uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych 1 , w szczególności jej art. 4a ust. 7, art. 4b ust. 4, art. 4e ust. 7 i art. 56a ust. 8,
po zasięgnięciu opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych,
(1) Procedura wydawania europejskiej legitymacji zawodowej oraz stosowanie mechanizmu ostrzegania, przewidziane w dyrektywie 2005/36/WE, powinny być wspierane przez system wymiany informacji na rynku wewnętrznym (system IMI) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 2 . Właściwe jest zatem określenie w tym samym akcie wykonawczym zarówno przepisów dotyczących procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej, jak i przepisów dotyczących stosowania mechanizmu ostrzegania.
(2) Przy udziale odpowiednich zainteresowanych stron i państw członkowskich Komisja dokonała oceny przydatności wprowadzenia europejskiej legitymacji zawodowej dla lekarzy, pielęgniarek, farmaceutów, fizjoterapeutów, przewodników górskich, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz inżynierów. W wyniku tej oceny Komisja wybrała pięć zawodów (pielęgniarka, farmaceuta, fizjoterapeuta, przewodnik górski oraz pośrednik w obrocie nieruchomościami), dla których należy wprowadzić europejską legitymację zawodową. Wybrane zawody spełniają określone w art. 4a ust. 7 dyrektywy 2005/36/WE warunki dotyczące istnienia w danym zawodzie znaczącej mobilności (lub potencjału znaczącej mobilności), regulowania danego zawodu w znacznej liczbie państw członkowskich oraz wystarczającego zainteresowania wyrażonego przez odpowiednie zainteresowane strony. Wprowadzenie europejskiej legitymacji zawodowej dla lekarzy, inżynierów, wyspecjalizowanych pielęgniarek i wyspecjalizowanych farmaceutów wymaga przeprowadzenia pogłębionej oceny pod kątem spełniania przez te zawody warunków określonych w art. 4a ust. 7 dyrektywy 2005/36/WE.
(3) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 narzędzie internetowe, o którym mowa w art. 4b ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE, musi być oddzielone od systemu IMI i nie może umożliwiać podmiotom zewnętrznym dostępu do systemu IMI. Konieczne jest zatem określenie szczegółowych przepisów dotyczących procedury składania wniosków o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej za pomocą takiego narzędzia internetowego, jak również przepisów dotyczących otrzymywania tych wniosków w systemie IMI przez właściwe organy.
(4) Aby zapewnić przejrzyste wymogi istotne jest również określenie warunków, zgodnie z którymi można wymagać od wnioskodawców przedstawienia dodatkowych dokumentów i informacji w ramach procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej, przy czym należy uwzględnić dokumenty, których przedstawienia mogą wymagać właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego zgodnie z art. 7, art. 50 ust. 1 i załącznikiem VII do dyrektywy 2005/36/WE. Konieczne jest zatem stworzenie wykazu dokumentów i informacji, obejmującego dokumenty, które powinny być wydawane bezpośrednio przez właściwe organy rodzimego państwa członkowskiego, a także określenie procedur weryfikacji autentyczności i ważności dokumentów przez właściwy organ rodzimego państwa członkowskiego oraz warunków zwracania się o poświadczone kopie i tłumaczenia. Aby ułatwić rozpatrywanie wniosków o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej, należy zdefiniować role poszczególnych podmiotów zaangażowanych w tę procedurę: wnioskodawców oraz właściwych organów rodzimego państwa członkowskiego i przyjmującego państwa członkowskiego, w tym właściwych organów, którym powierzono zadanie przydzielania wniosków o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej.
(5) Zgodnie z art. 4b ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE rodzime państwo członkowskie może również zezwalać na składanie na piśmie wniosków o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej. Konieczne jest zatem określenie mechanizmów, które właściwy organ rodzimego państwa członkowskiego powinien stosować w przypadku wniosków pisemnych.
