uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 109a ust. 1,
(1) Zgodnie z art. 111 ust. 1 lit. n) dyrektywy 2009/138/WE sposób przyporządkowania ocen kredytowych wystawionych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej (ECAI) do obiektywnej skali stopni jakości kredytowej do celów obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności ("przyporządkowanie") musi być spójny ze stosowaniem zewnętrznych ocen kredytowych wystawionych przez ECAI przy obliczaniu wymogów kapitałowych dla instytucji kredytowych i instytucji finansowych, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 .
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1799 3 ustanowiono metodę przyporządkowania w odniesieniu do stosowania zewnętrznych ocen kredytowych wystawionych przez ECAI przy obliczaniu wymogów kapitałowych dla instytucji kredytowych i instytucji finansowych, w szczególności zasady dotyczące tego, w jaki sposób dane oceny kredytowe są przyporządkowywane do sześciu stopni jakości kredytowej ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013.
(3) Do celów obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 4 stanowi, że przyporządkowanie to podlega systemowi siedmiu stopni jakości kredytowej w przeciwieństwie do sześciu stopni jakości kredytowej ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 i stosowanych w metodzie przyporządkowania w odniesieniu do instytucji kredytowych i instytucji finansowych.
(4) W celu zapewnienia spójności wymaganej zgodnie z art. 111 ust. 1 lit. n) dyrektywy 2009/138/WE przyporządkowanie opiera się na metodzie przyporządkowania stosowanej w odniesieniu do instytucji kredytowych i instytucji finansowych z uwzględnieniem zmian w stosownych przypadkach, ze zmianami w stosownych przypadkach, z uwzględnieniem dodatkowego stopnia ustanowionego w systemie jakości kredytowej, który ma znaczenie dla obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności.
(5) W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się sposób przyporządkowania z uwzględnieniem czynników ilościowych i jakościowych. W celu wzięcia pod uwagę względów ostrożnościowych i rynkowych należy unikać tworzenia nieuzasadnionych niekorzystnych warunków dla tych ECAI, które z uwagi na ich niedawne wejście na rynek przedstawiają ograniczone informacje ilościowe. Dlatego w przypadku gdy dostępne informacje ilościowe są ograniczone, należy zmniejszyć znaczenie czynników ilościowych dla przyporządkowania. Przyporządkowanie należy aktualizować, gdy staje się to konieczne dla odzwierciedlenia informacji ilościowych uzyskanych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
(6) Sposoby przyporządkowania mają zastosowanie do ocen kredytowych wystawianych przez ECAI, które są agencjami ratingowymi zarejestrowanymi lub certyfikowanymi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 5 lub bankami centralnymi wystawiającymi ratingi kredytowe, które są wyłączone z zakresu stosowania tego rozporządzenia, a także do ocen kredytowych zatwierdzanych przez ECAI zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przekazany Komisji przez europejskie urzędy nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych).
(8) W dniu 29 marca 2016 r. Komisja powiadomiła Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru o zamiarze zatwierdzenia projektów wykonawczych standardów technicznych ze zmianami służącymi zapewnieniu równowagi pomiędzy podejściem ostrożnościowym a koniecznością uniknięcia dalszej koncentracji na i tak już obecnie bardzo skoncentrowanym rynku ratingowym zdominowanym przez trzy duże ECAI, których łączny udział w rynku wynosi około 90 %. W powiadomieniu Komisja podkreśliła w szczególności konieczność uniknięcia automatycznego wprowadzenia po trzech latach bardziej konserwatywnego przyporządkowania w odniesieniu do wszystkich ECAI, które nie przedstawiły wystarczających ratingów, niezależnie od jakości ich ratingów, ponieważ takie podejście groziłoby stworzeniem barier regulacyjnych dla wejścia na rynek oraz osłabieniem pozycji konkurencyjnej mniejszych lub niedawno utworzonych ECAI tylko z tego względu, że nie wystawiają tak wielu ratingów jak istniejące duże instytucje. W oficjalnej opinii z dnia 12 maja 2016 r. Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru potwierdził swoje pierwotne stanowisko i nie przedłożył ponownie wykonawczych standardów technicznych zmienionych w sposób zgodny z poprawkami proponowanymi przez Komisję.
(9) W celu zapewnienia równowagi między podejściem ostrożnościowym a konkurencją na rynku ratingów kredytowych projekty wykonawczych standardów technicznych powinny zostać zmienione w odniesieniu do tych przepisów, które mogą stwarzać nieuzasadnione niekorzystne warunki dla mniejszych lub niedawno utworzonych ECAI z powodu ich późniejszego wejścia na rynek, w szczególności przepisów dotyczących stosowania bardziej konserwatywnego podejścia w przypadku ograniczonej dostępności danych, automatycznego wprowadzenia nowego przyporządkowania od 2019 r., przepisu dotyczącego weryfikacji przyporządkowania i tabeli przyporządkowania obowiązujących od 2019 r.
(10) Europejskie urzędy nadzoru przeprowadziły otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonały analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwróciły się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 , Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 7 oraz Grupy Zainteresowanych Stron z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 8 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/633 z dnia 24 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.105.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 maja 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 744/2020 z dnia 4 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.176.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2021/2006 z dnia 16 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.407.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1820 z dnia 1 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1820) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.275.19 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/1800 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące przyporządkowania ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej do obiektywnej skali stopni jakości kredytowej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE |
| Data aktu: | 11/10/2016 |
| Data ogłoszenia: | 12/10/2016 |
| Data wejścia w życie: | 01/11/2016 |