Wytyczne EBC/2014/43 (2015/571) zmieniające wytyczne EBC/2014/15 w sprawie statystyki monetarnej i finansowej

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2015/571
z dnia 6 listopada 2014 r.
zmieniające wytyczne EBC/2014/15 w sprawie statystyki monetarnej i finansowej (EBC/2014/43)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 ,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i pozostałych instytucji finansowych 2 ,

uwzględniając wytyczne EBC/2010/20 z dnia 11 listopada 2010 r. w sprawie ram prawnych rachunkowości i sprawozdawczości finansowej w Europejskim Systemie Banków Centralnych 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aktualizacja opracowywania statystyk dotyczących emisji papierów wartościowych jest niezbędna dla uwzględnienia aktualizacji Europejskiego Systemu Rachunków 2010 oraz dla rozpoczęcia opracowywania w tych ramach statystyk dotyczących emisji papierów wartościowych przez podmioty sekurytyzacyjne ("PS").

(2) Niezbędna jest także zmiana wymogów sprawozdawczych dla transakcji płatniczych dotyczących instytucji niemonetarnych określonych w wytycznych ECB/2014/15 4 , zapewniająca odpowiednie uwzględnianie określonych krajowych instrumentów i usług płatniczych, które nie są wprost wymienione w dyrektywie 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ani nią objęte,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiana załącznika II do wytycznych EBC/2014/15

W załączniku II do wytycznych EBC/2014/15 wprowadza się następujące zmiany:

1)
część 12 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszych wytycznych;
2)
w części 16 tabela 3 otrzymuje brzmienie:
"Wysłane Otrzymane
Pozycje uzupełniające Liczba transakcji Wartość transakcji Liczba transakcji Wartość transakcji
Transakcje według rodzaju instrumentu płatniczego

Polecenia przelewu

Inicjowane w formie elektronicznej
w tym:
Inicjowane jako płatności indywidualne
w tym:
Płatności elektroniczne poprzez bankowość internetową Geo 1 Geo 1 - -
Uznania rachunku za pomocą prostego zapisu księgowego Geo 0 Geo 0 - -
Obciążenia rachunku za pomocą prostego zapisu księgowego Geo 0 Geo 0 - - - -
Przekazy pieniężne Geo 3 Geo 3 Geo 2 Geo 2
Transakcje za pośrednictwem urządzenia telekomunikacyjnego, cyfrowego lub informatycznego Geo 1 Geo 1 Geo 2 Geo 2
Inne usługi (nieobjęte dyrektywą w sprawie usług płatniczych) Geo 4 Geo 4 - -"
3)
w części 16 dodaje się definicję w brzmieniu:

"Inne usługi (nieobjęte dyrektywą w sprawie usług płatniczych) - usługi związane z płatnościami inne niż usługi określone w art. 4 pkt 3 dyrektywy 2007/64/WE.".

Artykuł  2

Skuteczność i wdrożenie

1.
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2.
Krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z załącznikiem do niniejszych wytycznych i stosują go od dnia ich przyjęcia.
3.
Krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z art. 1 ust. 2 niniejszych wytycznych i stosują go od dnia 1 stycznia 2015 r.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 6 listopada 2014 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC

Mario DRAGHI

Prezes EBC

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK

"CZĘŚĆ 12

Statystyka emisji papierów wartościowych

Sekcja 1

Wprowadzenie

Statystyka emisji papierów wartościowych dla strefy euro obejmuje dwa główne agregaty:

- wszystkie emisje przeprowadzone przez rezydentów strefy euro we wszystkich walutach, oraz

- wszystkie emisje przeprowadzone na całym świecie, zarówno krajowe jak i zagraniczne, w euro.

Dokonuje się podstawowego rozróżnienia ze względu na kraj emitenta, przy czym KBC Eurosystemu zbierają dane o wszystkich emisjach przeprowadzonych przez rezydentów strefy euro 6 . Bank Rozrachunków Międzynarodowych (BIS - Bank for International Settlements) przesyła dane o emisjach w krajach »zagranicy«, obejmujących wszystkich rezydentów spoza strefy euro (w tym organizacje międzynarodowe spoza strefy euro).

Poniższa tabela zawiera zestawienie wymogów sprawozdawczości.

Emisje papierów wartościowych
Przez rezydentów strefy euro (każdy KBC przesyła dane dotyczące rezydentów własnego kraju) Przez rezydentów zagranicy (BIS/KBC)
Państwa członkowskie spoza strefy euro Pozostałe kraje
W euro/walutach krajowych Blok A Blok B
W pozostałych walutach (*) Blok C Blok D nie jest wymagany
(*) »Pozostałe waluty« obejmują wszystkie inne waluty, w tym waluty krajowe państw członkowskich spoza strefy euro.

