Decyzja wykonawcza 2015/843 w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2014

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/843
z dnia 28 maja 2015 r.
w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2014

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 3593)

(Dz.U.UE L z dnia 30 maja 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 51 i art. 54 ust. 5

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja, w oparciu o roczne sprawozdania finansowe przekazane przez państwa członkowskie wraz z informacjami wymaganymi do rozliczenia rachunków i opinią audytową co do kompletności, dokładności i prawdziwości rachunków oraz sprawozdaniami jednostek certyfikujących, musi rozliczyć rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 7 wymienionego rozporządzenia.

(2) Zgodnie z art. 39 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 rolniczy rok budżetowy rozpoczyna się w dniu 16 października roku "N-1" i kończy się w dniu 15 października roku "N". Przy rozliczaniu rachunków za rok budżetowy 2014 należy wziąć pod uwagę wydatki poniesione przez państwa członkowskie pomiędzy dniem 16 października 2013 r. a dniem 15 października 2014 r., zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2 .

(3) Artykuł 33 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 przewiduje, że kwoty, które podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego, zgodnie z decyzją w sprawie rozliczenia rachunków określoną w art. 33 ust. 1 tego rozporządzenia, ustala się poprzez potrącanie płatności miesięcznych w danym roku budżetowym, tj. w roku 2014, z wydatków uznanych dla tego samego roku budżetowego zgodnie z art. 33 ust. 1. Komisja potrąca tę kwotę od płatności miesięcznej odnoszącej się do poniesionego wydatku w drugim miesiącu następującym po miesiącu, w którym podejmowana jest decyzja w sprawie rozliczenia rachunków, bądź ją do niej dodaje.

(4) Komisja sprawdziła informacje przekazane przez państwa członkowskie oraz powiadomiła państwa członkowskie przed dniem 30 kwietnia 2015 r. o wynikach tej weryfikacji oraz o niezbędnych poprawkach.

(5) W przypadku niektórych agencji płatniczych roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące pozwalają Komisji podjąć decyzję dotyczącą kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań finansowych.

(6) Informacje przekazane przez niektóre inne agencje płatnicze wymagają przeprowadzenia dodatkowego postępowania, a ich rachunki nie mogą zostać rozliczone niniejszą decyzją.

(7) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 3 wszelkie przekroczenia terminów w sierpniu, wrześniu oraz październiku są brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków. Część wydatków zadeklarowanych przez niektóre państwa członkowskie w tych miesiącach w roku 2014 została dokonana po przekroczeniu obowiązujących terminów. Niniejsza decyzja powinna zatem ustanowić odpowiednie zmniejszenia.

(8) Zgodnie z art. 41 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja dokonała już zmniejszenia lub zawieszenia szeregu płatności miesięcznych przy uwzględnianiu wydatków za rok budżetowy 2014, ze względu na nieprzestrzeganie pułapów lub terminów płatności. Przy podejmowaniu niniejszej decyzji Komisja musi uwzględnić kwoty zmniejszone lub zawieszone, aby uniknąć wszelkich niewłaściwych i nienależnych płatności lub zwracania kwot, które mogą być później przedmiotem korekty finansowej. Przedmiotowe kwoty mogą być następnie badane, w stosownych przypadkach, w ramach procedur kontroli rozliczeń zgodności zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

(9) Na podstawie art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 50 % konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości ponosi państwo członkowskie, którego to dotyczy, jeżeli odzyskanie nie nastąpiło w terminie czterech lat od daty wniosku o odzyskanie, lub w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy nieodzyskana kwota jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi. Artykuł 54 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 wymaga od państw członkowskich ujmowania w rocznych sprawozdaniach finansowych kwot obciążających je w wyniku zastosowania ust. 2 tego artykułu. Przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozdawczego państw członkowskich w odniesieniu do kwot, które podlegają zwrotowi, są określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 908/2014. W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 zawarto wzór tabeli, którą muszą stosować państwa członkowskie przy dostarczaniu informacji o kwotach, które mają być odzyskane w 2015 r. Na podstawie wypełnionych przez państwa członkowskie tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości starszych niż, odpowiednio, cztery lata lub osiem lat.

(10) Na podstawie art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 państwa członkowskie mogą, z należycie uzasadnionych powodów, zdecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy łączna kwota poniesionych i prawdopodobnych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym. Jeżeli decyzję podjęto w terminie czterech lat od daty wniosku o odzyskanie bądź w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych nieodzyskania powinno zostać pokryte z budżetu UE. Kwoty, w odniesieniu do których dane państwo członkowskie podjęło decyzję o zaprzestaniu odzyskiwania, oraz powody tej decyzji należy w myśl art. 29 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 908/2014 zawrzeć w rocznych sprawozdaniach finansowych, o których mowa w art. 102 ust. 1 lit. c) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Kwotami takimi nie należy zatem obciążać państw członkowskich, których to dotyczy, i zostają one w związku z powyższym pokryte z budżetu Unii.

(11) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 niniejsza decyzja nie narusza jakichkolwiek decyzji, które Komisja może podjąć w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zostają rozliczone rachunki agencji płatniczych państw członkowskich, z wyjątkiem agencji płatniczych określonych w art. 2, dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) w odniesieniu do roku budżetowego 2014.

Kwoty, które podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego na podstawie niniejszej decyzji, wraz z kwotami wynikającymi z zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, określono w załączniku I.

Artykuł  2

W odniesieniu do roku budżetowego 2014, rachunki określonych w załączniku II agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) nie wchodzą w zakres niniejszej decyzji i będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2015 r.

