uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 197 ust. 8,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 stanowi, że akcje lub obligacje zamienne, które wchodzą w skład indeksu głównego, mogą być wykorzystywane przez instytucje jako uznane zabezpieczenie. Jednym z kryteriów kwalifikowalności zabezpieczenia jest jego wystarczająca płynność. Aby indeksy akcji mogły zostać uznane za główne indeksy do celów tego rozporządzenia, indeksy akcji powinny składać się głównie z akcji, w przypadku których można racjonalnie spodziewać się ich zbycia w sytuacji, gdy instytucja ma potrzebę ich upłynnienia. Jest tak w sytuacji, kiedy dla co najmniej 90 % składników indeksu wartość akcji w wolnym obrocie wynosi co najmniej 500 000 000 EUR lub, w przypadku braku informacji dotyczących akcji w wolnym obrocie, kapitalizacja rynkowa wynosi co najmniej 1 000 000 000 EUR.
(2) Należy również umożliwić instytucjom uznanie jako uznane zabezpieczenie instrumentów, które są płynne w odniesieniu do rynków, na których funkcjonują, i osiągają minimalny poziom płynności, niezależnie od tego, czy rynek znajduje się w Unii, czy w państwie trzecim. Indeks akcji powinien zatem być traktowany jako indeks główny, gdy obejmuje nie więcej niż połowę łącznej liczby spółek, których akcje są przedmiotem obrotu na rynku, na którym opiera się indeks, gdy średni dzienny obrót wynosi przynajmniej 100 000 EUR oraz gdy spełnia on również dwa z trzech następujących kryteriów: łączna kapitalizacja rynkowa indeksu wynosi co najmniej 40 % kapitalizacji rynkowej wszystkich spółek, których akcje są przedmiotem obrotu na tym rynku; łączny obrót składnikami indeksu wynosi co najmniej 40 % łącznego obrotu akcjami na tym rynku; indeks służy jako instrument bazowy dla produktów pochodnych.
(3) Indeksy obligacji zamiennych powinny być traktowane jako indeksy główne tylko w przypadku, gdy składowe obligacje mogą zostać zamienione na akcje, gdzie dla co najmniej 90 % tych akcji wartość akcji w wolnym obrocie wynosi co najmniej 500 000 000 EUR lub, w przypadku braku informacji dotyczących akcji w wolnym obrocie, kapitalizacja rynkowa wynosi co najmniej 1 000 000 000 EUR.
(4) W przypadku gdy dwa indeksy spełniają kryteria pozwalające uznać je za indeks główny, a jeden indeks jest podzbiorem drugiego, dla uproszczenia powinno się uwzględnić w wykazie indeksów głównych tylko ten o szerszym zakresie.
(5) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 stanowi, że dłużne papiery wartościowe wyemitowane przez niektóre instytucje, nieposiadające oceny kredytowej wydanej przez zewnętrzną instytucję oceny wiarygodności kredytowej (ECAI), można wykorzystywać jako uznane zabezpieczenie, jeżeli spełniają one szereg warunków, w tym są notowane na uznanej giełdzie.
(6) Aby giełda mogła być traktowana jako uznana giełda do celów rozporządzenia (UE) nr 575/2013, musi ona spełniać warunki ustanowione w art. 4 ust. 1 pkt 72 tego rozporządzenia. W odniesieniu do jednego z tych warunków, a mianowicie posiadania przez giełdę mechanizmu rozliczeniowego, wszystkie rynki regulowane, na których przedmiotem obrotu są instrumenty finansowe niewymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 575/2013, powinny spełniać ten drugi warunek w wyniku licencjonowania ich jako rynek regulowany na mocy dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 i poprzez fakt istnienia przepisów i procedur dotyczących rozliczania i rozrachunku transakcji, zgodnie z wymogami tej dyrektywy 2004/39/WE.
(7) W przypadku gdy mechanizm rozliczeniowy giełdy zapewniany jest przez kontrahenta centralnego (CCP), ten kontrahent centralny powinien spełniać wymogi ustanowione w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 3 . W odniesieniu do nielicznych giełd instrumentów pochodnych nieobsługiwanych przez kontrahentów centralnych, przepisy dotyczące uzupełniania depozytu zabezpieczającego ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 powinny służyć za punkt odniesienia dla oceny kwestii, czy nałożone przez te giełdy wymogi dotyczące uzupełniania depozytu zabezpieczającego są odpowiednie.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(9) W dniu 17 grudnia 2015 r. Komisja poinformowała ESMA o swoim zamiarze zatwierdzenia projektu wykonawczych standardów technicznych ze zmianami, tak aby uwzględnić fakt, iż niektóre indeksy akcji, które spełniają kryteria kwalifikowalności na potrzeby uznania za indeksy główne, nie zostały ujęte w wykazie zawartym w projekcie standardów. W oficjalnej opinii z dnia 28 stycznia 2016 r. ESMA potwierdził swoje pierwotne stanowisko i nie przedłożył ponownie projektu wykonawczych standardów technicznych zmienionego w sposób zgodny ze zmianami proponowanymi przez Komisję. Projekt wykonawczych standardów technicznych powinien zatem zostać zatwierdzony ze zmianami niezbędnymi w celu uniknięcia wykluczenia indeksów, które spełniają kryteria kwalifikowalności na potrzeby uznania za indeksy główne do celów rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(10) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne dotyczące projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, oraz zwrócił się o opinię na ich temat do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 . ESMA nie przeanalizował szczegółowo potencjalnych kosztów i korzyści dotyczących projektu wykonawczych standardów technicznych, jako że byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do ich zakresu i wpływu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.245.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/1646 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do indeksów głównych i uznanych giełd zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych |
| Data aktu: | 13/09/2016 |
| Data ogłoszenia: | 14/09/2016 |
| Data wejścia w życie: | 04/10/2016 |