Sekcja 2

Wymogi sprawozdawczości

Tabela 1

Blok A formularz sprawozdawczy dla KBC

EMITENCI KRAJOWI//EURO/WALUTY KRAJOWE
Stan Emisje brutto Wykupy Emisje netto (**)
A1 A2 A3 A4
1. KRÓTKOTERMINOWE DŁUŻNE PAPIERY WARTOŚCIOWE (*)
Razem S1 S68 S135 S202
EBC/KBC S2 S69 S136 S203
MIF z wyjątkiem banków centralnych S3 S70 S137 S204
PIPF S4 S71 S138 S205
Z których PS S5 S72 S139 S206
Pomocnicze spółki finansowe S6 S73 S140 S207
Instytucje finansowe typu captive S7 S74 S141 S208
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S8 S75 S142 S209
Przedsiębiorstwa niefinansowe S9 S76 S143 S210
Instytucje rządowe szczebla centralnego S10 S77 S144 S211
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S11 S78 S145 S212
Fundusze zabezpieczenia społecznego S12 S79 S146 S213
2. DŁUGOTERMINOWE DŁUŻNE PAPIERY WARTOŚCIOWE (*)
Razem S13 S80 S147 S214
EBC/KBC S14 S81 S148 S215
MIF z wyjątkiem banków centralnych S15 S82 S149 S216
PIPF S16 S83 S150 S217
Z których PS S17 S84 S151 S218
Pomocnicze spółki finansowe S18 S85 S152 S219
Instytucje finansowe typu captive S19 S86 S153 S220
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S20 S87 S154 S221
Przedsiębiorstwa niefinansowe S21 S88 S155 S222
Instytucje rządowe szczebla centralnego S22 S89 S156 S223
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S23 S90 S157 S224
Fundusze zabezpieczenia społecznego S24 S91 S158 S225
2.1. w tym papiery o stałym oprocentowaniu:
Razem S25 S92 S159 S226
EBC/KBC S26 S93 S160 S227
MIF z wyjątkiem banków centralnych S27 S94 S161 S228
PIPF S28 S95 S162 S229
Z których PS S29 S96 S163 S230
Pomocnicze spółki finansowe S30 S97 S164 S231
Instytucje finansowe typu captive S31 S98 S165 S232
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S32 S99 S166 S233
Przedsiębiorstwa niefinansowe S33 S100 S167 S234
Instytucje rządowe szczebla centralnego S34 S101 S168 S235
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S35 S102 S169 S236
Fundusze zabezpieczenia społecznego S36 S103 S170 S237
2.2. w tym papiery o zmiennym oprocentowaniu:
Razem S37 S104 S171 S238
EBC/KBC S38 S105 S172 S239
MIF z wyjątkiem banków centralnych S39 S106 S173 S240
PIPF S40 S107 S174 S241
Z których PS S41 S108 S175 S242
Pomocnicze spółki finansowe S42 S109 S176 S243
Instytucje finansowe typu captive S43 S110 S177 S244
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S44 S111 S178 S245
Przedsiębiorstwa niefinansowe S45 S112 S179 S246
Instytucje rządowe szczebla centralnego S46 S113 S180 S247
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S47 S114 S181 S248
Fundusze zabezpieczenia społecznego S48 S115 S182 S249
2.3. w tym obligacje zerokuponowe:
Razem S49 S116 S183 S250
EBC/KBC S50 S117 S184 S251
MIF z wyjątkiem banków centralnych S51 S118 S185 S252
PIPF S52 S119 S186 S253
Z których PS S53 S120 S187 S254
Pomocnicze spółki finansowe S54 S121 S188 S255
Instytucje finansowe typu captive S55 S122 S189 S256
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S56 S123 S190 S257
Przedsiębiorstwa niefinansowe S57 S124 S191 S258
Instytucje rządowe szczebla centralnego S58 S125 S192 S259
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S59 S126 S193 S260
Fundusze zabezpieczenia społecznego S60 S127 S194 S261
3. AKCJE NOTOWANE (***)
Razem S61 S128 S195 S262
EBC/KBC S62 S129 S196 S263
MIF z wyjątkiem banków centralnych S63 S130 S197 S264
PIPF S64 S131 S198 S265
Pomocnicze spółki finansowe S65 S132 S199 S266
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S66 S133 S200 S267
Przedsiębiorstwa niefinansowe S67 S134 S201 S268
(*) Dłużne papiery wartościowe inne niż akcje oznaczają »papiery wartościowe inne niż akcje, z wyjątkiem finansowych instrumentów pochodnych«.

(**) Jeżeli KBC nie są w stanie przekazywać danych dotyczących emisji brutto albo wykupów, wymagane są dane dotyczące emisji netto.

(***) Akcje notowane oznaczają »akcje notowane, poza udziałami w funduszach inwestycyjnych i funduszach rynku pieniężnego«.

Tabela 2

Blok C formularz sprawozdawczy dla KBC

EMITENCI KRAJOWI//POZOSTAŁE WALUTY
Stan Emisje brutto Wykupy Emisje netto
C1 C2 C3 C4
4. KRÓTKOTERMINOWE DŁUŻNE PAPIERY WARTOŚCIOWE
Razem S269 S335 S401 S467
EBC/KBC S270 S336 S402 S468
MIF z wyjątkiem banków centralnych S271 S337 S403 S469
PIPF S272 S338 S404 S470
Z których PS S273 S339 S405 S471
Pomocnicze spółki finansowe S274 S340 S406 S472
Instytucje finansowe typu captive S275 S341 S407 S473
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S276 S342 S408 S474
Przedsiębiorstwa niefinansowe S277 S343 S409 S475
Instytucje rządowe szczebla centralnego S278 S344 S410 S476
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S279 S345 S411 S477
Fundusze zabezpieczenia społecznego S280 S346 S412 S478
5. DŁUGOTERMINOWE DŁUŻNE PAPIERY WARTOŚCIOWE
Razem S281 S347 S413 S479
EBC/KBC S282 S348 S414 S480
MIF z wyjątkiem banków centralnych S283 S349 S415 S481
PIPF S284 S350 S416 S482
Z których PS S285 S351 S417 S483
Pomocnicze spółki finansowe S286 S352 S418 S484
Instytucje finansowe typu captive S287 S353 S419 S485
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S288 S354 S420 S486
Przedsiębiorstwa niefinansowe S289 S355 S421 S487
Instytucje rządowe szczebla centralnego S290 S356 S422 S488
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S291 S357 S423 S489
Fundusze zabezpieczenia społecznego S292 S358 S424 S490
5.1. w tym papiery o stałym oprocentowaniu:
Razem S293 S359 S425 S491
EBC/KBC S294 S360 S426 S492
MIF z wyjątkiem banków centralnych S295 S361 S427 S493
PIPF S296 S362 S428 S494
Z których PS S297 S363 S429 S495
Pomocnicze spółki finansowe S298 S364 S430 S496
Instytucje finansowe typu captive S299 S365 S431 S497
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S300 S366 S432 S498
Przedsiębiorstwa niefinansowe S301 S367 S433 S499
Instytucje rządowe szczebla centralnego S302 S368 S434 S500
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S303 S369 S435 S501
Fundusze zabezpieczenia społecznego S304 S370 S436 S502
5.2. w tym papiery o zmiennym oprocentowaniu:
Razem S305 S371 S437 S503
EBC/KBC S306 S372 S438 S504
MIF z wyjątkiem banków centralnych S307 S373 S439 S505
PIPF S308 S374 S440 S506
Z których PS S309 S375 S441 S507
Pomocnicze spółki finansowe S310 S376 S442 S508
Instytucje finansowe typu captive S311 S377 S443 S509
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S312 S378 S444 S510
Przedsiębiorstwa niefinansowe S313 S379 S445 S511
Instytucje rządowe szczebla centralnego S314 S380 S446 S512
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S315 S381 S447 S513
Fundusze zabezpieczenia społecznego S316 S382 S448 S514
5.3. w tym obligacje zerokuponowe:
Razem S317 S383 S449 S515
EBC/KBC S318 S384 S450 S516
MIF z wyjątkiem banków centralnych S319 S385 S451 S517
PIPF S320 S386 S452 S518
Z których PS S321 S387 S453 S519
Pomocnicze spółki finansowe S322 S388 S454 S520
Instytucje finansowe typu captive S323 S389 S455 S521
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S324 S390 S456 S522
Przedsiębiorstwa niefinansowe S325 S391 S457 S523
Instytucje rządowe szczebla centralnego S326 S392 S458 S524
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S327 S393 S459 S525
Fundusze zabezpieczenia społecznego S328 S394 S460 S526
6. AKCJE NOTOWANE
Razem S329 S395 S461 S527
MIF z wyjątkiem banków centralnych S330 S396 S462 S528
PIPF S331 S397 S463 S529
Pomocnicze spółki finansowe S332 S398 S464 S530
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S333 S399 S465 S531
Przedsiębiorstwa niefinansowe S334 S400 S466 S532

Tabela 3

Blok A formularz sprawozdawczy pozycji uzupełniających dla KBC

EMITENCI KRAJOWI//EURO/WALUTY KRAJOWE
Stan Emisje brutto Wykupy Emisje netto
A1 A2 A3 A4
6. AKCJE NOTOWANE
Instytucje finansowe typu captive S533 S544 S555 S566
7. AKCJE NIENOTOWANE
Razem S534 S545 S556 S567
MIF z wyjątkiem banków centralnych S535 S546 S557 S568
PIPF S536 S547 S558 S569
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S537 S548 S559 S570
Przedsiębiorstwa niefinansowe S538 S549 S560 S571
8. POZOSTAŁE UDZIAŁY KAPITAŁOWE
Razem S539 S550 S561 S572
MIF z wyjątkiem banków centralnych S540 S551 S562 S573
PIPF S541 S552 S563 S574
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S542 S553 S564 S575
Przedsiębiorstwa niefinansowe S543 S554 S565 S576

1. Siedziba emitenta

Emisje realizowane przez podmioty zależne należące do nierezydentów kraju sprawozdającego, które działają na terytorium ekonomicznym kraju sprawozdającego, zalicza się do emisji realizowanych przez rezydentów tego kraju.

Emisje realizowane przez centrale znajdujące się na terytorium ekonomicznym kraju sprawozdającego, które prowadzą działalność międzynarodową, są również uważane za emisje realizowane przez rezydentów. Emisje przeprowadzane przez centrale lub podmioty zależne mające siedzibę poza terytorium ekonomicznym kraju sprawozdającego, ale należące do rezydentów kraju sprawozdającego, są uważane za emisje realizowane przez nierezydentów. Przykładowo, emisje dokonywane przez Volkswagen Brazil uznaje się za realizowane przez rezydenta Brazylii, a nie za emisję na terytorium kraju sprawozdającego. Wobec braku fizycznego wymiaru przedsiębiorstwa jego siedzibę ustala się na podstawie terytorium ekonomicznego, w którym założono lub zarejestrowano dane przedsiębiorstwo zgodnie z obowiązującymi tam przepisami 7 .

W celu uniknięcia podwójnego liczenia tych samych danych lub powstawania luk, informacje dotyczące emisji dokonywanych przez spółki specjalnego przeznaczenia (SSP) są zbierane przez dwie strony, w tym przez właściwe instytucje sprawozdające. Emisje realizowane przez SSP, które spełniają kryteria siedziby określone w ESA 2010 i są zaliczane do rezydentów strefy euro, są przekazywane przez KBC, a nie przez BIS.

2. Podział sektorowy emitentów

Emisje powinny być klasyfikowane ze względu na sektor instytucji przyjmującej na siebie zobowiązanie z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych. Klasyfikacja sektorowa obejmuje następujących 12 rodzajów emitentów:

- EBC/KBC,

- pozostałe MIF,

- PIPF,

- w tym podmioty sekurytyzacyjne,

- pomocnicze spółki finansowe,

- instytucje finansowe typu captive,

- instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne 8 ,

- instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe,

- przedsiębiorstwa niefinansowe,

- instytucje rządowe na szczeblu centralnym,

- instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym,

- fundusze zabezpieczenia społecznego.

W przypadku emisji papierów wartościowych przez SSP gdzie zobowiązanie z tytułu emisji jest podejmowane nie przez SSP, tylko przez spółkę dominującą, należy je przypisać spółce dominującej, a nie SSP. Przykładowo, emisje dokonywane przez SSP zależną od »AJAX Electronics«, przedsiębiorstwa niefinansowego mającego siedzibę w należącym do strefy euro »państwie A«, musiałyby być zaliczone do sektora przedsiębiorstw niefinansowych i przekazane przez państwo A. SSP i jej spółka dominująca muszą mieć jednak siedzibę w tym samym państwie. Tym samym, jeśli spółka dominująca nie jest rezydentem kraju sprawozdającego, SSP jest umownie uważana za rezydenta kraju sprawozdającego, a sektor emitenta musi być uzgodniony z funkcją ekonomiczną SSP. Przykładowo, jeżeli »ACME Motors« jest przedsiębiorstwem niefinansowym będącym rezydentem w Japonii produkującym samochody, a »ACME Motors Finance« jest spółką zależną rezydentem w należącym do strefy euro »państwie B«, emisje dokonane przez ACME Motor Finance muszą być przyporządkowane do instytucji finansowych typu captive z państwa B, gdyż spółka dominująca ACME Motors nie jest rezydentem tego samego państwa. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest przypadek SSP należących do rządu, w których przypadku papiery wartościowe wykazuje się jako wyemitowane przez rząd w państwie organizacji dominującej 9 .

Przedsiębiorstwo publiczne, które zostaje sprywatyzowane przez emisję akcji notowanych musi być przyporządkowane do sektora przedsiębiorstw niefinansowych. Podobnie, instytucja kredytowa (IK), która zostaje sprywatyzowana, musi być przyporządkowana do MIF innych niż sektor banków centralnych. Emisje dokonywane przez gospodarstwa domowe lub instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych są klasyfikowane jako emisje realizowane przez »przedsiębiorstwa niefinansowe«.

3. Termin pierwotny wyemitowanych papierów wartościowych

Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe obejmują papiery wartościowe z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie, nawet jeśli zostały wyemitowane w ramach umów długoterminowych.

Długoterminowe dłużne papiery wartościowe obejmują papiery wartościowe z terminem pierwotnym powyżej jednego roku. Emisje z opcjonalnym terminami, z których najpóźniejszy przypada za więcej niż rok, oraz emisje z nieokreślonymi terminami klasyfikowane są jako długoterminowe.

Podział według terminów pierwotnych do 2 lat/powyżej 2 lat, taki jak stosowany jest w statystyce bilansowej MIF, nie jest wymagany.

4. Klasyfikacja długoterminowych dłużnych papierów wartościowych ze względu na oprocentowanie

Długoterminowe dłużne papiery wartościowe dzieli się na następujące grupy:

Dłużne papiery wartościowe o stałym oprocentowaniu, tj. dłużne papiery wartościowe emitowane i wykupywane według wartości nominalnej i dłużne papiery wartościowe emitowane z dyskontem albo premią od ich wartości nominalnej.

Dłużne papiery wartościowe o zmiennym oprocentowaniu, tj. dłużne papiery wartościowe w których kupon lub kapitał są powiązane z ogólnym indeksem cen dóbr i usług (takim jak indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych), stopą procentową lub ceną aktywa, co powoduje, że nominalne płatności kuponowe zmieniają się w okresie trwania emisji. Dla celów statystyki emisji papierów wartościowych dłużne papiery wartościowe o mieszanej stopie oprocentowania są klasyfikowane jako papiery wartościowe o zmiennym oprocentowaniu 10 .

Obligacje zerokuponowe emitowane z dyskontem, tj. instrumenty bez płatności odsetkowych, emitowane z istotnym dyskontem od wartości nominalnej. Większa część dyskonta odpowiada równowartości odsetek narastających w okresie trwania emisji.

5. Klasyfikacja emisji

Emisje są analizowane w ramach dwóch szerokich kategorii: a) dłużne papiery wartościowe 11 ; i b) notowane akcje 12 . Papiery wartościowe wyemitowane w ramach emisji niepublicznych wykazywane są w takim zakresie w jakim to możliwe. Papiery rynku pieniężnego są zaliczane, bez odróżniania, do dłużnych papierów wartościowych. Akcje nienotowane 13 oraz pozostałe udziały kapitałowe 14 można wykazywać, na zasadzie dobrowolności, jako dwie odrębne pozycje uzupełniające. Wykluczone są udziały/jednostki emitowane przez fundusze rynku pieniężnego i inne fundusze inwestycyjne.

Statystyka emisji papierów wartościowych obejmuje, między innymi, następujące instrumenty:

a) Dłużne papiery wartościowe

(i) Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe

Zaliczane są tu co najmniej następujące instrumenty:

- bony skarbowe i inne papiery krótkoterminowe emitowane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych,

- zbywalne krótkoterminowe papiery emitowane przez instytucje finansowe i przedsiębiorstwa. Takie instrumenty występują pod różnymi nazwami, np. papiery komercyjne (commercial paper), weksle handlowe (commercial bills), weksle własne (promissory notes), weksle kupieckie (bills of trade), weksle (bills of exchange) czy certyfikaty depozytowe (certificates of deposit),

- krótkoterminowe papiery wartościowe emitowane w ramach długoterminowych programów gwarancji emisji,

- akcepty bankowe.

(ii) Długoterminowe dłużne papiery wartościowe

Przykładowo zalicza się do tej kategorii co najmniej następujące instrumenty:

- obligacje na okaziciela,

- obligacje podporządkowane,

- obligacje z opcjonalnymi terminami, z których najpóźniejszy jest dłuższy niż jeden rok,

- obligacje niedatowane lub wieczyste,

- obligacje o zmiennym oprocentowaniu,

- obligacje zamienne,

- obligacje zabezpieczone,

- indeksowane papiery wartościowe, w których wartość kapitału jest powiązana z indeksem cen, ceną towarów lub indeksem kursowym,

- obligacje z głębokim dyskontem przewidujące niskie płatności kuponowe, emitowane z dyskontem od wartości nominału,

- obligacje zerokuponowe,

- euroobligacje,

- obligacje globalne,

- obligacje z emisji niepublicznych,

- papiery wartościowe wynikające z konwersji zadłużenia,

- kredyty i pożyczki, które stały się de facto zbywalne,

- skrypty dłużne oraz kredyty i pożyczki z możliwością zamiany na akcje w spółce emitenta lub innej spółce, dopóki nie zostaną zamienione. Opcje zamiany, które mogą zostać oddzielone od obligacji bazowej, zaliczane do finansowych instrumentów pochodnych, nie należą do tej kategorii,

- akcje lub udziały, które przynoszą stały dochód, ale nie zapewniają udziału w masie likwidacyjnej spółki, w tym nieuczestniczące akcje uprzywilejowane,

- aktywa finansowe emitowane w ramach sekurytyzacji kredytów i pożyczek, hipotek, zadłużenia z tytułu kart kredytowych, należności do otrzymania i innych aktywów.

Do tej kategorii nie są zaliczane następujące instrumenty:

- transakcje na papierach wartościowych w ramach operacji z przyrzeczeniem odkupu,

- emisje niezbywalnych papierów wartościowych,

- niezbywalne wierzytelności.

b) Akcje notowane

Do akcji notowanych zalicza się:

- udziały kapitałowe emitowane przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

- umorzone udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością,

- akcje dywidendowe emitowane przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

- akcje lub udziały uprzywilejowane, które zapewniają udział w masie likwidacyjnej spółki. Mogą być one notowane lub nienotowane na uznanych giełdach,

- tam gdzie to możliwe, emisje niepubliczne.

Jeśli spółka została sprywatyzowana i rząd zachował część jej akcji, jednak pozostała część jest notowana na rynku regulowanym, cała wartość kapitału spółki jest wykazywana w pozycji »stan« akcji notowanych, ponieważ wszystkie akcje mogą potencjalnie w każdej chwili być przedmiotem obrotu według wartości rynkowej. Powyższa zasada stosuje się również gdy część akcji zostaje sprzedana dużemu inwestorowi i tylko pozostała część, tzw. free float, znajduje się w obrocie giełdowym.

Akcje notowane nie obejmują:

- akcji oferowanych do sprzedaży, ale nieobjętych w chwili emisji,

- skryptów dłużnych oraz kredytów i pożyczek z możliwością zamiany na akcje, które są objęte od chwili ich zamiany na akcje,

- udziałów wspólników odpowiadających bez ograniczeń w spółkach partnerskich posiadających osobowość prawną (incorporated partnership),

- inwestycji rządowych w kapitał organizacji międzynarodowych, które są zgodnie z prawem utworzone w formie spółek z kapitałem akcyjnym,

- emisji akcji premiowych w momencie emisji oraz emisji akcji podzielonych na mniejsze jednostki, akcje premiowe i akcje podzielone na mniejsze jednostki są jednak wykazywane bez wyodrębniania z całości portfela akcji notowanych.

6. Waluta emisji

Obligacje dwuwalutowe klasyfikuje się według waluty obligacji. Obligacje dwuwalutowe definiuje się jako obligacje, w przypadku których wykup obligacji lub wypłata kuponu ma nastąpić w innej walucie niż waluta obligacji. Jeśli obligacja globalna jest emitowana w więcej niż jednej walucie, każdą część wykazuje się jako odrębną emisję według waluty emisji. Jeśli emisje są wyrażone w dwóch walutach, np. 70 % w euro, a 30 % w dolarach USA, poszczególne składniki emisji wykazywane są odrębnie, jeśli jest to możliwe zgodnie z ich walutą. W powyższym przykładzie 70 % emisji wykazuje się zatem jako emisję w euro/walutach krajowych 15 , a 30 % jako emisję w pozostałych walutach. Jeśli nie można odrębnie określić składników emisji odpowiadających poszczególnym walutom, w krajowej informacji objaśniającej należy opisać faktyczną klasyfikację przyjętą przez kraj sprawozdający.

7. Termin rejestracji emisji

Uznaje się, że emisja ma miejsce w chwili, gdy emitent otrzymuje zapłatę, a nie kiedy syndykat podejmuje zobowiązanie.

8. Uzgodnienie stanów i transakcji

KBC przesyłają informacje o stanach, emisjach brutto, wykupach i emisjach netto krótko- i długoterminowych dłużnych papierów wartościowych oraz akcji notowanych.

