Rozporządzenie 2015/1608 zmieniające załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości kwasu n-dekanowego, oleju parafinowego (CAS 64742-46-7), oleju parafinowego (CAS 72623-86-0), oleju parafinowego (CAS 8042-47-5), oleju parafinowego (CAS 97862-82-3), wielosiarczku wapnia i mocznika w określonych produktach lub na ich powierzchni

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/1608
z dnia 24 września 2015 r.
zmieniające załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości kwasu n-dekanowego, oleju parafinowego (CAS 64742-46-7), oleju parafinowego (CAS 72623-86-0), oleju parafinowego (CAS 8042-47-5), oleju parafinowego (CAS 97862-82-3), wielosiarczku wapnia i mocznika w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nie ustalono jeszcze konkretnych NDP kwasu n-dekanowego, oleju parafinowego (CAS 64742-46-7), oleju parafinowego (CAS 72623-86-0), oleju parafinowego (CAS 8042-47-5), oleju parafinowego (CAS 97862-82-3), wielosiarczku wapnia i mocznika ani nie wpisano tych substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, stosuje się więc domyślną wartość 0,01 mg/kg określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.

(2) Kwas n-dekanowy został zatwierdzony w dyrektywie Komisji 2008/127/WE 2 . Nie stwierdzono żadnych istotnych zanieczyszczeń tej substancji. Ponadto naturalne narażenie na kwas n-dekanowy znacznie przewyższa narażenie związane ze stosowaniem tej substancji jako środka ochrony roślin. W związku z tym uważa się za właściwe wpisanie tej substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(3) W odniesieniu do oleju parafinowego (CAS 64742-46-7), oleju parafinowego (CAS 72623-86-0), oleju parafinowego (CAS 8042-47-5) i oleju parafinowego (CAS 97862-82-3) 3 4 Urząd stwierdził, że w przypadku gdy można wykazać wysoką czystość olejów parafinowych, nie ma obaw toksykologicznych i nie jest wymagane ustalenie akceptowanego dziennego pobrania (ADI), dopuszczalnego poziomu narażenia operatora (AOEL) ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD). Dnia 20 listopada 2012 r. Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt przyjął do wiadomości zmienioną wersję sprawozdań z przeglądu, w których stwierdzono, że specyfikacja techniczna odpowiada jakości farmaceutycznej (wysoka czystość). W związku z tym uważa się za właściwe wpisanie tych substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(4) W odniesieniu do wielosiarczku wapnia 5 Urząd nie mógł przedstawić wniosków na temat oceny ryzyka spożycia przez konsumentów, ponieważ nie były dostępne niektóre informacje o potencjalnej obecności wielosiarczków. Pozostałości siarki i wapnia spowodowane stosowaniem wielosiarczku wapnia są jednak powszechne w środowisku. W związku z tym za właściwe uznaje się tymczasowe wpisanie tej substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do czasu przedstawienia uzasadnionej opinii Urzędu zgodnie z art. 12 ust. 1.

(5) W odniesieniu do mocznika 6 Urząd stwierdził, że nie ma potrzeby przeprowadzania oceny ilościowej ryzyka spożycia dla konsumentów ze względu na specyficzne metody stosowania tej substancji. Mocznik (karbamid) jest zatwierdzony jako dodatek do żywności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1129/2011 7 . Ponadto naturalne narażenie na tę substancję znacznie przewyższa narażenie związane ze stosowaniem mocznika jako środka ochrony roślin. W związku z tym uważa się za właściwe wpisanie tej substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(6) Na podstawie wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają odpowiednie wymogi art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(7) Substancje wymienione w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 muszą także spełniać wymogi określone w innych przepisach unijnego prawa żywnościowego i paszowego. W związku z tym należy zmienić brzmienie przypisu 2 w tym załączniku, aby odnieść się do innych szczególnych przepisów unijnego prawa żywnościowego i paszowego. Stosowanie takich przepisów do danej substancji może rozpocząć się po jej wpisaniu do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W związku z tym przypis ten powinien mieć zastosowanie do wszystkich substancji wpisanych do załącznika IV.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1) dodaje się w kolejności alfabetycznej pozycje "kwas n-dekanowy", "olej parafinowy (CAS 64742-46-7)", "olej parafinowy (CAS 72623-86-0)", "olej parafinowy (CAS 8042-47-5)", "olej parafinowy (CAS 97862-82-3)", "wielosiarczek wapnia (1)" i "mocznik";

2) przypis 2 otrzymuje brzmienie:

"(2) Substancje wymienione w załączniku IV bez uszczerbku dla innych szczególnych przepisów unijnego prawa żywnościowego i paszowego, np. dotyczących dodatków do żywności, dodatków paszowych, suplementów diety, środków aromatyzujących itd.";

3) skreśla się odniesienia do przypisu 2 po pozycjach;

4) dodaje się odniesienie do przypisu 2 po tytule.

1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Dyrektywa Komisji 2008/127/WE z dnia 18 grudnia 2008 r. zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia do niej kilku substancji czynnych (Dz.U. L 344 z 20.12.2008, s. 89).
3 Conclusion on pesticide peer review regarding the risk assessment of the active substance paraffin oils (CAS 64742-46-7, 72623-86-0 and 97862-82-3) (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej oleje parafinowe (CAS 64742-46-7, 72623-86-0 i 97862-82-3)). EFSA Scientific Report (2008) 216, 1-59.
4 Conclusion on pesticide peer review regarding the risk assessment of the active substance paraffin oil (CAS 8042-47-5, chain lengths C18-C30, reliable boiling point range not available) (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej oleje parafinowe (CAS 8042-47-5, długości łańcucha C18-C30, brak dostępnych wiarygodnych danych o zakresie temperatur wrzenia). EFSA Scientific Report (2008) 219, 1-61.
5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance lime sulfur (Wnioski z weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącego substancji czynnej wielosiarczek wapnia). Dziennik EFSA 2010;8(11):1890. [45 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2010.1890.
6 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance urea (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej mocznik). Dziennik EFSA 2012;10(1):2523. [35 s.] doi:10.2903/j.efsa.2012.2523.
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1129/2011 z dnia 11 listopada 2011 r. zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 poprzez ustanowienie unijnego wykazu dodatków do żywności (Dz.U. L 295 z 12.11.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.249.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/1608 zmieniające załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości kwasu n-dekanowego, oleju parafinowego (CAS 64742-46-7), oleju parafinowego (CAS 72623-86-0), oleju parafinowego (CAS 8042-47-5), oleju parafinowego (CAS 97862-82-3), wielosiarczku wapnia i mocznika w określonych produktach lub na ich powierzchni
Data aktu: 24/09/2015
Data ogłoszenia: 25/09/2015
Data wejścia w życie: 15/10/2015