Rozporządzenie delegowane 2016/822 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 153/2013 w odniesieniu do horyzontów czasowych okresu likwidacji, które należy uwzględniać w odniesieniu do różnych klas instrumentów finansowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2016/822
z dnia 21 kwietnia 2016 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 153/2013 w odniesieniu do horyzontów czasowych okresu likwidacji, które należy uwzględniać w odniesieniu do różnych klas instrumentów finansowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 153/2013 2 ustanowiono regulacyjne standardy techniczne dotyczące wymogów spoczywających na kontrahentach centralnych (CCP) w odniesieniu do horyzontów czasowych okresu likwidacji, które należy uwzględniać w odniesieniu do różnych klas instrumentów finansowych. Wspomniane regulacyjne standardy techniczne należy dostosowywać do zmian wprowadzanych w innych odpowiednich regulacjach.

(2) Do celów obliczania wymaganego depozytu zabezpieczającego, który jest niezbędny do pokrycia ekspozycji CCP na ryzyko rynkowe, określone struktury rachunków, oparte na obliczanym na zasadzie brutto okresie likwidacji wynoszącym co najmniej jeden dzień, zapewniają CCP wystarczający poziom pokrycia oraz lepszą ochroną klientów i zmniejszenie ryzyka systemowego. Należy zatem dopuścić taki minimalny okres likwidacji na potrzeby rozliczania pozycji klientów w instrumentach finansowych innych niż instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, jeżeli spełnione są określone warunki.

(3) Uwzględniając fakt, że indywidualne oddzielne rachunki zapewniają klientom jeszcze większą ochronę niż rachunki zbiorcze brutto, w stosunku do indywidualnych oddzielnych rachunków minimalny okres likwidacji na potrzeby obliczania depozytów zabezpieczających powinien być równie długi jak w przypadku rachunków zbiorczych brutto.

(4) W przypadku CCP, które w ciągu dnia nie przypisują transakcji poszczególnym klientom, skrócenie minimalnego okresu likwidacji z dwóch dni do jednego dnia może prowadzić do tego, że w przypadku nowych transakcji rozliczanych w ciągu dnia i nieprzypisywanych poszczególnym klientom CCP będą wzywać do wniesienia depozytów zabezpieczających na zasadzie dziennej netto. Może to narazić CCP na znaczne straty w przypadku, gdy śróddzienne zmiany cen nie wywołują wezwania do wniesienia śróddziennego depozytu zabezpieczającego. Należy zatem określić szczególną wartość progową w celu zapewnienia, by CCP wzywały do wniesienia śróddziennych depozytów zabezpieczających i mimo skróconego okresu likwidacji pozostawały dostatecznie chronione.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 153/2013.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) po konsultacjach z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i Europejskim Systemem Banków Centralnych.

(7) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w sprawie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował związane z nim potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 26 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 153/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
ustępy 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Do celów art. 41 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP określa odpowiednie horyzonty czasowe okresu likwidacji, uwzględniając charakterystykę rozliczanego instrumentu finansowego, rodzaj rachunku, na którym przechowywany jest instrument finansowy, rynek, na którym prowadzony jest obrót danym instrumentem, oraz następujące minimalne horyzonty czasowe okresu likwidacji:

a) pięć dni roboczych - w przypadku instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym;

b) dwa dni robocze - w przypadku instrumentów finansowych innych niż instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, przechowywanych na rachunkach niespełniających warunków określonych w lit. c);

c) jeden dzień roboczy - w przypadku instrumentów finansowych innych niż instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, przechowywanych na zbiorczych rachunkach klientów lub na indywidualnych rachunkach klientów, pod warunkiem że spełnione są następujące warunki:

(i) CCP prowadzi odrębną dokumentację pozycji każdego klienta przynajmniej na koniec każdego dnia, oblicza depozyty zabezpieczające w odniesieniu do każdego klienta oraz pobiera sumę wymaganych depozytów zabezpieczających mających zastosowanie do każdego klienta na zasadzie brutto;

(ii) CCP zna tożsamość wszystkich klientów;

(iii) pozycje posiadane na rachunku nie stanowią własnych pozycji przedsiębiorstw należących do tej samej grupy co członek rozliczający;

(iv) CCP dokonuje pomiaru ekspozycji i oblicza dla każdego rachunku początkowy i zmienny depozyt zabezpieczający w czasie niemal rzeczywistym i co najmniej co godzinę w ciągu dnia na podstawie zaktualizowanych pozycji i cen;

(v) w przypadku gdy CCP nie przypisuje w ciągu dnia nowych transakcji poszczególnym klientom, CCP pobiera depozyty zabezpieczające w ciągu godziny, jeżeli wymagane depozyty zabezpieczające obliczone zgodnie z ppkt (iv) przekraczają 110 % zaktualizowanego dostępnego zabezpieczenia zgodnie z rozdziałem X, chyba że kwota śróddziennych depozytów zabezpieczających należnych CCP jest nieistotna w porównaniu z kwotą wstępnie ustaloną przez CCP i zatwierdzoną przez właściwy organ i o ile te przypisane uprzednio klientom transakcje są obejmowane depozytem zabezpieczającym odrębnie od transakcji, które nie są przypisywane w ciągu dnia.

2. We wszystkich przypadkach w celu ustalenia odpowiednich horyzontów czasowych okresu likwidacji CCP szacuje i sumuje przynajmniej następujące okresy:

a) najdłuższy możliwy okres, który może upłynąć od momentu ostatniego pobrania depozytów zabezpieczających do czasu ogłoszenia niewykonania zobowiązania przez CCP lub uruchomienia przez CCP procedury zarządzania przypadkiem niewykonania zobowiązania;

b) szacowany okres konieczny do opracowania i wdrożenia strategii służącej zarządzaniu przypadkiem niewykonania zobowiązania przez członka rozliczającego w zależności od szczególnej charakterystyki każdej klasy instrumentu finansowego, w tym jego poziomu płynności oraz wielkości i koncentracji pozycji, a także rynków, na których CCP dokona likwidacji lub całkowitego zabezpieczenia pozycji członka rozliczającego;

c) w stosownych przypadkach, okres konieczny do pokrycia ryzyka kontrahenta, na które CCP jest narażony.";

2)
w ust. 4 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) obejmuje przynajmniej dwa dni robocze, lub jeden dzień roboczy, jeżeli spełnione są warunki określone w ust. 1 lit. c).".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 153/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów obowiązujących kontrahentów centralnych (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 41)
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.137.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2016/822 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 153/2013 w odniesieniu do horyzontów czasowych okresu likwidacji, które należy uwzględniać w odniesieniu do różnych klas instrumentów finansowych
Data aktu: 21/04/2016
Data ogłoszenia: 26/05/2016
Data wejścia w życie: 15/06/2016