ratingi kontrahentów w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji finansowych A-1+ A-1 A-2, A-3 B, C, SD/D
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1799 z dnia 7 października 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące przyporządkowania ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny jakości kredytowej dla ryzyka kredytowego zgodnie z art. 136 ust. 1 oraz art. 136 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (zob. s. 3 niniejszego Dziennika Urzędowego).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 12 z 17.1.2015, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
9 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/633 z dnia 24 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.105.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 maja 2018 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 744/2020 z dnia 4 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.176.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2021/2006 z dnia 16 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.407.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1820 z dnia 1 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1820) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2024 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.275.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/1800 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące przyporządkowania ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej do obiektywnej skali stopni jakości kredytowej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
Data aktu: 11/10/2016
Data ogłoszenia: 12/10/2016
Data wejścia w życie: 01/11/2016