a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 111 ust. 1 lit. n) dyrektywy 2009/138/WE sposób przyporządkowania ocen kredytowych wystawionych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej (ECAI) do obiektywnej skali stopni jakości kredytowej do celów obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności ("przyporządkowanie") musi być spójny ze stosowaniem zewnętrznych ocen kredytowych wystawionych przez ECAI przy obliczaniu wymogów kapitałowych dla instytucji kredytowych i instytucji finansowych, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 .
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1799 3 ustanowiono metodę przyporządkowania w odniesieniu do stosowania zewnętrznych ocen kredytowych wystawionych przez ECAI przy obliczaniu wymogów kapitałowych dla instytucji kredytowych i instytucji finansowych, w szczególności zasady dotyczące tego, w jaki sposób dane oceny kredytowe są przyporządkowywane do sześciu stopni jakości kredytowej ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013.
(3) Do celów obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 4 stanowi, że przyporządkowanie to podlega systemowi siedmiu stopni jakości kredytowej w przeciwieństwie do sześciu stopni jakości kredytowej ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 i stosowanych w metodzie przyporządkowania w odniesieniu do instytucji kredytowych i instytucji finansowych.
(4) W celu zapewnienia spójności wymaganej zgodnie z art. 111 ust. 1 lit. n) dyrektywy 2009/138/WE przyporządkowanie opiera się na metodzie przyporządkowania stosowanej w odniesieniu do instytucji kredytowych i instytucji finansowych z uwzględnieniem zmian w stosownych przypadkach, ze zmianami w stosownych przypadkach, z uwzględnieniem dodatkowego stopnia ustanowionego w systemie jakości kredytowej, który ma znaczenie dla obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności.
(5) W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się sposób przyporządkowania z uwzględnieniem czynników ilościowych i jakościowych. W celu wzięcia pod uwagę względów ostrożnościowych i rynkowych należy unikać tworzenia nieuzasadnionych niekorzystnych warunków dla tych ECAI, które z uwagi na ich niedawne wejście na rynek przedstawiają ograniczone informacje ilościowe. Dlatego w przypadku gdy dostępne informacje ilościowe są ograniczone, należy zmniejszyć znaczenie czynników ilościowych dla przyporządkowania. Przyporządkowanie należy aktualizować, gdy staje się to konieczne dla odzwierciedlenia informacji ilościowych uzyskanych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
(6) Sposoby przyporządkowania mają zastosowanie do ocen kredytowych wystawianych przez ECAI, które są agencjami ratingowymi zarejestrowanymi lub certyfikowanymi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 5 lub bankami centralnymi wystawiającymi ratingi kredytowe, które są wyłączone z zakresu stosowania tego rozporządzenia, a także do ocen kredytowych zatwierdzanych przez ECAI zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przekazany Komisji przez europejskie urzędy nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych).
(8) W dniu 29 marca 2016 r. Komisja powiadomiła Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru o zamiarze zatwierdzenia projektów wykonawczych standardów technicznych ze zmianami służącymi zapewnieniu równowagi pomiędzy podejściem ostrożnościowym a koniecznością uniknięcia dalszej koncentracji na i tak już obecnie bardzo skoncentrowanym rynku ratingowym zdominowanym przez trzy duże ECAI, których łączny udział w rynku wynosi około 90 %. W powiadomieniu Komisja podkreśliła w szczególności konieczność uniknięcia automatycznego wprowadzenia po trzech latach bardziej konserwatywnego przyporządkowania w odniesieniu do wszystkich ECAI, które nie przedstawiły wystarczających ratingów, niezależnie od jakości ich ratingów, ponieważ takie podejście groziłoby stworzeniem barier regulacyjnych dla wejścia na rynek oraz osłabieniem pozycji konkurencyjnej mniejszych lub niedawno utworzonych ECAI tylko z tego względu, że nie wystawiają tak wielu ratingów jak istniejące duże instytucje. W oficjalnej opinii z dnia 12 maja 2016 r. Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru potwierdził swoje pierwotne stanowisko i nie przedłożył ponownie wykonawczych standardów technicznych zmienionych w sposób zgodny z poprawkami proponowanymi przez Komisję.
(9) W celu zapewnienia równowagi między podejściem ostrożnościowym a konkurencją na rynku ratingów kredytowych projekty wykonawczych standardów technicznych powinny zostać zmienione w odniesieniu do tych przepisów, które mogą stwarzać nieuzasadnione niekorzystne warunki dla mniejszych lub niedawno utworzonych ECAI z powodu ich późniejszego wejścia na rynek, w szczególności przepisów dotyczących stosowania bardziej konserwatywnego podejścia w przypadku ograniczonej dostępności danych, automatycznego wprowadzenia nowego przyporządkowania od 2019 r., przepisu dotyczącego weryfikacji przyporządkowania i tabeli przyporządkowania obowiązujących od 2019 r.
(10) Europejskie urzędy nadzoru przeprowadziły otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonały analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwróciły się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 , Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 7 oraz Grupy Zainteresowanych Stron z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 8 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: