KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 153/2013 2 ustanowiono regulacyjne standardy techniczne dotyczące wymogów spoczywających na kontrahentach centralnych (CCP) w odniesieniu do horyzontów czasowych okresu likwidacji, które należy uwzględniać w odniesieniu do różnych klas instrumentów finansowych. Wspomniane regulacyjne standardy techniczne należy dostosowywać do zmian wprowadzanych w innych odpowiednich regulacjach.
(2) Do celów obliczania wymaganego depozytu zabezpieczającego, który jest niezbędny do pokrycia ekspozycji CCP na ryzyko rynkowe, określone struktury rachunków, oparte na obliczanym na zasadzie brutto okresie likwidacji wynoszącym co najmniej jeden dzień, zapewniają CCP wystarczający poziom pokrycia oraz lepszą ochroną klientów i zmniejszenie ryzyka systemowego. Należy zatem dopuścić taki minimalny okres likwidacji na potrzeby rozliczania pozycji klientów w instrumentach finansowych innych niż instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, jeżeli spełnione są określone warunki.
(3) Uwzględniając fakt, że indywidualne oddzielne rachunki zapewniają klientom jeszcze większą ochronę niż rachunki zbiorcze brutto, w stosunku do indywidualnych oddzielnych rachunków minimalny okres likwidacji na potrzeby obliczania depozytów zabezpieczających powinien być równie długi jak w przypadku rachunków zbiorczych brutto.
(4) W przypadku CCP, które w ciągu dnia nie przypisują transakcji poszczególnym klientom, skrócenie minimalnego okresu likwidacji z dwóch dni do jednego dnia może prowadzić do tego, że w przypadku nowych transakcji rozliczanych w ciągu dnia i nieprzypisywanych poszczególnym klientom CCP będą wzywać do wniesienia depozytów zabezpieczających na zasadzie dziennej netto. Może to narazić CCP na znaczne straty w przypadku, gdy śróddzienne zmiany cen nie wywołują wezwania do wniesienia śróddziennego depozytu zabezpieczającego. Należy zatem określić szczególną wartość progową w celu zapewnienia, by CCP wzywały do wniesienia śróddziennych depozytów zabezpieczających i mimo skróconego okresu likwidacji pozostawały dostatecznie chronione.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 153/2013.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) po konsultacjach z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i Europejskim Systemem Banków Centralnych.
(7) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w sprawie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował związane z nim potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |