Decyzja 2015/2108 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady ds. Handlu Usługami Światowej Organizacji Handlu odnośnie do powiadomienia o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, oraz ubiegania się o zatwierdzenie preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostęp do rynku

DECYZJA RADY (UE) 2015/2108
z dnia 16 listopada 2015 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady ds. Handlu Usługami Światowej Organizacji Handlu odnośnie do powiadomienia o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, oraz ubiegania się o zatwierdzenie preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostęp do rynku

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i 100 oraz art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. IX Porozumienia z Marrakeszu ustanawiającego Światową Organizację Handlu (WTO) określa, między innymi, procedury stosowane przy przyznawaniu zwolnień z obowiązków nałożonych na członków WTO przez to Porozumienie lub wielostronne porozumienia handlowe zawarte w załącznikach 1A lub 1B, lub 1C do tego Porozumienia i w załącznikach do tych porozumień.

(2) W 2011 r. złożony został wniosek dotyczący zwolnienia, umożliwiającego członkom WTO objęcie preferencyjnym traktowaniem usług i usługodawców członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, bez jednoczesnego obowiązku objęcia takim samym traktowaniem podobnych usług i usługodawców wszystkich pozostałych członków WTO, poprzez wyjątkowe zastosowanie odstępstwa od obowiązków wynikających z art. II ust. 1 Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (GATS). Decyzją Rady 2012/8/UE Rada przyjęła stanowisko Unii popierające przedmiotowe zwolnienie 1 .

(3) W dniu 17 grudnia 2011 r. konferencja ministerialna WTO przyjęła decyzję upoważniającą członków WTO do objęcia takim preferencyjnym traktowaniem usług i usługodawców członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi przez okres 15 lat. Zgodnie z tą decyzją członkowie WTO przyznający preferencyjne traktowanie mają zgłosić je Radzie ds. Handlu Usługami, a preferencyjne traktowanie dotyczące stosowania środków innych niż te opisane w art. XVI GATS ma zostać zatwierdzone przez Radę ds. Handlu Usługami zgodnie z jej procedurami.

(4) W decyzji z dnia 7 grudnia 2013 r. konferencja ministerialna WTO powtórzyła wymóg zatwierdzenia przez Radę ds. Handlu Usługami w odniesieniu do stosowania środków innych niż te opisane w art. XVI GATS.

(5) Stanowisko Unii dotyczące zatwierdzenia preferencyjnego traktowania zgłoszonego przez członków WTO, innych niż Unia i jej państwa członkowskie, dotyczącego usług i usługodawców członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, w odniesieniu do stosowania środków innych niż te opisane w art. XVI GATS zostało przyjęte decyzją Rady (UE) 2015/1570 2 .

(6) Zgodnie z decyzjami konferencji ministerialnej WTO z dnia 17 grudnia 2011 r. i 7 grudnia 2013 r., Unia zasygnalizowała w dniu 30 lipca 2015 r. Radzie ds. Handlu Usługami WTO zamiar powiadomienia, z zastrzeżeniem wymaganych procedur wewnętrznych, o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi.

(7) Fakt, że Unia stara się o zatwierdzenie preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostęp do rynku, które zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi leży w interesie celów rozwojowych Unii i jest sposobem na ułatwienie zakończenia części negocjacji dotyczących usług prowadzonych w ramach dauhańskiej agendy rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem preferencji przyznanych w odniesieniu do tymczasowego pobytu osób fizycznych w celu świadczenia usług, tak aby zachęcić do wypełniania zobowiązań dotyczących readmisji zgodnie z prawem międzynarodowym, do wykonywania obowiązujących umów o readmisji i do zawieranie nowych, pod warunkiem współpracy członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi z Unią w zakresie zarządzania migracjami.

(8) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady ds. Handlu Usługami w odniesieniu do powiadomienia o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi oraz zatwierdzenia preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostępu do rynku.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Rady ds. Handlu Usługami, to powiadomienie Rady ds. Handlu Usługami o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, określonych w dokumencie WTO S/C/N/840, zgodnie z decyzjami z dnia 17 grudnia 2011 r. i 7 grudnia 2013 r. konferencji ministerialnych WTO, oraz ubieganie się o zatwierdzenie przez Radę ds. Handlu Usługami preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostęp do rynku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2015 r.

W imieniu Rady

F. ETGEN

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2012/8/UE z dnia 14 grudnia 2011 r. określająca stanowisko, jakie ma przyjąć Unia Europejska na forum Konferencji Ministerialnej Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do wniosku o przyznanie zwolnienia z obowiązków, mającego na celu objęcie preferencyjnym traktowaniem usług i usługodawców z krajów najsłabiej rozwiniętych (Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 16).
2 Decyzja Rady (UE) 2015/1570 z dnia 18 września 2015 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady ds. Handlu Usługami Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do zatwierdzenia preferencyjnego traktowania zgłoszonego przez członków WTO, innych niż Unia i jej państwa członkowskie, dotyczącego usług i usługodawców z członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, w odniesieniu do stosowania środków innych niż opisane w art. XVI GATS (Dz.U. L 245 z 22.9.2015, s. 6).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.305.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/2108 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady ds. Handlu Usługami Światowej Organizacji Handlu odnośnie do powiadomienia o preferencyjnym traktowaniu, jakie Unia zamierza przyznać usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, oraz ubiegania się o zatwierdzenie preferencyjnego traktowania wykraczającego poza dostęp do rynku
Data aktu: 16/11/2015
Data ogłoszenia: 21/11/2015