uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3, art. 30 i art. 33 ust. 2 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1163/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie opłat nadzorczych (EBC/2014/41) 2 , w szczególności art. 10 ust. 3 lit. b) oraz art. 10 ust. 4 i 5,
(1) Na podstawie art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 roczne opłaty nadzorcze nakładane na instytucje kredytowe mające siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich i na oddziały mające siedzibę w uczestniczącym państwie członkowskim, a ustanowione przez instytucję kredytową mającą siedzibę w nieuczestniczącym państwie członkowskim są obliczane na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich i opierają się na obiektywnych kryteriach związanych ze znaczeniem i profilem ryzyka danej instytucji kredytowej, w tym z jej aktywami ważonymi ryzykiem.
(2) Na podstawie art. 10 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) czynniki warunkujące wysokość opłaty wykorzystywane do ustalenia rocznej opłaty nadzorczej należnej w stosunku do każdego nadzorowanego podmiotu i każdej nadzorowanej grupy są równe określonej na koniec roku kalendarzowego wartości: (i) aktywów ogółem oraz (ii) łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko.
(3) Artykuł 10 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) stanowi, że dane dotyczące czynników warunkujących wysokość opłaty są ustalane i gromadzone zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (EBC) określającą mające zastosowanie metodologię i procedury.
(4) Na podstawie art. 30 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 na potrzeby obliczania czynników warunkujących wysokość opłaty nadzorowane grupy nie powinny, co do zasady, uwzględniać aktywów jednostek zależnych mających siedzibę w nieuczestniczących państwach członkowskich oraz państwach trzecich. Zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) nadzorowane grupy mogą zdecydować o uwzględnianiu takich aktywów przy określaniu czynników warunkujących wysokość opłaty. Koszty dokonania takich obliczeń nie powinny jednak przekraczać oczekiwanej obniżki opłaty nadzorczej.
(5) Artykuł 10 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) stanowi, że właściwe organy krajowe przekazują EBC dane o czynnikach warunkujących wysokość opłaty zgodnie z ustanowionymi przez EBC procedurami.
(6) Artykuł 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) stanowi, że w sytuacji gdy podmiot ponoszący opłatę nie przekaże danych o czynnikach warunkujących wysokość opłaty, EBC określa te czynniki zgodnie z ustanowionymi przez siebie procedurami.
(7) Mając na uwadze powyższe, w niniejszej decyzji należy ustanowić metodologię i procedury określania i gromadzenia danych dotyczących czynników warunkujących wysokość opłaty oraz obliczania tych czynników, w tym w przypadkach nieprzekazania takich danych przez podmiot ponoszący opłatę, jak również procedury przekazywania EBC danych o czynnikach warunkujących wysokość opłaty przez właściwe organy krajowe. W szczególności należy określić format, częstotliwość oraz terminy takiego przekazywania danych, jak również rodzaje kontroli jakości, które właściwe organy krajowe powinny przeprowadzić przed przekazaniem EBC danych dotyczących czynników warunkujących wysokość opłaty.
(8) W celu obliczenia rocznych opłat nadzorczych należnych od każdego nadzorowanego podmiotu i nadzorowanej grupy podmioty ponoszące opłatę powinny dostarczyć właściwym organom krajowym dane o czynnikach warunkujących wysokość opłaty, wykorzystując formularze zawarte w załącznikach I i II do niniejszej decyzji.
(9) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszej decyzji, z zastrzeżeniem że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. Przy stosowaniu tej procedury należy uwzględniać uwagi Komitetu ds. Statystyki Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Właściwe organy krajowe i pozostałe komitety ESBC będą miały zatem możliwość zgłaszania takich uwag o charakterze technicznym w odniesieniu do załączników za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.84.67 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2015/7 (2015/530) w sprawie metodologii i procedur określania i gromadzenia danych dotyczących czynników warunkujących wysokość opłaty stosowanych do obliczania rocznych opłat nadzorczych |
| Data aktu: | 11/02/2015 |
| Data ogłoszenia: | 28/03/2015 |
| Data wejścia w życie: | 29/03/2015 |