Poniższa tabela przedstawia powiązania między stanami (tj. bieżącą wartością wyemitowanych papierów wartościowych) i transakcjami (emisjami brutto, wykupami i emisjami netto). W praktyce powiązanie to jest bardziej złożone z powodu zmiany wyceny z tytułu zmian cen i kursów walut, reinwestowania (narosłych) odsetek, reklasyfikacji, korekt i innych zmian.

(i) Stan emisji na koniec okresu sprawozdawczego Stan emisji na koniec poprzedniego okresu sprawozdawczego + Emisje brutto w okresie sprawozdawczym - Wykupy w okresie sprawozdawczym + Reklasyfikacje i inne

zmiany

(ii) Stan emisji na koniec okresu sprawozdawczego Stan emisji na koniec poprzedniego okresu sprawozdawczego + Emisje netto w

okresie sprawozdawczym

+ Reklasyfikacje i inne

zmiany

a) Emisje brutto

Emisje brutto w okresie sprawozdawczym obejmują wszystkie emisje dłużnych papierów wartościowych i akcji notowanych, jeśli emitent sprzedaje nowoutworzone instrumenty za gotówkę. Dotyczą one tworzenia nowych instrumentów w zwykłym trybie. Czas zakończenia emisji jest określony jako czas dokonania płatności; rejestracja emisji powinna więc odzwierciedlać jak najdokładniej chwilę zapłaty za daną emisję.

Dla akcji notowanych, emisje brutto obejmują nowoutworzone akcje, które są emitowane za gotówkę przez przedsiębiorstwa notowane po raz pierwszy na giełdzie, w tym akcje nowoutworzonych spółek lub spółek prywatnych nabywających status spółki publicznej. Emisje brutto obejmują również nowoutworzone akcje emitowane za gotówkę w ramach prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, kiedy akcje przedsiębiorstwa są notowane na giełdzie papierów wartościowych. Nie zalicza się tu emisji akcji premiowych 16 . Emisji brutto nie wykazuje się również w przypadku samego notowania przedsiębiorstwa na giełdzie papierów wartościowych, jeśli nie pozyskuje ona nowego kapitału.

Do kategorii emisji brutto lub wykupów nie zalicza się też zamiany lub przeniesienia istniejących papierów wartościowych w czasie przejęcia lub fuzji 17 , z wyjątkiem nowych instrumentów które są tworzone i emitowane w zamian za gotówkę przez podmiot będący rezydentem strefy euro.

Emisje papierów wartościowych, które mogą następnie zostać zamienione na inne instrumenty, powinny być wykazywane jako emisje w kategorii instrumentu pierwotnego; po zamianie powinny one być wykazywane jako usunięte z tej kategorii instrumentów w identycznej kwocie, a następnie wykazywane jako emisja brutto w nowej kategorii 18 .

b) Wykupy

Wykupy w okresie sprawozdawczym obejmują wszystkie transakcje odkupu przez emitenta dłużnych papierów wartościowych i akcji notowanych, w których inwestor otrzymuje gotówkę w zamian za papiery wartościowe. Wykupy obejmują likwidację instrumentów w zwykłym trybie. Obejmują one wszystkie dłużne papiery wartościowe, które osiągnęły termin wykupu, a także wykupy wcześniejsze. Kategoria ta obejmuje programy skupowania akcji własnych (buy-backs) spółek, jeśli spółka odkupuje za gotówkę wszystkie akcje przed zmianą formy prawnej albo odkupuje część akcji, które zostają następnie umorzone, co prowadzi do obniżenia kapitału. Wykupy nie obejmują skupowania przez spółkę akcji własnych, jeśli stanowi ono inwestowanie we własne udziały 19 .

Wykupów nie wykazuje się w przypadku wycofania spółki z giełdy papierów wartościowych.

c) Emisje netto

Emisje netto to saldo wszystkich emisji brutto pomniejszonych o wszystkie wykupy, które miały miejsce w danym okresie sprawozdawczym.

Stan akcji notowanych obejmuje wartość rynkową wszystkich notowanych akcji podmiotów będących rezydentami. Stan akcji notowanych wykazywany przez kraj strefy euro może w związku z tym zwiększyć się lub zmniejszyć w wyniku zmiany siedziby notowanego podmiotu. Dotyczy to również przypadku przejęcia lub połączenia, w przypadku których instrumenty nie są tworzone i emitowane za gotówkę lub wykupywane za gotówkę i umarzane. Aby uniknąć podwójnego liczenia tych samych danych lub powstania luk dotyczących dłużnych papierów wartościowych i akcji notowanych w razie przeniesienia siedziby emitenta do innego kraju, KBC powinny uzgadniać między sobą chwilę zgłaszania takiego zdarzenia.

9. Wycena

Wartość emisji papierów wartościowych obejmuje element cenowy oraz element kursowy, gdy emisja jest wyrażona w walucie innej niż waluta sprawozdawcza.

KBC przekazują dane dotyczące dłużnych papierów wartościowych według wartości nominału 20 , a dotyczące akcji notowanych według wartości rynkowej. W przypadku długoterminowych papierów wartościowych można stosować różne metody wyceny, co prowadzi do mieszanej wyceny całości portfela. Przykładowo, emisje o stałym i zmiennym oprocentowaniu są zazwyczaj wyceniane według wartości nominału, a obligacje zerokuponowe według wartości nominalnej. Na ogół względna wartość obligacji zerokuponowych jest niewielka, więc na liście kodów nie uwzględnia się wyceny mieszanej; całkowita wartość długoterminowych dłużnych papierów wartościowych jest wykazywana według wartości nominału. W przypadkach, w których skala zjawiska jest znacząca, dla całej kwoty stosowana jest wartość »Z« oznaczająca »nie określone«. Ogólnie rzecz biorąc, w każdym przypadku gdy występuje wycena mieszana, KBC przekazuje odpowiednie informacje szczegółowe na poziomie atrybutów, zgodnie z atrybutami w załączniku III.

a) Określanie ceny

Stany i transakcje dotyczące akcji notowanych są wykazywane według wartości rynkowej.

Wyjątek od zasady wykazywania stanów i transakcji dłużnych papierów wartościowych według wartości nominału dotyczy obligacji z głębokim dyskontem i obligacji zerokuponowych, w przypadku których stany i emisje brutto są rejestrowane według wartości nominalnej, tzn. ceny z dyskontem w momencie zakupu wraz z naliczonymi odsetkami, a wykupy w terminie zapadalności są rejestrowane według wartości nominału. Wartość nominalną stanów obligacji zerokuponowych można obliczyć według poniższego wzoru.

gdzie

A = wartość nominalna = kwota faktycznie zapłacona i naliczone odsetki

E = cena z dyskontem w momencie emisji (kwota zapłacona w momencie emisji)

P = wartość nominału (wypłacana w terminie zapadalności)

T = termin do zapadalności od daty emisji (w dniach)

t = czas, jaki upłynął od daty emisji (w dniach)

W różnych krajach mogą wystąpić pewne różnice w stosowanej procedurze wyceny.

W tym kontekście nie stosuje się zasad określania ceny opisanych w ESA 2010, według których w przypadku dłużnych papierów wartościowych oraz akcji transakcje wykazuje się według wartości transakcyjnej, a stany według wartości rynkowej.

W przypadku obligacji z głębokim dyskontem i zerokuponowych sprawozdający KBC oblicza, w miarę możliwości, naliczone odsetki.

b) Waluta sprawozdawcza i wycena kursowa

Wszystkie dane, które KBC przesyłają do EBC są wyrażone w euro, w tym również szeregi historyczne. W celu przeliczenia na euro papierów wartościowych wyemitowanych przez instytucje krajowe w innych walutach (blok C) 21 , KBC powinny jak najdokładniej przestrzegać zasad wyceny kursowej opartych na ESA 2010 22 , określonych poniżej:

(i) wartość (stan) emisji należy przeliczać na euro/waluty krajowe według właściwego średniego kursu rynkowego obowiązującego na koniec okresu sprawozdawczego, tj. na zamknięcie ostatniego dnia roboczego okresu sprawozdawczego;

(ii) emisje brutto i wykupy należy przeliczać na euro/waluty krajowe według średniego kursu rynkowego obowiązującego w czasie dokonywania płatności. Jeśli nie można określić dokładnego kursu dla dokonania przeliczenia, można zastosować kurs będący możliwie jak najbliższy średniemu kursowi rynkowemu w czasie dokonywania płatności.

10. Spójność wewnętrzna

Statystyka emisji papierów wartościowych i statystyka bilansowa MIF są ze sobą powiązane w zakresie emisji instrumentów zbywalnych dokonywanych przez MIF. Zakres instrumentów i emitujących je MIF jest definicyjnie spójny, podobnie jak przyporządkowanie instrumentów do przedziałów terminowych i kategorii walutowych. Występują różnice pomiędzy statystyką emisji papierów wartościowych a statystyką bilansową MIF odnośnie do zasad wyceny (tj. w odniesieniu do dłużnych papierów wartościowych, polegające na przyjęciu wartości nominału dla pierwszej z nich i wartości rynkowej dla drugiej). Z wyjątkiem różnic dotyczących wyceny oraz saldowania inwestycji własnych w papiery wartościowe w bilansie MIF dla każdego kraju, stan papierów wartościowych wyemitowanych przez MIF wykazywany w statystyce emisji papierów wartościowych odpowiada pozycji 11 (»emisja dłużnych papierów wartościowych«) po stronie pasywnej bilansu MIF. Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe w rozumieniu statystyki emisji papierów wartościowych odpowiadają dłużnym papierom wartościowym wyemitowanym z terminem do jednego roku włącznie. Długoterminowe dłużne papiery wartościowe w rozumieniu statystyki emisji papierów wartościowych równe są sumie dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych z terminem powyżej roku do dwóch lat włącznie i dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych z terminem powyżej dwóch lat.

KBC analizują zakres statystyki emisji papierów wartościowych i statystyki bilansowej MIF oraz wskazują EBC wszelkie różnice pojęciowe. Przeprowadzane są trzy kontrole spójności dla emisji dokonywanych przez: a) KBC w euro/walutach krajowych; b) MIF z wyjątkiem banków centralnych w euro/walutach krajowych; oraz c) MIF z wyjątkiem banków centralnych w pozostałych walutach. Pomiędzy statystyką emisji papierów wartościowych i statystyką bilansową MIF mogą wystąpić różnice pojęciowe, ponieważ statystyka emisji papierów wartościowych i statystyka bilansowa MIF sporządzane są na podstawie krajowych systemów sprawozdawczych przeznaczonych do różnych celów.

11. Wymogi dotyczące danych

Sprawozdania statystyczne są oczekiwane z każdego kraju dla każdego szeregu czasowego, który ma zastosowanie. KBC zawiadamia niezwłocznie EBC na piśmie wraz z uzasadnieniem, jeśli określona pozycja nie ma zastosowania w danym kraju. KBC mogą być okresowo zwolnione z przesyłania danego szeregu czasowego, jeśli określone zjawisko ekonomiczne nie występuje. KBC powinny zawiadomić również o takiej sytuacji, a także o wszelkich innych odstępstwach od wymogów sprawozdawczości określonych w załączniku III. Ponadto KBC powiadamiają EBC o przekazaniu korekt oraz przesyłają objaśnienia dotyczące charakteru tych korekt.

Sekcja 3

Krajowe noty wyjaśniające

Każdy KBC przekazuje jeden raport opisujący dane przesyłane w ramach tego zadania. Taki raport powinien obejmować zagadnienia wymienione poniżej w układzie możliwie jak najbardziej zbliżonym do proponowanego. KBC powinny przesyłać dodatkowe informacje o przypadkach niezgodności przekazanych danych z niniejszymi wytycznymi, lub nieprzekazaniu danych, wraz z odpowiednim uzasadnieniem. Raport nie może zostać przesłany później niż same dane.

1. Źródła danych/system zbierania danych: należy podać szczegółowe informacje o źródłach danych wykorzystanych do sporządzania statystyki emisji papierów wartościowych: źródła administracyjne w przypadku emisji rządowych, bezpośrednia sprawozdawczość z MIF i innych instytucji, gazety, agencje informacyjne takie jak International Financial Review itp. KBC powinny określić, czy dane są zbierane i przechowywane na zasadzie »emisja po emisji« oraz ich kryteria. Alternatywnie, KBC powinny wskazać czy dane są zbierane i przechowywane jako kwoty ogółem wyemitowane przez poszczególnych emitentów w okresie sprawozdawczym, np. w przypadku systemów bezpośredniego zbierania danych. KBC powinny podać informacje odnośnie do kryteriów stosowanych w sprawozdawczości bezpośredniej do identyfikacji podmiotów sprawozdających i przesyłanych informacji.

2. Procedury sporządzania danych: należy zwięźle opisać metodę zastosowaną do sporządzania danych w ramach tego zadania, np. agregowanie informacji o poszczególnych emisjach papierów wartościowych, ustalenia przyjęte dla istniejących szeregów czasowych oraz czy są one publikowane, czy nie.

3. Siedziba emitenta: KBC powinny określić czy przy klasyfikacji emisji możliwe jest pełne zastosowanie definicji ESA 2010 (i MFW) dotyczącej siedziby instytucji. Jeśli nie jest to możliwe, lub jest możliwe tylko częściowo, KBC powinny podać wyczerpujące wyjaśnienie faktycznie zastosowanych kryteriów.