W imieniu Komisji

Phil HOGAN

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH ROK BUDŻETOWY 2014

Kwoty podlegające zwrotowi przez państwa członkowskie lub płatne na ich rzecz
PC 2014 - Wydatki/Dochody przeznaczone na określony cel agencji płatniczych, których rachunki są Suma a + b Zmniejszenia i zawieszenia w całym roku budżetowym (1) Zmniejszenia zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Suma po uwzględnieniu zmniejszeń i zawieszeń Płatności dokonane na rzecz państwa członkowskiego za rok budżetowy Kwota podlegająca zwrotowi od (-) lub płatna na rzecz (+) państwa członkowskiego (2)
rozliczone wyłączone
= wydatki/dochody przeznaczone na określony cel zadeklarowane w deklaracji rocznej = suma wydatków/ dochodów przeznaczonych na określony cel w deklaracjach miesięcznych
a = A (kol. i) b = A (kol. h) c = a + b d= - C1 (kol. e) e = - 50 - 50 f = c + d + e g h = f - g
BE EUR 609 734 790,52 0,00 609 734 790,52 - 90 598,48 - 614 425,69 609 029 766,35 609 749 658,70 - 719 892,35
BG EUR 599 955 628,56 0,00 599 955 628,56 0,00 0,00 599 955 628,56 600 138 004,84 - 182 376,28
CZ EUR 893 292 195,64 0,00 893 292 195,64 0,00 0,00 893 292 195,64 893 293 260,92 - 1 065,28
DK DKK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 120 590,79 - 120 590,79 0,00 - 120 590,79
DK EUR 920 737 426,76 0,00 920 737 426,76 - 104 968,81 0,00 920 632 457,95 920 639 757,92 - 7 299,97
DE EUR 4 789 826 592,00 387 934 433,96 5 177 761 025,96 0,00 - 206 612,53 5 177 554 413,43 5 177 651 829,01 - 97 415,58
EE EUR 99 973 102,75 0,00 99 973 102,75 - 295,34 0,00 99 972 807,41 99 971 315,40 1 492,01
IE EUR 1 224 363 225,59 0,00 1 224 363 225,59 - 11 261,18 - 34 459,43 1 224 317 504,98 1 223 254 419,69 1 063 085,29
EL EUR 0,00 2 073 942 293,84 2 073 942 293,84 0,00 0,00 2 073 942 293,84 2 073 942 293,84 0,00
ES EUR 5 493 405 777,57 0,00 5 493 405 777,57 - 4 457 765,82 - 2 315 003,77 5 486 633 007,98 5 488 642 751,82 - 2 009 743,84
FR EUR 7 948 135 725,85 0,00 7 948 135 725,85 1 349 731,22 - 427 317,94 7 949 058 139,13 7 939 892 256,59 9 165 882,54
HR EUR 96 423 778,67 0,00 96 423 778,67 0,00 0,00 96 423 778,67 96 434 132,73 - 10 354,06
IT EUR 4 486 713 799,11 2 670 095,54 4 489 383 894,65 - 4 213 499,96 - 5 145 681,23 4 480 024 713,46 4 478 376 877,57 1 647 835,89
CY EUR 56 158 531,84 0,00 56 158 531,84 0,00 - 60 732,42 56 097 799,42 56 158 531,84 - 60 732,42
LV EUR 146 454 429,42 0,00 146 454 429,42 0,00 - 207,61 146 454 221,81 146 454 429,42 - 207,61
LT LTL 0,00 0,00 0,00 0,00 - 79 172,39 - 79 172,39 0,00 - 79 172,39
LT EUR 378 900 765,84 0,00 378 900 765,84 0,00 0,00 378 900 765,84 378 965 977,84 - 65 212,00
LU EUR 33 194 729,35 0,00 33 194 729,35 0,00 0,00 33 194 729,35 33 169 581,88 25 147,47
HU HUF 0,00 0,00 0,00 0,00 - 112 487 228,00 - 112 487 228,00 0,00 - 112 487 228,00
HU EUR 1 330 785 197,64 0,00 1 330 785 197,64 - 917 536,67 0,00 1 329 867 660,97 1 330 029 342,75 - 161 681,78
MT EUR 5 531 245,86 0,00 5 531 245,86 0,00 0,00 5 531 245,86 5 529 245,86 2 000,00
NL EUR 819 765 052,72 0,00 819 765 052,72 0,00 - 1 952,00 819 763 100,72 817 905 544,01 1 857 556,71
AT EUR 676 288 676,18 0,00 676 288 676,18 0,00 0,00 676 288 676,18 676 288 676,18 0,00
PL PLN 0,00 0,00 0,00 0,00 - 440 154,59 - 440 154,59 0,00 - 440 154,59
PL EUR 3 206 250 883,73 0,00 3 206 250 883,73 0,00 0,00 3 206 250 883,73 3 206 359 635,02 - 108 751,29
PT EUR 703 127 972,12 0,00 703 127 972,12 - 102 687,17 - 643 307,91 702 381 977,04 702 665 604,18 - 283 627,14
RO RON 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
RO EUR 0,00 1 325 906 018,92 1 325 906 018,92 0,00 0,00 1 325 906 018,92 1 325 906 018,92 0,00
SI EUR 144 306 816,72 0,00 144 306 816,72 0,00 - 460,21 144 306 356,51 144 306 816,72 - 460,21
SK EUR 379 797 357,10 0,00 379 797 357,10 0,00 - 3 211,67 379 794 145,43 379 797 357,10 - 3 211,67
FI EUR 518 402 172,26 0,00 518 402 172,26 0,00 - 2 654,29 518 399 517,97 518 408 333,95 - 8 815,98
SE SEK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 30 257,41 - 30 257,41 0,00 - 30 257,41
SE EUR 689 891 887,12 0,00 689 891 887,12 0,00 0,00 689 891 887,12 689 893 564,83 - 1 677,71
UK GBP 0,00 0,00 0,00 0,00 - 34 108,55 - 34 108,55 0,00 - 34 108,55
UK EUR 3 219 653 279,96 0,00 3 219 653 279,96 - 15 796,75 0,00 3 219 637 483,21 3 219 724 847,27 - 87 364,06
PC Wydatki (3) przeznaczone na określony cel (3) art. 54 ust. 2 (= e) Suma (= h)
05 07 01 06 6701 6702
i j k l = i + j + k
BE EUR 0,00 - 105 466,66 - 614 425,69 - 719 892,35
BG EUR 0,00 - 182 376,28 0,00 - 182 376,28
CZ EUR 3 586,42 - 4 651,70 0,00 - 1 065,28
DK DKK 0,00 0,00 - 120 590,79 - 120 590,79
DK EUR 0,00 - 7 299,97 0,00 - 7 299,97
DE EUR 109 196,95 0,00 - 206 612,53 - 97 415,58
EE EUR 1 492,01 0,00 0,00 1 492,01
IE EUR 1 097 544,72 0,00 - 34 459,43 1 063 085,29
EL EUR 0,00 0,00 0,00 0,00
ES EUR 305 259,93 0,00 - 2 315 003,77 - 2 009 743,84
FR EUR 9 593 200,48 0,00 - 427 317,94 9 165 882,54
HR EUR 0,00 - 10 354,06 0,00 - 10 354,06
IT EUR 6 793 517,12 0,00 - 5 145 681,23 1 647 835,89
CY EUR 0,00 0,00 - 60 732,42 - 60 732,42
LV EUR 0,00 0,00 - 207,61 - 207,61
LT LTL 0,00 0,00 - 79 172,39 - 79 172,39
LT EUR 0,00 - 65 212,00 0,00 - 65 212,00
LU EUR 25 147,47 0,00 0,00 25 147,47
HU HUF 0,00 0,00 - 112 487 228,00 - 112 487 228,00
HU EUR 0,00 - 161 681,78 0,00 - 161 681,78
MT EUR 2 000,00 0,00 0,00 2 000,00
NL EUR 1 859 508,71 0,00 - 1 952,00 1 857 556,71
AT EUR 0,00 0,00 0,00 0,00
PL PLN 0,00 0,00 - 440 154,59 - 440 154,59
PL EUR 0,00 - 108 751,29 0,00 - 108 751,29
PT EUR 359 680,77 0,00 - 643 307,91 - 283 627,14
RO RON 0,00 0,00 0,00 0,00
RO EUR 0,00 0,00 0,00 0,00
SI EUR 0,00 0,00 - 460,21 - 460,21
SK EUR 0,00 0,00 - 3 211,67 - 3 211,67
FI EUR 0,00 - 6 161,69 - 2 654,29 - 8 815,98
SE SEK 0,00 0,00 - 30 257,41 - 30 257,41
SE EUR 0,00 - 1 677,71 0,00 - 1 677,71
UK GBP 0,00 0,00 - 34 108,55 - 34 108,55
UK EUR 0,00 - 87 364,06 0,00 - 87 364,06
(1) Dotyczy uwzględnionych w systemie płatniczym zmniejszeń i zawieszeń, do których dodano w szczególności korekty wynikające z nieprzestrzegania terminów płatności ustalonych na sierpień, wrzesień oraz październik 2014 r.