(6) Aby zapewnić, by nie dochodziło do przerwania lub zakłócenia schematów postępowania w ramach systemu IMI ani do opóźnień w rozpatrywaniu wniosków, konieczne jest doprecyzowanie procedur dotyczących płatności związanych z rozpatrywaniem wniosku o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej. Właściwe jest zatem zapewnienie, by wnioskodawca dokonywał płatności na rzecz właściwych organów rodzimego lub przyjmującego państwa członkowskiego odrębnie oraz wyłącznie wtedy, gdy otrzymał od właściwych organów wezwanie do zapłaty.
(7) Aby zapewnić wnioskodawcy możliwość otrzymania zaświadczenia o wyniku procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej, konieczne jest określenie formatu dokumentu, który wnioskodawca będzie mógł wygenerować za pomocą narzędzia internetowego, o którym mowa w art. 4b ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE, a także określenie środków gwarantujących, że ten elektroniczny dokument został wydany przez odpowiedni właściwy organ i nie został zmodyfikowany przez podmioty zewnętrzne. Aby zapewnić, by europejska legitymacja zawodowa nie była mylona z dokumentami przyznającymi automatyczne zezwolenie na prowadzenie działalności w przyjmującym państwie członkowskim w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości, należy przewidzieć wymóg zamieszczania stosownego zastrzeżenia prawnego w dokumencie stanowiącym europejską legitymację zawodową.
(8) Procedura wydawania europejskiej legitymacji zawodowej może prowadzić do wydawania różnego rodzaju decyzji przez właściwy organ rodzimego lub przyjmującego państwa członkowskiego. Konieczne jest zatem zdefiniowanie możliwych wyników procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej, jak również określenie, w stosownych przypadkach, informacji, które musi zawierać elektroniczny dokument zawierający informacje o wyniku procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej.
(9) Aby ułatwić pracę właściwemu organowi przyjmującego państwa członkowskiego oraz zapewnić łatwą i wygodną weryfikację wydanych europejskich legitymacji zawodowych przez zainteresowane osoby trzecie, właściwe jest stworzenie centralnego internetowego systemu weryfikacji autentyczności i ważności europejskich legitymacji zawodowych przez zainteresowane osoby trzecie, które nie mają dostępu do systemu IMI. Ten system weryfikacji powinien być odrębny od narzędzia internetowego, o którym mowa w art. 4b ust. 1 dyrektywy 2005/36/WE. Tego rodzaju weryfikacja europejskich legitymacji zawodowych nie powinna zapewniać zainteresowanym osobom trzecim dostępu do systemu IMI.
(10) Zapewnienie ochrony danych w związku ze stosowaniem mechanizmu ostrzegania wymaga określenia ról właściwych organów zajmujących się wysyłanymi i odbieranymi ostrzeżeniami oraz funkcji systemu IMI związanych z wycofywaniem, zmianą i zamykaniem ostrzeżeń oraz zapewnieniem bezpieczeństwa przetwarzania danych.
(11) Aby uprościć ograniczenie dostępu do danych osobowych, tak by posiadały go wyłącznie te organy, które muszą zostać poinformowane, państwa członkowskie powinny wyznaczyć organy, którym powierzone jest zadanie koordynowania odbieranych ostrzeżeń. Państwa członkowskie powinny przyznawać dostęp do mechanizmu ostrzegania wyłącznie tym organom, których bezpośrednio dotyczy dane ostrzeżenie. Aby zapewnić, by ostrzeżenia były wysyłane wyłącznie w przypadkach, w których jest to konieczne, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyznaczenia organów, którym powierzone zostanie zadanie koordynowania wysyłanych ostrzeżeń.
(12) Przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia podlega przepisom dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 oraz rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Uznawania Kwalifikacji Zawodowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.159.27 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/983 w sprawie procedury wydawania europejskiej legitymacji zawodowej oraz stosowania mechanizmu ostrzegania na podstawie dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 24/06/2015 |
| Data ogłoszenia: | 25/06/2015 |
| Data wejścia w życie: | 15/07/2015, 18/01/2016 |