4. Podział sektorowy emitentów: KBC powinny wskazać odstępstwa od klasyfikacji emitentów w stosunku do zasad podziału sektorowego określonych w sekcji 2 pkt 2. Noty wyjaśniające powinny zawierać wyjaśnienie stwierdzonych rozbieżności oraz ewentualnych nierozstrzygniętych kwestii.

5. Waluta emisji: jeśli nie można wyodrębnić walutowych komponentów emisji, KBC powinny wyjaśnić odstępstwa od zasad. Ponadto KBC, które nie mogą wyróżnić spośród wszystkich papierów wartościowych emisji wyrażonych w walucie krajowej, w euro/walutach krajowych oraz w pozostałych walutach, powinny opisać gdzie takie emisje zostały zakwalifikowane oraz wskazać ogólną wartość emisji, które nie zostały prawidłowo przyporządkowane, w celu zobrazowania skali zniekształceń.

6. Klasyfikacja emisji: KBC przedstawiają wyczerpujące informacje o rodzajach papierów wartościowych objętych danymi krajowymi, w tym ich nazwy krajowe. Jeśli wiadomo, że zakres danych jest częściowy, KBC wyjaśnia zaistniałe luki. KBC zobowiązane są w szczególności do przekazywania informacji określonych poniżej.

- Emisje niepubliczne: KBC powinny podać czy są one uwzględnione w przesyłanych danych.

- Akcepty bankowe: jeśli są zbywalne i zostały ujęte w przesyłanych danych dotyczących krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych, sprawozdający KBC powinien wyjaśnić w krajowych notach wyjaśniających krajowe procedury rejestrowania takich instrumentów oraz charakter takich instrumentów,

- Akcje notowane: KBC powinny wskazać czy akcje nienotowane lub inne udziały kapitałowe są ujęte w przesyłanych danych wraz z oszacowaniem wartości akcji nienotowanych lub pozostałych udziałów kapitałowych w celu zobrazowania skali zniekształceń. KBC opisują w krajowych notach wyjaśniających wszelkie stwierdzone luki dotyczące zakresu akcji notowanych.

7. Długoterminowe papiery wartościowe w podziale według rodzaju instrumentu: jeśli suma obligacji o stałym oprocentowaniu, zmiennym oprocentowaniu i obligacji zerokuponowych nie jest równa długoterminowym dłużnym papierom wartościowym ogółem, KBC podają rodzaj i wartość długoterminowych papierów wartościowych, dla których nie jest dostępny tego rodzaju podział.

8. Termin pierwotny emisji papierów wartościowych: jeśli nie można ściśle przestrzegać definicji długo- i krótkoterminowych papierów wartościowych, KBC wskazują w krajowych notach wyjaśniających, które dane odbiegają od przyjętych reguł.

9. Wykupy: KBC powinny określić, jak uzyskują informacje o wykupach oraz czy są one zbierane w sprawozdawczości bezpośredniej, czy wyliczane jako wartość rezydualna.

10. Wycena: KBC określają szczegółowo w krajowych notach wyjaśniających metodę wyceny przyjętą dla: a) krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych; b) długoterminowych dłużnych papierów wartościowych; c) obligacji z dyskontem; oraz d) akcji notowanych. Należy również wyjaśnić wszelkie różnice w wycenie stanów i transakcji.

11. Częstotliwość i termin przekazywania oraz długość szeregów: KBC określają, w jakim zakresie dane zebrane na potrzeby tego zadania zostały przekazane w zgodzie z wymogami użytkownika, tj. w terminie pięciu tygodni dla danych miesięcznych. Należy również podać długość przesyłanego szeregu czasowego. Zgłaszane są wszelkie załamania szeregów, np. różnice w zakresie papierów wartościowych wykazywanych na przestrzeni czasu.

12. Korekty: KBC dostarczają zwięzłe noty wyjaśniające dotyczące wszelkich korekt i objaśniają ich przyczyny i zakres.

13. Szacunkowy zakres przesyłanych danych dla każdego rodzaju instrumentu emitowanego przez instytucje krajowe: KBC przesyłają krajowe szacunki zakresu papierów wartościowych dla każdej kategorii emisji realizowanych przez instytucje krajowe, tzn. emisji krótko- i długoterminowych papierów wartościowych oraz akcji notowanych, w walucie krajowej, w euro/walutach krajowych łącznie z ECU, oraz w pozostałych walutach zgodnie z poniższą tabelą. Szacunki »zakresu danych w %« określają udział papierów wartościowych w każdej kategorii instrumentów jako procent emisji ogółem, które wykazywane są w odpowiednich pozycjach zgodnie z zasadami sprawozdawczości. W »uwagach« można podać zwięzły opis. KBC wskazują też wszelkie zmiany zakresu związane z przystąpieniem do unii walutowej.

Zakres danych w %: Uwagi:
Emisje w euro/walutach krajowych Waluta lokalna STS
LTS
QUS
Euro/waluty krajowe inne niż waluta lokalna, w tym ECU STS
LTS
W pozostałych walutach STS
LTS
STS = krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe.

LTS = długoterminowe dłużne papiery wartościowe.

QUS = akcje notowane.

Sekcja 4

Wymogi dla Banku Rozrachunków Międzynarodowych.

Wymogi sprawozdawczości dla BIS opierają się na tych samych zasadach, co wymogi dla KBC określone w sekcjach 1- 3, z następującymi wyjątkami:

