Decyzja wykonawcza 2016/87 w sprawie wycofania z obrotu bieżących produktów pochodzących z MON 863 (MON-OO863-5) oraz uchylenia decyzji 2010/139/UE, 2010/140/UE i 2010/141/UE zezwalających na wprowadzenie do obrotu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady produktów zawierających genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę MON863 × MON810 × NK603 (MON-OO863-5 × MON-OO81O-6 × MON-OO6O3-6), MON863 × MON810 (MON-OO863-5 × MON-OO81O-6) i MON863 × NK603 (MON-OO863-5 × MON-OO6O3-6), składających się z niej lub z niej wyprodukowanych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/87
z dnia 22 stycznia 2016 r.
w sprawie wycofania z obrotu bieżących produktów pochodzących z MON 863 (MON-ØØ863-5) oraz uchylenia decyzji 2010/139/UE, 2010/140/UE i 2010/141/UE zezwalających na wprowadzenie do obrotu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady produktów zawierających genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę MON863 × MON810 × NK603 (MON-ØØ863-5 × MON-ØØ81Ø-6 × MON-ØØ6Ø3-6), MON863 × MON810 (MON-ØØ863-5 × MON-ØØ81Ø-6) i MON863 × NK603 (MON-ØØ863-5 × MON-ØØ6Ø3-6), składających się z niej lub z niej wyprodukowanych

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 204)

(Jedynie teksty w języku francuskim i niderlandzkim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 stycznia 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 6 i art. 20 ust. 6, a także art. 9 ust. 2 i art. 21 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy decyzji Komisji 2005/608/WE 2 wprowadzanie do obrotu pasz zawierających kukurydzę MON 863 lub składających się z niej oraz kukurydzy MON 863 w produktach zawierających ją lub składających się z niej, do wszelkich zastosowań innych niż żywność i pasza, z wyjątkiem uprawy, jest dozwolone zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE 3 do dnia 12 stycznia 2016 r.

(2) Na mocy decyzji Komisji 2006/68/WE 4 wprowadzanie do obrotu żywności zawierającej kukurydzę MON 863, składającej się z niej lub z niej wyprodukowanej jest dozwolone do dnia 12 stycznia 2016 r. zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .

(3) Dodatki do żywności, materiały paszowe i dodatki paszowe wyprodukowane ze zmodyfikowanej genetycznie kukurydzy MON 863 były wprowadzane do obrotu przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 i zostały zgłoszone jako bieżące produkty zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. b) i art. 20 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, gdy weszło ono w życie.

(4) W dniu 13 kwietnia 2007 r. przedsiębiorstwo Monsanto Europe SA, zgodnie z art. 8 ust. 4, art. 11, art. 20 ust. 4 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, złożyło w Komisji wniosek o odnowienie zezwolenia na kontynuowanie obrotu bieżącymi dodatkami do żywności oraz materiałami paszowymi i dodatkami paszowymi wyprodukowanymi z kukurydzy MON 863, które zostały wcześniej zgłoszone zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. b) i art. 20 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia ("wniosek"). W dniu 30 marca 2010 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("EFSA") wydał pozytywną opinię zgodnie z art. 6 i 18 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 oraz uznał, że nie ma potrzeby zmiany tych opinii w związku z nowymi informacjami przedstawionymi we wniosku o odnowienie i z przeglądem literatury naukowej opublikowanej od czasu wydania przez EFSA poprzednich opinii naukowych dotyczących kukurydzy MON 863. W związku z tym EFSA powtórzyła swoje poprzednie wnioski, że nie jest prawdopodobne, by kukurydza MON 863 miała negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt lub na środowisko w kontekście zamierzonych zastosowań. W swojej opinii EFSA rozpatrzyła wszystkie szczegółowe pytania i wątpliwości zgłaszane przez państwa członkowskie w ramach konsultacji z właściwymi organami krajowymi, przewidzianych w art. 6 ust. 4 i art. 18 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.

(5) Na mocy decyzji Komisji 2010/139/UE 6 , 2010/140/UE 7 i 2010/141/UE 8 wprowadzanie do obrotu żywności i składników żywności zawierających kukurydzę MON863 × MON810 × NK603, kukurydzę MON863 × MON810 i kukurydzę MON863 × NK603, składających się z niej lub z niej wyprodukowanych jest dozwolone zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003 do dnia 1 marca 2020 r.

(6) W dniu 29 czerwca 2015 r. przedsiębiorstwo Monsanto Europe SA zwróciło się do Komisji o zakończenie wszystkich zezwoleń wydanych przez Komisję na produkty zawierające genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę MON863, składające się z niej lub z niej wyprodukowane, jako pojedyncze i złożone modyfikacje genetyczne, w związku z tym, że przedsiębiorstwo to podjęło decyzję handlową o zakończeniu wprowadzania tych produktów do obrotu w UE.

