uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 419 ust. 5,
(1) Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego ustanowił międzynarodowe standardy dotyczące wskaźnika pokrycia wypływów netto oraz narzędzi monitorujących ryzyko płynności 2 (standardy BCBS).
(2) W celu zapewnienia skutecznego nadzoru i stosowania odstępstw przewidzianych w art. 419 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz skutecznego monitorowania przestrzegania przez instytucje wymogów mających zastosowanie do tych odstępstw, stosownie do standardów BCBS, instytucje powinny powiadamiać właściwe organy o zamiarze stosowania tych odstępstw lub o zamiarze dokonania istotnej zmiany w zakresie stosowania tych odstępstw.
(3) W standardach BCBS ustanowiono wytyczne dla organów nadzoru w jurysdykcjach z niewystarczającymi aktywami płynnymi wysokiej jakości. Zgodnie z zasadą nr 3 wspomnianych wytycznych dla organów nadzoru przed zastosowaniem jakiegokolwiek odstępstwa, w celu wykazania uzasadnionych potrzeb, instytucje powinny w możliwym zakresie podejmować uzasadnione działania, aby zapewnić wykorzystanie wysokiej jakości aktywów płynnych i obniżyć ogólny poziom ryzyka płynności w celu ściślejszego przestrzegania wymogu dotyczącego pokrycia wypływów netto.
(4) Zgodnie z zasadami 1 i 4 wytycznych dla organów nadzoru określonych w standardach BCBS konieczne jest zapewnienie, by instytucje nie stosowały odstępstw jako ekonomicznej decyzji maksymalizującej ich zyski poprzez wybór alternatywnych aktywów płynnych wysokiej jakości przede wszystkim w oparciu o względy rentowności. Zgodnie z tymi zasadami należy również ustanowić mechanizm ograniczający korzystanie z odstępstw, aby zmniejszyć ryzyko, że alternatywne aktywa będą zagrożone. Biorąc pod uwagę standardy BCBS, należy również przewidzieć odpowiednie redukcje wartości do celów odstępstwa przewidzianego w art. 419 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz ustalić zasady dotyczące opłat do celów odstępstwa przewidzianego w art. 419 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia. W szczególności, jeśli chodzi o odstępstwo przewidziane w art. 419 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w celu zapewnienia, by cena płacona przez instytucję za linię kredytową w banku centralnym była uczciwa, opłata powinna składać się z dwóch elementów. Pierwszy z nich powinien równoważyć większy zysk na aktywach utrzymywanych w celu zabezpieczenia linii kredytowych, tak aby jego wartość odzwierciedlała korzyści narastające niezależnie od wykorzystywanej w danej chwili kwoty kredytu. Drugi element powinien odzwierciedlać kwotę wykorzystanej linii kredytowej.
(5) Zgodnie z zasadą 2 wytycznych dla organów nadzoru określonych w standardach BCBS stosowanie odstępstw powinno być ograniczone dla wszystkich instytucji posiadających ekspozycje w danej walucie. Zgodnie z art. 419 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 stosowane odstępstwa mają być odwrotnie proporcjonalne do dostępności właściwych aktywów. Z tych powodów stosowanie odstępstw powinno być ograniczone do pewnego odsetka wypływów płynności netto instytucji kredytowej w danej walucie, który odpowiada odnośnym niedoborom aktywów płynnych w danej walucie.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(8) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 Komisja zatwierdziła ze zmianami projekt standardu regulacyjnego przedłożony przez EUNB po odesłaniu projektu standardu regulacyjnego do EUNB, podając powody zmian. EUNB przedstawił formalną opinię potwierdzającą te zmiany,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.125.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/709 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki stosowania odstępstw dotyczących walut z ograniczeniami dostępności aktywów płynnych |
| Data aktu: | 26/01/2016 |
| Data ogłoszenia: | 13/05/2016 |
| Data wejścia w życie: | 02/06/2016 |