uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 517/94 3 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 4 . Ze względu na konieczność dalszych zmian, dla zachowania przejrzystości, rozporządzenie to należy przekształcić.
(2) Wspólna polityka handlowa powinna być oparta na jednolitych zasadach.
(3) Jednolitość reguł dotyczących przywozu powinna być zapewniona poprzez ustanowienie, tak dalece jak to tylko możliwe, z uwzględnieniem cech systemu gospodarczego w danych państwach trzecich, przepisów podobnych do stosowanych na podstawie wspólnych reguł dla innych państw trzecich.
(4) W odniesieniu do ograniczonej liczby wyrobów pochodzących z niektórych państw trzecich, z powodu wrażliwości sektora włókienniczego Unii, środki nadzoru stosowane na poziomie Unii powinny być określone w niniejszym rozporządzeniu.
(5) Należy wprowadzić specjalne przepisy dotyczące wyrobów powrotnie przywożonych na podstawie uzgodnień dotyczących uszlachetniania biernego.
(6) Załącznik III B do rozporządzenia (WE) nr 517/94 po zmianach wprowadzonych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1398/2007 5 został pozbawiony treści. Z tego powodu należy skreślić ten załącznik w całości. Dla zachowania przejrzystości należy również skreślić odesłanie do tego załącznika w art. 4 ust. 2.
(7) Przywóz niektórych wyrobów włókienniczych z pewnych państw trzecich może być poddany nadzorowi unijnemu, limitom ilościowym lub innym właściwym środkom.
(8) Jeżeli jest stosowany nadzór unijny, dopuszczenie do swobodnego obrotu danych wyrobów powinno być dokonane za okazaniem dokumentu nadzoru spełniającego jednolite kryteria. Dokument ten, na zwykły wniosek importera, powinien być wydany przez organy państwa członkowskiego w określonym czasie, lecz bez uzyskania w ten sposób przez importera jakiegokolwiek prawa do przywozu. Dokument ten powinien być w związku z tym ważny jedynie przez taki okres, w którym reguły przywozowe pozostają bez zmian.
(9) Interes Unii wymaga, aby państwa członkowskie i Komisja zapewniły możliwie pełną wymianę informacji wynikających z nadzoru unijnego.
(10) Konieczne jest przyjęcie dokładnych kryteriów szacowania możliwych szkód oraz wszczynania procedury dochodzeniowej, umożliwiając równocześnie Komisji wprowadzanie właściwych środków w pilnych przypadkach.
(11) W tym celu należy ustanowić szczegółowe przepisy w odniesieniu do wszczynania dochodzeń, wymaganych kontroli i inspekcji, przesłuchań zainteresowanych osób, postępowania dotyczącego uzyskanych informacji oraz kryteriów dotyczących szacowania szkód.
(12) Konieczne jest ustanowienie odpowiedniego systemu nakładania unijnych ograniczeń ilościowych.
(13) Procedura administracyjna powinna zapewniać, aby wszyscy wnioskodawcy mieli sprawiedliwy dostęp do kontyngentów.
(14) Mając na uwadze jedność reguł dotyczących przywozu, formalności dokonywane przez importerów powinny być proste i identyczne bez względu na miejsce odprawy celnej towarów. Pożądane jest zatem, aby wszelkie formalności były przeprowadzane z zastosowaniem formularzy odpowiadających wzorowi, określonemu w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia.
(15) Nadzór lub środki ochronne ograniczone do jednego lub kilku regionów zamiast do całej Unii mogą jednakże okazać się konieczne. Takie środki powinny być jednak dozwolone tylko wyjątkowo oraz tam, gdzie nie ma innego rozwiązania. Konieczne jest zapewnienie, aby takie środki miały charakter czasowy i powodowały minimalne zakłócenie działania rynku wewnętrznego.
(16) Przepisy niniejszego rozporządzenia nie naruszają unijnego lub krajowego prawodawstwa dotyczącego tajemnicy zawodowej.
(17) Środki ochronne wymagane przez interesy Unii należy wdrożyć z odpowiednim uwzględnieniem istniejących zobowiązań międzynarodowych.
(18) W celu uproszczenia procedur dla importerów należy przewidzieć możliwość przedłużenia ważności -całkowicie lub częściowo - niewykorzystanych zezwoleń na przywóz, zamiast zwracania ich właściwym organom państw członkowskich wydania.
(19) W celu zapewnienia odpowiedniego funkcjonowania systemu zarządzania przywozem niektórych wyrobów włókienniczych nieobjętych umowami dwustronnymi, protokołami, innymi ustaleniami lub innymi szczegółowymi regułami Unii dotyczącymi przywozu, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu w odniesieniu do zmiany załączników do niniejszego rozporządzenia, zmiany reguł przywozowych oraz stosowania środków ochronnych i środków nadzoru zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(20) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 .
(21) W przypadku przyjmowania środków nadzoru, biorąc pod uwagę ich skutki i logiczną kolejność względem przyjmowania ostatecznych środków ochronnych, należy stosować procedurę doradczą,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| M. SCHULZ | Z. KALNIŅA-LUKAŠEVICA |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2017/354 z dnia 15 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.57.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/173 z dnia 29 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2018.32.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2018 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.160.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/936 w sprawie wspólnych reguł dotyczących przywozu wyrobów włókienniczych z niektórych państw trzecich, nieobjętych umowami dwustronnymi, protokołami, innymi ustaleniami lub innymi szczegółowymi regułami Unii dotyczącymi przywozu |
| Data aktu: | 09/06/2015 |
| Data ogłoszenia: | 25/06/2015 |
| Data wejścia w życie: | 15/07/2015 |