uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych 2 , w szczególności jej art. 8 ust. 2,
(1) Dyrektywa 2002/32/WE stanowi, że stosowanie produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt, w których zawartość niepożądanych substancji przekracza maksymalne zawartości określone w załączniku I do tej dyrektywy, jest niedozwolone.
(2) Dyrektywa 2002/32/WE stanowi również, że państwa członkowskie zapewniają podjęcie środków gwarantujących prawidłowe zastosowanie każdego dopuszczalnego procesu detoksykacji produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt oraz zgodność tych detoksykowanych produktów z przepisami załącznika I do tej dyrektywy. W celu zapewnienia jednolitej w całej Unii Europejskiej oceny dotyczącej dopuszczalności procesów detoksykacji, właściwe jest, aby kryteria dopuszczalności procesów detoksykacji zostały ustanowione na poziomie Unii jako uzupełnienie kryteriów dotyczących produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt, które to produkty poddano takim procesom.
(3) Kryteria dopuszczalności procesów detoksykacji powinny zapewnić, by detoksykowana pasza nie stanowiła zagrożenia dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego ani dla środowiska oraz, by proces detoksykacji nie powodował niekorzystnych zmian właściwości paszy. Zgodność procesu detoksykacji z tymi kryteriami powinna być - na wniosek Komisji - poddawana ocenie naukowej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).
(4) Detoksykacja materiałów zanieczyszczonych, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 2 lit. p) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 3 , może być dokonana w ramach fizycznego, chemicznego lub (mikro-)biologicznego procesu detoksykacji.
(5) Niezbędne jest wyłączenie z zakresu niniejszego rozporządzenia zwykłych procesów detoksykacji, dzięki którym skażenie substancją niepożądaną zostaje zmniejszone lub wyeliminowane jedynie poprzez zwykły proces rafinacji, oczyszczania, sortowania lub mechanicznego usunięcia zanieczyszczeń lub niektórych części zanieczyszczonej paszy, ponieważ takie procesy stanowią część zwykłego procesu produkcji.
(6) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 w kategorii "dodatki technologiczne" dodano jedną z grup funkcjonalnych dodatków, które hamują lub ograniczają wchłanianie mikotoksyn, wspierają ich wydalanie lub modyfikują sposób ich działania, tym samym łagodząc ewentualne szkodliwe oddziaływanie mikotoksyn na zdrowie zwierząt i zdrowie publiczne. Ponieważ dodatki te nie zmieniają poziomu substancji niepożądanych w paszy, pasza nie jest detoksykowana przez stosowanie tych dodatków, a co za tym idzie, stosowanie tych dodatków nie wchodzi w zakres niniejszego rozporządzenia. Ponadto ponieważ takie produkty nie są przeznaczone do stosowania w odniesieniu do paszy niespełniającej wymagań, nie wchodzą one w zakres niniejszego rozporządzenia.
(7) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 183/2005 proces detoksykacji należy przeprowadzić w zakładzie zatwierdzonym do tego celu. W celu zapewnienia prawidłowego i skutecznego stosowania procesu detoksykacji właściwy organ powinien zatwierdzić proces detoksykacji, który ma zostać przeprowadzony w danym zakładzie.
(8) Może zdarzyć się, że bardzo duża ilość paszy jest skażona zanieczyszczeniem, w odniesieniu do którego można przeprowadzić proces dekontaminacji, lecz który to proces nie został jeszcze oceniony przez EFSA. W celu zapobieżenia niepotrzebnemu zniszczeniu tak dużej ilości paszy, właściwe może być w takich wyjątkowych sytuacjach zwrócenie się do EFSA o przedstawienie oceny procesu detoksykacji w krótkim terminie, np. w ciągu 10 dni roboczych. W przypadku pozytywnego wyniku takiej oceny właściwy organ może zezwolić na detoksykację zidentyfikowanej zanieczyszczonej paszy w określonym przedziale czasu. Aby proces detoksykacji mógł być stosowany bez ograniczeń czasowych, konieczne jest uzyskanie przez ten proces pozytywnego wyniku pełnej oceny ryzyka.
(9) Obecnie detoksykacja paszy jest stosowana. Ponieważ po dniu rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia mogą być stosowane jedynie procesy detoksykacji, które zostały poddane ocenie naukowej przez EFSA i uzyskały w niej pozytywny wynik, a także zostały zatwierdzone przez właściwy organ, należy przewidzieć wystarczająco dużo czasu, zanim niniejsze rozporządzenie zacznie być stosowane.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 maja 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.125.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/786 określające kryteria dopuszczalności procesów detoksykacji stosowanych w odniesieniu do produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt, zgodnie z dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 19/05/2015 |
| Data ogłoszenia: | 21/05/2015 |
| Data wejścia w życie: | 10/06/2015, 01/07/2017 |