uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie oznakowania produktów związanych z energią mających znaczący potencjał oszczędności energii oraz wykazujących znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy efektywności przy równorzędnej funkcjonalności.
(2) Miejscowe ogrzewacze pomieszczeń o równorzędnej funkcjonalności wykazują znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o efektywność energetyczną, a energia, którą zużywają, odpowiada za znaczną część całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii. Istnieją znaczne możliwości zmniejszania zużycia energii przez te urządzenia.
(3) Miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na biomasę niedrzewną mają szczególne parametry techniczne i dlatego powinny zostać wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(4) Należy ustanowić ujednolicone przepisy dotyczące etykietowania i standardowych informacji o produkcie, aby zapewnić zachęty dla producentów do podnoszenia efektywności energetycznej miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń, zmotywować użytkowników do zakupu energooszczędnych produktów i wnieść wkład w funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(5) Ponieważ typowy sposób użytkowania, a co za tym idzie również zużycie energii przez miejscowe ogrzewacze pomieszczeń są inne niż w przypadku innych produktów do ogrzewania pomieszczeń objętych regulacjami, w niniejszym rozporządzeniu należy wprowadzić inną skalę etykietowania niż w przypadku innych produktów do ogrzewania pomieszczeń.
(6) Ponieważ ceramiczne i rurowe promienniki podczerwieni są produktami bezpośrednio sprzedawanymi tylko użytkownikom profesjonalnym, a nie konsumentom, w niniejszym rozporządzeniu nie ustanawia się dla nich wymogów dotyczących etykietowania energetycznego.
(7) Minimalne wymogi mające zastosowanie do elektrycznych miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na mocy rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1188 2 zapewniają maksymalny potencjał poprawy tych produktów pod względem technicznym. W związku z tym nie będzie możliwości zróżnicowania tych produktów. Elektryczne miejscowe ogrzewacze pomieszczeń nie mogą być bezpośrednio zastępowane bardziej energooszczędnymi miejscowymi ogrzewaczami pomieszczeń na inne paliwa, a skutkiem tego etykieta nie zapewniłaby osiągnięcia celu, jakim jest dostarczanie konsumentom informacji o relatywnej energooszczędności różnych produktów.
(8) Propagowanie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w produktach do ogrzewania pomieszczeń jest zgodne z celem upowszechniania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem wprowadzić specjalne podejście dotyczące miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń, tzn. "współczynnik dla biomasy na potrzeby etykietowania efektywności energetycznej" ustalony na takim poziomie, że klasę A++ mogą uzyskać tylko ogrzewacze pomieszczeń na paliwa stałe wykorzystujące pelety.
(9) Informacje zamieszczone na etykiecie powinny być uzyskane przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarowych i obliczeniowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych i obliczeniowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 3 , na potrzeby ustanowienia wymogów dotyczących ekoprojektu.
(10) W niniejszym rozporządzeniu należy określić jednolity wzór i jednolitą treść etykiet dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń.
(11) Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno zawierać wymogi dotyczące karty produktu i dokumentacji technicznej w odniesieniu do miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń.
(12) Niniejsze rozporządzenie powinno także określać wymogi dotyczące informacji, jakie należy podawać w przypadku wszelkich form sprzedaży na odległość miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń oraz we wszelkich reklamach i technicznych materiałach promocyjnych dotyczących takich ogrzewaczy.
(13) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technicznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.193.20 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/1186 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykietowania energetycznego miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń |
| Data aktu: | 24/04/2015 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2015 |
| Data wejścia w życie: | 10/08/2015, 01/04/2022, 01/04/2018, 01/01/2018, 01/01/2022 |