Tabela 4

Blok B - formularz sprawozdawczy dla BIS

EMITENCI Z ZAGRANICY//EURO/WALUTY KRAJOWE
Stan Emisje brutto Wykupy
B1 B2 B3
9. KRÓTKOTERMINOWE DŁUŻNE PAPIERY WARTOŚCIOWE*
Razem S577 S642 S707
KBC S578 S643 S708
MIF z wyjątkiem banków centralnych S579 S644 S709
PIPF S580 S645 S710
Z których PS S581 S646 S711
Pomocnicze spółki finansowe S582 S647 S712
Instytucje finansowe typu captive S583 S648 S713
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S584 S649 S714
Przedsiębiorstwa niefinansowe S585 S650 S715
Instytucje rządowe szczebla centralnego S586 S651 S716
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S587 S652 S717
Fundusze zabezpieczenia społecznego S588 S653 S718
Organizacje międzynarodowe S589 S654 S719
10. DŁUGOTERMINOWE DŁUŻNE PAPIERY WARTOŚCIOWE
Razem S590 S655 S720
KBC S591 S656 S721
MIF z wyjątkiem banków centralnych S592 S657 S722
PIPF S593 S658 S723
Z których PS S594 S659 S724
Pomocnicze spółki finansowe S595 S660 S725
Instytucje finansowe typu captive S596 S661 S726
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S597 S662 S727
Przedsiębiorstwa niefinansowe S598 S663 S728
Instytucje rządowe szczebla centralnego S599 S664 S729
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S600 S665 S730
Fundusze zabezpieczenia społecznego S601 S666 S731
Organizacje międzynarodowe S602 S667 S732
10.1. w tym papiery o stałym oprocentowaniu:
Razem S603 S668 S733
KBC S604 S669 S734
MIF z wyjątkiem banków centralnych S605 S670 S735
PIPF S606 S671 S736
Z których PS S607 S672 S737
Pomocnicze spółki finansowe S608 S673 S738
Instytucje finansowe typu captive S609 S674 S739
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S610 S675 S740
Przedsiębiorstwa niefinansowe S611 S676 S741
Instytucje rządowe szczebla centralnego S612 S677 S742
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S613 S678 S743
Fundusze zabezpieczenia społecznego S614 S679 S744
Organizacje międzynarodowe S615 S680 S745
10.2. w tym papiery o zmiennym oprocentowaniu:
Razem S616 S681 S746
KBC S617 S682 S747
MIF z wyjątkiem banków centralnych S618 S683 S748
PIPF S619 S684 S749
Z których PS S620 S685 S750
Pomocnicze spółki finansowe S621 S686 S751
Instytucje finansowe typu captive S622 S687 S752
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S623 S688 S753
Przedsiębiorstwa niefinansowe S624 S689 S754
Instytucje rządowe szczebla centralnego S625 S690 S755
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S626 S691 S756
Fundusze zabezpieczenia społecznego S627 S692 S757
Organizacje międzynarodowe S628 S693 S758
10.3. w tym obligacje zerokuponowe:
Razem S629 S694 S759
KBC S630 S695 S760
MIF z wyjątkiem banków centralnych S631 S696 S761
PIPF S632 S697 S762
Z których PS S633 S698 S763
Pomocnicze spółki finansowe S634 S699 S764
Instytucje finansowe typu captive S635 S700 S765
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe S636 S701 S766
Przedsiębiorstwa niefinansowe S637 S702 S767
Instytucje rządowe szczebla centralnego S638 S703 S768
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S639 S704 S769
Fundusze zabezpieczenia społecznego S640 S705 S770
Organizacje międzynarodowe S641 S706 S771

Termin pierwotny wyemitowanych papierów wartościowych

W zakresie terminu pierwotnego BIS uważa wszystkie europapiery komercyjne ECP i inne euroobligacje (euro notes) emitowane w ramach programów krótkoterminowych za instrumenty krótkoterminowe, a wszystkie instrumenty emitowane w ramach struktury długoterminowej za instrumenty długoterminowe, niezależnie od ich terminu pierwotnego.

Podział sektorowy emitentów

BIS w następujący sposób przyporządkowuje przekroje sektorowe emitentów dostępne w jego bazie danych do podziału wymaganego w formularzach sprawozdawczych.

Podział sektorowy w bazie danych BIS Klasyfikacja w formularzach sprawozdawczych
Bank centralny KBC i EBC
Banki komercyjne MIF
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego PIPF
Instytucje rządowe szczebla centralnego Instytucje rządowe szczebla centralnego
Pozostałe instytucje rządowe Agencje państwowe Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym
Przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwa niefinansowe
Instytucje międzynarodowe Instytucje międzynarodowe (zagranica)

Klasyfikacja emisji

W statystyce emisji papierów wartościowych jako dłużne papiery wartościowe klasyfikowane są następujące instrumenty zawarte w bazie BIS:

- certyfikaty depozytowe,

- papiery komercyjne (commercial paper),

- bony skarbowe,

- obligacje,

- europapiery komercyjne (euro commercial paper),

- średnioterminowe papiery dłużne,

- pozostałe papiery krótkoterminowe.

Wycena

Zasady wyceny stosowane obecnie przez BIS wymagają podania wartości nominału dla dłużnych papierów wartościowych i ceny emisyjnej dla akcji notowanych.

BIS przekazuje EBC wszystkie emisje dokonywane przez instytucje zagranicy w euro/walutach krajowych (blok B) i wykazuje je w dolarach USA, stosując kurs na koniec okresu w przypadku stanów papierów wartościowych oraz średni kurs w danym okresie w przypadku emisji i wykupów. EBC przelicza wszystkie dane na euro, stosując tę samą zasadę, którą wcześniej zastosował BIS. Dla okresów przed 1 stycznia 1999 r. stosuje się kurs ECU do dolara USA jako przybliżenie."

1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
2 Dz.U. L 372 z 31.12.1986, s. 1.
3 Dz.U. L 35 z 9.2.2011, s. 31.
4 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/15 z dnia 4 kwietnia 2014 r. w sprawie statystyki monetarnej i finansowej (Dz.U. L 340 z 26.11.2014, s. 1).
5 Dyrektywa 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego zmieniająca dyrektywy 97/7/WE, 2002/65/WE, 2005/60/WE i 2006/48/WE i uchylająca dyrektywę 97/5/WE (Dz.U. L 319 z 5.12.2007, s. 1).
6 W przypadku zetknięcia się przez instytucje sprawozdajace z kwestiami nieobjętymi wprost niniejszymi wytycznymi, powinny one zastosować zmieniony europejski system rachunków narodowych i regionalnych (»ESA 2010«) określony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
7 Zob. pkt 2.07 ESA 2010.
8 W praktyce fundusze emerytalne nie emitują dłużnych papierów wartościowych.
9 Zob. pkt 2.17-2.20 ESA 2010.
10 Zob. pkt 5.102 ESA 2010.
11 Kategoria F.3 ESA 2010.
12 Kategoria F.511 ESA 2010.
13 Kategoria F.512 ESA 2010.
14 Kategoria F.519 ESA 2010.
15 Blok A dla KBC i blok B dla BIS.
16 Nie określane jako transakcje finansowe; zob. pkt 5.158 i 6.59 ESA 2010 oraz sekcja 5 lit. b) niniejszej części.
17 Transakcja na rynku wtórnym związana ze zmianą posiadacza; nie wchodzi w zakres niniejszej statystyki.
18 Uważana za dwie transakcje finansowe; zob. pkt 5.96 i 6.25 ESA 2010 oraz sekcja 5 lit. a) ppkt (ii) niniejszej części.
19 Transakcja na rynku wtórnym związana ze zmianą posiadacza; nie wchodzi w zakres niniejszej statystyki.
20 Szczegółowo na temat definicji »wartości nominału«, »wartości rynkowej« i »wartości nominalnej« zob. pkt 5.90, 7.38 i 7.39 ESA 2010.
21 Od dnia 1 stycznia 1999 r. dla papierów wartościowych emitowanych przez instytucje krajowe w euro (część bloku A) nie jest wymagana wycena kursowa, a papiery wartościowe emitowane przez instytucje krajowe w euro/walutach krajowych (pozostała część bloku A) są przeliczane na euro po ostatecznych kursach walut z dnia 31 grudnia 1998 r.
22 Zob. pkt 6.64 ESA 2010.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024