(7) W konsekwencji przedsiębiorstwo Monsanto Europe SA wycofało wniosek o odnowienie zezwolenia na kontynuowanie obrotu bieżącymi dodatkami do żywności oraz materiałami paszowymi i dodatkami paszowymi wyprodukowanymi z kukurydzy MON 863, złożony w dniu 13 kwietnia 2007 r., w odniesieniu do którego EFSA opublikowała opinię w dniu 30 marca 2010 r., i zwróciło się do Komisji o uchylenie decyzji 2005/608/WE, 2006/68/WE, 2010/139/UE, 2010/140/UE i 2010/141/UE.

(8) Ze względu na to, że kukurydza MON 863, jako pojedyncza i złożona modyfikacja genetyczna, od 2011 r. nie była uprawiana w celach handlowych w państwach trzecich i zakończono stopniowe wycofywanie jej z obrotu, nie ma potrzeby ustanawiania ograniczonego okresu, w którym można zużywać istniejące zapasy tego produktu.

(9) Decyzje 2005/608/WE i 2006/68/WE stracą moc dnia 12 stycznia 2016 r. W związku z tym, że przedsiębiorstwo Monsanto Europe SA nie złożyło wniosków o odnowienie zezwoleń wydanych w drodze tych decyzji, po tej dacie produkty te nie powinny być wprowadzane do obrotu.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Najpóźniej z dniem publikacji niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wycofuje się z obrotu dodatki paszowe wyprodukowane z kukurydzy MON-ØØ863-5 zgłoszone jako bieżące produkty na podstawie art. 8 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, a także materiały paszowe i dodatki paszowe wyprodukowane z kukurydzy MON-ØØ863-5 zgłoszone jako bieżące produkty na podstawie art. 20 ust. 1 lit. b).
2.
Z dniem publikacji niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej tracą moc decyzje 2010/139/UE, 2010/140/UE i 2010/141/UE.
Artykuł  2

Wpisy do wspólnotowego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, o którym mowa w art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, dotyczące kukurydzy MON-ØØ863-5, MON-ØØ863-5 × MON-ØØ81Ø-6 × MON-ØØ6Ø3-6, MON-ØØ863-5 × MON-ØØ81Ø-6 i MON-ØØ863-5 × MON-ØØ6Ø3-6 dostosowuje się w celu uwzględnienia przepisów niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do przedsiębiorstwa Monsanto Europe SA, Scheldelaan 460, Haven 627, 2040 Antwerpia, Belgia.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2016 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

1 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2005/608/WE z dnia 8 sierpnia 2005 r. w sprawie wprowadzania do obrotu, zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, produktu z kukurydzy (Zea Mays L., linia MON 863) genetycznie zmodyfikowanej w celu uzyskania odporności na kukurydzianą stonkę korzeniową (Dz.U. L 207 z 10.8.2005, s. 17).
3 Dyrektywa 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylająca dyrektywę Rady 90/220/EWG (Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2006/68/WE z dnia 13 stycznia 2006 r. zezwalająca na wprowadzenie do obrotu żywności i składników żywności wytworzonych z genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy linii MON 863 jako nowej żywności lub nowych składników żywności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 34 z 7.2.2006, s. 26).
5 Rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 1997 r. dotyczące nowej żywności i nowych składników żywności (Dz.U. L 43 z 14.2.1997, s. 1).
6 Decyzja Komisji 2010/139/UE z dnia 2 marca 2010 r. zezwalająca na wprowadzenie do obrotu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady produktów zawierających genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę MON863 × MON810 × NK603 (MON-ØØ863-5 × MON-ØØ81Ø-6 × MON-ØØ6Ø3-6), składających się z niej lub z niej wyprodukowanych (Dz.U. L 55 z 5.3.2010, s. 68).
7 Decyzja Komisji 2010/140/UE z dnia 2 marca 2010 r. zezwalająca na wprowadzenie do obrotu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady produktów zawierających genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę MON863 × MON810 (MON-ØØ863-5 × MON-ØØ81Ø-6), składających się z niej lub z niej wyprodukowanych (Dz.U. L 55 z 5.3.2010, s. 73).
8 Decyzja Komisji 2010/141/UE z dnia 2 marca 2010 r. zezwalająca na wprowadzenie do obrotu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady produktów zawierających genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę MON863 × NK603 (MON-ØØ863-5 × MON-ØØ6Ø3-6), składających się z niej lub z niej wyprodukowanych (Dz.U. L 55 z 5.3.2010, s. 78).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.17.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/87 w sprawie wycofania z obrotu bieżących produktów pochodzących z MON 863 (MON-OO863-5) oraz uchylenia decyzji 2010/139/UE, 2010/140/UE i 2010/141/UE zezwalających na wprowadzenie do obrotu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady produktów zawierających genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę MON863 × MON810 × NK603 (MON-OO863-5 × MON-OO81O-6 × MON-OO6O3-6), MON863 × MON810 (MON-OO863-5 × MON-OO81O-6) i MON863 × NK603 (MON-OO863-5 × MON-OO6O3-6), składających się z niej lub z niej wyprodukowanych
Data aktu: 22/01/2016
Data ogłoszenia: 26/01/2016