(2) W celu obliczenia kwoty podlegającej zwrotowi przez państwo członkowskie lub płatnej na jego rzecz uwzględniono sumę z deklaracji rocznej w przypadku wydatków rozliczonych (kol. a) lub sumę deklaracji miesięcznych w przypadku wydatków wyłączonych (kol. b).

Stosowany kurs wymiany walut: art. 11 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014

(3) Linia budżetowa 05 07 01 06 zostaje podzielona między korekty ujemne, które stają się dochodami przeznaczonymi na określony cel w linii budżetowej 67 01, oraz korekty dodatnie na rzecz państw członkowskich, które powinny obecnie zostać włączone po stronie wydatków 05 07 01 06 zgodnie z art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

Uwaga: Nomenklatura 2015: 05 07 01 06, 6701, 6702

ZAŁĄCZNIK  II

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH ROK BUDŻETOWY 2014 - EFRG

Wykaz agencji płatniczych, których rachunki zostały wyłączone i które podlegają kolejnej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków
Państwo członkowskie Agencja płatnicza
Niemcy EU-Zahlstelle der Freien und Hansestadt Hamburg
Niemcy Zahlstelle Mecklenburg-Vorpommern
Grecja Agencja Płatnicza i Kontrolna ds. Orientacji i Gwarancji w zakresie pomocy wspólnotowej (O.P.E.K.E.P.E.)
Włochy Servizio Autonomo Interventi Settore Agricolo
Rumunia Płatnicza i Interwencyjna Agencja Rolna (PIAA)
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 18).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024