uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) 1-naftyloacetamidu, kwasu 1-naftylooctowego, chloridazonu, fluazifopu-P, fuberidazolu, mepikwatu i tralkoksydymu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W odniesieniu do 1-naftyloacetamidu i kwasu 1-naftylooctowego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Zaproponowano zmianę definicji pozostałości i stwierdzono, że w przypadku NDP dla jabłek, gruszek, pomidorów i oberżyn pewne informacje nie są dostępne i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dla pomarańczy, cytryn, mandarynek, czereśni, brzoskwiń, śliwek, winogron, truskawek, malin, oliwek stołowych, kiwi, ziemniaków, papryki, ogórków, cukinii, melonów, arbuzów, szpinaku, fasoli (świeżej, w strąkach), fasoli (świeżej, bez strąków), grochu (świeżego, w strąkach), grochu (świeżego, bez strąków), szparagów, selera, karczochów zwyczajnych, fasoli (suchej) i cykorii podróżnik (korzeni) brak jest informacji i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(3) W odniesieniu do chloridazonu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 3 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Zalecił także obniżenie NDP dla korzeni buraka cukrowego. W odniesieniu do innych produktów zalecił utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla roszpunki warzywnej, sałaty, endywii, rzeżuchy, gorycznika wiosennego, rokietty siewnej, gorczycy sarepskiej, portulaki pospolitej, szparagów, karczochów hiszpańskich, selera, kopru włoskiego, karczochów zwyczajnych, pora, rabarbaru, naparów ziołowych (suszonych, kwiatów), naparów ziołowych (suszonych, liści), przypraw (kora), przypraw (pąków) i przypraw (słupki kwiatowe) brak jest informacji i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Urząd stwierdził, że oczekuje się kumulacji pozostałości chloridazonu w niektórych uprawach w płodozmianie, i obliczył NDP dla odpowiednich produktów z uwzględnieniem tego potencjału kumulacji po różnych odstępach między uprawami, pozostawiając osobom zarządzającym ryzykiem wybór wymaganej opcji. W przypadku takich produktów, do których nie stosuje się danej substancji czynnej, pozostałości nieuchronnie przenikają z gleby, w której wcześniej stosowano daną substancję czynną w innych uprawach. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących buraków, chrzanu pospolitego, czosnku, cebuli, szalotki, liści i pędów kapustnych, szpinaku, boćwiny, ziół; mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki świń; mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki bydła; mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki owiec; mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki kóz; oraz mleka krowiego, owczego i koziego brakuje pewnych informacji i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(4) W odniesieniu do fluazifopu-P Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 4 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do grejpfrutów, pomarańczy, cytryn, lim/limonek, mandarynek, migdałów, orzechów brazylijskich, orzechów nerkowca, kasztanów jadalnych, orzechów laskowych, orzechów makada-miowych/orzechów makadamii trójlistnej, orzechów pekan, orzeszków piniowych, orzeszków pistacjowych, orzechów włoskich, jabłek, gruszek, pigw, moreli, czereśni, brzoskwiń, śliwek, winogron stołowych i do produkcji wina, owoców leśnych, pozostałych drobnych owoców i jagód, fig, oliwek stołowych, kumkwatów, kiwi, bananów, ananasów, pochrzynów, czosnku, szalotki, ogórków, korniszonów, sałaty i innych warzyw sałatowych, szpinaku, portulaki pospolitej, boćwiny, cykorii warzywnej, ziół, szparagów, selera, kopru włoskiego/ fenkuła włoskiego, grochu suszonego, ziaren słonecznika, ziaren rzepaku, nasion gorczycy, ogórecznika lekarskiego, lnicznika siewnego, oliwek do produkcji oliwy i korzeni cykorii podróżnik. W odniesieniu do innych produktów zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dla pomidorów, papryki, kapusty głowiastej oraz świeżej fasoli bez strąków istnieje ryzyko dla konsumentów. Należy zatem obniżyć te NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dla truskawek, marchwi, naparów ziołowych (z suszonych kwiatów, liści i korzeni), chmielu, przypraw (nasion, owoców i jagód oraz korzeni i kłączy); mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki świń; mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki bydła; mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki owiec; mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki kóz; mięśni, tłuszczu i wątroby drobiu; mleka krowiego, owczego i koziego oraz jaj ptasich brakuje pewnych informacji i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dla dymki, pora i nasion bawełny brak jest informacji i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(5) W odniesieniu do fuberidazolu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 5 . Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej.
(6) W odniesieniu do mepikwatu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 6 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości oraz zalecił obniżenie lub utrzymanie NDP w odniesieniu do szeregu produktów. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dla nasion rzepaku pewne informacje nie są dostępne i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tego produktu należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dla siemienia lnianego i nasion słonecznika brak jest informacji i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(7) W odniesieniu do tralkoksydymu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 7 . Zaproponowano zmianę definicji pozostałości i stwierdzono, że w odniesieniu do NDP dla ziarna jęczmienia i ziarna pszenicy zwyczajnej pewne informacje nie są dostępne i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(8) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie danego środka ochrony roślin i dla których nie istnieją tolerancje importowe ani dopuszczalne poziomy pozostałości zawarte w Kodeksie (CXL), NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Komisja zasięgnęła rady laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej do spraw pozostałości pestycydów odnośnie do potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów rozwój techniczny wymaga ustalenia określonych granic oznaczalności.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. Ze względu na fakt, iż przy obecnych NDP nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów, wartość odnosząca się do fluazifopu-P i wynosząca 0,01 mg/kg dla papryki powinna być stosowana od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do wszystkich produktów.
(14) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.172.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1015 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 1-naftyloacetamidu, kwasu 1-naftylooctowego, chloridazonu, fluazifopu-P, fuberidazolu, mepikwatu i tralkoksydymu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 17/06/2016 |
| Data ogłoszenia: | 29/06/2016 |
| Data wejścia w życie: | 19/07/2016, 19/01/2017 |